Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoicks
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:59
Op de website van Sapphire lees ik dat de Sapphire Pulse Radeon RX 550 2GD5 een pcie2x16 slot nodig heeft om compatible te zijn.

Ik heb echter alleen de beschikking over een PCIe x16 slot. Nu heb ik begrepen dat een PCI3 x16 videokaart gewoon backwards compatible moet zijn met een PCIe x16 slot.

De vraag is:

Gaat het werken?
Ben ik afhankelijk van BIOS updates?
Neem ik een gok als ik bovenstaande kaart bestel?
Kom ik weg met de voeding. Ik begrijp dat het PCIe slot max 75 Watt kan leveren. Bovenstaande kaart pakt max 65 Watt.

Het ding wordt geplaatst in een Dell Optiplex 980 ter vervanging van een AMD ATI Radeon HD4550

Nikon D7200 & D5000 / SB-700, 2x Yongnuo YN-560 III / Sigma EX 10-20 f4-f5.6 HSM, Sigma EX 17-50mm f2.8 OS HSM, EX 70-200mm f2.8 HSM II Macro / EX 105 f2.8 HSM OS Macro / Nikon AF-S DX 35mm f1.8 / Sigma EX DC 30mm f1.4 HSM

Beste antwoord (via Hoicks op 13-10-2017 11:07)

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:38

Nemesizz

Untouchable

In theorie moet een PCI-e 16x 3.0 kaart in een PCI-e 16x 1.0 slot werken.

Het probleem waar je bij videokaarten tegenaan (kan) lopen is de ondersteuning van de BIOS.
Veel moderne kaarten vereisen UEFI, veel oudere moederborden hebben dat nog niet (gewoon de ouderwetse BIOS). Daardoor kan het dus zijn dat een videokaart daarom toch niet wil werken ondanks dat het in theorie compatible moet zijn.

Sommige fabrikanten hebben nog een legacy BIOS op de videokaart zitten (die dus compatible is met UEFI en de ouderwetse BIOS), maar wie dat wel heeft en wie niet, is lastig te achterhalen (in reviews worden dat soort dingen nooit getest).

Het is dus 'uitkijken' geblazen met kaarten vanaf de Radeon 200 serie en GeForce 900 serie, die willen vaak UEFI only zijn en werken dan vaak niet op oudere borden.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:38

Nemesizz

Untouchable

In theorie moet een PCI-e 16x 3.0 kaart in een PCI-e 16x 1.0 slot werken.

Het probleem waar je bij videokaarten tegenaan (kan) lopen is de ondersteuning van de BIOS.
Veel moderne kaarten vereisen UEFI, veel oudere moederborden hebben dat nog niet (gewoon de ouderwetse BIOS). Daardoor kan het dus zijn dat een videokaart daarom toch niet wil werken ondanks dat het in theorie compatible moet zijn.

Sommige fabrikanten hebben nog een legacy BIOS op de videokaart zitten (die dus compatible is met UEFI en de ouderwetse BIOS), maar wie dat wel heeft en wie niet, is lastig te achterhalen (in reviews worden dat soort dingen nooit getest).

Het is dus 'uitkijken' geblazen met kaarten vanaf de Radeon 200 serie en GeForce 900 serie, die willen vaak UEFI only zijn en werken dan vaak niet op oudere borden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoicks
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:59
Okidoki, in dit geval kan de Optiplex alleen BIOS aan en wordt het een lastige taak om daar een nieuwe videokaart voor te gaan regelen. Bedankt!

Nikon D7200 & D5000 / SB-700, 2x Yongnuo YN-560 III / Sigma EX 10-20 f4-f5.6 HSM, Sigma EX 17-50mm f2.8 OS HSM, EX 70-200mm f2.8 HSM II Macro / EX 105 f2.8 HSM OS Macro / Nikon AF-S DX 35mm f1.8 / Sigma EX DC 30mm f1.4 HSM

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:39

nelizmastr

Goed wies kapot

Hoicks schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 11:08:
Okidoki, in dit geval kan de Optiplex alleen BIOS aan en wordt het een lastige taak om daar een nieuwe videokaart voor te gaan regelen. Bedankt!
Of je maakt gebruik van de WKOA en bestelt de kaart online, kijkt of-ie werkt, zo niet: terug zonder opgaaf van reden. Zo werkt het >:)

Ik heb een GTX1060 bijv. prima werkend gehad in een oud P55 bord met i5-750. Niks aan het handje. YMMV.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhatFish
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-09 04:48

PhatFish

and, uhm......Moo

Hooguit zit je met de power delivery. Volgens mij levert PCIe 1.0/1.1 iets van 60W, terwijl dat vanaf PCIe 2.0 75W is. Dan heb ik het natuurlijk over het vermogen dat via het slot geleverd wordt. Als die R550 daaraan voldoende heeft, moet het denk ik wel werken, de pin-layout is hetzelfde volgens mij. En anders een underclock/-volt van de R550, lijkt me überhaupt niet dat je deze voor serieus gaming zou inzetten dus met wat minder zou er prima beeld uit moeten komen met 60W.

...