Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmiej93
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 28-04 21:33
Ik heb een mini domotica systeempje, waarvoor ik degelijke software zoek. Hier een kort lijstje van wat ik heb, en geprobeerd heb.

Onderdelen
- RPi 2 (B geloof ik)
- Razberry prikbordje
- Fibaro RGBW module
- NodOn wall switch

Gebruikte software
- Domoticz
- openHAB 2

Zowel Domoticz als openHAB 2 werken (in principe) prima. Echter is de UI van Domoticz helaas niet denderend, en kreeg ik de laatste tijd veel errors, vandaar mijn zoektocht naar iets nieuws. Waar ik toen bij uitkwam, was openHAB 2. Ziet er strak uit, geeft veel opties, eigenlijk precies wat ik zoek. Echter lijkt het alsof de software soms heel erg hapert. Het verschuiven van een slider in de app werkt soms direct, maar soms lijkt het of je naar een spel met een framerate van 0,5 kijkt, erg onpraktisch. Met openHAB geeft mijn schakelaar ook èrg veel problemen. Meestal gebeurt er helemaal niets als ik 'm gebruik, en als er wat gebeurt, is het met flinke vertraging.
Vandaar mijn zoektocht naar de beste (lees: goed werkende) domotica software voor op een RPi. Nu weet ik dat de beste / goed subjectief is, dus ben ik vooral benieuwd naar jullie ervaringen. Wat gebruiken jullie zelf, hoe zijn de ervaringen daarmee, ook al heb je andere hardware dan ik. Het is dan aan mij om uit te zoeken of ik die software ook voor mijn opstelling kan proberen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s441558
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17-05 17:21
Kijk eens naar Home Assistant, zou ik zeggen. Goede interface, brede ondersteuning van diverse apparaten. Er is ook een topic hier op tweakers over Home Assistant.

Nefit EnviLine IDU Monoblock E 7 E-S, Boiler 200 L, Buffervat 50L. BQQKees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Met een RPI en opensource software blijft het een hobby. Wil je iets dat echt goed werkt moet je toch naar bedrade oplossingen met professionelere software

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Modbreak:Op deze manier gaat het een beetje een opsomtopic worden, wat niet heel veel toevoegt.

Een tijdje geleden heeft Tweakers al eens een aantal artikelen geschreven over domotica, waarin jouw vraag waarschijnlijk prima wordt beantwoord:
reviews: De opkomst van domotica: intelligentie sluipt de woning in
reviews: Slimmer omgaan met energie: domotica helpt de consument besparen
reviews: Slimme verlichting in de woning: led wint terrein op domoticamarkt
reviews: Spiedende ogen en slinkse sensors
reviews: Dirigenten voor het domotica-orkest

De in die artikelen genoemde controllers/software zijn ook wel topics van te vinden in het DED-subforum: Duurzame Energie & Domotica

Voor algemene vragen over domotica is er het topic Domotica. Ervaringen en vragen.

Ik sluit daarom dit topic.

Dit topic is gesloten.