Fotostrategie iPhones i.c.m. MacBook en Synology

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:15
Beste mede-tweakers,

In ons huishouden hebben we twee iPhones, een MacBook (Air) en een Synology NAS (DS215+). Met onze iPhones maken we veelvuldig foto’s. Deze foto’s zou ik graag op een veilig manier willen beheren (en backuppen).

Wat heb ik al gedaan/onderzocht?
1. Foto’s geïmporteerd vanaf een iPhone naar de Macbook via de Foto app. Deze foto’s zijn in de foto bibliotheek terecht gekomen. Wanneer ik met rechter muisklik (toon pakketinhoud) de foto bibliotheek bekijk, zie dat in de Masters folder de originele foto’s zie staan.
2. Vanwege de beperkte opslagruimte op de MBA heb ik gekeken of de fotobibliotheek op een externe schijf gezet kan worden. Op een netwerk schijf wordt niet geadviseerd, omdat je bestanden beschadigd kunnen raken. Het advies is een externe schijf die je direct op de MBA aan sluit.

Mijn voorkeur zou zijn om de originele foto’s op te slaan op mijn NAS, zodat deze ook gelijk zichtbaar zijn in Photo Station. Mijn lokale NAS maakt dagelijks een backup naar een NAS op een andere locatie.

Het liefst zou ik ook mijn foto’s (ouderwets) in folders op mijn NAS willen zetten (gerangschikt naar jaar en activiteit/vakantie).

Wellicht is bovenstaande wat warrig geformuleerd, maar ik kom er niet uit wat nu de beste manier is hoe om te gaan met de foto’s gemaakt op een iPhone. Mijn voorkeur gaat hierbij uit naar:
- centrale opslag (NAS) met eigen gemaakte folder structuur
- eventueel fotobibliotheek op MBA (met daarin verwijzingen naar de foto’s op de NAS, het ‘vinkje’ in de foto app zet ik uit, zodat de foto’s niet alsnog gekopieerd worden naar de bibliotheek)

Wat is jullie advies en/of ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@meesje

* Om hoeveel GB aan fotos gaat het ?
* Hoeveel opslag geheugen heeft je MBA ?
* Uit welk jaar komt je MBA ?

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
Unidentified schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 20:12:
@meesje

* Om hoeveel GB aan fotos gaat het ?
* Hoeveel opslag geheugen heeft je MBA ?
* Uit welk jaar komt je MBA ?
Ruim 40gb en zal in de toekomst wel enorm toenemen.
De MBA heeft een 128gb ssd en is model 2015.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Forceworks
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 03-06-2024
Even snel getikt op mijn iPad, mocht onderstaande oplossing wat voor je zijn dan zal ik later nog eea detailleren.

Wat ik zelf voor elkaar heb, en wat je in principe kunt verlengen naar een synology NAS is het volgende:

Op de iPhones van mijn vriendin en mij zelf draait de onedrive app die er voor zorgt dat alle foto's op de 'camera roll' automatisch worden doorgestuurd naar een OneDrive account.

Op mijn Mac heb ik de applicatie Hazel (https://www.noodlesoft.com) draaien met een regel die weer de onedrive map op mijn laptop nakijkt en foto's verplaatst naar de door mij gewenste locatie. Dit ook in de structuur dat hij ze in ieder geval automatisch sorteert per jaar.
Dit kan in jouw geval een map op je NAS zijn.

Ik weet dat Hazel ook met de Foto's app op de macbook kan samenwerken, ik doe daar zelf niks mee en heb daar ook nog in de verste verte niet mee geëxpirimenteerd.

Ik heb nog even snel voor je gekeken op het forum van Hazel en zie dat er een feature request staat om op regels op te stellen op basis van albumnamen.

Misschien is dit iets voor je. Je moet wat applicaties samenvoegen, maar dan werkt het best leuk.

Ikzelf schrijf de data overigens niet weg naar een NAS maar bij mij ordent hij mijn OneDrive folder. Gebruik de Foto's app verder niet.

Edit: onedrive en vele andere cloudstorage oplossingen zijn ook gewoon synchroniseerbaar te koppelen aan de NAS als je je macbook niet als 'bottleneck' er tussen wil hebben.

[ Voor 6% gewijzigd door Forceworks op 12-10-2017 07:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin88
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-09 16:01
Als je je NAS zelf ook backupped, is er geen reden om niet alle foto's op de NAS te hebben.

Het mooie van een NAS is dat de software op je mac ook de foto's van de NAS kan lezen. Je moet dan alleen wel op hetzelfde netwerk zijn, maar dan leest hij gewoon de foto's over de netwerkverbinding.

Ik zou persoonlijk willen dat al je foto's direct vanaf de iPhones naar de NAS worden gestuurd. Het liefst automatisch.

Zelf gebruik ik Dropbox, waar mijn telefoon de foto's in upload. Dropbox staat op mijn laptop, met selective sync zodat ik niet alles hoef te downloaden. Dropbox staat ook op mijn server, die alle files heeft staan. Van de hele Dropbox map word ook weer een backup gemaakt met history.

Zo heb ik dus alles in de cloud, maar ook thuis, en altijd toegankelijk vanaf telefoon/laptop/tablet/browser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Synology heeft een prachtige mobiele DSPhoto app die gewoon je foto's van je telefoon kan uploaden naar je Synology, is dat niet voldoende?

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wouter36
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:58
DennusB schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 07:50:
Synology heeft een prachtige mobiele DSPhoto app die gewoon je foto's van je telefoon kan uploaden naar je Synology, is dat niet voldoende?
Ik gebruik hier PhotoSync voor. Werkt net wat fijner voor mij.

Vanaf de nas word het gesynchroniseerd naar STACK.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19-09 16:08
Wouter36 schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 08:34:
[...]

Ik gebruik hier PhotoSync voor. Werkt net wat fijner voor mij.

Vanaf de nas word het gesynchroniseerd naar STACK.
Syncing != backup. Raakt je nas corrupt dan stack ook. Zonder snapshotting ben je dan alsnog alles kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:50
ik gebruik Stack (transip) waar mijn gemaakte foto's van de iphone gelijk (bij wifi verbinding) mee worden gesynchroniseerd.

altijd online beschikbaar. Eventueel kun je die ook nog eens op een andere netwerkschijf syncen..
daarnaast is de cloudomgeving als schijf toe te voegen aan je macbook.

[ Voor 13% gewijzigd door koentjuh1987 op 12-10-2017 11:20 ]

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

meesje schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 22:12:
[...]

Ruim 40gb en zal in de toekomst wel enorm toenemen.
De MBA heeft een 128gb ssd en is model 2015.
In dat geval een paar opties. Je kan het voorlopig met 40GB volgens mij prima kwijt op je MBA.
Het mooie van het 2015 model is dat er een SD slot in zit, waardoor je in aanmerking komt voor een Nifty Drive Hiermee kan je het opslaggeheugen tot wel 400GB uitbreiden, zonder dat iemand het ziet!

Als je dit dan combineert met Cloud Station Drive van Synology worden al je bestanden automatisch gesynchroniseerd met je NAS en staan ze dus op 2 locaties.

Het beste wat ik je echter zou adviseren is een programma als Lightroom, mocht je hier nog niet bekend mee zijn, dan is de Trial van een maand zeker de moeite waard om het te overwegen.

Een van de grootste voordelen van LR is organisatie. Je kan al je foto's op je NAS zetten als dat is wat je wilt, en Lightroom genereert dan Previews op je MBA (In hoge kwaliteit) zodat zelfs als je geen netwerk verbinding heb met je NAS, je toegang hebt tot de foto's.

Daarnaast biedt Adobe Creative Cloud een tal van leuke features voor (hobby) fotografen, voor het bewerken en delen van je foto's, er zit een Lightroom Mobile app bij zodat je onderweg je foto's kan bewerken en dit weer synchroniseert met je MBA, je krijgt je eigen portfolio website, diverse social media plugins etc.

Benieuwd hoe Lightroom werkt? Dan heeft Lynda.com ook nog eens fantastische tutorials, die je ook een maand lang gratis kan proberen.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
Even snel reageren op een paar kortere reacties. De langere reacties zal ik later goed doornemen.
supersnathan94 schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 11:02:
[...]

Syncing != backup. Raakt je nas corrupt dan stack ook. Zonder snapshotting ben je dan alsnog alles kwijt.
Helemaal mee eens. Daarom gaat mijn voorkeur niet uit naar synchroniseren. Op een gegeven moment is mijn telefoon vol, maar de NAS nog lang niet. Ik wil het liefst dat de foto's op mijn iPhone op een gegeven moment geupload kunnen worden naar de NAS en zo verdwijnen vanaf de iPhone.
koentjuh1987 schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 11:16:
ik gebruik Stack (transip) waar mijn gemaakte foto's van de iphone gelijk (bij wifi verbinding) mee worden gesynchroniseerd.

altijd online beschikbaar. Eventueel kun je die ook nog eens op een andere netwerkschijf syncen..
daarnaast is de cloudomgeving als schijf toe te voegen aan je macbook.
Stack heb ik ook. Echter (zie hierboven) gaat mijn voorkeur naar uploaden ipv synchroniseren.
DennusB schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 07:50:
De DS Photo app heb ik ook op mijn iPhone staan, maar nog nooit gebruikt. In het NL synology forum had ik gelezen dat de iOS versie van deze app alleen kan synchroniseren en niet uploaden (zodat de foto's ook van je iPhone verdwijnen), de Android versie schijnt dit wel te kunnen. Is dit verschil er nog steeds?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
[quote][b]meesje schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 13:21:

[...]

Stack heb ik ook. Echter (zie hierboven) gaat mijn voorkeur naar uploaden ipv synchroniseren.

[...]

Uploaden behoort ook tot de mogelijkheden.
Het is maar net wat je zelf instelt op je telefoon.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
koentjuh1987 schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 13:37:
[quote][b]meesje schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 13:21:

[...]

[...]

Uploaden behoort ook tot de mogelijkheden.
Het is maar net wat je zelf instelt op je telefoon.
Dat stel je dus in op de Stack app?
De DS Photo app heb ik ook op mijn iPhone staan, maar nog nooit gebruikt. In het NL synology forum had ik gelezen dat de iOS versie van deze app alleen kan synchroniseren en niet uploaden (zodat de foto's ook van je iPhone verdwijnen), de Android versie schijnt dit wel te kunnen. Is dit verschil er nog steeds?
Even me zelf quoten.... ;-) Google is je beste vriend: https://www.synology.com/...e/help/DSphoto/iOS_iPhone
Met de iOS versie kun je dus ook uploaden. Ik denk dat ik de komende tijd me eens ga verdiepen in de DS Photo app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
meesje schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 13:44:
[...]

Dat stel je dus in op de Stack app?
correct. JE kan daar een uploadfolder selecteren. (moet je de app wel toegang verlenen tot je foto album)

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter36
supersnathan94 schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 11:02:
[...]

Ik heb de betaalde versie (2tb) om de vier uur worden backups gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:58
Ipv ds photos zou ik ds file gebruiken. Dat is een soort dropbox achtige client die de fotos synct naar de nas op file niveau (dus geen gekke library waar alleen bepaalde apps bij kunnen)

Zelf ben ik voor google photos gegaan. Onbeperkte opslag in de cloud voor nop (behalve je privacy dan ;))

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
laurens0619 schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 21:41:
Ipv ds photos zou ik ds file gebruiken. Dat is een soort dropbox achtige client die de fotos synct naar de nas op file niveau (dus geen gekke library waar alleen bepaalde apps bij kunnen)

Zelf ben ik voor google photos gegaan. Onbeperkte opslag in de cloud voor nop (behalve je privacy dan ;))
Via de DS Photo app worden de foto's geupload naar een folder in de /photo map. Deze map is gewoon vrij toegankelijk. Wellicht bedoel je dat ook (maar dan i.c.m. DS file).
Mijn voorkeur gaat inderdaad niet uit een gesloten container à la de foto bibliotheek welke alleen gebruikt kan worden door de foto app op MacOS. Wat als ik ooit van mijn leven over wil naar Windows of ChromeOS, etc.?
Zojuist een test gedaan. De DS Photo app op de iPhone maakt wel een backup naar de NAS, echter de foto's worden dan niet van de iPhone verwijderd. Dat vind ik wel jammer. Nu moet ik ze ook nog handmatig van de telefoon halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:58
Ow dan weet ik het verschil niet, ds-file heeft nl ook een fotobackup functie erin zitten

[ Voor 4% gewijzigd door laurens0619 op 14-10-2017 19:40 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter36
Zojuist een test gedaan. De DS Photo app op de iPhone maakt wel een backup naar de NAS, echter de foto's worden dan niet van de iPhone verwijderd. Dat vind ik wel jammer. Nu moet ik ze ook nog handmatig van de telefoon halen.
PhotoSync kan dit wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
Bedankt voor je reactie! Dan ga ik me eens verdiepen in PhotoSync.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
Met PhotoSync ben ik nog niet aan de slag gegaan. Ik heb me eerst verdiept in DS Photo. Dit lijkt goed te werken. Vanuit DS Photo kun je gemakkelijk alle foto’s met 1 druk de knop selecteren. En na de kopieer actie zo ook gemakkelijk verwijderen.

Wat ik me nog af vraag is waar Photo Station de gemaakte miniatuurfotootjes opslaat. De originele jpg’s blijven toch onaangetast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fweijers
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23-08 12:12
Interessant topic, ik ben benieuwd naar wat eruit gekomen is want ik herken een aantal van de wensen van TS.

Ik sta op het punt een synology NAS aan te schaffen om het volgende mee te bereiken:
1) iOS en Android telefoons van mijn gezinsleden uploaden automatisch de foto's naar de NAS.
2) De NAS synchroniseert met een andere NAS in het netwerk (een (Mybook Live)
3) De NAS synchroniseert met een cloud, bijvoorbeeld STACK.

Punten 2 en 3 zullen vast kunnen met de Synology, maar punt 1 is mijn onderzoekje.

Hebben jullie dit nu goed voor elkaar? Zo ja, is het ook mogelijk zaken in te stellen als
- verwijderen van foto's van de telefoon nadat ze correct zijn ge-upload?
- upload alleen op eigen wifi netwerk (of juist altijd ) te laten plaatsvinden?
- het verwijderen van het toestel bijvoorbeeld te laten gebeuren op foto's die ouder zijn dan in te stellen tijd, bijvoorbeeld 4 weken?

Dank voor de info!
Pagina: 1