Moet/kan ik mijn auto speakers op een versterker aansluiten?

Pagina: 1
Acties:
  • 6.460 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 982347

Topicstarter
Ik heb sinds een tijdje nu mijn standaard deurspeakers aan de voorkant vervangen voor twee JVC speakers van (blijkbaar) 300W max per speaker. Standaard zat al in mijn hoedenplank door de vorige eigenaar twee Pioneer speakers van volgens mij 125W max per stuk.

Nu heb ik geen subwoofer (meer) in mijn auto omdat al deze outputs samen ervoor zorgden dat de voorste speakers echt slecht klonken. Nu klinken ze super maar die subwoofer is toch wel de kers op de taart zegmaar! De subwoofer is van JBL, 400W en actief, dus geen versterker nodig.

Moet ik nu dan een versterker nog hebben voor de voorste en/of de hoedenplank speakers of een andere tip? Oh en ik kreeg met de subwoofer eraan dat het toerental hoorbaar was in mijn tweeters (?).

Het geheel zit in een VW Polo 1.6 6N1 uit 1997. Ik hoop dat er wat tips zijn!

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Rij even naar een inbouwstation voordat je hele Polo affakkelt.

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g00gle
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 09:54
Nee hoor, je moet alleen een signaal draad van je auto radio naar je subwoofer leggen en klaar.
Meestal zit er hiervoor een aparte aansluiting op de radio. En als je je subwoofer (versterker) aansluit direct op een constante stroom, (lees accu) dan moet je ook je remote niet vergeten vanaf je radio. Die zorgt er dan weer voor dat je versterker (van de sub) uitgaat wanneer er geen muziek geluisterd word of het contact van de auto uit is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
g00gle schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 09:31:
Nee hoor, je moet alleen een signaal draad van je auto radio naar je subwoofer leggen en klaar.
Meestal zit er hiervoor een aparte aansluiting op de radio. En als je je subwoofer (versterker) aansluit direct op een constante stroom, (lees accu) dan moet je ook je remote niet vergeten vanaf je radio. Die zorgt er dan weer voor dat je versterker (van de sub) uitgaat wanneer er geen muziek geluisterd word of het contact van de auto uit is.
Nouja ik heb m dus al aangesloten gehad.. Hij is er nu dus uit omdat het problemen leverde met de nieuwe voorste speakers. De bekabeling ligt er nog namelijk haha. Maar dan heefte een extra versterker geen zin dus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
warhamstr schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 09:28:
Rij even naar een inbouwstation voordat je hele Polo affakkelt.
Wat bedoel je met een inbouwstation? Een audio zaak oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g00gle
Anoniem: 982347 schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 10:03:
[...]

Nouja ik heb m dus al aangesloten gehad.. Hij is er nu dus uit omdat het problemen leverde met de nieuwe voorste speakers. De bekabeling ligt er nog namelijk haha. Maar dan heefte een extra versterker geen zin dus?
Als die actief is niet. Maar ik heb het idee dat je er weinig van weet. Dus misschien de wijze raad van @warhamstr opvolgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
g00gle schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 10:49:
[...]

Als die actief is niet. Maar ik heb het idee dat je er weinig van weet. Dus misschien de wijze raad van @warhamstr opvolgen.
Zoals ik zeg, ik vraag niet om een versterker voor m'n SUBWOOFER maar moet ik er eentje bij m'n SPEAKERS doen? Omdat er 4x50W op m'n autoradio uitgaat, lijkt me dat ie te weinig power geeft en daardoor slechter klinkt met ook nog een subwoofer eraan. Maar misschien zijn er mensen die ook in zo'n situatie hebben gezeten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:58

Daniel36

vernieuwde formule

Ja, doen!
En een anti storing filter ertussen.
d:)b

[ Voor 71% gewijzigd door Daniel36 op 13-10-2017 11:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13-05 22:13

heuveltje

KoelkastFilosoof

Anoniem: 982347 schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 11:46:
[...]

Zoals ik zeg, ik vraag niet om een versterker voor m'n SUBWOOFER maar moet ik er eentje bij m'n SPEAKERS doen? Omdat er 4x50W op m'n autoradio uitgaat, lijkt me dat ie te weinig power geeft en daardoor slechter klinkt met ook nog een subwoofer eraan. Maar misschien zijn er mensen die ook in zo'n situatie hebben gezeten?
als die subwoofer actief is. (en dus een eigen versterker heeft). doet dat absoluut niks met de "power" van je radio. Je hebt dan een ander probleem

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g00gle
Als je 4x 50 heb, kun je idd een versterker los voor je speakers doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-05 12:09
Bedoel jij met een actieve subwoofer dat hij een ingebouwde versterker heeft?
Of heb je hem op je autoradio aangesloten op de speaker uitgangen en noem je dat actief?

Een actieve subwoofer die goed is aangesloten(via een lijnsignaal,tulp) doet namelijk niets met de versterkte output van je autoradio... Dus als de voorste speakers ineens anders gingen klinken zit er toch iets mis, of leg je de situatie anders uit dan dat die werkelijk is.

Heel veel lurken, heel weinig posten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Younes
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22-04 23:30

Younes

Wie, Wat, Waar?

Versterker voor de voor- en hoedeplank speakers levert beter, voller, geluid op en je hebt minder kans op vervormen bij hogere volume. Ik zou 't doen.

Daarnaast kan je in de voordeur nog soundskin oid toepassen om resonatie tegen te gaan. Wordt het geluid nog iets beter van.

Je kunt het zo gek maken als je wilt uiteraard. Check YT maar eens. Staat bol van dat soort filmpjes

Succes!

En post wat foto's van de installatie straks :)

...en waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14-05 21:33
Een speaker voor in de auto heeft meestal een gevoeligheid van 91 db dus met 1 watt komt er 91 db lawaai uit.
Je moet echt loeihard gaan spelen wil je gewone radio vermogen te kort gaan komen.
zeker met een sub erbij die je alles onder de 80 hz laat weergeven heeft je radio een makkie.
Voor een subwoofer met versterker heb je een dikke 12v kabel met zekering nodig vanaf je accu en 2 tulpstekkers en een remote vanaf je radio in normale gevallen.
En een korte dikke - kabel die je vanaf de versterker aan het staal van de auto vastmaakt.
Een actieve sub betekent dat er een versterker in de subwooferkist zit, bij een pasieve moet er een versterker naast staan.
Hoe het ook is je zal altijd een subwoofer kabelpaket nodig hebben, 10qmm zou moeten voldoen voor 400 watt al zou ik er 20qmm in leggen voor de zekerheid.

Deze bijvoorbeeld heb ik zelf ook gekocht voor een 500watt subwooferversterker
https://www.mbcaraudio.nl...ckford-fosgate-rfk20.html

[ Voor 28% gewijzigd door Goofy1978 op 13-10-2017 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hel-1
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 14-02-2021
Ze begrijpen denk ik niet, wat je vraag eigenlijk is.

Als ik het goed begrijp.. Wil je weten..

Of er een apparte versterker nodig is.. Om je voor/achter speakers aan te sluiten.

Of!?

Dat deze ook gewoon op je actieve subwoofer (dus je woofer met eigen versterker/ingebouwde versterker) kunnen worden aangesloten.

------------------------

En voor je opmerking over "toeren" horen, heb je al tips gekregen.

Je vond dat je speakers (aangesloten op je autoradio) , niet tot zijn recht komen, of wel niet klinken dus..
In combinatie met je subwoofer met ingebouwde versterker (actieve subwoofer).

Dus wil je graag, deze óók versterkt hebben...
Toch???

-------------------------
Misschien DENK ik, alleen maar..dat dat jou vraag is..?? 😅

OMDAT DAT NAMELIJK WÉL, MIJN VRAAG IS!
Hahahaha..
------------------------

Lang verhaal kort gemaakt: (of andersom...🤔)

MIJN VRAAG (ook)? :
Kunnen mijn speakers, óók aangesloten worden op een actieve subwoofer-versterker.?
Óf is er een apparte versterker nodig.

Heeft een actieve subwoofer, de mogelijkheid om ook andere speakers aan te kunnen sluiten? (genoeg "kanalen" ofzo?)

Weet dat dit onderwerp al tijdje oud is, en weet niet precies, hoe het werkt, een forum? Of topic?.. Hoe zeg je dat??

Maar misschien kan iemand (ons?) helpen?

Groetjes Heleen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Hel-1 schreef op zondag 14 februari 2021 @ 20:14:
Ze begrijpen denk ik niet, wat je vraag eigenlijk is.

Als ik het goed begrijp.. Wil je weten..

Of er een apparte versterker nodig is.. Om je voor/achter speakers aan te sluiten.

Of!?

Dat deze ook gewoon op je actieve subwoofer (dus je woofer met eigen versterker/ingebouwde versterker) kunnen worden aangesloten.

------------------------

En voor je opmerking over "toeren" horen, heb je al tips gekregen.

Je vond dat je speakers (aangesloten op je autoradio) , niet tot zijn recht komen, of wel niet klinken dus..
In combinatie met je subwoofer met ingebouwde versterker (actieve subwoofer).

Dus wil je graag, deze óók versterkt hebben...
Toch???

-------------------------
Misschien DENK ik, alleen maar..dat dat jou vraag is..?? 😅

OMDAT DAT NAMELIJK WÉL, MIJN VRAAG IS!
Hahahaha..
------------------------

Lang verhaal kort gemaakt: (of andersom...🤔)

MIJN VRAAG (ook)? :
Kunnen mijn speakers, óók aangesloten worden op een actieve subwoofer-versterker.?
Óf is er een apparte versterker nodig.

Heeft een actieve subwoofer, de mogelijkheid om ook andere speakers aan te kunnen sluiten? (genoeg "kanalen" ofzo?)

Weet dat dit onderwerp al tijdje oud is, en weet niet precies, hoe het werkt, een forum? Of topic?.. Hoe zeg je dat??

Maar misschien kan iemand (ons?) helpen?

Groetjes Heleen!
Als je doel was om iets te verduidelijken ben je daar in ieder geval niet in geslaagd. Ik ben halverwege je lap tekst afgehaakt en het topic is ook al 4 jaar oud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09:04

FeaR

In GoT we trust

Als ik het goed zie kick je nu een topic uit oktober 2017 omhoog en zo te zien is @Anoniem: 982347 een Tweaker die zijn vraag hier gepost heeft sindsdien nooit meer op GoT is geweest. Tevens kaap je ook het topic wat niet gewenst is. Voor eigen problemen graag een eigen topic openen.

[ Voor 15% gewijzigd door FeaR op 14-02-2021 20:32 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.