Laptop traag en schijf constant 100%

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• VosStijn
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 17-05-2023
Hoi!

De laptop van mijn zusje is al lange tijd erg traag, eigenlijk van het begin af aan al. Na even kijken zie ik dat de schijf eigenlijk constant op 100 procent staat, terwijl er niet heel veel programmas open staan.

Het is een Lenovo, met een Nvidia Geforce 940M en een i7 5500.

Wat mij opviel is dat er 1 primaire harde schijf in zit van 500 gb, genaamd windows. En 1 genaamd Lenovo van 30gb. De laptop kwam al met windows geïnstalleerd en dergelijke. Ik heb nog nooit zo'n schijf gezien van 30gb weet niet wat dit inhoud?

Iemand een idee wat het probleem zou kunnen zijn?

Alle reacties

• Raznov
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22-01 12:43
Kan je het type van het Lenovo model vermelden?
Je kan ook kijken als je de rechtermuisknop op je windows toets klikt, bij disk management / schijf beheer.
Zou kunnen dat je een 32Gb SSD er in hebt zitten oid. Welk process zorgt overigens voor de 100%? Ik heb zelf gemerkt dat de laatste Windows 10 update (Creators update) een tijdje kan duren en redelik wat van het apparaat vraagt.

Strava & Untappd - Do not combine!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Draai eens een tool om op defecte sectoren te scannen.

• VosStijn
Hoi, het is een Lenovo Yoga 500. Het vreemde is dat de schijf ook richting de 100 procent gaat wanneer er maar 2 of 3 programmas draaien bij 4mb/s ongeveer. Het zijn wel allemaal windows systeem processen, een van de meest aanwezige is windows modules installer..

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:34
Tja, dat schijfje is ook maar 5400 rpm volgens de specs. Die 30GB is geheid een recovery partitie. Je hebt ook maar 4GB geheugen, dat zou in principe genoeg moeten zijn. Wat je zou kunnen doen om de hdd wat te ontlasten is een ramdisk aan te maken van 1GB en de temp files van Windows naar deze ramdisk redirecten. Indexering uitzetten kan ook helpen. En doe eens een check in taakbeheer om te kijken wat de laptop constant aan het doen is? Wat zegt taakbeheer over de hoeveelheid geheugen gebruik? Als er veel programma's actief zijn en de laptop heeft te weinig geheugen dan gaat ie swappen/pagen. En dat is helemaal een hdd intensieve taak. Dat is het laatste wat je wil. Mijn advies: Haal die hdd er uit en zet er een ssd in.

Mijn YouTube Channel

• TinusTegengas
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21-01 07:47

TinusTegengas

Formula Racing

Die 30 gig Lenovo schijf is waarschijnlijk een herstel partitie op de hoofdschijf.
Dit kan je controleren bij schijfbeheer. Als Lenovo er voor heeft gekozen om die partitie een stationsletter te geven, dan zie je die als een aparte schijf.

I'm confused. Oh wait, maybe I'm not.

• Snowwie
Ga er maar vanuit dat die schijf gewoon zo traag als stront door een trechter is. 2,5" en nog 5.400 rpm ook. En daar draait alles op.

SSD in dit ding stoppen, er gaat een wereld voor je open.
En ALS het mogelijk is, nog 4GB ram er bij?

Mijn YouTube Channel

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
30gb is een caching ssd ws. Vervangen voor een echte SSD. Dan is je laptopje drie x sneller dan nieuw.

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

• VosStijn
Bedankt allemaal voor de antwoorden! Ik had een aantal windows processen uitgeschakelt waarna het schijf gebruik tijdelijk daalde. Na opnieuw opstarten en wat drivers updaten zat ie echter weer op 100%.

Ik was ook verbaasd dat er geen ssd in zat, al hadden ze mij om aankoopadvies gevraagd had ik dat zeker aangeraden, de hdd vervangen word zeker een optie. Ssd bijplaatsen niet mogelijk lijkt me? (geen ervaring met laptop hardware)

Er zit trouwens wel al 8gb ram geheugen in.

Heb de HDD getest:

Minimum: 2.6mb/s
Maximum: 110.8 mb/s
Average: 80.7 mb/s
Access time: 18.1ms
Burst rate: 245.3 mb/s

Zegt dit iemand iets? Ik doe momenteel een error scan.

Edit: Ik denk dat "service host" processen de boosdoener zijn voor het hoge schijfgebruik trouwens. Maar hoe dit allemaal uit te zetten..

[ Voor 9% gewijzigd door VosStijn op 11-10-2017 20:34 ]

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 22-01 13:30
Je moet helemaal niet aan windowsprocessen komen.
Je moet ze gewoon rustig laten gaan en die laptop een uurtje lekker laten ratelen. Is gewoon bezig na de updates.

Maar: Natuurlijk moet je er ook gewoon een SSD in zetten. En een kale windows van MS downloaden en erop zetten.
Dan heb je gewoon een moderne snelle computer.

• VosStijn
zetje01 schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 21:10:
Je moet helemaal niet aan windowsprocessen komen.
Je moet ze gewoon rustig laten gaan en die laptop een uurtje lekker laten ratelen. Is gewoon bezig na de updates.

Maar: Natuurlijk moet je er ook gewoon een SSD in zetten. En een kale windows van MS downloaden en erop zetten.
Dan heb je gewoon een moderne snelle computer.
Ik denk niet dat het veel te maken heeft met updates, het is gewoon permanent dat deze processen een groot deel van de harde schijf opslokken. Ook een veelvoorkomend probleem na even googlen. Welke processen/ updates denk jij waarbij het nodig is om je laptop een uurtje te laten ratelen? Het is gewoon een vrij nieuw en goed systeem en het slaat dus nergens op dat je het een uur zou moeten laten booten.

Met dat laatste ben ik het uiteraard eens en dat zal ik haar dan ook aanraden.

[ Voor 4% gewijzigd door VosStijn op 11-10-2017 21:21 ]

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 22-01 13:30
Gisteren (of zo) zijn er een zooitje updates uitgerold. Daar is Win10 na een poosje altijd druk mee bezig. Helemaal op een HDD.

Succes ermee verder, want je weet het duidelijk beter dan ik.

edit:
Doe die SSD erin: want het is een absurde combinatie nu: Core-I7, 940M en dan een supertrage HDD.

[ Voor 21% gewijzigd door zetje01 op 11-10-2017 21:26 ]

• VosStijn
zetje01 schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 21:23:
Gisteren (of zo) zijn er een zooitje updates uitgerold. Daar is Win10 na een poosje altijd druk mee bezig. Helemaal op een HDD.

Succes ermee verder, want je weet het duidelijk beter dan ik.
Als het probleem gisteren was ontstaan had je misschien een punt. Maar als je had gelezen dat dit probleem al veel langere tijd er was..

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:18

P_Tingen

omdat het KAN

Mijn dochter heeft een Lenovo Yoga en ook vanaf het begin een erg actieve schijf. Daar moet nog een ssd in als vervanger voor de hdd overigens, maar zeker in het begin was de schijf continu bezig en de ventilator ook. Uiteindelijk hebben we hem teruggestuurd. Twee keer zelfs. Geen idee wat ze bij Lenovo gedaan hebben, maar het is nu een stuk beter.

Als bij jouw zus de hdd continue bezig is, zou ik eens een reset van windows uitvoeren, of een kale installatie (als je dat nog niet gedaan hebt). De laptop van mijn dochter zat vol met bloatware.

... en gaat over tot de orde van de dag

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:21
Dat de HDD langzaam is, is een feit - dat krijg je met Windows ;) TS, kan je eens een screenshotje posten van taakbeheer? Dan kunnen we kijken waarmee hij bezig is. Verder is een screenshot van Resource monitor (ctrl+r, 'resmon.exe', ga naar schijf, sorteren op 'Totaal' in het onderste scherm) ook nuttig
Verder: zet je Diagtrack uit - dat helpt meestal al wat. https://computertotaal.nl...ware-in-windows-10-69267/

[ Voor 24% gewijzigd door Nat-Water op 12-10-2017 08:55 ]

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

• Snowwie
VosStijn schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 20:30:
Er zit trouwens wel al 8gb ram geheugen in.
Als je voorlopig even niet besluit een ssd aan te schaffen kan ik je echt een ramdisk aanraden:

Proces is eenvoudig:

Zoek op Google naar Dataram Ramdisk
Download de Free Edition, die laat een ramdisk van 1GB toe:
http://memory.dataram.com...am_RAMDisk_4_4_0_RC36.msi

Na installatie hoef je maar een paar settings te doen:
- Stel de hoeveelheid ram in dat je wilt toewijzen: Selecteer hier het maximum
- Selecteer de optie Create Temp directory
- Selecteer de optie Set Disk Label, die krijgt dan de naam "Ramdisk"
Dan klik gewoon op Start Ramdisk

Dataram maakt dan een ramdisk voor je aan op de eerstvolgende beschikbare apparaat. Als deze klaar is zal Windows waarschijnlijk deze 'drive' ook openen, als zijnde leeg.

Dan ga je naar Deze Computer / Eigenschappen / Geavanceerde eigenschappen / Omgevings variabelen
en vul daar bij de Gebruikers Variabelen: TEMP waarden de locatie in van je nieuwe temp drive op de Ramdisk bv G:\Temp en in het vak "Systeem Variabelen" doe je hetzelfde bij de TEMP en de TMP mappen (welke nu naar C:\Windows\Temp leiden).

Deze situatie zorgt er voor dat alle tijdelijke bestanden die Windows gebruikt, en dat zijn een hoop kleine files, constant naar de ramdisk worden weggeschreven en ook weer verwijderd worden. Het voorkomt tevens fragmentatie van je hdd. En de ramdisk is na het uitzetten (of resetten) van je computer weer keurig leeg.

Na installatie van de ramdisk, even je pc herstarten met deze instellingen en dan de hdd even de-fragmenteren, en dan zou je verschil moeten merken.

Succes. :)

Ps:
Ik gebruik nog hun oudere variant, die laat 4GB toe, die kun je ook downloaden:
Klik hier om te downloaden

Mijn YouTube Channel

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 03:04
Windows 10? Dan kan het ooit wel eens de microsoft compatibility/telemetry/searchindexer etc zijn, uitschakelen van e.e.a. m.b.v. https://www.oo-software.com/en/shutup10 helpt vaak al heel wat
Pagina: 1