IDE harddisks uitlezen op SATA desktop

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tierelier
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 21-01-2022
Hoi allemaal,

Omdat ik wat oude schijven heb die ik wil uitlezen vraag ik mij af welke opties er zijn om deze te benaderen. Ik heb een docking station gekoch hiervoor (Freecom Mdrive) en het heeft niet gewerkt. Hoe kan ik dit nog meer proberen? Het hoeft geen mooie oplossing te zijn. Het is voor het eenmalig uitlezen van een paar oude IDE schijfjes...

Iemand nog een idee? Zou erg prettig zijn :)

Met vriendelijke groet,
Martin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raznov
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17-04 11:00
Heb je al in de Pricewatch gezocht naar IDE SATA adapter?
Kan natuurlijk ook goedkoper op een chinese site o.i.d. (Aliexpress, eBay, Gearbest, Banggood, etc.)

Waarom heeft de docking niet gewerkt?

[ Voor 12% gewijzigd door Raznov op 11-10-2017 18:08 ]

Strava & Untappd - Do not combine!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 24-04 15:27
ooit op eBay een USB to IDE kabel aangeschaft, ideaal en kost je een paar euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287

En waarom werkt dat docking station niet? Als je de juiste hebt gekocht gaat 'ie van IDE naar USB.

Moet je toch wat specifieker zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tierelier
Geen idee waarom dat docking station niet gewerkt heeft. Ik heb (met hulp van hier) via een knoppix live CD nog gekeken of mijn disk herkend werd. Werd er een beetje gek van. Nog wat andere dingen uitgezocht. Lukt gewoon niet.

Laat ik maar eens voor een paar euro zo'n kabeltje proberen. Ik wist niet dat het bestond. Anders had ik dat meteen geprobeerd. Ben wel eeb beetje bang dat hetzelfde gebeurd. Want het is tenslotte gewoon weer een IDE naar USB oplossing. Maar hé, het kost weinig. Ik ga 't eens proberen.

Ik zit aan deze te denken

Of aan deze

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08:01
Even naar de kringloop of Marktplaats voor een oude pentium 4 voor twee tientjes, je schijfjes toevoegen op de IDE kabels en kopieren maar via het netwerk.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 896479

Waarom teveel betalen? https://www.aliexpress.co...ive-Disk/32830173714.html

Wellicht is het zinniger dat Freecom docking station te proberen i.c.m. een andere computer en in detail te vertellen hoe en wanneer je 'm aansluit en de HDD er in prikt.

[ Voor 38% gewijzigd door Anoniem: 896479 op 11-10-2017 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tierelier
Snowwie schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 18:31:
Even naar de kringloop of Marktplaats voor een oude pentium 4 voor twee tientjes, je schijfjes toevoegen op de IDE kabels en kopieren maar via het netwerk.
Wow, het is wél een goed idee. Op zich voor de hand liggend, maar tóch zo out of the box ;). Als ik dat probeer probeer ik wél echt wat anders. Moet gewoon werken ook... Waarschijnlijk ga ik voor de makkelijke optie van een kabeltje/adapter... Nog een keer proberen... En zo niet. Dan => pentium 4.

Tenzij er nog meer opties zijn natuurlijk....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08:01
Tierelier schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 18:39:
Tenzij er nog meer opties zijn natuurlijk....
Ja, je kunt even bij mij langs komen, mijn ServerNAS heeft een moederbord met oa nog PATA aansluitingen, die ik niet gebruik. Gaan we jouw schijfjes er even in stoppen en er is ook nog een sata poort vrij, dus dan kun je zo van de IDE schijven naar de sata schijf kopieren/verplaatsen.

Maar ja, benzinekosten naar noord-oost Groningen? Weegt dat er tegen op? :z

edit: ik zie net: woonplaats Zuid Oost Amsterdam. Dat gaat em niet worden. Het idee was niets mis mee. Wellicht dat er een andere tweaker je even persoonlijk wil helpen die daar in de buurt woont.

[ Voor 15% gewijzigd door Snowwie op 11-10-2017 18:45 ]

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BazerK
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:46
Ik werk met deze. Je prikt je HDD erin en je kunt aan de slag.

Slechts de onwetende wordt kwaad, de wetende verstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Wat is het voor schijf? Als hij serieus oud is (< 8GB) gaat een USB-PATA converter niet werken, omdat de addressering niet compatibel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tierelier
Das super aardig Snowwie. Dank je wel voor je aanbod. Ik woon inderdaad in Amsterdam. Jammer van de afstand anders had ik van de mogelijkheid gebruik gemaakt :)

@mijzelf: het zijn een aantal schijven. Western Digital en Seagate. Eentje is kleiner dan 8 gyg. De rest veel groter. Geen enkele werkte met het docking station.

Een andere computer proberen met het docking station vind ik ook een goed idee trouwens Huxely. Wie weet biedt de laptop van mijn vriendin uitkomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theuser
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 03-01 19:20
Wat voor schijven zijn het 2.5 of 3.5" ??
Als het 3.5 " is denk aan de stroom voorziening !! (dat gaat niet via die adapters, er zijn er met adapter maar stroom voorziening van je computer werkt ook.)
Heb ook zon snoertje in gebruik en werkt bij mij ook voor <1G schijven.

Patta is niet hot swapping dus eerst aansluiten en dan pas de pc aan (en zeker aan de patta kant geen schijven wisselen als er spanning op staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Bij PATA IDE schijven moet je ook nog jumpers zetten, iets dat met SATA IDEdisks niet hoeft. Sommige schijven moet je als master jumperen, anderen (met name WDs) hebben een aparte jumper setting voor single drives.
Als die jumpersettings niet kloppen, dan gaat je drive nooit gedetecteerd worden. Ohja, gebruik geen CableSelect, dat is jumperen voor mietjes.
Pagina: 1