chilly willy,
ik ga hier puur af op mijn eigen testen en ervaringen, gebaseerd op o.a. Bh6, Chaintech 6btm (rev 1 en rev2), MSI 6147, FIC 6010 met intel "secret" BX chipset (engineering sample), en een Asus p3b-F.
Al deze moederborden behalve de FIC 6010 heb ik diverse bios versies op getest. De fic 6010 *bestaat* volgens fic niet eens, dus laat staan dat er een recente bios voor te downloaden is.
Ik heb hier op deze moederborden over de afgelopen 2 jaar op diverse manieren gepoogd
een celeron II (coppermine, + slotket) aan de praat te krijgen, en de mate van succes hing zonder uitzondering van de bios revisie af .
1) Ik heb zo'n 1,5 jaar geleden een BH6 met een celeron 566 draaiend gehad , zonder enig probleem, @ 877 ...ik had in dat moederbord de toendertijd recentste bios versie.
2) Een paar maanden geleden heb ik een bh6'je overgenomen van een kennis, en die had de INITIAL bios release ...die herkende de celeron dan ook totaal niet.
Hij start wel gewoon op natuurlijk...vervolgens de busclock op 100 gezet, en hij liet "Unknown Intel cpu at %^^@ " zien ..ipv Intel Celeron at 850 MHz bijv.
Vervolgens enkele foutmeldingen over UNKNOWN CPU TYPE, daarna windows geboot. Koste me bijna 5 minuten om in windows te komen.
Vervolgens met veel pijn en moeite WCPUID kunnen draaien, die wel de goede stepping aangaf van de cpu, maar 0Kb L1 en 0Kb L2 cache opgaf. Hier gaf hij wel netjes aan "SSE" en "MMX" supported, maar bij t testen met amd's cpu identificatie tool (die niet naar alleen cpu ID kijk , maar daadwerkelijk ook wat test) die gaf doodleuk aan "MMX : No!" . (3Dnow ook no natuurlijk, SSE staat er bij hen niet bij maar ik concludeer als MMX t niet doet dat SSE t denkelijk ook niet zal doen, t is opdezelfde manier gemapped alleen dan naar FPU ipv integer..)
Dit verhaal gaat precies zo op voor de FIC SD6010...een enorm antieke bios revisie maar wel ZO enorm volgestouwd met features...dat krijg je met een test bordje , erg leuk om te zien zelfs voor jouw nog zat dingen waar je niet wijs uit wordt imho

Complete bios uitgevouwen in variabelen..geweldig. Alleen opstarten met deze cpu - ja ...werken ? ja..ENORM TRAAG!
Wat betreft vroeger...een pII moederbord, ik neem voor het gemak even een oude LX bijv. van soyo die ik heb bezeten, die gaf met een celeron 300a aan dat er een Intel cpu inzat, maar eveneens "Unkown" , Geen L2 gevonden.. (L1 wel) .
Verders ben ik erg benieuwd naar de door U genoten opleidingen, en een klein stukje uit je resume waar concreet in staat bij welke bedrijven je nou precies cpu's "ontworpen" hebt ....die waren/zijn er nl niet in nederland, en al helemaal niet VOOR ik geboren werd - 1979 that is.
Daarnaast ook met name geiinteresseerd welke gedeeltes van deze cpu - en welk type cpu natuurlijk - je mee aan hebt geholpen te ontwikkelen, geef graag wat voorbeelden, als ik iets kan leren van iemand is dat altijd mooi mee genomen toch?
Op dinsdag 24 juli 2001 10:02 schreef Chilly_Willy het volgende:
[..]
*zucht* Denk toch dat ik hier niet de newbie ben. Ik was al CPU's aan het ontwerpen toen jij nog op het kinderdagverblijf was.
1. Je weet welk MB het is
2. Je weet dus de chipset
3. Die ondersteund C-II
4. Altijd nieuwste bios gebruiken.
[..]
Dat de bios een CPU niet herkent betekent echt niet dat het de CPU als een 486 like gaat behandelen. Het is een chipset die ontworpen is voor PII. Toen de celeron 1 uitkwam zagen een aantal MBen die als een PII met minder cache, en dat was het ook. Bij een bios update word alleen de nieuwe CPU herkent waardoor de juiste instellingen ingesteld worden (FBS, voltage etc).
En de bios ignored altijd MMX, SSE etc. Dit zijn CPU instructies, en daar heeft de bios weining mee van doen.
[..]
Je geeft het ZELF aan! Hij herkent je cpu alleen niet, maar het werkt wel. C'mine = PIII met 256 L2 cache ipv de 512 van de katmai.
[..]
Ik ben degene die dat wel heeft gedaan. Als JIJ had gekeken naar wat voor MB/Chipset hij had dat had je ons heel wat van je 'kennis' kunnen besparen.