Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Tweede router als repeater op beide banden?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• BBBrt
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19:02
Beste Tweakers,

Op dit moment heb ik in mijn meterkast een modem/draadloze router-combinatie TC7210 (Ziggo) staan, met daaraan nog eens een draadloze router Asus RT-N66U. Beide routers zenden op de verschillende banden verschillende SSID's uit; dus ik heb 4 verschillende netwerknamen uit de meterkast komen. Beetje nutteloos :9

Op de eerste verdieping is het signaal nog redelijk te doen (maar niet overal), maar op de tweede verdieping is het praktisch afwezig. Wat ik wil, is de Asus naar de eerste verdieping verplaatsen, om daar (draadloos) als repeater te fungeren (of op een andere manier, als dat naar jullie mening beter is). Wat ik wil bereiken is een degelijk bereik op de hele eerste verdieping met de hoop dat het op de tweede verdieping dan ook nog te zien is (maar dit is géén noodzaak). Het liefst wil ik dat in de eindsituatie alle aangesloten apparaten in het netwerk elkaar kunnen zien (bridge) en dat er slechts één SSID aanwezig is, zodat alle draadloze apparaten naadloos kunnen roamen. Of dit handig/haalbaar is, weet ik niet, maar ik hoor het graag.

Vragen:

1) is het mogelijk om de Asus als een ware repeater te laten optreden op beide banden? Dus dat hij op zowel 2.4 als 5.0 het signaal van de TC oppikt en vervolgens alleen doorzendt, zonder verdere fratsen? Alle handleidingen (van Tomate/DD-WRT) die ik heb gevonden lijken alleen geschreven voor enkelbands routers en ik kom er gewoon niet uit.
2) in het verlengde hiervan: kan ik op de Asus beide banden instellen als 'repeater bridged', of gaat dit op een of andere manier mis? En wat is in dat geval dan het fysieke verschil met de situatie waarbij ik de ene band instel als 'client bridged' en de andere als 'ap'?
3) is één SSID in huis überhaupt verstandig, of heeft een splitsing (2.4/5.0) nog specifieke voordelen?

Ter info: Op dit moment staat op de Asus Tomato, maar ik ben van plan om er DD-WRT op te zetten, want die heeft volgens mij meer opties, met name op het gebied van repeaten.

Graag geen tips van: "een bekabelde koppeling tussen de routers is beter", want dat snap ik ook wel. Ik wil een geoptimaliseerde oplossing met wat ik nu heb beschreven/in huis heb :)

Alvast enorm bedankt!

Alle reacties

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:52

lier

MikroTik nerd

1) Waarom wil je dat? Maakt het daadwerkelijk voor je uit of de backbone van de repeater via 2,4GHz of 5GHz loopt?
2) Ik ken de Asus niet maar daar kan je proefondervindelijk achter komen (stel hem in als client en kijk via welke band verbinding is gemaakt.
3) Voordeel van opsplitsing is dat je weet op welke band je verbonden bent. Met huis-tuin-en-keuken spul heeft één SSID naar mijn mening geen voordeel.

Naadloos roamen zal je met de huidige apparatuur niet voor elkaar krijgen.

De tip mag niet gegeven worden, daarom maar in vraag vorm: is het mogelijk een kabel naar de eerste verdieping te leggen? Repeaters zijn niet ideaal...

Eerst het probleem, dan de oplossing

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:18

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dat ja.

In een woning dat dermate stevig gebouwd is dat er op 2e verdieping geen goede verbinding mogelijk is, verwacht ik (loze) leidingen.

Met een repeater wil je inderdaad op 1e verdieping zitten, maar eigenlijk wil je gewoon geen repeaters. Als je een AP toevoegt wil je dat op 2e verdieping doen, want met losse AP's wil je juist overlap minimaliseren. Ik zou kijken naar mogelijkheden om die N66U op zolder te krijgen, idealiter met UTP, als dat niet lukt kijken naar MoCA (als er coax ligt), POF (als je geld teveel hebt en per se geen UTP wilt leggen :') ) of desnoods PLC (maar neem dan wel een MIMO (>"1200Mbps") set.

Oslik blyat! Oslik!

• BBBrt
Omdat al die oh-zo-handige loze leidingen van de (relatief nieuwbouw) woning óf al in gebruik zijn óf vol met mortel zitten :p

1/2) Ik weet dat repeaters niet ideaal zijn, maar ik kan de Asus op de 1e verdieping in het trapgat hangen, waardoor de ontvangst van zowel 2.4 als 5.0 uit de meterkast zeer goed is. Als hij het daarna allemaal kan 'verspreiden' over de verdieping, dan ben ik blij. Liefst zou ik dus echt een 'domme' repeater op beide kanalen maken van de Asus, maar ik weet niet óf dat überhaupt kan (repeaten op 2 kanalen tegelijk) en ik weet ook niet hóe ik dat dan zou moeten instellen. Of moet je dus altijd op één band een bridge maken met de hoofdrouter en dan op de andere band het signaal verspreiden?

3) Ik ga er trouwens van uit dat alle apparatuur van nu 'slim' genoeg is om altijd het beste/sterkste signaal te kiezen, waardoor het voor mij niet van belang is om op een moment te weten of ik op 2.4 of 5.0 zit. Het voordeel dat ik kan verzinnen is dat je nieuwe apparatuur maar hoeft aan te melden op één verbinding en niet op meerdere. Tijdswinst = 20 seconde! ;)

• BBBrt
Ok, ik heb nog even goed nagedacht over de opstelling en misschien is het volgende toch beter:

Draadloze bridge tussen de twee routers op één toegewezen band (zeg: 2.4) en dan allebei de routers op hun eigen verdieping het signaal op de andere band (in dit geval dan 5.0) laten verspreiden.

1) Dan lijkt het me nu het 'mooist' om de bridge-band (2.4) niet benaderbaar dan wel zichtbaar te maken voor andere draadloze apparaten, zodat de maximale bandbreedte altijd beschikbaar is. Gebeurt dit eigenlijk standaard als je het kanaal toewijst als bridge ('Wireless Ethernet Bridge in Tomato of 'Client Bridge' of 'Repeater Bridge' in DD-WRT), of blijft de hoofdrouter dan ook nog als AP optreden op die band?
SSID broadcast uitzetten is dan vast geen optie :p

2) Voor de twee 5.0 netwerken die op de verdiepingen worden uitgezonden: is het dan handig om deze dezelfde SSID, maar een verschillend kanaal te geven?

Uiteindelijk zal ik testen met welke combinatie (2.4 als bridge en 5.0 als 'AP' of andersom) ik de beste resultaten krijg en die gebruiken.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:18

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

BBBrt schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 11:29:
Omdat al die oh-zo-handige loze leidingen van de (relatief nieuwbouw) woning óf al in gebruik zijn óf vol met mortel zitten :p
In gebruik hoeft nog niet een show-stopper te zijn. Als er maar een enkele coax of UTP ligt past er meestal prima een tweede naast, al helemaal naast een telefoonkabeltje.
1/2) Ik weet dat repeaters niet ideaal zijn, maar ik kan de Asus op de 1e verdieping in het trapgat hangen, waardoor de ontvangst van zowel 2.4 als 5.0 uit de meterkast zeer goed is. Als hij het daarna allemaal kan 'verspreiden' over de verdieping, dan ben ik blij. Liefst zou ik dus echt een 'domme' repeater op beide kanalen maken van de Asus, maar ik weet niet óf dat überhaupt kan (repeaten op 2 kanalen tegelijk) en ik weet ook niet hóe ik dat dan zou moeten instellen. Of moet je dus altijd op één band een bridge maken met de hoofdrouter en dan op de andere band het signaal verspreiden?
Naar mijn weten is het met standaard WiFi-apparatuur nooit mogelijk om met beide banden tegelijk te verbinden als client. Als je je apparaat als client bridge wilt instellen moet je een band kiezen.
3) Ik ga er trouwens van uit dat alle apparatuur van nu 'slim' genoeg is om altijd het beste/sterkste signaal te kiezen, waardoor het voor mij niet van belang is om op een moment te weten of ik op 2.4 of 5.0 zit. Het voordeel dat ik kan verzinnen is dat je nieuwe apparatuur maar hoeft aan te melden op één verbinding en niet op meerdere. Tijdswinst = 20 seconde! ;)
Helaas, foute aanname:

1) zat apparatuur is nog zo dom dat het blijft plakken op een netwerk totdat het geheel wegvalt.
2) al zou het apparaat tijdig willen roamen, het heeft niet alle relevante informatie. Signaalsterkte is leuk, maar als bijvoorbeeld het netwerk met sterker signaal vol belast wordt zal je prestatie daar slechter zijn dan een zwakker netwerk dat vrij is.

Mbt 2.4GHz danwel 5GHz, wat jij wilt is band steering. Is beschikbaar op meeste 'fatsoenlijke' WiFi AP's, maar niet op consumentengrade spul grappig genoeg wel op meeste recente providerspul. Je krijgt dan één SSID voor beide banden en je AP is in theorie slim genoeg om steeds te bepalen waar je moet zitten. In theorie.
In praktijk heb ik meerdere implementaties van dichtbij meegemaakt en bij mij thuis is het uit gegaan. Te vaak zat ik op verkeerde band (vooral op de flink verstoorde 2.4GHz terwijl ik vol in zicht was van 5GHz AP). Dus terug naar twee SSID's. Als je je radio planning goed doet heb je overal prima 5GHz dekking en dan kun je alles wat 5GHz aankan gewoon enkel op de 5GHz aanmelden en alleen de legacy/low end op 2.4GHz. Klaar, alsnog niet meer dan één keer aanmelden per device.
BBBrt schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 15:28:
Ok, ik heb nog even goed nagedacht over de opstelling en misschien is het volgende toch beter:

Draadloze bridge tussen de twee routers op één toegewezen band (zeg: 2.4) en dan allebei de routers op hun eigen verdieping het signaal op de andere band (in dit geval dan 5.0) laten verspreiden.
Gaat niet zoals je hier beschrijft. Een van de twee apparaten kun je als bridge of mogelijk repeater instellen, de andere is gewoon AP waar andere apparaten ook mee kunnen verbinden. Natuurlijk kun je dat verhinderen door een apart SSID te gebruiken, maar het blijft in beginsel gewoon een AP.
1) Dan lijkt het me nu het 'mooist' om de bridge-band (2.4) niet benaderbaar dan wel zichtbaar te maken voor andere draadloze apparaten, zodat de maximale bandbreedte altijd beschikbaar is. Gebeurt dit eigenlijk standaard als je het kanaal toewijst als bridge ('Wireless Ethernet Bridge in Tomato of 'Client Bridge' of 'Repeater Bridge' in DD-WRT), of blijft de hoofdrouter dan ook nog als AP optreden op die band?
SSID broadcast uitzetten is dan vast geen optie :p
SSID broadcast is altijd slecht idee. Verander SSID als je niet wilt dat andere devices ermee verbinden.
2) Voor de twee 5.0 netwerken die op de verdiepingen worden uitgezonden: is het dan handig om deze dezelfde SSID, maar een verschillend kanaal te geven?
Altijd zelfde:
SSID
PSK
Security
Encryption
IP subnet (dus geen NAT-achter-NAT)

Altijd anders (en niet-overlappend!):
Kanaal.
Uiteindelijk zal ik testen met welke combinatie (2.4 als bridge en 5.0 als 'AP' of andersom) ik de beste resultaten krijg en die gebruiken.
Een keten is zo sterk als zwakste schakel. Daarom is het best practice om meest performante, minst storingsgevoelige link te gebruiken als wireless backhaul, oftewel 5GHz. Lukt dat niet? Dan moet je echt niet gaan zitten prutsen met repeaten.

Oslik blyat! Oslik!

• BBBrt
Kijk, daar heb ik wat aan. Bedankt.

Dus als ik het kort samenvat: mijn plan 2 is een goed idee, maar mogelijk beter met 5ghz als bridge en 2.4 ghz als AP.
2.4 instellingen vrijwel helemaal gelijk, maar ander, niet overlappend, kanaal.

Als ik dan de 5.0 van de main router eventueel wil 'uitschakelen' voor algemeen gebruik, moet ik: precies dát doen of een ander SSID geven en er niet mee verbinden..

Ik ga het eens proberen, ik laat weten hoe het gaat :)

Verwijderd

Trek een kabel. Gebruik dit glijmiddel, dan gaat het echt als mes door boter heen. En het beschadigd de kabel niet:

https://www.conrad.nl/nl/...2-l-540909.html?insert=89

• BBBrt
Als de paus vraagt hoe hij bij het VVV-kantoor moet komen, is jouw antwoord dan ook: word protestants?

Of het nou kan of niet (want álles kan); ik geef duidelijk aan dat er géén kabel zal komen. De overweging is gemaakt. Ik hoef geen 10, maar ik wil een situatie die beter is dan de huidige, met het materieel dat ik nu heb.
Pagina: 1