Toon posts:

Welke celeron (slot1) is vergelijkbaar met PIII550

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil mijn cpu upgraden en in mijn mobo(CT-6ASV) boekje staat dat er max een PIII 550 (slot1 katmai) op kan en ook een Celeron proc. Er staat echter niet bij welke Celerons en ik weet vrijwel niets van deze processor. Weet iemand of er een Celeron is die even goed presteert als die Pentium?
O ja, bij gebrek aan bios update is dit echt het maximum wat ik er op zou kunnen doen.

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-08 12:41
Slot1 celerons kun je wel vergeten.. Dit zijn de hele oude, en ik geloof dat deze maximaal tot de 333 MHz zijn gemaakt..

Je kunt beter een converter kopen van slot1 naar FCPGA (de nieuwere sockets van de celerons en P-III's).

Daar kun je dan gewoon een andere proc op zetten.. Sowieso de celeron-I tot 533 MHz.. En als je moederbord het goede voltage ondersteund, kun je er ook gerust een celeron-II op zetten (dus vanaf 533), of zelfs een coppermine PIII moet dan kunnen.

Multiplier zal geen probleem zijn omdat deze ingebakken zit in de processor.. Misschien dat je bios deze dan niet goed zal aangeven, maar dat zal verder nog geen probleem zijn..

Misschien moet je nog effe wat meer info over je moederbord posten.. Dan wordt alles wat duidelijker..

• majic
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-07 13:52
Daar kan je niets mee...je kan t beste een slotket zoeken, en dan een 2de hands celeron er in doen , waar je van te voren van weet hoever hij overclockt. Ik denk aan 366 @ 550 / 600 bijv...
Op dinsdag 10 juli 2001 03:23 schreef Raampie het volgende:
Ik wil mijn cpu upgraden en in mijn mobo(CT-6ASV) boekje staat dat er max een PIII 550 (slot1 katmai) op kan en ook een Celeron proc. Er staat echter niet bij welke Celerons en ik weet vrijwel niets van deze processor. Weet iemand of er een Celeron is die even goed presteert als die Pentium?
O ja, bij gebrek aan bios update is dit echt het maximum wat ik er op zou kunnen doen.

• ELD
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

ELD

er kan nooit een celeron 2 in maar even voor de duidelijkheid er staat niet voor niets slot1 katmai. hier bedoelen ze dus mee dat dit moederbord niet de voltage kan leveren voor de core van de celleron coppermine of de pentium 3 coppermine het enige wat je erop kan zetten is een celleron 533 (mendocino) en lager
en een pentium 3 (katmai) 600 MHZ en lager

• majic
Gaat niet lukken, zn bord zal de coppermine core niet kennen, en dus l1 en l2 loos opereren, zonder SSE en andere nieuwigheidjes, resulteerd in een snelheid gelijk aan je oude pentium 100'tje ..en das nie veel meer , trust me : )
Op dinsdag 10 juli 2001 09:22 schreef Twynn het volgende:
Slot1 celerons kun je wel vergeten.. Dit zijn de hele oude, en ik geloof dat deze maximaal tot de 333 MHz zijn gemaakt..

Je kunt beter een converter kopen van slot1 naar FCPGA (de nieuwere sockets van de celerons en P-III's).

Daar kun je dan gewoon een andere proc op zetten.. Sowieso de celeron-I tot 533 MHz.. En als je moederbord het goede voltage ondersteund, kun je er ook gerust een celeron-II op zetten (dus vanaf 533), of zelfs een coppermine PIII moet dan kunnen.

Multiplier zal geen probleem zijn omdat deze ingebakken zit in de processor.. Misschien dat je bios deze dan niet goed zal aangeven, maar dat zal verder nog geen probleem zijn..

Misschien moet je nog effe wat meer info over je moederbord posten.. Dan wordt alles wat duidelijker..

• ELD
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

ELD

Op dinsdag 10 juli 2001 10:07 schreef majic het volgende:
Gaat niet lukken, zn bord zal de coppermine core niet kennen, en dus l1 en l2 loos opereren, zonder SSE en andere nieuwigheidjes, resulteerd in een snelheid gelijk aan je oude pentium 100'tje ..en das nie veel meer , trust me : )
[..]
dat zie je fout de reden waarom de meeste bx 440 moederborden geen Copper kan hebben is omdat ze die voltaghe setting niet ondersteunen. ik heb toevallig wel 1 die het wel kan en daar draait vrolijk een p3 800 op.

• RD
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19-03 14:35

RD

focus

Ik heb een Abit BE6 volgens mij moet ik ook een slot1 coppermine kunnen draaien toch?
Wat is ook alweer de voltage waarop de coppermine draait?

RD

• Chilly_Willy
  • Laatst online: 24-08 16:26
Er staat een hoop onzin hierboven. l1, l2 en SSE loos opereren.. Tuurlijk.. Het MB zet SSE uit.. LOL..

Nee.. ff serieus.. het gaat om een Chaintech CT-6ASV met VIA Apollo Pro+ chipset.
Volgens het boekje kan hij maar PIII (katmai) aan tot 550. Dit board is ook wat ouder dus 550+ was er nog niet.

Met een slocket converter met voltage regelaar (ASUS, ABIT, MSI) kan je gewoon een coppermine of Celeron-II er in stoppen.
Bij Celeron-II heb je 66 mhz en nu ook 100 Mhz bus jongens. Ik zou gaan voor de 633 (66mhz bus) en die op 100 Mhz laten draaien (950 Mhz). Dit natuurlijk wel op 1.8 tot 2.0 volt!

Ik denk dat je geen C-mine moet nemen, dan kan je beter voor dat geld een Athlon MB + CPU nemen.

Coïtus ergo sum

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt alvast voor jullie reacties. Ik ben er inmiddels ook achter dat er nu maar een celeron tot 333mhz op kan. Een coppermine kan mijn bios helaas niet aan en een 550 Katmai is helaas moeilijk te vinden.
Op dinsdag 10 juli 2001 10:57 schreef Chilly_Willy het volgende:Met een slocket converter met voltage regelaar (ASUS, ABIT, MSI) kan je gewoon een coppermine of Celeron-II er in stoppen.
Bij Celeron-II heb je 66 mhz en nu ook 100 Mhz bus jongens. Ik zou gaan voor de 633 (66mhz bus) en die op 100 Mhz laten draaien (950 Mhz). Dit natuurlijk wel op 1.8 tot 2.0 volt!
Dit lijkt mij wel een interressante en betaalbare oplossing. Hoe werkt zo'n slot converter, zet je die er in met een nieuwe proc. en het werkt? Of moet ik dan ook mijn pc op nieuw installeren?

• _mARCO_
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-08 16:46

_mARCO_

Hier staat niks

Chilly_Willy heeft gelijk ja.

Zorg wel dat je de koeling goed voor elkaar hebt, een Celeron rond 1000 Mhz en op 1,9 Volt geeft toch wel een respectabele hoeveelheid hitte af.

sigloos

• Kirpeknots
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 26-08 16:16

Kirpeknots

Wazzup!

Je kan je celleron 333 koelen (Heatsink fannetje kopen) en vervolgens een plakbandje over b21 op de slot 1 connector doen.

Dan krijg je een 333/66*100=+/-505Mhz slot1 Celeron.

Niet vergelijkbaar met een PIII500 maar toch een stuk sneller.

Ik heb het gedaan met de Celeron300A van mijn vriendin. En die loopt nu 450Mhz. En dit is een Compaq Deskpro. Die schijn je niet te kunnen overclocken......dus wel. ;)

• majic
Zucht...niet reageren als je iets niet snapt

dat je coppermine op 2.0v draait ipv 1.75 is niet echt boeiend, hij blijft prima doen , en je kan zelfs meer overclocken als je zou willen. Ja hij wordt warmer, maar @ default clockspeed boeit dat niets.

Het grote probleem als een moederbord als deze geen nieuwe bios versies meer heeft, en de laatste uit 1998 is, is dat de Bios CPU microcode de hele coppermine series niet herkent. Dat heb ik zelfs met mn Abit bh6 met iets oudere bios revisie, windows loopt super traag en hij raakt danig in de war. Even flashen naar nieuwste bios en t probleem is opgelost. Graag alleen anderen adviseren als je een *echte* tweaker bent, niet iemand die maar wat in het rond blaat zonder research gedaan te hebben, en dan ook nog anderen die wel kennis van zaken hebben verteld dat ze fout zitten
Op dinsdag 10 juli 2001 10:41 schreef ELD het volgende:

[..]

dat zie je fout de reden waarom de meeste bx 440 moederborden geen Copper kan hebben is omdat ze die voltaghe setting niet ondersteunen. ik heb toevallig wel 1 die het wel kan en daar draait vrolijk een p3 800 op.

• majic
Weer zo iemand met hands-on ervaring he...alsjeblieft zeg, duik eens in bijv. www.sandpile.org , of voer zelf wat expirimenten uit met een paar oude moederborden met nog oudere bios revisies

En ga jij lekker testen of ie SSE, L1 en L2 cache heeft ok ? Prima, vooral doen, dan pas oordelen

Wordt er zo gestoord van , van die newbies die alles en iedereen vertellen dat t fout zit terwijl ze zelf TOTAAL niet weten waar ze over praten, en dan ook nog mensen die *wel* aangeven geen kennis van zaken te hebben en om advies vragen, om juist DIE mensen TOTAAL verkeerd te adviseren.

WAT HIJ DUS VOORAL NIET MOET DOEN <<<< is een slotket kopen en een celeronII of coppermine

jezus. Hoezo iemand nodeloos geld laten verspillen....schaam je ofzo?!?!?!?

Als zn BIOS CPU MICROCODE (zoek maar even op google.com wat dat doet..) de coppermine series niet kent, dan zal de bios terugvallen op 486 like aansturing van de processor, en dingen als l1 en l2 cache , en zelfs mmx en sse, gewoonweg ignoren.

Zoals hierboven al aangegeven, zelfs met borden die WEL een coppermine aankunnen met nieuwe bios flash, als je die met de eerste of een van de eerste bios revisies flasht dan krijg je precies wat ik hierboven beschreven heb. Dat geld voor alle borden waar de bios ouder is dan bijv. 1999, omdat de coppermine gewoonweg niet bekend was en de CPU ID code de bios niets zegt. Een celeron met cC0 stepping bijvoorbeeld heeft alweer een andere CPU ID code dan een celeron met cB0 stepping.

Laat staan een klassieke celeron en een coppermine celeron...dat is al helemaal anders.

Zelfs mn asus p3b-f ging klagen omdat hij de cC0 stepping niet herkende ...(overigens geen performance verschil daar, maar wel foutmelding bij t opstarten - nieuwste beta bios er in en weg was de mssg)

Gaarne volgende keer dus eerst verdiepen in een issue voor je allerhande onzin post en mensen op een totaal verkeerd spoor zet en ze geld laat uitgeven aan dingen die niet gaan werken
Op dinsdag 10 juli 2001 10:57 schreef Chilly_Willy het volgende:
Er staat een hoop onzin hierboven. l1, l2 en SSE loos opereren.. Tuurlijk.. Het MB zet SSE uit.. LOL..

Nee.. ff serieus.. het gaat om een Chaintech CT-6ASV met VIA Apollo Pro+ chipset.
Volgens het boekje kan hij maar PIII (katmai) aan tot 550. Dit board is ook wat ouder dus 550+ was er nog niet.

Met een slocket converter met voltage regelaar (ASUS, ABIT, MSI) kan je gewoon een coppermine of Celeron-II er in stoppen.

Ik denk dat je geen C-mine moet nemen, dan kan je beter voor dat geld een Athlon MB + CPU nemen.

• Kirpeknots

Kirpeknots

Wazzup!

Pfff. FF dimmen Majic. Niet iedereen heeft dezelfde ervaring.

Mijn eerste coppermine (PIII750) was wel degelijk voltage gevoelig. Deze CPU was dan ook slecht te overclocken omdat hij van de eerste stepping was. :'(

Voltage regulator is helemaal niet zo'n gek idee als je een normaal gekoelde processor wilt gebruiken en niet zo'n herriebak van een fop38. ;)

• majic
Extra voltage doet geen enkele cpu on-overgeclockt moeilijk over. Tuurlijk, er zijn grenzen, maar van 1.75 naar 2.0 (2.0 ondersteunen alle slot1 moederborden) is voorzover in 99,9% van de gevallen stabiel en veilig. Of je dan nog moet gaan overclocken is 2, in het ene geval (met goede koeling) zal je juist extra ver overclocken, in t andere geval (met normale cooling) zal de hitte productie te groot worden en resultaat instabiel systeem.

@ stock speed zie ik geen problemen.

Overigens, zie mn info en je snapt waarom ik wat ruimer denk over celeron voltages.

mn vorige celII 566 1.5 default, 1.95 o/c'd naar 980 (cB0 stepping)

nu celII 700 @ 1180, 2.10v (1.7 default)
Op dinsdag 10 juli 2001 15:50 schreef Kirpeknots het volgende:

Mijn eerste coppermine (PIII750) was wel degelijk voltage gevoelig. Deze CPU was dan ook slecht te overclocken omdat hij van de eerste stepping was. :'(

Voltage regulator is helemaal niet zo'n gek idee als je een normaal gekoelde processor wilt gebruiken en niet zo'n herriebak van een fop38. ;)

• majic
p.s. , je moet als je niet weet wat je doet met verhoogd core voltage idd niet gaan overclocken. Maar ook jouw p3-750 @ 2.0v @ 750 MHz doet het uitstekend, dat kan ik je garanderen. Hoe hij t overgeclockt doet is de vraag, maar voltage adden (+25% max meestal) is nagenoeg altijd goed voor de overclockbaarheid. Intel doet het zelf ook, zie http://support.intel.com/support/processors/sspec/p3p.htm
Op dinsdag 10 juli 2001 15:50 schreef Kirpeknots het volgende:

• Kirpeknots

Kirpeknots

Wazzup!

De PIII750 was on o/c'ed was onder hogere core niet stabielo. Ik heb hem gebruikt gekocht en mischien dat de ex-gebruiker hem over the edge ge o/c'ed had. Dat lijkt me overigens sterk met een PIII want die fikken niet zo snel af als een AMD.

Ik heb de PIII750 dus niet meer. Mijn PIII1000 heeft absoluut geen problemen met voltage tweaks. Stabiel, en snel. Mijn BX chipset zit nu op 154FSB en ik draai nu 1157. (Core 0,1 verhoogd en intel Retail heatsink met artic silver)

Mijn vriendin haar celly 300A draait nu 450 in een fXcking Compaq Dekspro (B21 truuk) zonder voltage tweaks (Wel ff een el-cheapo cpucoolertje op gezet).

Verwijderd

Topicstarter
Maar nu even concreet, wat zijn mijn mogelijkheden? Ik heb dus een slot1 mobo en een bios van voor de coppermine. Is de beste oplossing dan toch een PIII 550 Katmai zien te vinden?

• Kirpeknots

Kirpeknots

Wazzup!

Tja. Dat kan je doen. Of pin B21 afplakken met tape en je Celeron 333 op 500 mhz laten draaien.

Zie:
Celeron B21 hack link bij Tomshardware

Kosten:
1 CM schilderstape (Schat ongeveer 5 cent)
1 El-cheapo kooler SLOT1 f35,-

• majic
Je hebt nu een pII350, ik adviseer eens om die proberen wat te overclocken : )

Mijn pII350 dee t uitstekend @ 470 (133 busclock) maar ik betwijfel of dat je dat lukt..geheugen moet dan namelijk wel meewerken, en je videokaart ook (hoge agp clock) .

Ik heb hier nog een celeron 300 liggen die t op 450 doet , misschien is dat wat.

mail maar majic@xs4all.nl, en anders even in pricewatch op tweakers.net kijken of daar iets te vinden is van een celeron classic of p3-500/550 classic
Op dinsdag 10 juli 2001 17:01 schreef Raampie het volgende:
Maar nu even concreet, wat zijn mijn mogelijkheden? Ik heb dus een slot1 mobo en een bios van voor de coppermine. Is de beste oplossing dan toch een PIII 550 Katmai zien te vinden?

• majic
p3'tjes kunnen zekers instabiel worden door langdurig te hoog voltage / overclocken, alleen waar een AMD K6 bijv. de fik in gaat, daar gaat en p3 gewoon door, al wordt hij onstabiel op lange termijn.

Tbird branden overigens ook niet zo gouw door hoor, maar je moet wel aan de koeling denken:)

p.s. check je icq
Op dinsdag 10 juli 2001 17:00 schreef Kirpeknots het volgende:
De PIII750 was on o/c'ed was onder hogere core niet stabielo. Ik heb hem gebruikt gekocht en mischien dat de ex-gebruiker hem over the edge ge o/c'ed had. Dat lijkt me overigens sterk met een PIII want die fikken niet zo snel af als een AMD.

Ik heb de PIII750 dus niet meer. Mijn PIII1000 heeft absoluut geen problemen met voltage tweaks. Stabiel, en snel. Mijn BX chipset zit nu op 154FSB en ik draai nu 1157. (Core 0,1 verhoogd en intel Retail heatsink met artic silver)

Mijn vriendin haar celly 300A draait nu 450 in een fXcking Compaq Dekspro (B21 truuk) zonder voltage tweaks (Wel ff een el-cheapo cpucoolertje op gezet).

Verwijderd

Topicstarter
Ik zoek nog even naar een 550 katmai anders blijf ik voorlopig nog mijn 350 gebruiken. Bedankt voor de reacties :) .
Raampie

• Chilly_Willy
majic:
Weer zo iemand met hands-on ervaring he...alsjeblieft zeg, duik eens in bijv. www.sandpile.org , of voer zelf wat expirimenten uit met een paar oude moederborden met nog oudere bios revisies

En ga jij lekker testen of ie SSE, L1 en L2 cache heeft ok ? Prima, vooral doen, dan pas oordelen

Wordt er zo gestoord van , van die newbies die alles en iedereen vertellen dat t fout zit terwijl ze zelf TOTAAL niet weten waar ze over praten, en dan ook nog mensen die *wel* aangeven geen kennis van zaken te hebben en om advies vragen, om juist DIE mensen TOTAAL verkeerd te adviseren.

WAT HIJ DUS VOORAL NIET MOET DOEN <<<< is een slotket kopen en een celeronII of coppermine

jezus. Hoezo iemand nodeloos geld laten verspillen....schaam je ofzo?!?!?!?
*zucht* Denk toch dat ik hier niet de newbie ben. Ik was al CPU's aan het ontwerpen toen jij nog op het kinderdagverblijf was.
1. Je weet welk MB het is
2. Je weet dus de chipset
3. Die ondersteund C-II
4. Altijd nieuwste bios gebruiken.
Als zn BIOS CPU MICROCODE (zoek maar even op google.com wat dat doet..) de coppermine series niet kent, dan zal de bios terugvallen op 486 like aansturing van de processor, en dingen als l1 en l2 cache , en zelfs mmx en sse, gewoonweg ignoren.
Dat de bios een CPU niet herkent betekent echt niet dat het de CPU als een 486 like gaat behandelen. Het is een chipset die ontworpen is voor PII. Toen de celeron 1 uitkwam zagen een aantal MBen die als een PII met minder cache, en dat was het ook. Bij een bios update word alleen de nieuwe CPU herkent waardoor de juiste instellingen ingesteld worden (FBS, voltage etc).
En de bios ignored altijd MMX, SSE etc. Dit zijn CPU instructies, en daar heeft de bios weining mee van doen.
Zoals hierboven al aangegeven, zelfs met borden die WEL een coppermine aankunnen met nieuwe bios flash, als je die met de eerste of een van de eerste bios revisies flasht dan krijg je precies wat ik hierboven beschreven heb. Dat geld voor alle borden waar de bios ouder is dan bijv. 1999, omdat de coppermine gewoonweg niet bekend was en de CPU ID code de bios niets zegt. Een celeron met cC0 stepping bijvoorbeeld heeft alweer een andere CPU ID code dan een celeron met cB0 stepping.

Laat staan een klassieke celeron en een coppermine celeron...dat is al helemaal anders.

Zelfs mn asus p3b-f ging klagen omdat hij de cC0 stepping niet herkende ...(overigens geen performance verschil daar, maar wel foutmelding bij t opstarten - nieuwste beta bios er in en weg was de mssg)
Je geeft het ZELF aan! Hij herkent je cpu alleen niet, maar het werkt wel. C'mine = PIII met 256 L2 cache ipv de 512 van de katmai.
Gaarne volgende keer dus eerst verdiepen in een issue voor je allerhande onzin post en mensen op een totaal verkeerd spoor zet en ze geld laat uitgeven aan dingen die niet gaan werken
[..]
Ik ben degene die dat wel heeft gedaan. Als JIJ had gekeken naar wat voor MB/Chipset hij had dat had je ons heel wat van je 'kennis' kunnen besparen.

Coïtus ergo sum

• majic
chilly willy,

ik ga hier puur af op mijn eigen testen en ervaringen, gebaseerd op o.a. Bh6, Chaintech 6btm (rev 1 en rev2), MSI 6147, FIC 6010 met intel "secret" BX chipset (engineering sample), en een Asus p3b-F.

Al deze moederborden behalve de FIC 6010 heb ik diverse bios versies op getest. De fic 6010 *bestaat* volgens fic niet eens, dus laat staan dat er een recente bios voor te downloaden is.

Ik heb hier op deze moederborden over de afgelopen 2 jaar op diverse manieren gepoogd
een celeron II (coppermine, + slotket) aan de praat te krijgen, en de mate van succes hing zonder uitzondering van de bios revisie af .

1) Ik heb zo'n 1,5 jaar geleden een BH6 met een celeron 566 draaiend gehad , zonder enig probleem, @ 877 ...ik had in dat moederbord de toendertijd recentste bios versie.
2) Een paar maanden geleden heb ik een bh6'je overgenomen van een kennis, en die had de INITIAL bios release ...die herkende de celeron dan ook totaal niet.
Hij start wel gewoon op natuurlijk...vervolgens de busclock op 100 gezet, en hij liet "Unknown Intel cpu at %^^@ " zien ..ipv Intel Celeron at 850 MHz bijv.
Vervolgens enkele foutmeldingen over UNKNOWN CPU TYPE, daarna windows geboot. Koste me bijna 5 minuten om in windows te komen.
Vervolgens met veel pijn en moeite WCPUID kunnen draaien, die wel de goede stepping aangaf van de cpu, maar 0Kb L1 en 0Kb L2 cache opgaf. Hier gaf hij wel netjes aan "SSE" en "MMX" supported, maar bij t testen met amd's cpu identificatie tool (die niet naar alleen cpu ID kijk , maar daadwerkelijk ook wat test) die gaf doodleuk aan "MMX : No!" . (3Dnow ook no natuurlijk, SSE staat er bij hen niet bij maar ik concludeer als MMX t niet doet dat SSE t denkelijk ook niet zal doen, t is opdezelfde manier gemapped alleen dan naar FPU ipv integer..)

Dit verhaal gaat precies zo op voor de FIC SD6010...een enorm antieke bios revisie maar wel ZO enorm volgestouwd met features...dat krijg je met een test bordje , erg leuk om te zien zelfs voor jouw nog zat dingen waar je niet wijs uit wordt imho ;) Complete bios uitgevouwen in variabelen..geweldig. Alleen opstarten met deze cpu - ja ...werken ? ja..ENORM TRAAG!

Wat betreft vroeger...een pII moederbord, ik neem voor het gemak even een oude LX bijv. van soyo die ik heb bezeten, die gaf met een celeron 300a aan dat er een Intel cpu inzat, maar eveneens "Unkown" , Geen L2 gevonden.. (L1 wel) .

Verders ben ik erg benieuwd naar de door U genoten opleidingen, en een klein stukje uit je resume waar concreet in staat bij welke bedrijven je nou precies cpu's "ontworpen" hebt ....die waren/zijn er nl niet in nederland, en al helemaal niet VOOR ik geboren werd - 1979 that is.

Daarnaast ook met name geiinteresseerd welke gedeeltes van deze cpu - en welk type cpu natuurlijk - je mee aan hebt geholpen te ontwikkelen, geef graag wat voorbeelden, als ik iets kan leren van iemand is dat altijd mooi mee genomen toch?
Op dinsdag 24 juli 2001 10:02 schreef Chilly_Willy het volgende:

[..]

*zucht* Denk toch dat ik hier niet de newbie ben. Ik was al CPU's aan het ontwerpen toen jij nog op het kinderdagverblijf was.
1. Je weet welk MB het is
2. Je weet dus de chipset
3. Die ondersteund C-II
4. Altijd nieuwste bios gebruiken.
[..]

Dat de bios een CPU niet herkent betekent echt niet dat het de CPU als een 486 like gaat behandelen. Het is een chipset die ontworpen is voor PII. Toen de celeron 1 uitkwam zagen een aantal MBen die als een PII met minder cache, en dat was het ook. Bij een bios update word alleen de nieuwe CPU herkent waardoor de juiste instellingen ingesteld worden (FBS, voltage etc).
En de bios ignored altijd MMX, SSE etc. Dit zijn CPU instructies, en daar heeft de bios weining mee van doen.
[..]

Je geeft het ZELF aan! Hij herkent je cpu alleen niet, maar het werkt wel. C'mine = PIII met 256 L2 cache ipv de 512 van de katmai.
[..]

Ik ben degene die dat wel heeft gedaan. Als JIJ had gekeken naar wat voor MB/Chipset hij had dat had je ons heel wat van je 'kennis' kunnen besparen.

• Chilly_Willy
Majic,

Jij hebt gelijk dat de bios de L1 en L2 cache bestuurd (aan/uit ed). Maar zoals je ziet geen MMX/SSE.

Het beste wat we dus concluderen kunnen is dat hij de nieuwste bios moet gebruiken en in een winkel (of bij een vriend) de C-II moet testen.

Mijn opleiding: Informatica aan de Rijks Universiteit in Leiden. Dit is waar ik de CPU's ontworpen heb.

Maar goed. Laten we niet onderling kibbelen. We hebben er allebei waarschijnlijk meer verstand van dan de ander denk.

Laten we onze gesamenlijke kennis gebruiken om de mede tweaker te helpen.

Coïtus ergo sum

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:36

Exirion

Gadgetfetisjist

Op dinsdag 24 juli 2001 10:47 schreef Chilly_Willy het volgende:
Mijn opleiding: Informatica aan de Rijks Universiteit in Leiden.
Stoer
Dit is waar ik de CPU's ontworpen heb.
Ehm.. right :?
Wat versta je onder de CPU's? Het slaat in ieder geval nergens op, want je kunt bijvoorbeeld wel een grafische opleiding gedaan hebben, maar dat wil niet zeggen dat je ook alles van Photoshop weet. Een beetje doelloos om met je opleiding te gaan lopen schermen.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Chilly_Willy
Custom CPU's.. Wel eens waar dus niet voor PC's, maar wel met registers etc.

Je zou er wel een linux distro op kunnen draaien.. :9

Bovendien zeg ik ook zeker niet alles van CPU's te weten. Maar je leert toch echt wel wat daar op de univ.. Zoveel dat je er af een toe van moet :r

Coïtus ergo sum

• Chilly_Willy
Wat ik net nog bedenk is dat we dit probleem straks ook hebben met de Pentium III Tualatin..

Als je trouwens kijkt bij de bios update's voor de ABIT BE6-II staat de coppermine-t er al bij.. LOL..

Coïtus ergo sum

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Op dinsdag 24 juli 2001 10:54 schreef Chilly_Willy het volgende:
Custom CPU's.. Wel eens waar dus niet voor PC's, maar wel met registers etc.

Je zou er wel een linux distro op kunnen draaien.. :9
Nogmaals, heel leuk dat je dat soort dingen tijdens je studie hebt gedaan (je bent zeker niet de enige), maar het heeft weinig met deze topic te maken. Theoretische kennis, en ervaring met custom designed chips, heeft weinig te maken met je kennis/ervaring over/met gangbare systemen zoals Intel en AMD CPU's/mainboards.

Als je iets zegt wat niet blijkt kloppen, geef dat dan gewoon toe :) Beter dan stug volhouden dat je gelijk hebt, en interessant gaan doen met dingen die niks met de topic te maken hebben ;)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Chilly_Willy
Nogmaals, heel leuk dat je dat soort dingen tijdens je studie hebt gedaan (je bent zeker niet de enige), maar het heeft weinig met deze topic te maken. Theoretische kennis, en ervaring met custom designed chips, heeft weinig te maken met je kennis/ervaring over/met gangbare systemen zoals Intel en AMD CPU's/mainboards.
Moet ik eerst mijn hele CV met ervaringen online zetten voor ik een mede tweaker mag helpen..
Als je iets zegt wat niet blijkt kloppen, geef dat dan gewoon toe :) Beter dan stug volhouden dat je gelijk hebt, en interessant gaan doen met dingen die niks met de topic te maken hebben ;)
Majic spreekte uit ervaring met andere MBen.. En daar heeft hij groot gelijk in.
Ik heb gewoon gekeken naar het betreffende MB en Chipset.

Zoals ik al eerder zei, laten we stoppen met flamen.. lost niets op.. :+

Laten we minder elkaar op de vingers tikken en meer de mede tweaker helpen 8-)

Dit topic kan verder gesloten worden.

Coïtus ergo sum

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Op dinsdag 24 juli 2001 11:11 schreef Chilly_Willy het volgende:
Moet ik eerst mijn hele CV met ervaringen online zetten voor ik een mede tweaker mag helpen..
Integendeel, want je opleiding zegt namelijk niks over de kennis die je kunt hebben over allerdaagse hardware/software :) Dat is nou juist wat ik bedoel.
Zoals ik al eerder zei, laten we stoppen met flamen.. lost niets op.. :+
Ik flame niet. Ik geef gewoon m'n mening :P
Dit topic kan verder gesloten worden.
Dat bepaal ik niet, en dat bepaal jij niet ;)

Verwijderd

misschien een beetje offtopic, maar
weet iemand wat voor p3 ik maximaal op mijn bh6 kan prikken?? :?

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Op dinsdag 24 juli 2001 11:38 schreef pietpatat het volgende:
weet iemand wat voor p3 ik maximaal op mijn bh6 kan prikken?? :?
Volgens mij iets van 850MHz. Moet je even bij de BIOS updates voor de BH6 kijken op http://www.abit.nl

Het hangt ook van je bord revisie af. Ik geloof dat 1.1 meer ondersteunt.

edit:
Supports the Celeron566(66),600(66),667(66),700(66)MHz CPUs, and PIII 750(100),800(100)MHz,850(100)MHz CPUs.
Het klopte ook nog :P

• majic
Das de official idd..dus tot 850 garanderen ze het, maar met een recente bios en een multiplier locked p3 of celeronII (dat zijn ze nagenoeg allemaal op engineering samples na) kan je gewoon tot 1+ GHz doorgaan (mits je 133 busclock lekker stabiel draait - afhankelijk van geheugen / pci kaarten )

Heb er iig zelf een celII 700 @ 1180 op draaiend gehad (112bus)
Op dinsdag 24 juli 2001 11:41 schreef Exirion het volgende:

[..]

Volgens mij iets van 850MHz. Moet je even bij de BIOS updates voor de BH6 kijken op http://www.abit.nl

Het hangt ook van je bord revisie af. Ik geloof dat 1.1 meer ondersteunt.

edit:
[..]

Het klopte ook nog :P

• majic
en precies de reden dat ik zo fel reageerde was dat hij aangeeft (+ikzelf research heb gedaan) dat er GEEN nieuwe bios revisies meer zijn gemaakt voor zn bord! dus hij zit met een INITIAL bios release, en als je mn verhalen goed leest zie je dat die dus te oud is om de coppermine te kennen. PII450 was the max en "de next superior cpu" was de slot1 p3 (vanaf 450 MHz) met externe L2 maar met SSE . Dat was een kleine patch aangezien er aan de cache structuur niets veranderd was.

Maar coppermine kenden ze zekers niet ..dus zou hij voor 99,9% zeker bedrogen uitkomen met een celly2 ..
Op dinsdag 24 juli 2001 10:47 schreef Chilly_Willy het volgende:
Majic,

Jij hebt gelijk dat de bios de L1 en L2 cache bestuurd (aan/uit ed). Maar zoals je ziet geen MMX/SSE.

Het beste wat we dus concluderen kunnen is dat hij de nieuwste bios moet gebruiken en in een winkel (of bij een vriend) de C-II moet testen.

Mijn opleiding: Informatica aan de Rijks Universiteit in Leiden. Dit is waar ik de CPU's ontworpen heb.

Maar goed. Laten we niet onderling kibbelen. We hebben er allebei waarschijnlijk meer verstand van dan de ander denk.

Laten we onze gesamenlijke kennis gebruiken om de mede tweaker te helpen.
Pagina: 1