Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildpicture
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-07 15:21
Sinds een hele tijd heb ik een internet abonnement (150/15) van Ziggo waar ik snelheden van zo'n 130/15 haal. Ik gebruik een Cisco EPC3212 modem waar de R8000 router aan hangt. De rest van het netwerk is gigabit.

Ik heb altijd als maximum die snelheid van 130/15 gehaald, zowel bekabeld als via wifi.

Onlangs is de snelheid van het Ziggo abo verhoogd naar 200/20 en ik wilde die snelheid natuurlijk ook graag halen. Resetten van modem hielp niet. Dus een langere kabel gehaald om pc (werkkamer) rechtstreeks op het modem (meterkast) aan te sluiten en te testen of Ziggo de snelheid wel leverde. En ja hoor, daarmee haalde ik 205/21 als snelheid.

Zo gauw ik ik diezelfde lange kabel uit het modem haal en in de router stop, haal ik weer maximaal 130/15. Ook de wifi blijft maximaal 130/15 halen.

Als ik op het netwerk iets anders doe, bijvoorbeeld grote file kopiëren van/naar NAS haal ik veel hogere snelheden. Dan haal ik zo'n 77MB/s als maximum, oftewel ruwweg zo'n 600Mb/s. Zojuist ook nog een grote file van de pc via de router/wifi naar een tablet gekopieerd en daar een gemiddelde snelheid van 40MB/s behaald.

Het netwerk kan die hogere snelheden dus prima aan. Zowel router als modem zijn een tijdje van de stroom af geweest om ze te resetten. De router heeft de laatste firmware.

Maar waarom neemt de router die hogere internet snelheid niet over? Het lijkt wel alsof die lagere snelheid ergens in de router als setting vastgezet is en nu de beperkende factor blijft.

Iemand nog tips?

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wildpicture
Het probleem is (heel snel!) opgelost door een medewerker van Ziggo. Hij gaf me de juiste tip. In de software die bij de router zit (onhandig en heel erg traag overigens) zit bij Advanced- setup-qos setup een optie om de router zelf de maximale internet snelheid te laten vaststellen. Die stond dus nog op de oude waarde. QOS uitzetten en rebooten leverde al meteen de juiste snelheid op. De router opnieuw de snelheden laten vaststellen werkte niet goed. Daarom maar handmatig op 220/25 als maximum gezet en qos weer aan en vervolgens rebooten.

Nu werkte het allemaal prima op de juiste snelheid. Via kabel haal ik 205/21 en via de wifi zo'n 175/20. Ik ben tevreden. En blij met de snelle hulp van Ziggo. Dat mag ook wel eens gezegd worden!

Update: Wifi haalt intussen ook gewoon de volle 205/21

[ Voor 3% gewijzigd door wildpicture op 29-10-2017 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij andere routers heet QoS CTF.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildpicture
Intussen heeft Ziggo de snelheid verhoogd van 200/20 naar 250/25. Maar helaas haalde ik na een reboot van het modem geen hogere maar juist een lagere snelheid. Wat ik ook probeerde, de snelheid bleef steken rond de 160-170 met een uitschieter naar 180. Mijn telefoon haalde via de wifi wel de hogere snelheid, alleen de bekabelde computer niet. Wat ik ook in de QoS instelde, het hielp niet. Dus maar die hele QoS uitgezet. En tot mijn verbazing nu wel de volledige snelheid bekabeld.

Voor de overgang van 150/15 naar 200/20 moest ik het dus instellen. Voor de overgang van 200/20 naar 250/25 juist weer uitzetten.

Overigens heeft Netgear de Genie app aangepast. Die werkt nu niet meer samen met de R8000 router en je moet dus verplicht een nieuwe app installeren. Maar om die nieuwe app te kunnen gebruiken moet je bij Netgear een account aanmaken. Ik vind dat echt schandalig. Ik wil gewoon mijn eigen gekochte router en netwerk kunnen beheren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Ik vind dat echt schandalig. Ik wil gewoon mijn eigen gekochte router en netwerk kunnen beheren.
https://openwrt.org/toh/start?dataflt%5BBrand*%7E%5D=netgear