Wordpress theme translate met _e() werkt niet.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:14

4POX

Everybody is wired

Topicstarter
Mijn vraag

Voor een bedrijf ben ik bezig om een bestaande wordpress theme te vertalen. De THEME is enkele maanden geleden gemaakt op basis van twenty seventeen. (Ik heb de skin niet gemaakt).

Het verzoek kwam om de theme gereed te maken voor een multi language website. Om de tekst in de skin te vertalen maakt wordpress gebruik van gettext.

In elke tutorial of helpfile staat dat ik de tekst die ik wil vertalen alleen maar in een functie hoef te zetten met de naam _e(). In de .po file van de Nederlandse vertaling van twenty seventeen staat.

Coffee -> Koffie. Prima om mee te beginnen te experimenteren.

Ik plaats <h1><?php _e('Coffee', 'theme-text-domain') ?></h1> in de theme.

Wordpress staat op het Nederlands ingesteld. Maar de tekst Coffee wordt niet vertaald in het Nederlands.

Dus misschien werkt de .po en .mo bestanden niet zo goed. Dus ik pas een andere vertaling aan. BY vertaal ik door "Met passie geschreven door" . Dit wordt netjes vertaald.

Ik verwijder de #: verwijzing command uit de .po bestand. Geen vertaling.

Ik begin een beetje op mijn tandvlees te bijten na een paar dagen.

...

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

AKA Rinkel weblog

Beste antwoord (via 4POX op 16-10-2017 04:50)

• Spinal
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-09 15:25
Is 'theme-text-domain' echt het tekstdomein van het thema? Dat klinkt als een placeholder namelijk, dus dat zou de reden kunnen zijn.

Full-stack webdeveloper in Groningen

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Spinal
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-09 15:25
Is 'theme-text-domain' echt het tekstdomein van het thema? Dat klinkt als een placeholder namelijk, dus dat zou de reden kunnen zijn.

Full-stack webdeveloper in Groningen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

Topicstarter
Spinal schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 13:22:
Dat is inderdaad de oplossing. Ik heb een name-nl_NL bestand gemaakt en de theme-text-domain de naam name gegeven. Nu wordt de tekst wel vertaald.

In de tutorials en helps files die ik heb gelezen wordt hier niet echt goed over gesproken. Misschien dat ik zelf een artikel hierover ga schrijven die stap voor stap verteld hoe je vanaf scratch een theme kunt vertalen.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gooly
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 14-05 17:46

Gooly

Wie? Ik?

Tip voor wie al zoekend met hetzelfde probleem hier terechtkomt; Als je een theme wilt uitbreiden dat al vertaald is (zoals twenty seventeen hierboven) dan kan je in een van de reeds bestaande templates van het theme 'spieken' om te zien hoe je dat aanpakt. functions.php is meestal wel een goed startpunt.
Er is altijd wel ergens een regeltje te vinden dat begint met de gettextfunctie '__' of '_e'. Daar zie je wat het correcte taaldomein is en hoe het wordt toegepast.

See that's the trouble with reality, it's taken far too seriously.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

Topicstarter
Gooly schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 08:36:
Tip voor wie al zoekend met hetzelfde probleem hier terechtkomt; Als je een theme wilt uitbreiden dat al vertaald is (zoals twenty seventeen hierboven) dan kan je in een van de reeds bestaande templates van het theme 'spieken' om te zien hoe je dat aanpakt. functions.php is meestal wel een goed startpunt.
Er is altijd wel ergens een regeltje te vinden dat begint met de gettextfunctie '__' of '_e'. Daar zie je wat het correcte taaldomein is en hoe het wordt toegepast.
Dat is één van de dingen die ik heb gedaan. Maar veel was niet duidelijk en bij die laatste moderne themes valt je pas op hoe weinig 'taal' er in het theme zit. De twentyseventeen PO bestand is erg kort.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gooly
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 14-05 17:46

Gooly

Wie? Ik?

Klopt, maar dat wordt vanzelf langer. Als je het po bestand opent met bv poedit, en de bron eerst update, dan vindt poedit vanzelf je aanpassingen en die worden dan (uiteraard nog zonder vertaling) toegevoegd.

See that's the trouble with reality, it's taken far too seriously.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

Topicstarter
Ik heb het hele PO idee laten varen.

Stukje code geschreven wat automatisch meerdere talen aanmaakt in de customizer pagina. Nu kan iedereen gewoon in de CMS de talen aanpassen. Werkt veel sneller en makkelijker.

AKA Rinkel weblog

Pagina: 1