Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Google WiFi vs Asus

Pagina: 1
Acties:

• GBL77
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 21-02-2020
Hi,

Heeft er al iemand ervaring met de kleine Google WiFi routers en anders met de Asus variant? Ik vraag me af of het zigbee systeem het goed doet en je geen omschakeling meer merkt bij het overgaan naar een andere bron. Daarnaast vraag ik me ook af of er een privacy verschil is tussen de Google en de Asus spullen. Ik meen dat Asus heeft meegewerkt aan het Google product, en vraag me dan ook af of Asus en Google niet inmiddels beiden gebruiksgegevens van je routers gaan opslaan

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Ik zou ze allebei niet kopen, en gewoon een UniFi AP kopen.

• GBL77
Dank, maar helaas geen antwoord op de vraag. Het gaat om de Google vs de Asus en niet andere apparatuur.

En een Unifi heeft overigens geen seamless roaming, dus dan kan ik wel wat beters bedenken.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:18

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

"Seamless roaming" is een mooie marketingkreet. UniFi heeft een proprietary variant op 802.11r dat behoorlijk dicht in de buurt komt. Wat zoek je exact en hoezo voldoet dat niet?

Google WiFi is overpriced, en mbt "Asus variant" - wat bedoel je daar exact mee? Asus verkoopt 1001 WiFi apparaten van volstrekt waardeloze repeaters tot fors high-end gevallen. Naar mijn weten heeft Asus geen managed en/of controlled WiFi oplossingen.

Oslik blyat! Oslik!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:00
Niet dat 802.11krv de holy grail is voor roaming maar het is naast goede radio setup + uitschakelen van lagere linkrates een van de weinige dingen die je kunt doen.

Als je dan kijkt naar typische mesh oplossingen zoals de Google, dat is een van de weinige oplossingen die niets van 802.11krv doet (roam assist, zie onderaan)

Afbeeldingslocatie: https://www.smallnetbuilder.com/images/stories/wireless/wifi_system_roundup/wifi_system_roundup_wireless_features.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door laurens0619 op 12-10-2017 12:51 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

• GBL77
Het gaat mij om de Asus Lyra. Ik meen dat Asus één van de partijen was die Google heeft geholpen bij het ontwerp van de Google Home. Daarom ben ik benieuwd naar het verschil (hardware, feitelijk gebruik, software e.d.) tussen deze twee producten.

En daarbij vraag ik me ook af of Google weer eens een reden gaat bedenken om voor het verzamelen van gegevens met de Google Home mini...

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

GBL77 schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 22:05:
Het gaat mij om de Asus Lyra. Ik meen dat Asus één van de partijen was die Google heeft geholpen bij het ontwerp van de Google Home. Daarom ben ik benieuwd naar het verschil (hardware, feitelijk gebruik, software e.d.) tussen deze twee producten.
Dat kun je toch gewoon opzoeken?

Hoi!

• GBL77
Ik heb op internet gezocht en het nog geen vergelijkingen kunnen vinden. Vandaar de vraag of iemand op het Tweakers Forum hier al naar heeft gekeken/ervaring mee heeft.

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:00

CISSP! Drop your encryption keys!

• MaxTheKing
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 10-11 10:37
Zoals boven al gezegd wordt, ik zou beide niet aanraden. Het is altijd maar gokken of zo'n mesh opstelling goed gaat werken in jouw situatie. Met een tweetal UniFi AP's weet je zeker dat het goed werkt. EDIT: Sinds wanneer heeft UniFi geen seamless roaming? Ze hebben het wel, het heet alleen anders. Namelijk "Zero Handoff"

[ Voor 23% gewijzigd door MaxTheKing op 13-10-2017 12:00 ]

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
UniFi heeft meerdere soorten seamless roaming, maar in de praktijk zijn het vaak de clients die het niet hebben. Je kan nog zo veel 11r/11kv op je netwerk gooien, als je clients er niks mee doen heeft het geen zin.

Meestal heb je veel meer aan een netwerk dat gewoon dekkend is, niet te hoog vermogen per AP, en minimale RSSI instellen voor de clients, dan komen ze vanzelf op de juiste AP.

• MadMax12
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16-11 17:50
Als je toch een "Mesh" netwerk wilt zou ik nog voor de oplossing van Ubiquiti gaan.
De Amplifi HD is een beter optie denk ik.
Zelf ervaren als een goed oplossing.
Of de set met 2 losse antennes, of als je de mogelijkheid hebt 2 of meer losse "routers" aansluiten via een kabel.

• GBL77
Lui, dank. Ik was opzoek naar het antwoord van laurens0619. Hoewel die review niet alles weergeeft brengt me dat toch enigszins op weg.

Voor de duidelijkheid, ik ben niet een nieuw netwerk aan het bouwen, maar ik ben informatie aan het zoeken over de mogelijkheden die er zijn ivm roaming onder verlies van verbinding en bepaling van locatie binnen een woning. En daarbij kwam ik opeens deze twee Mesh systemen tegen die blijkbaar beiden gedeeltelijk door Asus zijn ontworpen. Ik moet zeggen dat de reacties op het Tweakers Forum wel heel vaak richting aankoop advies gaan. Maar dat zal wel aan de gemiddelde vragensteller liggen. :-)

Ik moet zeggen dat het me deugd doet dat Asus in haar systeem niet ook opeens gebruik maakt van cloud servers en dataverzameling. Ik houd graag mijn LAN systeem, intern en ben geen fan van het nutteloos versturen van gegevens naar derden. Dat was met name de reden waarom ik me afvroeg of Asus nu ook opeens die weg was ingeslagen.

Verder valt het me op dat de Google Home wifi overigens veel meer hardware (meer processorkracht, meer geheugen e.d.). En ik ben het met jullie eens dat deze systemen nog niet voldoen.

Maar dus iig dank

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:18

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Misschien ook relevant om te weten: vrijwel al die 'mesh'-systemen herbergen exact dezelfde familie Qualcomm-Atheros chipsets. Daarom zal performance vrijwel identiek zijn, enig verschil zit hem in het implementeren van features bovenop de chipsetdrivers (waaronder Google's telemetrics) en vormgeving van de kastjes.

IMHO vooral een hype. Als je primiare doel is om goede roaming te hebben is er geen enkele noodzaak om mesh te gebruiken. Het is een misvatting dat die twee zaken ook maar iets met elkaar te maken hebben. Mesh zegt enkel iets over hoe de backhaul verloopt (via WiFi in dit geval) en niet over hoe de clients afgehandeld worden.

Om goed te roamen wil je bovenal zorgen voor een goede radio planning, oftewel volledige dekking in huis met minimale overlap. Roamingproblemen komen doorgaans door veel te grote overlap tussen AP's. Daarnaast wil je op verschillende locaties hetzelfde type AP gebruiken en daarop de laagste data rates uitschakelen. Verder kunnen 802.11k, r en v je helpen, maar overschat dat niet. Grootste deel van de winst zit in goede plaatsing, evt zendvermogen omlaag, en de laagste data rates sowieso uitschakelen. Ik mis deze laatste feature op meeste consumentenapparatuur (al zien opvallend genoeg de providers wel steeds meer het licht met meegeleverde apparatuur), goedkoopste optie waar je dat hebt is Ubiquiti's UniFi-reeks.

Vuistregel is dat je met mesh 50% meer nodes nodig hebt dan dat je bedrade AP's zou moeten hebben. Dus om dezelfde dekking te krijgen als een set van 3 mesh nodes volstaan twee AP's met vergelijkbare specs. Dat betekent dat je de dekking van een EUR 300 kostende mesh-set kunt behalen met twee UniFi UAP AC Lites voor nog geen EUR 150. Performance zal ook beter zijn, want backhaul is bedraad dus gaat geen bottleneck zijn.

Oslik blyat! Oslik!

• WimGrandia
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 09-05-2021
MaxTheKing schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 11:59:
Zoals boven al gezegd wordt, ik zou beide niet aanraden. Het is altijd maar gokken of zo'n mesh opstelling goed gaat werken in jouw situatie. Met een tweetal UniFi AP's weet je zeker dat het goed werkt. EDIT: Sinds wanneer heeft UniFi geen seamless roaming? Ze hebben het wel, het heet alleen anders. Namelijk "Zero Handoff"
Als ik het goed heb werken de nieuwere Unifi's niet meer met Zero handoff.. De AP's met een groen licht kunnen dat nog wel maar die met een blauw licht niet meer. Er ws teveel gezeik mee waardoor ze er niet meer mee verder willen... :(

• WimGrandia
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 09-05-2021
dion_b schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 09:59:
Grootste deel van de winst zit in goede plaatsing, evt zendvermogen omlaag, en de laagste data rates sowieso uitschakelen. Ik mis deze laatste feature op meeste consumentenapparatuur (al zien opvallend genoeg de providers wel steeds meer het licht met meegeleverde apparatuur), goedkoopste optie waar je dat hebt is Ubiquiti's UniFi-reeks.
Weet jij hoe ze dat bij unifi noemen dat "laagste data rates uitschakelen"? Dat wil ik wel eens proberen bij mij thuis, heb het vermoeden dat ik een behoorlijke overlap heb.. ;)

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:05
WimGrandia schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 16:21:
[...]

Als ik het goed heb werken de nieuwere Unifi's niet meer met Zero handoff.. De AP's met een groen licht kunnen dat nog wel maar die met een blauw licht niet meer. Er ws teveel gezeik mee waardoor ze er niet meer mee verder willen... :(
Volgens mij zijn ze zich eens aan de standaard gaan houden.
https://help.ubnt.com/hc/en-us/articles/115004662107

Cloud ☁️

Pagina: 1