Toon posts:

Hoe QoS instellen in een router ?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag in algemeen.
Specifiek voor een Movistar (Telefonica) modem-router Home Station ADSL BHS-RTA (Spanje)
(Daar zit men nog maar aan ADSL ipv xDSL)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Een mooie handleiding, relatief uitgebreid, in English
http://dig-it.de/download...advanced_users_manual.pdf
(Op bldz 40 Uitleg menu om dit item)

Wie kan mij verder helpen om EEN client voorrang te laten verkrijgen op al de rest van de clients. In deze een media-player met vast IP adres, uiteraard !
Vele van die in te stellen parameters in dat menu toch universeel zijn ?

Wie heeft ervaring met deze provider en zijn modem-routers..., blijkbaar moet ik een speciale login en paswoord hebben om zulke zaken aan te passen ? Of gewoonweg een Tel. nr. van die Movistar Spanje... ? Zodanig dat ik hun deze vragen opnieuw kan stellen, liefst in English ntrlk, maar dat hoor ik dan wel... op welke manier zulks kan lukken... !

Bedankt alvast om eender welke antwoorden of suggesties hierom.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Dat kan niet met dat apparaat. Je kan alleen port-based of tag-based QoS instellen en ook dat is niet echt wat je wil. QoS is ontworpen voor RTP streams, en het is ook een beetje te misbruiken voor andere soorten data, maar echt lekker werkt het niet, en het is ook niet geschikt om 'een apparaat voorrang te geven'. Daar is Traffic Control en Traffic Shaping voor.

Verder is xDSL niet iets 'anders' dan ADSL, maar een verzamelnaam. De x is dus te vervangen. Vroeger was het ADSL of SDSL waarbij A Asymmetric is en S Symmetric, waar het verschil zit in hoeveel je kan uploaden en downloaden. Bij A was dat niet hetzelfde (Bijv. 10 down 1 up of 7 down en 2 up) en bij S was het symmetrisch dus wel hetzelfde (5 down en 5 up, of bijv 10 down en 10 up). VDSL is in feite ADSL met een extra technologie (vectoring).

Wat je wil is technisch mogelijk, maar niet met je huidige apparatuur. Ook niet met 'speciale wachtwoorden'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt en tof, duidelijk, en blijkbaar `Van Wanten` wetende antwoord john...
(Als ik je goe begrijp... hiermede geen voorrang te geven aan eender welk IP adres !)
Met welke trukken op deze modem-router dus nooit (adequaat)?

Nog bijkomende vragen aan u :
Situatie :
Vriend in Spanje... Hij wil zijn media-player voorrang geven in zijn netwerkje... :
(Omdat 1 à 2 op 4 hij eruit gegooid wordt met streaming... en ja ik weet het, heeft waarschijnlijk ook te maken met instellingen boxke, android-kodi en etc...) maar dit allemaal nog effe buiten beschouwing latende)
Eerst de bron aanpakken ?
Zijn netwerk clients : 2 pc`s, 2 smartphones, 1 media speler, 1 Repeater, 2 Devolo`s... & etc...dit blngrkste.
- 2 plaatsen: Woonkamer/living versus 1 Bureau. Modem-router in bureau !

Ik stel qua topologie voor..., testen :
- Bureau : Modem-router, Wan(?) gemeten download -door technieker movistar- 4 Mb (ADSL), Lan gemeten op zijn PC, als enige effe daar op aangesloten werd : 2 Mb. (Verlies dus in Router? Van Wan naar Lan ?)
Vandaar mijn voorstel qua topologie... Disable op router ook Wifi, NIET DHCP... Meten !
Sluit nu Devolo1 aan op router Lan...(utp), met Devolo2 ook actief... Meten ! (We blijven bedraad)
- Woonkamer : Devolo2 heeft 2 LAN, Sluit hier mediaplayer op aan met vast IP, EN ook repeater, een SR10000 (Amped wireless) die dan een AP wordt ? (Ook met vast IP adres, maar hier DHCP disabled -komt, mag alleen van router komen-, en zijn Wifi wel `ENABLED`, als enige dus. (In router disabled)
Wat denk je ?

(Maar hoorde precies al dat, als hij 2 LAN(S) tegelijkertijd in Devolo steekt een en ander vertraagt, maar niet door mij gecheckt of er DAN een juiste topologie toen aanwezig was, god weet dewelke ?)
Wat mogelijks ook zou kunnen qua topologie:
* 1 LAN, die van de AP (repeater dus) als enige op Devolo2, woonkamer. De mediaplayer, UTP ook op de AP als client LAN met gerust zijn vast IP. (Heeft 4 LAN`s)

Bijkomende info:
- Amped Wireless SR10000 lijkt mij degelijk...(met 4 LAN out, behoudens zijn Wifi functies ntrlk), maar Amped maakt op zijn www een verschil qua HARDWARE, omtrent Repeaters versus AP. Wat hiermede ?
Wat is volgens jou met die 5de (naast die overige 4 LAN connectie`s) de functie, mogelijkhheden hiervan/hierbij op deze repeater ?
- Devolo meet onderling tssn zijn 1 & 2 : 192Mb communicatie snelheid, dus no problem ?

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 11-10-2017 23:08 ]