Netwerk uitbreiden met 2e Wifi zelfde SSID

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Topicstarter
Hallo allen,

ik wil graag mijn wifi netwerk uitbreiden ivm slechte verbinding op de benedenverdieping, en had het als volgt in gedachte:

Op de bovenverdieping staat een TP-Link MR3420 router, met daaraan een 4G dongle als internetvoorziening ivm slechte andere mogelijkheden op locatie.

De router staat, samen met de dongle met externe antenne, in de hoek van de verdieping waar de verbinding het beste is. (60Mbps down, 50Mbps up)

Zoals verwacht is dit natuurlijk niet de beste locatie om het Wifi signaal van het toch al niet zo sterke routertje door de boven en onderverdieping te verspreiden.

Nu had ik wat gegoolged, en zag dat het in principe mogelijk moet zijn een kabelverbinding naar de onderverdieping te leggen, en daar een andere TP-Link router die ik nog heb liggen als accesspoint aan te sluiten en op hetzelfde SSID en beveiligingsintellingen te laten uitzenden.

Volgens alles wat ik gelezen heb, zou dit moeten werken en kiezen de devices bij verbinden de sterkste verbinding. Of dit ook werkt met "roamen" tussen de 2 routers is me niet duidelijk, en eigenlijk ook niet intressant. Dat gebeurd eigenlijk toch nooit dat er een device meegenomen wordt en als dan is het een telefoon en da's niet zo belangrijk.

Nu is de vraag, gaat dat zo werken? Kan ik 2 routers (waarvan er maar een DHCP verzorgt) hetzelfde SSID laten uitzenden, en moet ik ze dan op hetzelfde kanaal laten uitzenden of idealiter 2 verschillende kanalen?

Of dien ik voor een hele andere oplossing te gaan en gaat dit zowiezo niet werken?

Bij voorkeur geef ik er niets aan uit - dat is het niet waard.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-06 21:27

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Long story short: Als goed WiFi je niets waard is en je er niets aan uit wil geven, waarom dan een topic om te vragen hoe het beter kan?

Voor relatief weinig geld doe je het *goed* en heb je overal, betrouwbaar, snel en stabiel WiFi. Pak een paar Ubiquiti AP's, een controller, trek overal UTP heen en als je geen zin hebt die dingen ook nog eens overal op direct op stroom te prikken, hang je d'r een eenvoudige PoE switch aan.

Beste oplossing, heb je voor de komende 10 jaar plezier van.

Maar het kost je wel geld. :)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 24-06 23:19
Ja geen probleem. In a nutshell: die hulp-TPlink even een static ip geven in de DHCP range van de MR3420, en DHCP server uitgooien. Dan de LAN poorten met elkaar verbinden. WAN poorten doe je niets mee. Op de MR3420 bijvoorbeeld gateway ip: 192.168.1.1 start DHCP pool 192.168.1.10 en de hulp-TPlink geef je dan een vast IP van 192.168.1.2. .3 .4 .5 kun je nog gebruiken voor andere apparatuur uiteraard. TP's geef je hetzelfde SSID/WPA2 key en verschillend kanaal. (1,6,11). Als het niet voldoet kun je altijd nog investeren in beter spul.

[HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point

[ Voor 7% gewijzigd door Jim423 op 12-10-2017 22:14 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Topicstarter
unezra schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 22:12:
Long story short: Als goed WiFi je niets waard is en je er niets aan uit wil geven, waarom dan een topic om te vragen hoe het beter kan?

Voor relatief weinig geld doe je het *goed* en heb je overal, betrouwbaar, snel en stabiel WiFi. Pak een paar Ubiquiti AP's, een controller, trek overal UTP heen en als je geen zin hebt die dingen ook nog eens overal op direct op stroom te prikken, hang je d'r een eenvoudige PoE switch aan.

Beste oplossing, heb je voor de komende 10 jaar plezier van.

Maar het kost je wel geld. :)
Nounou, een beetje vriendelijkheid gaat een heel eind hoor.

Vraag ik of het beter kan? Nee. Als je begrijpend lees vraag ik enkel of mijn opzet gaat werken of dat ik iets over het hoofd heb gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Jim423 schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 22:13:
Ja geen probleem. In a nutshell: die hulp-TPlink even een static ip geven in de DHCP range van de MR3420, en DHCP server uitgooien. Dan de LAN poorten met elkaar verbinden. WAN poorten doe je niets mee. Op de MR3420 bijvoorbeeld gateway ip: 192.168.1.1 start DHCP pool 192.168.1.10 en de hulp-TPlink geef je dan een vast IP van 192.168.1.2. .3 .4 .5 kun je nog gebruiken voor andere apparatuur uiteraard. TP's geef je hetzelfde SSID/WPA2 key en verschillend kanaal. (1,6,11). Als het niet voldoet kun je altijd nog investeren in beter spul.

[HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point
Thanks Jim!

Dat instellen is geen probleem, gaat lukken. Ik had enkel nog nooit een 2e accesspoint toegevoegd met hetzelfde SSID. Deed het in het verleden eigenlijk altijd met een apart SSID en dat was niet erg handig.

Zelfde settings, ander kanaal, gaan met de banaan. Gaan we proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 24-06 23:19
Tja het roamen hangt een beetje af van het device. In mijn ervaring werkt het maar soms blijft een client plakken op een veel zwakker AP tot hij volledig wegvalt. Eigenlijk moet je de RSSI zo laag zetten dat hij de client kicked bij zwak(ker) signaal (als je dus wegloopt) en dus forceert opnieuw te gaan scannen. Dan pakt hij wel het sterkere AP denk ik. Maar ik heb geen idee of dit instelbaar is in die TP's.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Jim423 schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 22:26:
Tja het roamen hangt een beetje af van het device. In mijn ervaring werkt het maar soms blijft een client plakken op een veel zwakker AP tot hij volledig wegvalt. Eigenlijk moet je de RSSI zo laag zetten dat hij de client kicked bij zwak(ker) signaal (als je dus wegloopt) en dus forceert opnieuw te gaan scannen. Dan pakt hij wel het sterkere AP denk ik. Maar ik heb geen idee of dit instelbaar is in die TP's.
Daar komen we vanzelf achter, maar gelukkig zijn er alleen 3 slaapkamers beneden, woonkamer, kantoor en balkon zijn boven en alle devices zijn eigenlijk altijd daar op een TV-box bijvoorbeeld en telefoons die mee gaan na. De "master bedroom" is ook nog eens recht onder de plek waar de eerste TP-Link hangt, dus als er problemen zijn zou dat voor de logees zijn af en toe. Dat boeit niet zo veel :P

RRSI opties in ieder geval in de "hoofd" router niet te vinden, de "extra" router is een stuk uitgebreider en ondersteund ook DD-WRT dus die zal het waarschijnlijk wel kunnen.

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 472287 op 12-10-2017 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Anoniem: 472287 schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 22:15:
[...]

Nounou, een beetje vriendelijkheid gaat een heel eind hoor.

Vraag ik of het beter kan? Nee. Als je begrijpend lees vraag ik enkel of mijn opzet gaat werken of dat ik iets over het hoofd heb gezien.
Wat ik lees is "ik wil beter wifi maar het mag geen geld kosten" en dat irriteert me. :)

Ja, je kunt best aardig op de manier waarop jij dat hebt bedacht voor thuis een WiFi netwerkje bouwen. Zelfde SSID door je hele huis, overal een AP met datzelfde SSID en gaan.

Maar wil je het *goed* doen (en goed betekend niet meteen schreeuwend duur, je hebt thuis geen AP's van €900 of meer per stuk) nodig, zijn er betere oplossingen die je nu iets geld kosten, maar je wel een heel comfortabel en betrouwbaar netwerk geven.

:)

Waar ik aan zit te denken is zoiets als dit (qua AP kun je redelijk vrij kiezen, de AC Pro heb je mogelijk niet nodig / is mogelijk te duur voor wat jij wil):

#ProductPrijsSubtotaal
1ZyXEL GS1200-5HP€ 63,77€ 63,77
1Ubiquiti UniFi AP - 802.11 b/g/n - 2.4 GHz - 20 dBm (set van 3)€ 174,49€ 174,49
1Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack)€ 75,95€ 75,95
1Ubiquiti UniFi AP AC PRO (1-Pack)€ 128,95€ 128,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 443,16

Die Zyxel switch hang je op een centraal punt in je huis, vanaf daar overal een ethernet kabel heen, daar je AP's aan, ergens nog de controller software draaien of een CloudKey kopen en *gaan*. (Uiteraard nog wel even uplinken aan je router.)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Topicstarter
unezra schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 22:39:
[...]

Wat ik lees is "ik wil beter wifi maar het mag geen geld kosten" en dat irriteert me. :)

Ja, je kunt best aardig op de manier waarop jij dat hebt bedacht voor thuis een WiFi netwerkje bouwen. Zelfde SSID door je hele huis, overal een AP met datzelfde SSID en gaan.

Maar wil je het *goed* doen (en goed betekend niet meteen schreeuwend duur, je hebt thuis geen AP's van €900 of meer per stuk) nodig, zijn er betere oplossingen die je nu iets geld kosten, maar je wel een heel comfortabel en betrouwbaar netwerk geven.

:)

Waar ik aan zit te denken is zoiets als dit (qua AP kun je redelijk vrij kiezen, de AC Pro heb je mogelijk niet nodig / is mogelijk te duur voor wat jij wil):

#ProductPrijsSubtotaal
1ZyXEL GS1200-5HP€ 63,77€ 63,77
1Ubiquiti UniFi AP - 802.11 b/g/n - 2.4 GHz - 20 dBm (set van 3)€ 174,49€ 174,49
1Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack)€ 75,95€ 75,95
1Ubiquiti UniFi AP AC PRO (1-Pack)€ 128,95€ 128,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 443,16

Die Zyxel switch hang je op een centraal punt in je huis, vanaf daar overal een ethernet kabel heen, daar je AP's aan, ergens nog de controller software draaien of een CloudKey kopen en *gaan*. (Uiteraard nog wel even uplinken aan je router.)
Ik ben bang dat wat jou irriteert, en wat in de huiselijke omgeving normaal werkt, nogal ver uit elkaar liggen. Waarom 440€ uitgeven als dit gewoon werkt? We hebben het hier over 2 verdiepingen appartement, waarin 2 mensen wonen, met wat android tv boxjes, telefoon en twee laptopjes aan het netwerk.

Stel je inzet evengoed op prijs - mocht de familieuitbreiding inneens heel hard toeslaan en het formaat huis mega-uitdijen zal ik het nog eens lezen.

De toon waarop, die is gewoon volledig overbodig wat mij betreft.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• unezra

unezra

Anoniem: 472287 schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 22:48:
[...]
Ik ben bang dat wat jou irriteert, en wat in de huiselijke omgeving normaal werkt, nogal ver uit elkaar liggen. Waarom 440€ uitgeven als dit gewoon werkt? We hebben het hier over 2 verdiepingen appartement, waarin 2 mensen wonen, met wat android tv boxjes, telefoon en twee laptopjes aan het netwerk.
Die Ubiquities zijn profi spul voor een soho prijs. :)

Het is overigens geen €400 dat je uit moet geven. Ik heb domweg de meest logische AP keuzes en een PoE switch in 1 lijstje gekiept. Effectief kun je voor 2 of 3 AP's en die switch voor tussen de ~€237 en ~€447 klaar zijn. (Iets minder zelfs, die €237 gaat uit van 3 AP's.)

Grof gezegd: Wil je een hogere snelheid (AC ipv N) kost het meer geld. Heb je aan N genoeg, ben je onder de €200 exclusief bekabeling (UTP) en een controller (als je een thuisserver of NAS hebt kan die mogelijk daar op draaien) klaar en heb je voor dat geld een ontzettend mooie en stabiele oplossing.
Stel je inzet evengoed op prijs - mocht de familieuitbreiding inneens heel hard toeslaan en het formaat huis mega-uitdijen zal ik het nog eens lezen.
Ik heb 3 jaar op een paar Asus routers gedraait. Werkt best aardig.
Een week geleden kreeg ik een paar AC Pro's in huis. Ik ben er een beetje van geschrokken hoe belachelijk veel beter dat is en hoe goedkoop het in verhouding is. :) (Die 2 Asus routers hebben samen ook nieuw ruim over de €300 gekost.)
De toon waarop, die is gewoon volledig overbodig wat mij betreft.
Sorry daarvoor.
Dat had inderdaad en absoluut wat vriendelijker gemogen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:15

FreakNL

Well do ya punk?

De TS heeft al 1 router die WiFi doet. Ik zou als ik hem was 2 kabels trekken, naar een strategisch punt beneden en boven. En dan 2 APs. Ben je voor 150 klaar.

Dat Ubiquiti is goed spul maar niet perse nodig hier lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

FreakNL schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 01:01:
De TS heeft al 1 router die WiFi doet. Ik zou als ik hem was 2 kabels trekken, naar een strategisch punt beneden en boven. En dan 2 APs. Ben je voor 150 klaar.

Dat Ubiquiti is goed spul maar niet perse nodig hier lijkt me.
"Nodig" vind ik altijd een beetje een lastige term. Je kunt met WiFi repeaters, PowerLine en andere spullen best een redelijk werkend netwerk in huis inclusief WiFi bouwen. Is beter spul nodig? Neuh. Werkt beter spul veel en veel fijner tegen een redelijke investering? Hell yeah!

Ik draai thuis nu nog met een WiFi bridge en die werkt stiekem best aardig. Is het nodig dat ik dat vervang door CAT7 en mijn Asus AP's (een RT-N66U en een RT-AC66U, toch niet bepaald de instapmodellen) vervang door Ubiquiti spul? Neuh. Maar het werkt wel VEEL fijner.

Zo ook in deze situatie.

Het kan best zoals jij het beschrijft maar voor rond of onder de €200,- (als je geen behoefte hebt aan AC) heb je wel een veel betere oplossing waar je de komende 10 jaar lol van hebt. Wil je AC, word het iets duurder, maar heb je wel overal AC. :) (En dus ook op WiFi de volle snelheid van je internet verbinding. Tenzij je thuis GBit glas hebt, maar dat hebben nog niet veel mensen in NL. De 400/40 van Ziggo is wel zo'n beetje de max voor de meeste mensen en dat haal je prima met een AC AP.

EDIT:
Het kan trouwens ook ruim voor die €150,- die jij noemt. Ik ga in mijn setup uit van een losse PoE switch. Bij die Ubiquiti AP's worden PoE injectors meegeleverd. Nadeel: Je hebt er per AP een stopcontact voor nodig. Vandaar mijn tip voor die Zyxel switch. Kost €60,- maar kan makkelijk 3 AP's voeden en dan hoef je alleen nog maar UTP te trekken.

[ Voor 11% gewijzigd door unezra op 13-10-2017 08:16 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13:28

WCA

Naar mijn ervaring is zoals eerder gezegd, "roaming" met 2 AP's die het zelfde SSID uitzenden, niet een erg goed idee. De client bepaalt dan zelf met wel AP hij verbindt, en dat gaat wel eens mis.

Stel, je zit beneden en je bent verbonden met het AP beneden, dan gaat het goed. Het moment dat jij naar boven loopt, zal je device blijven vasthouden aan het netwerk beneden, totdat het apparaat vindt dat die verbinding niet sterk genoeg meer is. Je moet dan je wifi uit en aanzetten om te zorgen dat je client verbindt met het AP boven.

Exact diezelfde situatie heb je ook wanneer je de router boven een ander SSID geeft, maar je gaat er op vooruit, je kan namelijk zelf kiezen met welk AP je verbindt.

Het is daarom compleet nutteloos om die twee AP's hetzelfde SSID te geven, tenzij die twee AP's daadwerkelijk roaming ondersteunen, waar het AP de client "adviseert" met welke te verbinden. Op het moment dat het AP vindt dat het signaal te zwak wordt, zendt ie een seintje naar de client dat ie moet wisselen.

Roaming is op weinig consumentenapparatuur te vinden, doorgaans heeft het een controller nodig (niet altijd, maar het is wel een van de meest voorkomende oplossingen). Merken als Ubiquiti hebben tegenwoordig wel controllerloze roaming.

Bottomline:
Consumentenwifi is allemaal prutzooi als het op grote dekking uitkomt, wil je goeie wifi, dan zal je daar gewoon wat geld in moeten steken.

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 24-06 21:54
GreNade schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 08:28:
Naar mijn ervaring is zoals eerder gezegd, "roaming" met 2 AP's die het zelfde SSID uitzenden, niet een erg goed idee. De client bepaalt dan zelf met wel AP hij verbindt, en dat gaat wel eens mis.

Stel, je zit beneden en je bent verbonden met het AP beneden, dan gaat het goed. Het moment dat jij naar boven loopt, zal je device blijven vasthouden aan het netwerk beneden, totdat het apparaat vindt dat die verbinding niet sterk genoeg meer is. Je moet dan je wifi uit en aanzetten om te zorgen dat je client verbindt met het AP boven.
In het slechtste geval wel ja. Maar de ontwikkeling van de clients staat ook niet stil. Ik heb 3 losse AP's en mijn telefoon schakelt vanzelf over als ik de trap oploop (Android Oreo). Als ik een video kijk, is er geen hikje in beeld of geluid te bespeuren. Waarom zou ik dan geld uitgeven aan duurdere spullen?
Exact diezelfde situatie heb je ook wanneer je de router boven een ander SSID geeft, maar je gaat er op vooruit, je kan namelijk zelf kiezen met welk AP je verbindt.
Ik weet niet of alle clients net zo makkelijk overschakelen in geval van een ander SSID. In mijn geval (overal zelfde SSID, zowel op 2,4 als 5 GHz) werkt het probleemloos. Dan vind ik één SSID toch wel makkelijker. Als ik wil zien op welk AP ik zit, dan kijk ik wel even en Wifi-Analyzer.
Bottomline:
Consumentenwifi is allemaal prutzooi als het op grote dekking uitkomt, wil je goeie wifi, dan zal je daar gewoon wat geld in moeten steken.
Dat eerste ben ik het dus absoluut niet mee eens, maar dat zal duidelijk zijn. Dat je wat geld uit moet geven lijkt me helder, maar Ubiquiti of andere managed spul is echt niet nodig om fatsoenlijk wifi in huis te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA

WCA

Out.of.Control schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 08:42:
[...]

In het slechtste geval wel ja. Maar de ontwikkeling van de clients staat ook niet stil. Ik heb 3 losse AP's en mijn telefoon schakelt vanzelf over als ik de trap oploop (Android Oreo). Als ik een video kijk, is er geen hikje in beeld of geluid te bespeuren. Waarom zou ik dan geld uitgeven aan duurdere spullen?

[...]

Ik weet niet of alle clients net zo makkelijk overschakelen in geval van een ander SSID. In mijn geval (overal zelfde SSID, zowel op 2,4 als 5 GHz) werkt het probleemloos. Dan vind ik één SSID toch wel makkelijker. Als ik wil zien op welk AP ik zit, dan kijk ik wel even en Wifi-Analyzer.

[...]

Dat eerste ben ik het dus absoluut niet mee eens, maar dat zal duidelijk zijn. Dat je wat geld uit moet geven lijkt me helder, maar Ubiquiti of andere managed spul is echt niet nodig om fatsoenlijk wifi in huis te hebben.
Wat jij ziet als hetzelfde SSID, is voor de client natuurlijk nog steeds 2 BSSID's. Wisselen van netwerk gaat niet zozeer op SSID, maar eerder op BSSID (Mac adres).

Technisch maakt het geen verschil in ieder geval, het kan in veel gevallen averechts werken.

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Out.of.Control schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 08:42:
[...]
De vergissing die jij en andere mensen maken is denken dat Ubiquiti duur is. Dat is het niet. Voor €60,- heb je al een heel fatsoenlijk AP van ze, voor ~€125 heb je een professionele uitvering. Een Asus RT-AC66U is net zo duur. (Wil je AC en wil je dat voor weinig, koop je een AC Lite van €75,-)

Je hebt geen losse PoE switch nodig dus. Een losse PoE switch is alleen handig omdat je je PoE voorziening centraal kunt doen en maar 1 stopcontact nodig hebt. Zo'n ding kost €60,-

Kortom, voor exact hetzelfde geld als een paar consumenten AP's, heb je een professionele oplossing. Kosten zijn hierin daarom geen argument. (Overigens is de Ubiquiti AC Pro zelfs €5,- goedkoper dan een RT-AC66U.)

(Ja, het kan duurder. Koop je Aruba AC AP's ga je heel rap richting en over de €1000,- per stuk. Dat is voor een thuis of soho situatie totaal overkill. In fact, met hoe Ubiquiti het doet, zou ik het spul zelfs bij ons op kantoor durven inzetten. Het is dat er al overal Aruba hangt maar zouden we het nu vervangen, hang ik d'r AC Pro's neer en klaar.)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Pff jongens...

Eens dat een degelijke oplossing de voorkeur geniet, maar is het nou echt zo gek om te kijken wat haalbaar is met apparatuur dat TS al heeft liggen :?

Hij gaat niet zitten prutsen met repeaters of powerline, geen NAT achter NAT. Hij wil alleen tips voor hoe optimaal in te stellen bij gelijke SSID's. Daarmee doet hij het beter dan 75% van topics hier. Erg ongepast om uitgerekend in dit geval te gaan zeiken dus :o

Nu, on-topic:
Mbt instellingen is al geroepen dat SSID en PSK ("wachtwoord") hetzelfde moeten zijn. Daar komt nog wat bij: ook security en encryption moeten identiek zijn en ja, WPA/WPA2 is iets anders dan WPA2-only. Het beste stel je ze in op resp. WPA2-only en CCMP/AES-only.

Als je apparatuur dualband is (zowel 2.4GHz als 5GHz) sta je nog voor de vraag hoe om te gaan met de verschillende banden. Hier helaas niet aan de orde - 2.4GHz-only. Maakt het makkelijker maar is gelijk wel eerste punt waar je mogelijk toch andere apparatuur moet overwegen: als 2.4GHz bij jou vol/verstoord is moet je andere AP's nemen.

Mbt kanaal: anders en niet overlappend. 1, 6 en 11 zijn in 2.4GHz vrijliggend dus kies daar twee van, eentje per AP. Zorg dat je kanaalbreedte op 20MHz-only instelt, met 40MHz zit je jezelf te storen...

Mbt roaming: @GreNade stelt het overdreven zwart. Moderne clients (Android >5, iOS >8) roamen wel degelijk autonoom als je instellingen goed staan. Zo niet doen ze het idd niet, maar om dat op te lossen heb je geen enterprise-spul nodig, alleen de juiste instellingen :z

Mbt Ubiquiti's UniFi-reeks: het wordt terecht geroemd als goede featureset voor zachte prijs daarom heb ik het hier zelf ook in gebruik, maar wordt nogal tot fetish verheven :') Het is allereerst nadrukkelijk geen 'profi spul', hooguit een handige greep uit paar makkelijk te implementeren enterprise features. In enterprise-wereld wordt er terecht op neergekeken - het is eenoog in land der blinden bij thuis/sohogebruik, niet meer. Mooi voorbeeld is roaming. UniFi bevat *niets* om actief roaming af te dwingen. Dat het wel goed lijkt te gaan komt neer op twee simpele dingen:
1) de laagste data rates (1, 2 en 5.5Mbps iirc) staan per default uit. Gevolg is dat je device verbinding verliest zodra het onbruikbaar dreigt te worden ipv lang verbonden blijven zonder zinnige dataoverdracht. Als er een andere AP in de buurt is kan daar dan wel mee verbonden worden. Zo niet... pech.
2) een proprietary implementatie van iets dat op 802.11r lijkt, waarmee roaming tussen twee AP's in zelfde netwerk (wederom op initiatief van de client) sneller gaat (~150ms) en je dus doorgaans geen onderbreking ervaart.
Dat is het. Geen active roaming, geen load balancing tussen AP's, geen radio resource management. Een AP is niet zo slim z'n clients over te hevelen aan z'n buren als de backhaul wegvalt. De APs communiceren überhaupt onderling niet. Vandaar dat ik zeg dat het geen enterprise-grade spul is. Het is wel met die simpele truukjes beter dan vrijwel alle concurrentie op vergelijkbare consumentenprijspunt. Daarom zou ik het zeker overwegen als je low-end TP-Link spulletjes niet voldoen. Maar dat is nog lang niet gezegd :z

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
dion_b schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 09:06:
...text....

Nu, on-topic:
Mbt instellingen is al geroepen dat SSID en PSK ("wachtwoord") hetzelfde moeten zijn. Daar komt nog wat bij: ook security en encryption moeten identiek zijn en ja, WPA/WPA2 is iets anders dan WPA2-only. Het beste stel je ze in op resp. WPA2-only en CCMP/AES-only.

Als je apparatuur dualband is (zowel 2.4GHz als 5GHz) sta je nog voor de vraag hoe om te gaan met de verschillende banden. Hier helaas niet aan de orde - 2.4GHz-only. Maakt het makkelijker maar is gelijk wel eerste punt waar je mogelijk toch andere apparatuur moet overwegen: als 2.4GHz bij jou vol/verstoord is moet je andere AP's nemen.

Mbt kanaal: anders en niet overlappend. 1, 6 en 11 zijn in 2.4GHz vrijliggend dus kies daar twee van, eentje per AP. Zorg dat je kanaalbreedte op 20MHz-only instelt, met 40MHz zit je jezelf te storen...

...text....
Thanks! Die beveiligingsinstelling op AES only en niet TKIP/AES had ik nog niet aan gedacht. Kanaalkeuze die elkaar niet overlapt is ook erg nuttig _/-\o_

Andere Wifi-netwerken zijn er gelukkig niet echt, we hebben het "penthouse" en er zijn slechts 2 andere Wifi netwerken te zien, beide zeer zwak. Enkel buren onder ons, niets er naast. Het is een wat onconventioneel gebouw wat dat betreft. (Ik geef de besparing aan Wifi apparatuur voor overbevolkte kanalen wel weer uit aan het verwarmen van het appartement dat aan alle kanten vrij is :+ )

Wil je tevens bedanken voor je uitleg over "kijken wat er mogelijk is met de huidige apparatuur". Ik zie steeds meer op tweakers terug dat het allemaal "optimaal koop dit koop dat" moet. Wat is daar het "tweakers" gehalte aan? Tuurlijk kan ik er geld tegenaan gooien, maar ga ik er iets van merken in mijn situatie waar geen NAS, server, of glasvezel aan hangt? Ik vraag het me af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WCA

WCA

Er zijn een aantal dingen die het tweaken waard zijn, maar wat mij betreft is WiFi typisch zo'n ding dat niet de moeite van het tweaken waard is. Het moet gewoon werken, en ik wil niet een halfbakken oplossing. Ik heb liever geen wifi dan slecht of matig werkende wifi.

Ik heb vaak zat clientside roaming geprobeerd (android, ios, windows) en in theorie werkt het allemaal heel mooi, in de praktijk is elk netwerk anders, is elke client anders, en zijn de ideale overschakelpunten voor elk netwerk anders. Als het al fatsoenlijk werkt op al je apparaten, dan heeft een gelijk SSID overal alsnog geen zin, hetzelfde bereik je met verschillende SSID's. Met als enige verschil, mocht het in een bepaald geval een keer niet werken, dat je dan alsnog handmatig kan overschakelen.

Het enige voordeel wat je aan een gelijk SSID hebt, is dat je bij de initiele setup iets minder moeite hoeft te doen omdat je maar 1x je WPA2 key hoeft in te vullen, voor de rest gooi je alleen functionaliteit weg

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Anoniem: 472287 schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 09:32:
[...]

Andere Wifi-netwerken zijn er gelukkig niet echt, we hebben het "penthouse" en er zijn slechts 2 andere Wifi netwerken te zien, beide zeer zwak. Enkel buren onder ons, niets er naast. Het is een wat onconventioneel gebouw wat dat betreft. (Ik geef de besparing aan Wifi apparatuur voor overbevolkte kanalen wel weer uit aan het verwarmen van het appartement dat aan alle kanten vrij is :+ )
Reken je niet te snel rijk, Je WiFi-adapters kunnen enkel andere WiFi-netwerken detecteren. Non-WiFi verstoring kan nog steeds volop aanwezig zijn en je performance/stabiliteit impacten. Denk vooral aan draadloze beveiligingscamera's e.d. Mocht je tegen dat soort problemen aanlopen, probeer dan 'blind' andere kanalen. Als ze aan blijven houden kan het zijn dat je alsnog naar 5GHz moet.
Wil je tevens bedanken voor je uitleg over "kijken wat er mogelijk is met de huidige apparatuur". Ik zie steeds meer op tweakers terug dat het allemaal "optimaal koop dit koop dat" moet. Wat is daar het "tweakers" gehalte aan?
Idd :)

Bovendien kun je altijd nog investeren in iets anders als wat je nu hebt alsnog niet blijkt te voldoen.
Tuurlijk kan ik er geld tegenaan gooien, maar ga ik er iets van merken in mijn situatie waar geen NAS, server, of glasvezel aan hangt? Ik vraag het me af.
Dat er geen sprake is van LAN-verkeer is wel een relevant punt dat niet in je TS stond. Ik deed de aanname dat wat je niet vermeldde er ook niet was, maar ik kan me goed voorstellen dat anderen een andere aanname deden en dan ook tot andere conclusies kwamen. Beste is zorgen dat we niet hoeven te gokken ;)

Ik zou iig wel onderscheid maken tussen spullen die je hebt liggen en wat je nog evt gaat kopen. Wat je hebt liggen is een gegeven. Als je daadwerkelijk iets uit gaat geven, zorg dan wel anno 2017 voor dualband concurrent spul, met liever een paar 'zachte' features extra (waar UniFi relatief goed in is) dan een lompe grote router met groot getal erbij.

Mbt wat je merkt - je moet vooral zorgen dat je bottleneck niet binnenhuis ligt. Bij 4G in buitengebied zijn de eisen niet hoog (wat haal je eigenlijk bedraad op de 4G router?), maar onderschat de toepassingen niet. Twee mensen die een Netflix HD stream kijken kunnen al 20Mbps opvreten, als iemand in huis iets met 4k gaat doet gaat dat al 20-25Mbps kosten. Zo kan het zelfs zonder NAS of server al snel aantikken. Als vuistregel zou ik (omdat WiFi een gedeeld medium is) aanhouden om minstens twee keer de theoretische bandbreedte te plannen tov de som van maximaal verbruik van alle apparaten/toepassingen tegelijk. Dan nog heb je ws niet meer dan ~75Mbps nodig worst-case in jullie situatie, maar met 1x1 clients kan dat alsnog een uitdaging worden. Maar goed, dit is ook al een verhaal dat alleen opgaat zodra je iets nieuws koopt. Voor nu: vooral de grenzen van wat je nu hebt uitproberen :)

Laatste vraag: kun je typenr geven van de tweede router die je als AP wilt inzetten?
GreNade schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 10:05:
Er zijn een aantal dingen die het tweaken waard zijn, maar wat mij betreft is WiFi typisch zo'n ding dat niet de moeite van het tweaken waard is. Het moet gewoon werken, en ik wil niet een halfbakken oplossing. Ik heb liever geen wifi dan slecht of matig werkende wifi.
Advocaat van duivelmodus: er valt zeer veel te tweaken aan WiFi en er zijn genoeg mensen die hun brood verdienen met die zooi goed te tweaken. Zou het - vooral gezien wat je hieronder schrijft - niet kunnen zijn dat je het zelf verkeerd aanpakt en daarom slechte ervaringen hebt?

Bij voldoende budget volledig eens dat ontzorgd worden een grote pre is, maar om te zeggen dat het geen zin heeft om zonder geld uit te geven ergens naar te kijken slaat de plank mis. Sowieso, je kunt beter een minimaal competent WiFi-apparaat met juiste instellingen op juiste plek hebben hangen dan het beste (en meest geautomatiseerde) apparaat op de verkeerde plek en/of met onjuiste instellingen.
Ik heb vaak zat clientside roaming geprobeerd (android, ios, windows) en in theorie werkt het allemaal heel mooi, in de praktijk is elk netwerk anders, is elke client anders, en zijn de ideale overschakelpunten voor elk netwerk anders. Als het al fatsoenlijk werkt op al je apparaten, dan heeft een gelijk SSID overal alsnog geen zin, hetzelfde bereik je met verschillende SSID's. Met als enige verschil, mocht het in een bepaald geval een keer niet werken, dat je dan alsnog handmatig kan overschakelen.

Het enige voordeel wat je aan een gelijk SSID hebt, is dat je bij de initiele setup iets minder moeite hoeft te doen omdat je maar 1x je WPA2 key hoeft in te vullen, voor de rest gooi je alleen functionaliteit weg
Dat is pertinent niet waar. iOS en Android gaan zeker niet roamen als SSID (en overige settings) niet gelijk zijn. Dan blijven ze verbonden totdat ze verbinding verliezen of totdat je handmatig ergens anders mee laat verbinden. Hiermee verlaag je alle apparaten tot het niveau van de slechtste, nooit roamende, gevallen.

Dat kun je weer compenseren door aggressief de low data rates uit te zetten (waar je inderdaad iets als UniFi voor nodig hebt), maar omdat de SSID's niet in zelfde ESS zitten verlies je alsnog voordeel van dingen als 802.11r (of de UniFi variant ervan). Veel beter is het om gewoon een (E)SSID te nemen en de apparaten die weten wat ze doen te faciliteren. De domme zooi vang je alsnog op met de laagste data rates uit te zetten.

Enige reden IMHO om verschillende SSID's te gebruiken tussen AP's is bij troubleshooting als je exact moet weten wat waarmee verbonden is. Buiten dat is het best practice alles hetzelfde te maken, zowel voor gemak van de gebruiker als bovenal voor goede technische werking van het netwerk.

[ Voor 32% gewijzigd door dion_b op 13-10-2017 10:24 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:34
Volgensmij heeft een gelijk SSID wel degelijk nut. Anders zal je client sowieso niet gaan roamen. Het is immers een ander SSID en dus potentieel een compleet ander netwerk. Als je bij wijze van SSID A en SSID B hebt, dan kan de eerste potentieel op een Ziggo internet verbinding zitten en de tweede op KPN. Daarom zullen clients ook niet roamen tussen twee verschillende SSIDs, immers kan het dan ineens wel betekenen dat de verbinding "stuk" is (als je een bestand download zal die daadwerkelijk onderbroken en opnieuw gestart moeten worden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

RobertMe schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 10:11:
Volgensmij heeft een gelijk SSID wel degelijk nut. Anders zal je client sowieso niet gaan roamen. Het is immers een ander SSID en dus potentieel een compleet ander netwerk. Als je bij wijze van SSID A en SSID B hebt, dan kan de eerste potentieel op een Ziggo internet verbinding zitten en de tweede op KPN. Daarom zullen clients ook niet roamen tussen twee verschillende SSIDs, immers kan het dan ineens wel betekenen dat de verbinding "stuk" is (als je een bestand download zal die daadwerkelijk onderbroken en opnieuw gestart moeten worden).
Met 1 SSID kun je ook 2 AP's aan 2 verschillende gateways verbinden. Sterker nog, je kunt 1 SSID met een verschillend wachtwoord per AP hebben. Je clients gaan dat niet heel leuk vinden en het maakt het goed verwarrend, maar het kan wel. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

RobertMe schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 10:11:
Dan komt een laatste eis voor roaming naar boven :z

De AP's moeten verbonden zijn met zelfde distribution system. Dat betekent zelfde IP-reeks, er moet op layer 3 connectivity zijn ertussen in beide richtingen en als er een gateway naar buiten is moet dat ook zelfde zijn.

Pas dan vormen de verschillende Basic Service Sets (BSS'en - netwerken van individuele AP's) samen een Extended Service Set (ESS). Alle roaming, zowel op niveau van keuzes van een STA waarmee ze verbonden zijn als alle technieken als 802.11k/r/v die daarbij moeten helpen, gaan uit van een ESS. Geen ESS = geen roaming.

Dit had ik voorheen niet genoemd want niet van toepassing hier. Maar in jouw voorbeeld wel. Meest voorkomende situatie waarin dit mis gaat is overigens minder exotisch: mensen hangen router achter router, dus twee keer NAT. Dan ga je iig plat op connectivity beide kanten op en meestal ook op IP-reeks. Maar goed, NAT-achter-NAT binnen zelfde netwerk is evil, dit is alleen maar bijkomstigheid op dat vlak :+

[ Voor 14% gewijzigd door dion_b op 13-10-2017 10:29 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
dion_b schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 10:09:
[...]

Reken je niet te snel rijk, Je WiFi-adapters kunnen enkel andere WiFi-netwerken detecteren. Non-WiFi verstoring kan nog steeds volop aanwezig zijn en je performance/stabiliteit impacten. Denk vooral aan draadloze beveiligingscamera's e.d. Mocht je tegen dat soort problemen aanlopen, probeer dan 'blind' andere kanalen. Als ze aan blijven houden kan het zijn dat je alsnog naar 5GHz moet.

[...]

Idd :)

Bovendien kun je altijd nog investeren in iets anders als wat je nu hebt alsnog niet blijkt te voldoen.

[...]

Dat er geen sprake is van LAN-verkeer is wel een relevant punt dat niet in je TS stond. Ik deed de aanname dat wat je niet vermeldde er ook niet was, maar ik kan me goed voorstellen dat anderen een andere aanname deden en dan ook tot andere conclusies kwamen. Beste is zorgen dat we niet hoeven te gokken ;)

Ik zou iig wel onderscheid maken tussen spullen die je hebt liggen en wat je nog evt gaat kopen. Wat je hebt liggen is een gegeven. Als je daadwerkelijk iets uit gaat geven, zorg dan wel anno 2017 voor dualband concurrent spul, met liever een paar 'zachte' features extra (waar UniFi relatief goed in is) dan een lompe grote router met groot getal erbij.

Mbt wat je merkt - je moet vooral zorgen dat je bottleneck niet binnenhuis ligt. Bij 4G in buitengebied zijn de eisen niet hoog (wat haal je eigenlijk bedraad op de 4G router?), maar onderschat de toepassingen niet. Twee mensen die een Netflix HD stream kijken kunnen al 20Mbps opvreten, als iemand in huis iets met 4k gaat doet gaat dat al 20-25Mbps kosten. Zo kan het zelfs zonder NAS of server al snel aantikken. Als vuistregel zou ik (omdat WiFi een gedeeld medium is) aanhouden om minstens twee keer de theoretische bandbreedte te plannen tov de som van maximaal verbruik van alle apparaten/toepassingen tegelijk. Dan nog heb je ws niet meer dan ~75Mbps nodig worst-case in jullie situatie, maar met 1x1 clients kan dat alsnog een uitdaging worden. Maar goed, dit is ook al een verhaal dat alleen opgaat zodra je iets nieuws koopt. Voor nu: vooral de grenzen van wat je nu hebt uitproberen :)

Laatste vraag: kun je typenr geven van de tweede router die je als AP wilt inzetten?

[...]

Advocaat van duivelmodus: er valt zeer veel te tweaken aan WiFi en er zijn genoeg mensen die hun brood verdienen met die zooi goed te tweaken. Zou het - vooral gezien wat je hieronder schrijft - niet kunnen zijn dat je het zelf verkeerd aanpakt en daarom slechte ervaringen hebt?

Bij voldoende budget volledig eens dat ontzorgd worden een grote pre is, maar om te zeggen dat het geen zin heeft om zonder geld uit te geven ergens naar te kijken slaat de plank mis. Sowieso, je kunt beter een minimaal competent WiFi-apparaat met juiste instellingen op juiste plek hebben hangen dan het beste (en meest geautomatiseerde) apparaat op de verkeerde plek en/of met onjuiste instellingen.

[...]

Dat is pertinent niet waar. iOS en Android gaan zeker niet roamen als SSID (en overige settings) niet gelijk zijn. Dan blijven ze verbonden totdat ze verbinding verliezen of totdat je handmatig ergens anders mee laat verbinden. Hiermee verlaag je alle apparaten tot het niveau van de slechtste, nooit roamende, gevallen.

Dat kun je weer compenseren door aggressief de low data rates uit te zetten (waar je inderdaad iets als UniFi voor nodig hebt), maar omdat de SSID's niet in zelfde ESS zitten verlies je alsnog voordeel van dingen als 802.11r (of de UniFi variant ervan). Veel beter is het om gewoon een (E)SSID te nemen en de apparaten die weten wat ze doen te faciliteren. De domme zooi vang je alsnog op met de laagste data rates uit te zetten.

Enige reden IMHO om verschillende SSID's te gebruiken tussen AP's is bij troubleshooting als je exact moet weten wat waarmee verbonden is. Buiten dat is het best practice alles hetzelfde te maken, zowel voor gemak van de gebruiker als bovenal voor goede technische werking van het netwerk.
De 2e router is een tp-link tl-wr1043nd v1. Ik weet dat het "destijds" een van de betere budgetdingen was.

Heb evt ook nog een 2.4+5Ghz TP-Link Archer C20i AC750 liggen, maar ik herinner me dat die terug de kast in is gegaan omdat het wifi bereik bagger was ivm interne antennes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
unezra schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 10:24:
[...]

Met 1 SSID kun je ook 2 AP's aan 2 verschillende gateways verbinden. Sterker nog, je kunt 1 SSID met een verschillend wachtwoord per AP hebben. Je clients gaan dat niet heel leuk vinden en het maakt het goed verwarrend, maar het kan wel. :)
En juist door dat laatste is het voor clients vele malen makkelijker om aan te nemen dat hetzelfde SSID ook hetzelfde "netwerk" is (wat @dion_b dus ESS noemt?). Als het verschillende SSIDs zijn zal het in 99% van de gevallen ook een ander netwerk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

RobertMe schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 10:44:
[...]

En juist door dat laatste is het voor clients vele malen makkelijker om aan te nemen dat hetzelfde SSID ook hetzelfde "netwerk" is (wat @dion_b dus ESS noemt?). Als het verschillende SSIDs zijn zal het in 99% van de gevallen ook een ander netwerk zijn.
Da's een aanname en in 99% van de gevallen zal dat inderdaad zo zijn, maar er is geen enkele technsiche reden waarom 2 SSID's 2 verschillende netwerken zouden zijn, of 1 SSID op 2 AP's 1 netwerk zou vormen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WCA

WCA

En dat gebeurt dus ook niet met gelijke SSID's in heel veel gevallen. Het kan best zijn dat een handjevol androids met een rom van de fabrikant net wat beter roamt dan stock android van google, maar in de praktijk merk ik toch echt dat wat ik ook doe, het SSID geen enkel verschil maakt. Als ik "Roaming" aanzet op mijn Oneplus 3t, roamt ie tussen SSID's, en tussen netwerken met het zelfde SSID. Welke sterker is pakt ie. In de praktijk werkt dit best aardig, maar lang niet altijd.

Als ik wifi roaming uit zet, wisselt ie vanzelfsprekend niet bij verschillende SSID's, maar ook niet bij gelijke SSID's. Hij blijft vasthouden aan het AP waar ie als eerste mee verbond, en ik kan wisselen door mijn wifi uit en aan te zetten.

Zelfde geldt voor mijn oude telefoon, een Galaxy S6, en de Xperia Z3 (die geen mogelijkheid heeft om zo'n optie aan of uit te zetten) die ik heb liggen.

Mijn Windows laptop roamt ook voor geen meter

iOS kan ik niets over zeggen, daar heb ik weinig ervaring

Mijn setup bestond uit 3 AP's (verschillende, maar dat moet niet uitmaken) met alle instellingen exact gelijk, op het kanaal na, 20mhz breedte, zelfde wachtwoord, zelfde versleuteling, zelfde SSID, zelfde netwerk (geen verschillende gateways of dubbele nats). Alle netwerken op 2,4GHz only gezet. Volgens mij is dat het recept voor een netwerk dat (client side) zou moeten roamen. Op het ene apparaat werkte het redelijk, op het andere apparaat voor geen meter. Nog zitten tweaken aan het vermogen dat uitgezonden werd, hielp niets. Nu heb ik ze alledrie een ander SSID gegeven, en zelfs de 5GHz netwerken een ander SSID gegeven. De apparaten die clientside kunnen roamen doen dat netjes en schakelen over naar de beste optie, de apparaten die dat niet kunnen kan ik handmatig zonder gedoe wisselen.
Tuurlijk valt er veel aan te tweaken, in het begin doe je dat ook veel. Heb ik ook gedaan. Mijn punt is dat ik niet constant wil blijven klooien met wifi, ik wil gewoon een oplossing neerhangen waar ik zo min mogelijk over na hoef te denken. Als mijn wifi dan een keer niet overschakelt, wil ik zelf kunnen overrulen.

Misschien doe ik wel iets fout aan de configuratie, ik weet het niet, maar ik ben in mijn hele leven nog nooit een netwerk met apparatuur die niet op elkaar "afgestemd" is tegengekomen waar alle apparaten ècht fatsoenlijk op roamen. (En ik heb heel wat thuisnetwerkjes gezien/gebouwd) Mocht jij dit wel voor elkaar krijgen, dan kom ik met alle plezier een keer kijken, maar tot die tijd blijf ik sceptisch.

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op de laptops (2x Dell Latitude E5470 met AC8260 kaartjes van Intel) kan ik Roaming Aggressiveness in ieder geval instellen, maar die zullen eigenlijk altijd op de bovenverdieping zijn. Dan is er nog een Chromebook die altijd in de slaapkamer ligt waar ik vermoed dat die instelling niet inzit, en de telefoons (LeEco Pro 3 & Iphone 6S geloof ik) kan ik het zo snel ook niet vinden.

Nouja, ik ga het hele gebeuren gewoon zo instellen en proberen, en als het drama is kan ik altijd nog overgaan op aanschaf van spullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Anoniem: 472287 schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 10:34:
[...]

De 2e router is een tp-link tl-wr1043nd v1. Ik weet dat het "destijds" een van de betere budgetdingen was.
Als je geen 5GHz nodig had was het prima. Ondertussen is vooral de v1 redelijk verouderd, maar het is voor de eisen die je hebt vooral een degelijke goed-gesupporte optie. Als je dingen wilt die default niet kunnen kun je er ook prima Open WRT op zetten.
Heb evt ook nog een 2.4+5Ghz TP-Link Archer C20i AC750 liggen, maar ik herinner me dat die terug de kast in is gegaan omdat het wifi bereik bagger was ivm interne antennes.
Er is wel meer mis met dat ding. Ik heb meerdere apparaten getest met dezelfde Mediatek chipset met 2x2 in 2.4GHz en 1x1 in de 5GHz. Dat is sowieso een puur marketingconfig, ieder zinnige toepassing zou het andersom doen, als je al niet voor 2x2 in beide banden zou gaan. Maar grootste issue is compatibility. Ik heb de Archer C2 gehad (z'n directe voorloper) waar ik simpelweg geen stabiele verbinding in de 5GHz kon krijgen, ongeacht specs. Heb recenter een ander apparaat met zelfde chipset onder handen genomen en daar juist in 2.4GHz onoverkomelijke problemen - clients met Qualcomm Atheros chipsets (~50% van de markt :o ) konden niet stabiel ermee verbinden. Blijf ver van "AC750" oplossingen in het algemeen en van Mediatek-based gevallen in het bijzonder. Dit is schoolvoorbeeld van waarom je beter een competente 2e hands apparaat kunt kopen dan voor zelfde prijs een el-crappo nieuw :o
unezra schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 10:46:
[...]

Da's een aanname en in 99% van de gevallen zal dat inderdaad zo zijn, maar er is geen enkele technsiche reden waarom 2 SSID's 2 verschillende netwerken zouden zijn, of 1 SSID op 2 AP's 1 netwerk zou vormen.
Ik heb even geen kopie van IEEE 802.11-106 bij de hand, maar eis om samen een WiFi netwerk te vormen (de ESS waar ik het over had) is om te beginnen dat de SSID's hetzelfde zijn. Dus ja, er is wel degelijk een technische reden waarom twee verschillende SSID's nooit samen een WiFi netwerk kunnen vomen. Ook al is de rest erachter identiek, ze zullen te allen tijde als verschillende netwerken beschouwd worden.

Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/6e/WLAN_Service_Set.png
GreNade schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 10:49:
[...]

En dat gebeurt dus ook niet met gelijke SSID's in heel veel gevallen. Het kan best zijn dat een handjevol androids met een rom van de fabrikant net wat beter roamt dan stock android van google, maar in de praktijk merk ik toch echt dat wat ik ook doe, het SSID geen enkel verschil maakt. Als ik "Roaming" aanzet op mijn Oneplus 3t, roamt ie tussen SSID's, en tussen netwerken met het zelfde SSID. Welke sterker is pakt ie. In de praktijk werkt dit best aardig, maar lang niet altijd.
Juist. En dat 'best aardig' is het kindje wat je met het badwater weggooit als je de boel niet gelijk zet.
Als ik wifi roaming uit zet, wisselt ie vanzelfsprekend niet bij verschillende SSID's, maar ook niet bij gelijke SSID's. Hij blijft vasthouden aan het AP waar ie als eerste mee verbond, en ik kan wisselen door mijn wifi uit en aan te zetten.

Zelfde geldt voor mijn oude telefoon, een Galaxy S6, en de Xperia Z3 (die geen mogelijkheid heeft om zo'n optie aan of uit te zetten) die ik heb liggen.
Wacht even. Je wilt niet continu met WiFI klooien - maar je wilt wel iedere keer dat je door huis heen loopt handmatig van netwerk wisselen :? 8)7

Een duidelijker voorbeeld van continu klooien kan ik niet verzinnen. Ik pas daar iig voor :o
Mijn Windows laptop roamt ook voor geen meter
Windows is op dit vlak typisch Windows. Het hangt dus niet af van je OS maar van de driver die je toevallig geinstalleerd hebt staan. Intel's Windows drivers doen het iig prima, en je kunt zelfs instellen hoe aggressief ze het doen of niet.
iOS kan ik niets over zeggen, daar heb ik weinig ervaring
Apple is ook typisch Apple: our way or the highway. In iOS8 is geintroduceerd dat je met gelijke settings automatisch zou moeten roamen. Dat was de eerste paar updates een drama, maar ondertussen jarenlang stabiel en functioneel.
Mijn setup bestond uit 3 AP's (verschillende, maar dat moet niet uitmaken) met alle instellingen exact gelijk
Dat kan helaas wel flink uitmaken. In theorie houden AP's zich aan de standaarden en doen exact wat je instelt. In praktijk is dat zelden het geval. Als je ooit WiFi packet captures doet zie je gelijk wat voor een drama het is. Zo had ik van de week een apparaat waar ik alle b-rates (1, 2, 5.5, 11Mbps) op uitgeschakeld had. Dat zond hij netjes uit in de capabilities-veld in z'n management frames, en z'n clients hielden zich er netjes aan. Alleen zond hij zelf alle management & control frames alsnog met 1Mbps uit :X

In dit geval ondermijnt het gedrag slechts de voordelen die je wilt behalen met lage link rates uitschakelen, maar je ziet bijv ook dat security settings niet consequent doorgevoerd worden, dat je WPA2-only instelt, maar dat een device vrolijk zowel WPA2 als WPA blijft adverteren. Als de ene dat doet en de ander wel doet wat je zegt heb je hetzelfde ingesteld maar krijg je toch verschillend gedrag - en gaat roamen alsnog mank. Het zou niet zo mogen zijn dat je niet kunt roamen tussen verschillende apparaten, maar in praktijk maak je het jezelf echt niet makkelijk daarmee. Wil je zorgeloos WiFi, zorg voor gelijke apparaten met dezelfde firmwareversie.
[...]

Nog zitten tweaken aan het vermogen dat uitgezonden werd, hielp niets.
Dat is ook een instelling die vaker genegeerd wordt dan dat het werkt zoals zou moeten :(
[...]

Tuurlijk valt er veel aan te tweaken, in het begin doe je dat ook veel. Heb ik ook gedaan. Mijn punt is dat ik niet constant wil blijven klooien met wifi, ik wil gewoon een oplossing neerhangen waar ik zo min mogelijk over na hoef te denken. Als mijn wifi dan een keer niet overschakelt, wil ik zelf kunnen overrulen.

Misschien doe ik wel iets fout aan de configuratie, ik weet het niet, maar ik ben in mijn hele leven nog nooit een netwerk met apparatuur die niet op elkaar "afgestemd" is tegengekomen waar alle apparaten ècht fatsoenlijk op roamen. (En ik heb heel wat thuisnetwerkjes gezien/gebouwd) Mocht jij dit wel voor elkaar krijgen, dan kom ik met alle plezier een keer kijken, maar tot die tijd blijf ik sceptisch.
Dat anderssoortige apparatuur je niet helpt staat helaas als paal boven water. Zelfde vendor aanhouden verlaagt kans op problemen maar is allerminst een sinecure (vooral omdat het de WiFi drivers zijn waar het mis gaat en die verschillen per chipset, al is alles van dezelfde vendor). Zelfde vendor en zelfde chipset durf ik m'n handen wel voor in het vuur te steken dat dat lukt.

Er is sowieso meestal wel wat aan te doen, maar dan moet je echt op niveau van WiFi packet sniffing aan de gang gaan om te achterhalen waar het exact mis gaat. Dat hoef je gelukkig niet dagelijks te doen, maar het is wel een crime om voor het eerst aan de praat te krijgen zonder grote bedragen er tegenaan te gooien om te beginnen omdat het onder Windows zonder bijzondere (en dure) hard- en software bijna onmogelijk is dus dat je sowieso met Mac of Linux aan de slag moet ervoor.

Maar...

TS heeft het nergens over roamingproblematiek. Zodra hij daar tegenaan loopt is het relevant om te roepen dat hij beter goed afgestemde apparatuur kan kopen. Tot die tijd is het hooguit een 'hou even rekening met...' gevalletje :z
Anoniem: 472287 schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 11:30:
Op de laptops (2x Dell Latitude E5470 met AC8260 kaartjes van Intel) kan ik Roaming Aggressiveness in ieder geval instellen, maar die zullen eigenlijk altijd op de bovenverdieping zijn. Dan is er nog een Chromebook die altijd in de slaapkamer ligt waar ik vermoed dat die instelling niet inzit, en de telefoons (LeEco Pro 3 & Iphone 6S geloof ik) kan ik het zo snel ook niet vinden.
Chromebooks gedragen zich in de regel als Android apparaten als het op WiFi aankomt. Dat zou wel snor moeten zitten tenzij de specifieke vendor de boel om zeep geholpen heeft.
Nouja, ik ga het hele gebeuren gewoon zo instellen en proberen, en als het drama is kan ik altijd nog overgaan op aanschaf van spullen.
:Y

[ Voor 69% gewijzigd door dion_b op 13-10-2017 12:09 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faraga
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21-06 08:59
Mijn ervaring met hetzelfde SSID meerdere keren gebruiken is ook negatief. Het is de moeite waard als je accesspoints kunnen samenwerken en aan hand-off doen, maar veel apparaten hebben heel hard de neiging om constant met precies het verkeerde netwerk te verbinden. Ook vind ik het persoonlijk heel fijn om zeker te weten met welk netwerk ik verbonden ben. Dan kan ik precies aangeven dat ik nu boven ben en met het netwerk boven wil verbinden en dan specifiek met 5GHz.

Een perfecte oplossing met hand-off is zeker te doen, maar kost een enorme klap geld. Als je Ziggo-klant bent, heb je voor zestig euro al een Archer C7, die lekker vlot is en waar OpenWRT of LEDE opgezet kan worden voor die extra tweaks. Dan een lange internetkabel trekken (of MoCa gebruiken, powerline is kut) en je hebt voor een betaalbaar bedrag internet in je hele huis. Kun je een kabel trekken, ben je voor 100 euro gewoon klaar.

Maar dan moet je wel aparte SSID's instellen en af en toe handmatig wisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

faraga schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 11:56:
Mijn ervaring met hetzelfde SSID meerdere keren gebruiken is ook negatief. Het is de moeite waard als je accesspoints kunnen samenwerken en aan hand-off doen, maar veel apparaten hebben heel hard de neiging om constant met precies het verkeerde netwerk te verbinden. Ook vind ik het persoonlijk heel fijn om zeker te weten met welk netwerk ik verbonden ben. Dan kan ik precies aangeven dat ik nu boven ben en met het netwerk boven wil verbinden en dan specifiek met 5GHz.
Missschien is dat ook wel waarom hier thuis de oude WiFi setup veel minder goed werkt dan de nieuwe.

De oude bestaat uit 2 Asus routers met een WiFi bridge. Op een aantal plekken heb ik daarmee heel slechte dekking. Mogelijk omdat roaming niet goed gaat. Blijft 'ie in de slaapkamer plakken aan het AP in de meterkast terwijl 'ie zou moeten overschakelen naar die op de werkkamer 1 verdieping hoger.

Ubiquiti lijkt dat beter te doen. 2 AP's praktisch naast de Asus AP's neergelegd maar wel instant overal in huis prima dekking en ik kan zonder pardon met mijn telefoon van beneden naar boven lopen en nog steeds WiFi hebben.

Wel met @dion_b eens dat Ubiquiti niet zo heilig is als het lijkt. Het is ontzettend mooi spul voor de prijs die je er voor betaald en ik snap heel goed dat het in kleinere en iets grotere omgevingen prima werkt. Maar ik kan me ook goed voorstellen dat een Ubiquiti AP van €125 niet vergelijkbaar is met een Aruba IAP van het 8-voudige of een Cisco die nog veel duurder is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Met Android zijn er apps die met verschillende SSID's het handmatig wisselen voor je kunnen automatiseren, ben even naam kwijt, maar als je het echt wilt kun je het opzoeken en inzetten. Voor iOS bestaat zoiets iig niet, het vereist systeemcontrole die Apple je niet gunt.

Mbt enterprise dingen: alles is duur, maar binnen die categorie correleert prijs zelden met kwaliteit of performance. We hebben op het werk meerdere keren vergelijkingen gedaan tussen enterprise-oplossingen voor grote projecten. Steevast was Cisco het duurst maar vielen ze op andere vlakken ondanks continu in de watten leggen van onze inkopers, IMHO helemaal tegen grens van omkoperij aan steeds door de mand. Het blijft subjectief, meestal kiezen we zakelijk voor Ruckus terwijl ik persoonlijk meer van de Aerohive ben - maar beide presteren beter, met een moderner featureset dan Cisco, voor een aanzienlijk schappelijkere prijs.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA

WCA

Ik ben het ook absoluut met een aantal dingen eens. Alleen ik ben het er niet mee eens dat gelijke SSID's altijd de oplossing is.

Mijn punt is dan ook niet dat het niet kàn werken, maar dat het in de praktijk lang niet op alle apparaten werkt. Ik heb liever dat ik af en toe moet wisselen van netwerk, dan dat ik met apparaten die niet willen roamen moet kloten als ze weer eens niet willen wisselen.

Mijn telefoon (waarmee ik het meest rondloop) roamt prima tussen SSID's, wanneer ik naar boven ga, schakelt ie netjes over. Dus waarom ik dan gelijke SSID's zou neer gaan hangen als ik daar alleen maar geklooi mee krijg begrijp ik niet.

Gelijke SSID's wordt hier als magische oplossing aangedragen, terwijl er in mijn ogen erg veel nadelen aan kleven.

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-06 15:00
GAAT NIET... De PoE in de switch kan niet gebruikt worden voor de AP's. Deze hebben Passive PoE24VDC. (Losse injector meegeleverd, maar vereist wel 230V aansluiting in de buurt)
Ubiquity heeft pas enkele modellen die 802.af ondersteunen. Even goed opletten welke je moet hebben dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

rdfeij schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 12:20:
[...]

GAAT NIET... De PoE in de switch kan niet gebruikt worden voor de AP's. Deze hebben Passive PoE24VDC. (Losse injector meegeleverd, maar vereist wel 230V aansluiting in de buurt)
Ubiquity heeft pas enkele modellen die 802.af ondersteunen. Even goed opletten welke je moet hebben dus.
Ok.

Ik begreep juist dat *alle* modellen die nu worden geproduceerd 802.af ondersteunen en dat passive PoE alleen nog noodzakelijk is voor oude voorraad.

(Ik heb mijn Pro's vnl gekocht omdat die wel 802.af ondersteunen, maar iemand wees me er op dat los van de extra features van die Pro's, het voor 802.af ondersteuning er inmiddels ook andere modellen zijn die veel goedkoper zijn.)

Hoe dan ook, wel oppassen inderdaad. Wil je zo'n Zyxel of andere PoE switch er aan hangen, moet het specifieke AP 802.af of 802.at snappen. Je wil daar niet pas achter komen als je ze aan sluit...

EDIT:
Op Tweakers is het enkel per AP te achterhalen, op de site van Ubiquiti staat het wel duidelijk:
https://www.ubnt.com/unifi/unifi-ap-ac-lite/

[ Voor 7% gewijzigd door unezra op 13-10-2017 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
rdfeij schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 12:20:
[...]

Zoals @unezra al zegt. Alle modellen zijn tegenwoordig (ook) met 802.3af support. Alleen de AC Lite en AC LR hadden alleen passive 24V, echter worden deze al sinds september 2016 (ruim een jaar dus) geproduceerd met zowel ondersteuning voor passive 24V als 802.3af, en deze worden ook al sinds januari, februari, in Nederland uitgeleverd. Op het moment dat je dus een Lite of LR koopt en deze heeft niet de blauwe sticker met "Now compatible with 802.3af" dan komt die uit een hele oude voorraad (en zou ik die gewoon retourneren onder wet verkoop op afstand).

De oude, niet AC, varianten zullen waarschijnlijk wel nog met alleen passive 24V zijn. Maar waarom je die nog zou willen kopen is mij een raadsel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

RobertMe schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 15:46:
[...]

Zoals @unezra al zegt. Alle modellen zijn tegenwoordig (ook) met 802.3af support. Alleen de AC Lite en AC LR hadden alleen passive 24V, echter worden deze al sinds september 2016 (ruim een jaar dus) geproduceerd met zowel ondersteuning voor passive 24V als 802.3af, en deze worden ook al sinds januari, februari, in Nederland uitgeleverd. Op het moment dat je dus een Lite of LR koopt en deze heeft niet de blauwe sticker met "Now compatible with 802.3af" dan komt die uit een hele oude voorraad (en zou ik die gewoon retourneren onder wet verkoop op afstand).

De oude, niet AC, varianten zullen waarschijnlijk wel nog met alleen passive 24V zijn. Maar waarom je die nog zou willen kopen is mij een raadsel.
Zeker niet omdat je voor €75,- al een AC AP koopt die gewoon 802.af PoE heeft.
(Op Tweakers staat het overigens niet juist, daar staat bij het AP nog dat 'ie enkel passive PoE heeft.)

Volgens mij is zo'n AP-AC lite helemaal prima. Ik wist het niet dus ben ik voor de AC Pro gegaan. Vond die al heel goedkoop maar ik had me dus €150,- in totaal kunnen besparen door voor de AC Lite's te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
unezra schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 18:52:
[...]

Zeker niet omdat je voor €75,- al een AC AP koopt die gewoon 802.af PoE heeft.
(Op Tweakers staat het overigens niet juist, daar staat bij het AP nog dat 'ie enkel passive PoE heeft.)

Volgens mij is zo'n AP-AC lite helemaal prima. Ik wist het niet dus ben ik voor de AC Pro gegaan. Vond die al heel goedkoop maar ik had me dus €150,- in totaal kunnen besparen door voor de AC Lite's te gaan.
Gaat nogal offtopic. Maar de Pro heeft 3x3 MIMO waar de Lite maar 2x2 heeft. Dus je hebt een (theoretisch) hogere snelheid. Alleen zijn er nog niet veel 3x3 clients dus vooral leuk voor de toekomst. Daarnaast heeft de Pro een tweede ethernet aansluiting die bridged is. Dus kun je de kabel 'doorlussen' (echter bevat deze geen PoE). Als je echter de tweede poort niet gebruikt en je geen 3x3 MIMO clients hebt is het verschil verder inderdaad verwaarloosbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

RobertMe schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 18:58:
[...]

Gaat nogal offtopic. Maar de Pro heeft 3x3 MIMO waar de Lite maar 2x2 heeft. Dus je hebt een (theoretisch) hogere snelheid. Alleen zijn er nog niet veel 3x3 clients dus vooral leuk voor de toekomst.
Fout. Als je niet alle spatial streams gebruikt van een MIMO-opstelling kun je de vrije radio chains gebruiken voor diversity. Lang verhaal kort: je vangt een signaal twee keer op en kunt door die twee kopieen te vergelijken veel meer ruis eruit filteren. Je kunt dus een betere SNR behalen dan bij een AP met minder MIMO-chains. Dat vertaalt zich in meer snelheid en stabiliteit, vooral bij clients wiens signaal midner goed doorkomt.

3x3 werkt bijna altijd beter dan 2x2 op dat vlak, 4x4 doet het nog beter, zelfs bij 1x1 clients.
Daarnaast heeft de Pro een tweede ethernet aansluiting die bridged is. Dus kun je de kabel 'doorlussen' (echter bevat deze geen PoE). Als je echter de tweede poort niet gebruikt en je geen 3x3 MIMO clients hebt is het verschil verder inderdaad verwaarloosbaar.
Die tweede Ethernetpoort vind ik idd nuttig, maar daar zou ik het verschil niet voor betalen. 3x3 MIMO is allesbehalve verwaarloosbaar, maar je maakt hier de verkeerde vergelijking.

1 AC-Pro verslaat zonder problemen 1 AC-Lite door betere SNR tgv diversity. Waar je naar moet kijken is hoeveel van die dingen je voor je geld kunt kopen. Conclusie is dan exact omgekeerde. Je kunt voor aanzienlijk minder dan 2 AC-Pro's 3 AC-Lites kopen, en die gaan zonder enige twijfel betere performance leveren dan de twee AC-Pro's.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Nou.. Je adapter houdt een hoop statistiekjes bij waar het nodige uit af te leiden valt. Denk aan error-rates, signaal/ruis-verhoudingen en zaken als DFS en TPC (voor 5GHz in ieder geval). Veel ervan is moeilijk te vinden, maar met de juiste software kom je er wel

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
$ ./airport -I
     agrCtlRSSI: -64
     agrExtRSSI: 0
    agrCtlNoise: -88
    agrExtNoise: 0
          state: running
        op mode: station 
     lastTxRate: 243
        maxRate: 300
lastAssocStatus: 0
    802.11 auth: open
      link auth: wpa2-aes
          BSSID: 82:2a:de:ad:be:ef
           SSID: L33TH4X0R
            MCS: 14
        channel: 40,-1

En als je van de GUI en veel meer detail bent:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/jFrgVTBF4bobcZ99N5Doz1M3/medium.png

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

burne schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 00:17:
[...]

Nou.. Je adapter houdt een hoop statistiekjes bij waar het nodige uit af te leiden valt. Denk aan error-rates, signaal/ruis-verhoudingen en zaken als DFS en TPC (voor 5GHz in ieder geval). Veel ervan is moeilijk te vinden, maar met de juiste software kom je er wel
Apple's out-of-the-box software is inderdaad indrukwekkend (nouja, ten opzichte van 'niets' op alle andere platforms is dat niet zo moeilijk), maar het blijft software dat de radiotap headers die de drivers doorgeven uitleest.

Je kunt dan grove ruis vangen, maar het is geen vervanging voor spectrum analysis - het feit dat je verbinding brak is vertelt je eigenlijk al evenveel, je kunt het niet over frequentie en tijd bijhouden en zo zien waar je mee te maken hebt. Daarvoor blijft spectrum analysis nodig, wat andere hardware nodig heeft [sub]en ik weet dat meerdere vendors toch proberen uit radiotap info een spectrum view te geven, maar nee, gewoon nee :z

[afbeelding]
Statistieken zijn altijd nuttig. Op een Windows PC zou je voor grof geld Omnipeek of EyePA moeten kopen om dit te krijgen.

Totaal offtopic, maar als je serieus met WiFI bezig wilt gaan als thuisgebruiker (of zakelijk maar met budget dat geen tools die bij EUR 500 per licentie beginnen toestaat) is een Macbookje aanschaffen een erg goede optie. Het beste neem je een tweedehands 13" uit najaar 2014 of 2015 - die hebben WiFi-ac met 3x3 MiMo, waarmee je dus ook 3x3 verkeer kunt bekijken met niets meer dan doodgewone Wireshark. De nieuwere doen helaas maar 2x2 MiMo, tenzij je voor die idioot dure Touch Bar modellen gaat.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
Nog even een update voor de geintresseerden: hetbis ingesteld en geinstalleerd (zelfde ssids en security, 20mhz, chnl 6 en 11) en het werkt zoals het hoort. Zelfde snelheid boven en beneden en de telefoons roamen zoals het hoort. Geen problemen, so far.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DenBeke
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 14:27
burne schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 00:17:
[...]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
$ ./airport -I
     agrCtlRSSI: -64
     agrExtRSSI: 0
    agrCtlNoise: -88
    agrExtNoise: 0
          state: running
        op mode: station 
     lastTxRate: 243
        maxRate: 300
lastAssocStatus: 0
    802.11 auth: open
      link auth: wpa2-aes
          BSSID: 82:2a:de:ad:be:ef
           SSID: L33TH4X0R
            MCS: 14
        channel: 40,-1

[afbeelding]
Mag ik vragen welk programma dat is met die fancy GUI?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

DenBeke schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 15:58:
Mag ik vragen welk programma dat is met die fancy GUI?
Da's Wifi Explorer.

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DenBeke
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 14:27
Pagina: 1