Toon posts:

Hoe accu's opladen ? (door zon, generator en water?)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag
Om te beginnen wil ik wel mezelf even indekken: ik ben een absolute beginner wat betreft zonne-energie en überhaupt energie en de werking ervan.
Ik ben 26 jaar en net begonnen met zelfvoorzienend te wonen.

Ik heb drie zonnepanelen en twee accu's overgenomen van de vorige bewoner, hiermee kan ik de lichten aan doen en mijn telefoon opladen (12V).
Nu dient de donkere winter zich aan en probeer ik een oplossing te vinden voor het gebrek aan zonlicht.
Hiervoor wil ik graag de 'regels' weten voor het opladen van de accu's, ik wil ze niet opblazen of overbelasten dus hoe werkt dat?

Oplossingen die ik had bedacht waren: een watermolentje plaatsen (ik woon naast stromend water, kan eventueel ook met de regenton samenwerken), windmolentje en zelf energie opwekken door middel van fietsen op een hometrainer.
Ik wil vooral advies over het opslaan van de opgewekte energie (dus niet over hoe ik het beste de energie kan opwekken).
Ik weet dat deze opbrengsten minimaal zijn maar ik wil ze ook gewoon proberen voor het experiment.
Als ultieme back up heb ik een generator (ik moet hem nog wel ophalen bij mijn broer dus weet nog niet alle details), ik las ergens dat je daarmee ook je accu's kan opladen. Hoe werkt dat?
Excuus voor het ontbreken van de details, zal ze zo snel mogelijk plaatsen.
Ben benieuwd naar de reacties! Alvast bedankt voor jullie tijd.

Vriendelijke groetjes,

Anna

Alle reacties

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Een accu heeft een bepaalde capaciteit, die wordt uitgedrukt in Ah (Ampere x uur). Een accu van bijvoorbeeld 60Ah kan 60 uur lang 1 A stroom leveren. Als we uitgaan van een 12V accu (dat zijn de meeste accu's voor dit soort toepassingen) is dat in dit voorbeeld 60 uur 12 Watt vermogen (want vermogen is stroom x spanning)
Als je nu weet wat de verbruikers nodig hebben kun je uitrekenen hoe lang je met je accucapaciteit kan doen.
Met een generator kun je 220V opwekken en daarmee zou je een gewone acculader kunnen gebruiken om de accu op te laden.

Ik weet niet wat voor verlichting je nu hebt, maar wellicht kun je ook kijken of je ledverlichting kunt gebruiken en zo met minder stroom dezelfde hoeveelheid licht maken. Dus niet alleen naar de capaciteit, maar ook naar het verbruik kijken.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• RP6conrad
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 16:07
Loodaccu opladen : Een 12 Volt accu (6 cellen) heeft een maximale laadspanning van 13,8 Volt. Daarvoor dient de laadregelaar die tussen de zonnepanelen en de accu staat. Zeer schadelijk : de accu volledig ontladen. Opladen met een generator : wat is de spanning, en welke stroom kan deze leveren op de 12 V uitgang ? Indien alleen een 240 VAC uitgang, heb je een batterijlader nodig.
Opladen met een fiets : valt dik tegen, ten eerste zijn er geen behoorlijke fiets-generators, ten tweede kan je zelf maar hoop en al 100 Watt fietsen (langere duur). Om een accu van 60 Ah vol te laden (kleine auto accu), moet je dus al minstens 8 uur volle bak fietsen (indien je een zeer efficiente fietsgenerator hebt).
Watermolen : je hebt debiet nodig en verval. Een traagstromende beek brengt dus niet veel. Regenwater is helemaal hopeloos.