Als je geen 5GHz nodig had was het prima. Ondertussen is vooral de v1 redelijk verouderd, maar het is voor de eisen die je hebt vooral een degelijke goed-gesupporte optie. Als je dingen wilt die default niet kunnen kun je er ook prima Open WRT op zetten.
Heb evt ook nog een 2.4+5Ghz TP-Link Archer C20i AC750 liggen, maar ik herinner me dat die terug de kast in is gegaan omdat het wifi bereik bagger was ivm interne antennes.
Er is wel meer mis met dat ding. Ik heb meerdere apparaten getest met dezelfde Mediatek chipset met 2x2 in 2.4GHz en 1x1 in de 5GHz. Dat is sowieso een puur marketingconfig, ieder zinnige toepassing zou het andersom doen, als je al niet voor 2x2 in beide banden zou gaan. Maar grootste issue is compatibility. Ik heb de Archer C2 gehad (z'n directe voorloper) waar ik simpelweg geen stabiele verbinding in de 5GHz kon krijgen, ongeacht specs. Heb recenter een ander apparaat met zelfde chipset onder handen genomen en daar juist in 2.4GHz onoverkomelijke problemen - clients met Qualcomm Atheros chipsets (~50% van de markt

) konden niet stabiel ermee verbinden. Blijf ver van "AC750" oplossingen in het algemeen en van Mediatek-based gevallen in het bijzonder. Dit is schoolvoorbeeld van waarom je beter een competente 2e hands apparaat kunt kopen dan voor zelfde prijs een el-crappo nieuw

unezra schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 10:46:
[...]
Da's een aanname en in 99% van de gevallen zal dat inderdaad zo zijn, maar er is geen enkele technsiche reden waarom 2 SSID's 2 verschillende netwerken zouden zijn, of 1 SSID op 2 AP's 1 netwerk zou vormen.
Ik heb even geen kopie van IEEE 802.11-106 bij de hand, maar eis om samen een WiFi netwerk te vormen (de ESS waar ik het over had) is om te beginnen dat de SSID's hetzelfde zijn. Dus ja, er is wel degelijk een technische reden waarom twee verschillende SSID's nooit samen een WiFi netwerk kunnen vomen. Ook al is de rest erachter identiek, ze zullen te allen tijde als verschillende netwerken beschouwd worden.

GreNade schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 10:49:
[...]
En dat gebeurt dus ook niet met gelijke SSID's in heel veel gevallen. Het kan best zijn dat een handjevol androids met een rom van de fabrikant net wat beter roamt dan stock android van google, maar in de praktijk merk ik toch echt dat wat ik ook doe, het SSID geen enkel verschil maakt. Als ik "Roaming" aanzet op mijn Oneplus 3t, roamt ie tussen SSID's, en tussen netwerken met het zelfde SSID. Welke sterker is pakt ie. In de praktijk werkt dit best aardig, maar lang niet altijd.
Juist. En dat 'best aardig' is het kindje wat je met het badwater weggooit als je de boel niet gelijk zet.
Als ik wifi roaming uit zet, wisselt ie vanzelfsprekend niet bij verschillende SSID's, maar ook niet bij gelijke SSID's. Hij blijft vasthouden aan het AP waar ie als eerste mee verbond, en ik kan wisselen door mijn wifi uit en aan te zetten.
Zelfde geldt voor mijn oude telefoon, een Galaxy S6, en de Xperia Z3 (die geen mogelijkheid heeft om zo'n optie aan of uit te zetten) die ik heb liggen.
Wacht even. Je wilt niet continu met WiFI klooien - maar je wilt wel iedere keer dat je door huis heen loopt handmatig van netwerk wisselen
Een duidelijker voorbeeld van continu klooien kan ik niet verzinnen. Ik pas daar iig voor

Mijn Windows laptop roamt ook voor geen meter
Windows is op dit vlak typisch Windows. Het hangt dus niet af van je OS maar van de driver die je toevallig geinstalleerd hebt staan. Intel's Windows drivers doen het iig prima, en je kunt zelfs instellen hoe aggressief ze het doen of niet.
iOS kan ik niets over zeggen, daar heb ik weinig ervaring
Apple is ook typisch Apple:
our way or the highway. In iOS8 is geintroduceerd dat je met gelijke settings automatisch zou moeten roamen. Dat was de eerste paar updates een drama, maar ondertussen jarenlang stabiel en functioneel.
Mijn setup bestond uit 3 AP's (verschillende, maar dat moet niet uitmaken) met alle instellingen exact gelijk
Dat kan helaas wel flink uitmaken. In theorie houden AP's zich aan de standaarden en doen exact wat je instelt. In praktijk is dat zelden het geval. Als je ooit WiFi packet captures doet zie je gelijk wat voor een drama het is. Zo had ik van de week een apparaat waar ik alle b-rates (1, 2, 5.5, 11Mbps) op uitgeschakeld had. Dat zond hij netjes uit in de capabilities-veld in z'n management frames, en z'n clients hielden zich er netjes aan. Alleen zond hij zelf alle management & control frames alsnog met 1Mbps uit
In dit geval ondermijnt het gedrag slechts de voordelen die je wilt behalen met lage link rates uitschakelen, maar je ziet bijv ook dat security settings niet consequent doorgevoerd worden, dat je WPA2-only instelt, maar dat een device vrolijk zowel WPA2 als WPA blijft adverteren. Als de ene dat doet en de ander wel doet wat je zegt heb je hetzelfde ingesteld maar krijg je toch verschillend gedrag - en gaat roamen alsnog mank. Het zou niet zo mogen zijn dat je niet kunt roamen tussen verschillende apparaten, maar in praktijk maak je het jezelf echt niet makkelijk daarmee. Wil je zorgeloos WiFi, zorg voor gelijke apparaten met dezelfde firmwareversie.
[...]
Nog zitten tweaken aan het vermogen dat uitgezonden werd, hielp niets.
Dat is ook een instelling die vaker genegeerd wordt dan dat het werkt zoals zou moeten

[...]
Tuurlijk valt er veel aan te tweaken, in het begin doe je dat ook veel. Heb ik ook gedaan. Mijn punt is dat ik niet constant wil blijven klooien met wifi, ik wil gewoon een oplossing neerhangen waar ik zo min mogelijk over na hoef te denken. Als mijn wifi dan een keer niet overschakelt, wil ik zelf kunnen overrulen.
Misschien doe ik wel iets fout aan de configuratie, ik weet het niet, maar ik ben in mijn hele leven nog nooit een netwerk met apparatuur die niet op elkaar "afgestemd" is tegengekomen waar alle apparaten ècht fatsoenlijk op roamen. (En ik heb heel wat thuisnetwerkjes gezien/gebouwd) Mocht jij dit wel voor elkaar krijgen, dan kom ik met alle plezier een keer kijken, maar tot die tijd blijf ik sceptisch.
Dat anderssoortige apparatuur je niet helpt staat helaas als paal boven water. Zelfde vendor aanhouden verlaagt kans op problemen maar is allerminst een sinecure (vooral omdat het de WiFi drivers zijn waar het mis gaat en die verschillen per chipset, al is alles van dezelfde vendor). Zelfde vendor en zelfde chipset durf ik m'n handen wel voor in het vuur te steken dat dat lukt.
Er is sowieso meestal wel wat aan te doen, maar dan moet je echt op niveau van WiFi packet sniffing aan de gang gaan om te achterhalen waar het exact mis gaat. Dat hoef je gelukkig niet dagelijks te doen, maar het is wel een crime om voor het eerst aan de praat te krijgen zonder grote bedragen er tegenaan te gooien
om te beginnen omdat het onder Windows zonder bijzondere (en dure) hard- en software bijna onmogelijk is dus dat je sowieso met Mac of Linux aan de slag moet ervoor.
Maar...
TS heeft het nergens over roamingproblematiek. Zodra hij daar tegenaan loopt is het relevant om te roepen dat hij beter goed afgestemde apparatuur kan kopen. Tot die tijd is het hooguit een 'hou even rekening met...' gevalletje

Anoniem: 472287 schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 11:30:
Op de laptops (2x Dell Latitude E5470 met AC8260 kaartjes van Intel) kan ik Roaming Aggressiveness in ieder geval instellen, maar die zullen eigenlijk altijd op de bovenverdieping zijn. Dan is er nog een Chromebook die altijd in de slaapkamer ligt waar ik vermoed dat die instelling niet inzit, en de telefoons (LeEco Pro 3 & Iphone 6S geloof ik) kan ik het zo snel ook niet vinden.
Chromebooks gedragen zich in de regel als Android apparaten als het op WiFi aankomt. Dat zou wel snor moeten zitten tenzij de specifieke vendor de boel om zeep geholpen heeft.
Nouja, ik ga het hele gebeuren gewoon zo instellen en proberen, en als het drama is kan ik altijd nog overgaan op aanschaf van spullen.
[
Voor 69% gewijzigd door
dion_b op 13-10-2017 12:09
]