Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baron de L
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16-07-2024
Ik heb een vraag. Ik heb 4 schijven draaien van 3 TB in een Synology DS1512+. Nou maakt 1 van de schijven een geluid. ( Ja ik heb het getest, het is niet de ventilator )

Kan ik zo maar één schijf eruit trekken en kijken of dit degene is die geluid maakt? Na het verwijderen van 1 schijf plaats ik deze weer terug, wacht ik tot deze weer in het systeem verwerkt is en dan de volgende proberen.

Is dat een werkende oplossing?

Ik hoor het graag.

ps. Eventuele andere tips zijn ook welkom

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:29

rdejongjr

Gnome

Je kunt ook netjes afsluiten, volgorde noteren en de schijfjes per stuk alleen van spanning voorzien.
Of de ingebouwde test gebruiken om te kijken of er problemen zijn met de schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wobblier
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03-09 21:21
Nee, lukraak trekken is niet handig want dat resulteert in een rebuild van een ~ dag per keer dat je een schijf er uit trekt.

Ook wordt zo de “beschadigde” schijf flink belast tijdens de rebuild, dat vergroot de kans dat hij crashed. Maar hoe dan ook, hij moet er wel uit, je moet een geïnformeerde gok zien te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Wat je kunt doen is idd zoals rdejongr zegt de Synology uitzetten en er 1 voor 1 de disk aan het stroom hangen in je PC oid, zo word er niets op je disk geschreven maar kun je wel eventuele geluiden horen. En zodra je erachter bent kun je alles weer in je Synology stoppen en eventueel de defecte disks vervangen zonder keer op keer te hoeven rebuilden van x aantal uur/dagen.

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tallguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tallguy

There is no place like 127.0.0

Of je doet de uitgebreide SMART test. Kost je wel een paar uur, maar dan weet je wellicht ook meer.

specs | 3360wP met SE3000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baron de L
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16-07-2024
Bedankt allemaal, de smart test draait al. Ik had ook gelezen dat "dit soort" HDD bij meer dan "X"% vol meer geluid gaan produceren.

Ik ga van de week 1 a 2 tb opschonen en zal mijn bevindingen uiteraard delen.

Mocht er iemand nog tips hebben in de tussentijd dan hoor ik die uiteraard graag.

Nog wel een vervolg vraag;

Het is dus wel mogelijk om "zo maar" een schijf eruit te trekken ?
Pagina: 1