Huurauto schade na ongeluk, niet mijn fout

Pagina: 1
Acties:

• Leetness
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14:12
Hi allemaal,

Ik heb een paar weken geleden in Frankrijk een auto gehuurd voor 3 dagen. Achteraf natuurlijk stom, maar heb er geen verzekeringen naast afgesloten voor eventuele schade.
Bij het terugbrengen van de auto is er op de parkeerplaats van het vliegveld een medewerker van die parkeerplaats achterop mij gereden. Nu is die schade dus niet mijn schuld, maar krijg ik van de verhuurder (Interrent) nu wel een rekening. Mijn vraag is wat ik hier het beste mee kan doen. Heeft iemand hier ervaring mee, of kan iemand mij in de juiste richting sturen? Helaas bieden mijn reisverzekering en creditcard geen autohuurverzekering.

Bedankt! :)

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 02-11 15:41

mrc4nl

Procrastinatie expert

Leetness schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 21:27:
Hi allemaal,

Ik heb een paar weken geleden in Frankrijk een auto gehuurd voor 3 dagen. Achteraf natuurlijk stom, maar heb er geen verzekeringen naast afgesloten voor eventuele schade.
Bij het terugbrengen van de auto is er op de parkeerplaats van het vliegveld een medewerker van die parkeerplaats achterop mij gereden. Nu is die schade dus niet mijn schuld, maar krijg ik van de verhuurder (Interrent) nu wel een rekening. Mijn vraag is wat ik hier het beste mee kan doen. Heeft iemand hier ervaring mee, of kan iemand mij in de juiste richting sturen? Helaas bieden mijn reisverzekering en creditcard geen autohuurverzekering.

Bedankt! :)
heb je een europees schadeformulier ingevuld?

ora et labora

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:47

orf

Heb je de gegevens van die medewerker? Die medewerker/het bedrijf waar hij werkt is aansprakelijk voor de schade.

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:51

bonzz.netninja

Niente baffi

Ik zou zeggen vette pech. Zolang je de auto huurde, ben jij verantwoordelijk en moet jij de schade betalen. Natuurlijk kun jij die vervolgens weer proberen te verhalen bij de gene die jou aanreed, maar dat kan moeilijk een probleem worden van de verhuurder.

[ Voor 13% gewijzigd door bonzz.netninja op 11-10-2017 21:30 ]

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Lekker in Nederland regelen en, ervan uitgaande dat alles goed gedocumenteerd is en je de gegevens van de tegenpartij hebt, via onderstaande de NL vertegenwoordiger van hun verzekering opzoeken.

https://nlbureau.vereende.nl/

• bóòbó
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21-10 09:54
Hoe kan er geen verzekering voor schade standaard bij het huurpakket zitten? Dit is toch verplicht in de meeste landen, Frankrijk heeft allicht een equivalent van onze WA-verzekering.

Weet je zeker dat de rekening voor de schade is en niet voor het eigen risico? Wat bedraagt de rekening van de huurmaatschappij?

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Leetness schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 21:27:
maar krijg ik van de verhuurder (Interrent) nu wel een rekening.
Interrent heeft in zijn voorwaarden staan dat ze de schade/eigen risico bij de huurder in rekening brengen bij schade, ongeacht de schuldvraag.

Het eigen risico (vaak 1200,- afhankelijk van auto) is dus ook door hen te claimen als het jouw schuld niet is. Dat klinkt flauw, maar ik gok dat jouw krabbel wel op die contracten staat ;)

• Leetness
bóòbó schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 21:41:
Hoe kan er geen verzekering voor schade standaard bij het huurpakket zitten? Dit is toch verplicht in de meeste landen, Frankrijk heeft allicht een equivalent van onze WA-verzekering.

Weet je zeker dat de rekening voor de schade is en niet voor het eigen risico? Wat bedraagt de rekening van de huurmaatschappij?
De rekening bedraagt €1.884,31. Mijn borg bij het ophalen van de auto was €300.

• PWM
  • Niet online

PWM

De borg is niet gelijk aan het eigen risico. Dat bedrag staat wel ergens op het contract.

EDIT:
Leetness schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 21:48:
Helaas kan ik het eigen risico nergens vinden.
Maar ik wel :p

Het Interrent eigen risico in Frankrijk is 1600,00 ex belastingen.

Dat lijkt dus wel te kloppen met wat ze jou in rekening brengen.

[ Voor 73% gewijzigd door PWM op 11-10-2017 21:50 ]

• Leetness
Helaas kan ik het eigen risico nergens vinden.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:43
You may not be fully liable

Please note that depending on the type of protection you bought for the rental, you may not have to pay for the damage, or you may only be partially liable. Please see our Terms and Conditions.

1. Damages identified with you at vehicle return

If you identify some damage with the InterRent agent or representative when you return the vehicle, you can acknowledge the damage by signing the Vehicle Check In Documents. InterRent will then provide you with an invoice detailing the repair costs plus an administration fee for the repair of the Damage and the loss of use of the vehicle that will be charged to you.

Repair costs vary depending on the type of damage:

--> Light damage, insubstantial damage which does not affect the safe driving of the vehicle, such as scratches; light impacts on windshield, scratches on bumpers: Charges are made based on the InterRent Recommended price list available in any InterRent station.

--> More substantial damage impairing the use of the vehicle and requiring its temporary immobilization, such as bodywork damage. This type of damage will be evaluated by an independent expert and charged according to the expert’s report or a cost estimation made by an independent auto-repair garage.

If you contest the damages and decide not to sign the statement of return of the Vehicle, InterRent will apply the procedure described below (see section 2).

2. Damages identified after you have finished the rental and departed (for example, you left the vehicle outside opening hours)

If the InterRent Agent or representative identifies some damage when they inspect the vehicle after you have finished the rental and departed, InterRent will send you the following documents:

• statement of return of the Vehicle describing all damages identified

• pictures of Damages

• An estimate of the repair costs that will vary depending of the type of damage (see above) plus an administration fee for the repair of the Damage and the loss of use of the vehicle that will be charged to you

If you wish to contest the damage identified or the cost of repair, you should contact us by email or letter within 14 days of the documents being sent. At the end of this 14 day period, InterRent may invoice you for the repair cost and administration fee.

3. Claims

If you wish to contest your damage invoice, you can send a claim to our Customer Relation department (customerservices@interrent.com).

You may also file a claim with the European Car Rental Conciliation Service (ECRCS) (http://www.ecrcs.eu/).
En dit: https://www.interrent.com/gb/rental_tco?country=FR#en

Komt erop neer dat als je geen extra verzekering hebt afgesloten, en je de schade al hebt ondertekend op je retourformulier, je gewoon voor de volle reparatie moet betalen. Inclusief de tijd dat de auto niet verhuurd kan worden vanwege reparatie.

En zo maken autoverhuurders dus winst.

• Leetness
Ik heb alleen nog niks ondertekend. Auto toen ingeleverd en zou dus achteraf naar gekeken worden. Nu de rekening ontvangen zonder ergens retour voor te hebben getekend.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:43
b) Damages identified in case of an out-of-hours return and without your presence.

If Damages are identified during the inspection of the Vehicle by a InterRent Agent or its representative without your presence, InterRent will send to you the following documents:

• statement of return of the Vehicle describing all Damages identified
• pictures of Damages
• An estimate (quote) of the costs of repair that will vary depending of the nature of the Damage (see above, article 12)-a) paragraph 2) and administration fees for the treatment of the Damage and the Vehicle immobilisation.

You will be able to challenge Damages identified and their invoicing within 14 days after the sending (by e-mail or regular letter) of the documents.

If You fail challenging or justifying within the above mentioned period of 14 days, InterRent reserves the right to invoice You the cost of repair identified.
Dan zul je de schade moet betwisten. Probleem is alleen dat jij al weet dat iemand anders het heeft gedaan, en je de schade dus hebt verzwegen?

Ik zou sowieso even met je reisverzekering bellen, of rechtsbijstand.

[ Voor 14% gewijzigd door jeroen3 op 11-10-2017 21:57 . Reden: nutteloze quote + rechtsbijstand ]

• Leetness
Nee ik heb niks (proberen te) verzwijgen. Men was bij het inleveren van de auto op de hoogte van wat er gebeurd was en er zou dus naar gekeken worden. Nu heb ik de rekening gekregen en vraag ik me simpelweg af wat de beste manier is om dit af te handelen. :)

• PWM
  • Niet online

PWM

De afhandeling is wellicht niet netjes van hen, maar ik ben bang dat er niet zoveel aan te doen is. Jij hebt getekend voor de auto en de voorwaarden toen je hem ophaalde.

Ze mogen het eigen risico in rekening brengen bij schade en dat doen ze nu dus ook. Ook als de papieren wel in orde waren bij inleveren, had er betaalt moeten worden.

Je kan ze natuurlijk proberen om te praten met het feit dat ze hun documenten niet op orde hebben. Of proberen het via je creditcard maatschappij te regelen.

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Leetness schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 21:57:
Nee ik heb niks (proberen te) verzwijgen. Men was bij het inleveren van de auto op de hoogte van wat er gebeurd was en er zou dus naar gekeken worden. Nu heb ik de rekening gekregen en vraag ik me simpelweg af wat de beste manier is om dit af te handelen. :)
Simpelste is conform de overeenkomst te betalen?

Je hebt zelf het risico genomen door voor die 3 dagen geen verzekering af te nemen. In de voorwaarden staat dat ongeacht de schuld vraag je een bedrag moet betalen ingeval van schade.

• Leetness
PWM schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 21:58:
De afhandeling is wellicht niet netjes van hen, maar ik ben bang dat er niet zoveel aan te doen is. Jij hebt getekend voor de auto en de voorwaarden toen je hem ophaalde.

Ze mogen het eigen risico in rekening brengen bij schade en dat doen ze nu dus ook. Ook als de papieren wel in orde waren bij inleveren, had er betaalt moeten worden.

Je kan ze natuurlijk proberen om te praten met het feit dat ze hun documenten niet op orde hebben. Of proberen het via je creditcard maatschappij te regelen.
Bedankt voor het advies :) Zou ik eventueel met het schadeformulier nog een claim kunnen doen bij mijn/zijn verzekeraar?

• geforce5_guy
  • Niet online
Leetness schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 22:00:
[...]

Bedankt voor het advies :) Zou ik eventueel met het schadeformulier nog een claim kunnen doen bij mijn/zijn verzekeraar?
Die had je daar al in moeten vullen, wat je dus niet gedaan hebt?

Je zegt net dat je geen verzekering er voor had? Als je die voor je eigen auto bedoeld, nee die geld alleen voor die auto en niet voor een gehuurde auto.

• Leetness
Ik heb wel een schadeformulier ingevuld. Ik heb zelf geen autoverzekering (en geen eigen auto hier in NL).

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:04

TheBorg

Resistance is futile.

Ik hoop dat het je lukt de kosten op de medewerker van het vliegveld te verhalen. Misschien ben je lid van de ANWB, wellicht kunnen zij je wat advies geven of een duwtje in de juiste richting geven.

Laat dit een les zijn voor iederen. Huur je vaak een auto, neem dan een credit card die automatisch alles dekt. Huur je af en toe een auto, neem dan altijd de "accidental damage waiver".

• Harmvdw
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:20
Natuurlijk kun je hem proberen te verhalen op de schuldige.

Heb ook een keer zoiets gehad. Ging toen via bureaubuitenland oid. Werd ik naar verwezen door de anwb(destijds geen lid) nadat de verzekeraar zei dat ik pech had want wel rechtsbijstand maar niet voor de auto.

[ Voor 64% gewijzigd door Harmvdw op 11-10-2017 22:06 ]

• PWM
  • Niet online

PWM

Het lijkt mij (educated guess) dat de veroorzaker niet verantwoordelijk is voor indirecte schade ontstaan doordat iemand anders geen verzekering afsluit. Hij is verantwoordelijk voor de schade aan de auto zelf.

• geforce5_guy
  • Niet online
Leetness schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 22:02:
Ik heb wel een schadeformulier ingevuld. Ik heb zelf geen autoverzekering (en geen eigen auto hier in NL).
Vraag het verhuurbedrijf. Maar ongeacht hoe en wat, in de voorwaarde staat dat je ongeacht te schuld vraag een eigen risico moet betalen. Daar kom je helaas niet onderuit ben ik bang.

• Clush
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:14

Clush

Do as I say...

Wat heb je dan gedaan toen je werd aangereden door die medewerker? Gezegd 'laat maar zitten' en doorgereden ofzo? Als het goed is is zijn werkgever gewoon aansprakelijk voor schade die hij bij het uitvoeren van zijn werkzaamheden veroorzaakt.

... not as I do.

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 02-11 15:41

mrc4nl

Procrastinatie expert

Clush schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 22:10:
Wat heb je dan gedaan toen je werd aangereden door die medewerker? Gezegd 'laat maar zitten' en doorgereden ofzo? Als het goed is is zijn werkgever gewoon aansprakelijk voor schade die hij bij het uitvoeren van zijn werkzaamheden veroorzaakt.
vandaar ook mijn vraag of er een europees schadeformulier is ingevuld... daarmee kunnen de verzekeringen het uitvechten wie de schuldige is. (en uitbetalen)

ora et labora

• Leetness
Zijn manager is er toen bijgekomen en we hebben het schadeformulier ingevuld. :)

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:27

JB

Cédric roelt!

Daar heb je een kopie van neem ik aan? Dat zou stap 1 zijn, lijkt me. Verwijzen naar schadeformulier.

Mijn boefje is liev!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
TheBorg schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 22:03:
Ik hoop dat het je lukt de kosten op de medewerker van het vliegveld te verhalen. Misschien ben je lid van de ANWB, wellicht kunnen zij je wat advies geven of een duwtje in de juiste richting geven.

Laat dit een les zijn voor iederen. Huur je vaak een auto, neem dan een credit card die automatisch alles dekt. Huur je af en toe een auto, neem dan altijd de "accidental damage waiver".
Meestal zijn die waivers werkelijk schandalig geprijsd..

🌞🍃

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
https://www.huurautoverzekering.com/#0

Ook een aanrader hierbij

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:47
PWM schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 22:04:
Het lijkt mij (educated guess) dat de veroorzaker niet verantwoordelijk is voor indirecte schade ontstaan doordat iemand anders geen verzekering afsluit. Hij is verantwoordelijk voor de schade aan de auto zelf.
Dat kan apart geheel, deels of niet verhaalbaar zijn.

Punt is dat de kosten van de indirecte niet verhaalbaar schade niet zomaar bijna 2k bedragen. Een paar dagen gemiste verhuur en nog wat overhead is misschien nog net binnen het redelijke te plaatsen. Hier likt sprake te zijn van opportunistisch maximaal claimen.

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:48

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
gast schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 17:09:
[...]

Meestal zijn die waivers werkelijk schandalig geprijsd..
Maar dat het veel meer geld kan kosten als je het niet doet blijkt nu. Daarnaast kan je ook met een goede cc gedekt zijn of online een algemene verzekering hiervoor nemen.

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-11 09:07
Heb weleens vaker gehoord over dat soort praktijken, dat medewerkers (of mensen die betaald zijn) dan expres auto's beschadigen zodat ze dat geld kunnen claimen. Dat zijn wel vaak hooga booga landen :P

Facts don't care about your feelings

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:24

Yucon

*broem*

Wat een naaicondities. Er is wel iets te nuanceren; als je een WA verzekerde eigen auto hebt zit verhaalservice ook niet inbegrepen, dus helemaal vanzelfsprekend dat zij het volledig voor je afhandelen is het niet. Maar in situaties dat de tegenpartij gewoon meewerkt zou er verder niet veel aan de hand mogen zijn.
YoshiBignose schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 21:05:
Heb weleens vaker gehoord over dat soort praktijken, dat medewerkers (of mensen die betaald zijn) dan expres auto's beschadigen zodat ze dat geld kunnen claimen. Dat zijn wel vaak hooga booga landen :P
TS zei toch al dat het over frankrijk ging? >:)

[ Voor 37% gewijzigd door Yucon op 15-10-2017 12:14 ]

Pagina: 1