Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag

Sinds deze week vertoond mijn geluidsinstallatie problemen.
Het viel mij op dat tijdens het afspelen van dit nummer: YouTube: Buffalo Springfield - Stop Children What's That Sound dat de hoge tonen op de achtergrond (bijna) niet te horen zijn.
Tevens komt er alleen geluid uit mijn rechter speaker.

Na eindeloos en tevergeefs problemen vergelijken op andere fora, toch maar zelf een aangemaakt.
Ik ben geen audio expert, alles wat ik weet is van eigen geklooi.

Relevante software en hardware die ik gebruik

Toshiba Satellite Laptop
JVC RX 307 Versterker
Studiocraft 300 ST Speakers (x2)
2x tulp naar aux kabel

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Ik ben dus wat gaan klooien met de instellingen. (De volgorde van ondernomen acties heb ik niet onthouden)

- De versterker staat standaard op "Surround", toen ik deze functie uitschakelde merkte ik dat alleen mijn rechter speaker nog werkt.

- Om te kijken waar het probleem zit, heb ik de aux kabel uit mijn laptop gehaald en die in mijn telefoon gestoken. Op deze manier is het missende geluid wel te horen!

- Vervolgens het nummer op mijn laptop afgespeeld ZONDER de versterker, ook op die manier klinkt het nummer zoals het hoort.

- Ik heb op mijn laptop Realtek vervangen voor de laatste versie en ervoor gezorgd dat alle instellingen in orde zijn.

- Ik heb een nieuw tulp-aux kabeltje gekocht, die was het probleem ook niet.

- Aan de achterzijde van de versterker heb ik mijn tulp kabels (zover ik weet) in alle mogelijke combinaties aangesloten op ieder kanaal.
Als ik de rode en witte tulp van positie wissel, merk ik wel dat het probleem van links naar rechts verschuift.

- De balans afstelling van mijn versterker werkt ook gewoon.

Voor de duidelijkheid:
Ik ben me ervan bewust dat ik verschillende kabels heb gebruikt voor mijn speakers, een oude kabel was kapot gegaan en dit was een noodoplossing. Als dit probleem is opgelost koop ik een nieuwe :)

Foto's van mijn versterker:
Afbeeldingslocatie: https://ibb.co/jtcOOw
Afbeeldingslocatie: https://ibb.co/ddK3Ow

Ik ben degene die mij van dit probleem eeuwig dankbaar. Zelf ga ik hier echt nooit uitkomen |:(

Beste antwoord (via Verwijderd op 11-10-2017 19:34)

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03:06

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Als ik dit zo hoor, lijkt het in eerste instantie dat één van je speakerkanalen stuk is, maar je zegt ook dat het probleem verplaatst als de rode en witte stekkers omdraait. Dus dan doet ineens de speaker aan de andere kant niks meer? Raar probleem. Dan zou ik eerder denken dat het bron-signaal niet goed is. Kan je de laptop met diezelfde aux-uitgang ook aan iets anders koppelen? Een koptelefoon bijv. of een muziekinstallatie bij iemand anders? Waarschijnlijk ligt het namelijk aan de uitgang van je laptop. Die kan bijv. verstopt zijn met stof of vettigheid. Even voorzichtig schoonmaken en dan nog eens proberen.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Als ik dit zo hoor, lijkt het in eerste instantie dat één van je speakerkanalen stuk is, maar je zegt ook dat het probleem verplaatst als de rode en witte stekkers omdraait. Dus dan doet ineens de speaker aan de andere kant niks meer? Raar probleem. Dan zou ik eerder denken dat het bron-signaal niet goed is. Kan je de laptop met diezelfde aux-uitgang ook aan iets anders koppelen? Een koptelefoon bijv. of een muziekinstallatie bij iemand anders? Waarschijnlijk ligt het namelijk aan de uitgang van je laptop. Die kan bijv. verstopt zijn met stof of vettigheid. Even voorzichtig schoonmaken en dan nog eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Jackpot!
Het is dus mijn aux uitgang.

Wat slecht dat, na alles wat ik geprobeerd heb, ik daar nog niet aan had gedacht....

Maar nu probeer ik hem schoon te maken met een wattenstaafje, dat haalt alleen niet zoveel uit.
Ik verwacht eigenlijk dat deze stuk is, ik zal er anders een expert naar laten kijken.

Mijn dank is zeer groot Jorgen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@Verwijderd Graag gedaan en succes!!