[excel] aantal waarde groter/kleiner is dan andere kolom

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 982235

Topicstarter
Hai allemaal,

ik heb een eigen restaurant en voer een benchmark tussen mijn reguliere gasten en gasten via marketingtools uit.
Ik wil graag zien hoeveel van mijn marketing gasten te vroeg en/of te laat komen voor hun reservering tegenover mijn reguliere gasten.

Welk percentage van mijn gasten te vroeg of te laat waren bereken ik door de formule =AANTAL.ALS(regulier!K:K; ">0")/(AANTALARG(regulier!G:G)-1) waarbij regulier!K:K een lijst is waarin ik met de formule =ABS(J8-I8) het verschil tussen aankomst(I)- en reserveringstijd(J) heb berekend.

Nu probeer ik ook te berekenen welke percentage van mijn gasten te vroeg waren, en welk percentage te laat. Ik zou dus graag willen zien hoe vaak een waarde in de ene kolom hoger of juist lager is dan een waarde in een andere kolom.
De formule die ik daarvoor gebruik is
=AANTAL.ALS(regulier!I:J; "regulier!I:I<regulier!J:J")/(AANTALARG(regulier!G:G)-1)
helaas werkt deze formule, en variaties hierop waarbij ik als bereik regulier!J:J of bij criterium regulier!I<regulier!J gebruik helaas ook niet.
Ook niet wanneer ik in het criterium de kolom voor en na "<" tussen aanhalingtekens zet.
Ik neem aan dat dit is, omdat hij dan kijkt naar de gehele kolom, ipv aparte cellen, maar hoe kijkt excel naar aparte cellen in de hele kolom?.

Weet iemand hoe ik dit wel kan berekenen?

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Het ligt zo voor de hand dat ik twijfel of het de goede oplossing is:
In K heb je nu 'abs(j8-i8). Haalt het absoluut weg en je hebt
aantal.als(K:K; ">0") ->te vroeg
aantal.als(K:K; "<0") ->te laat
aantal.als(K:K; 0) -> exact op tijd.

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Helaas werkt excel niet met negatieve tijden, dus K kan niet <0 zijn. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lustucru
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Ach so. Zet dan de celeigenschappen eens niet op datum, maar op getal, en het zal je verbazen. En anders gebruik je kolom L:L met iets in de trant van =als(Jx<Ix; "Brug stond open"; "Had haast")

Anders gezegd: Excel kan wel het verschil berekenen tussen twee datum-tijden, maar idd een negatieve waarde niet weergeven als datum. Dat klopt.

[ Voor 28% gewijzigd door Lustucru op 12-10-2017 21:25 ]

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
Helaas heb ik de cijfers in tijdvorm nodig voor andere berekeningen, maar je brengt me wel op een idee! Ik zet er gewoon nog een kolom neer met een 1 voor gasten die te laat zijn en een 2 voor te vroeg. De rest kun je wel raden :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-05 21:25

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Anoniem: 982235 schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 20:51:
Omzetten naar getal, dan kan je er gewoon wiskundig mee rekenen.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lustucru
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Anoniem: 982235 schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 23:22:
Helaas heb ik de cijfers in tijdvorm nodig voor andere berekeningen,
SinergyX schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 23:29:
[...]
Omzetten naar getal, dan kan je er gewoon wiskundig mee rekenen.
Om even iets duidelijk recht te zetten: datum/tijd velden zijn in Excel gewoon getallen. Alleen de weergave is anders. 1= 1-1-1900 0:00, 1,5= 1-1-1900 12:00, 2= 2-1-1900 etc. Dus voor het rekenwerk hoef je het niet te laten en is die abs() alleen verwarrend: je verliest het onderscheid tussen 5 minuten te vroeg of te laat.
maar je brengt me wel op een idee! Ik zet er gewoon nog een kolom neer met een 1 voor gasten die te laat zijn en een 2 voor te vroeg. De rest kun je wel raden :D
Dat stond er idd ook bij ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Vice
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06-05 22:56
Anoniem: 982235 schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 23:22:
Helaas heb ik de cijfers in tijdvorm nodig voor andere berekeningen, maar je brengt me wel op een idee! Ik zet er gewoon nog een kolom neer met een 1 voor gasten die te laat zijn en een 2 voor te vroeg. De rest kun je wel raden :D
Een paar hulpkolommen is altijd handig als je dit soort dingen wilt gaan bekijken, om daar wat tussenresultaten in te plempen. Zeker ook handig om te voorkomen dat als/dan functies te lang worden.

Maarruh, waarom niet 0 = op tijd, 1 is te laat. Dan is de som je resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 10:08
Je kunt met een "ALS" kijken welke tijd het 'grootst' is, en dan vervolgens de kleinere daar vanaf trekken.
gebaseerd op welke tijd het 'grootst' is, kun je dna ook metene bepalen of de klant te vroeg, of te laat was..

stel, A1 = tijd gereserveerd, B1 = tijd aankomst, in kolom C komt of men te vroeg of te laat is (of precies op tijd), in kolom D hoeveel sec/min/uur/jaar te laat (afhankelijk van je celopmaak)
code:
1
2
Formule C1: =ALS(A1<B1;"te laat";ALS(A1>B1;"te vroeg";"precies op tijd"))
Formule D1: =ALS(A1<B1;A1-B1;B1-A1)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11:36

dragonhaertt

@_'.'

Anoniem: 982235 schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 20:51:
Als je het 1904 date system gebruikt kan excel wel overweg met negatieve tijden!

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Pagina: 1