Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Mijn nieuwe systeem wil ik gaan gebruiken voor Lightroom, video bewerken (1080p en 4K van mijn drone en GoPro) en dagelijkse zaken (internet, office, etc.)
Wat mag het systeem gaan kosten?
Geen hard maximum, maar onder de € 1.000 mag het wel blijven. € 800 vind ik prima, maar als ik er flink op vooruit ga vind ik € 1.000 ook oké.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Naast een 3TB harde schijf behoud ik toetsenbord en muis, 2 monitoren en waar mogelijk mijn huidige videokaart.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik neig naar een Ryzen 1700, 16GB geheugen en een snelle SSD.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, geen specifieke merk voorkeuren.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Nee. Geen gerommel met timings, voltages, etc. Niet voor de processor en ook niet voor het geheugen
Wat verwacht je van ons?
Een aantal overwegingen/vragen:
Mijn nieuwe systeem wil ik gaan gebruiken voor Lightroom, video bewerken (1080p en 4K van mijn drone en GoPro) en dagelijkse zaken (internet, office, etc.)
Wat mag het systeem gaan kosten?
Geen hard maximum, maar onder de € 1.000 mag het wel blijven. € 800 vind ik prima, maar als ik er flink op vooruit ga vind ik € 1.000 ook oké.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Naast een 3TB harde schijf behoud ik toetsenbord en muis, 2 monitoren en waar mogelijk mijn huidige videokaart.
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Sapphire R7 250 1GB D5 Ultimate | € 0,- | € 0,- |
| 2 | Dell Ultrasharp U2515H Zilver, Zwart | € 325,90 | € 651,80 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 651,80 | |
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik neig naar een Ryzen 1700, 16GB geheugen en een snelle SSD.
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | AMD Ryzen 7 1700 Boxed Wraith Spire koeler | € 297,- | € 297,- |
| 1 | Asus Prime B350-Plus | € 85,- | € 85,- |
| 1 | Cooler Master Silencio 352 | € 56,39 | € 56,39 |
| 1 | Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16 | € 153,99 | € 153,99 |
| 1 | Corsair RM550x Zwart | € 87,95 | € 87,95 |
| 1 | Samsung 960 EVO 250GB | € 123,- | € 123,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 803,33 | |
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, geen specifieke merk voorkeuren.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
- Behoud huidige videokaart indien mogelijk (zie hieronder).
- De configuratie moet een stil en stabiel geheel vormen waarmee ik jaren vooruit kan.
- Ik betaal liever € 200 euro meer als dat zorgt voor een (voor mij) beter systeem, dan kantje boord.
Nee. Geen gerommel met timings, voltages, etc. Niet voor de processor en ook niet voor het geheugen
Wat verwacht je van ons?
Een aantal overwegingen/vragen:
- Ik realiseer me dat een flinke videokaart goed is voor videobewerking, maar wellicht helpt m'n huidige kaart daar ook wel voldoende bij. Ik hecht weinig waarde aan het sneller renderen van het resultaat. Wel moet het afspelen en previewen van 4K goed gaan. Veel meer dan knippen in footage en het toepassen van LUT's en color grading samen met wat teksten toevoegen verwacht ik niet te gaan doen. Gaat dat lukken met mijn huidige videokaart? Tevens heeft deze kaart een DP poort zodat ik mijn twee monitoren door gelust kan aansluiten.
- Met betrekking tot Lightroom: Met name de develop module vind ik van belang, ik hecht weinig waarde aan het iets sneller kunnen exporteren.
- Al redelijk wat gelezen over geheugensnelheden in combinatie met Ryzen CPU's en ik realiseer me dat het LPX geheugen op dit moment niet op 3200 MHz gaat draaien, wellicht wel in de toekomst door een BIOS upgrade. € 250 euro betalen voor gegarandeerd B-die geheugen vind ik wat veel, zeker gezien het aandeel in het totaal kosten plaatje, maar als ik hier profijt van ga hebben, is dit uiteraard wel een overweging.
- Het is verleidelijk de 960 EVO SSD te kiezen, zeker omdat deze maar een paar tientjes duurder is dan een niet-M.2-variant, maar als ik hier geen profijt van ga hebben, zijn die paar tientjes natuurlijk makkelijk bespaard (of beter besteed).