Audio systeem voor 2 ruimtes

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PascalvE
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09:49
Hi,

Ik ben op zoek naar input: we willen graag de mogelijkheid hebben om goed geluid in 2 ruimtes te hebben:

Ruimte 1:
tuinhuis, 5.1 geluid

Ruimte 2:
veranda (overdekt), 2.0 geluid

Waarom:
meestal worden de ruimtes los gebruikt, maar bij feesten willen we met 1 systeem beide ruimtes kunnen bedienen met dezelfde muziek. Dat zijn feesten voor 50-80 personen waarbij goed geluid fijn is, maar het hoeft geen festival installatie te zijn.

Verdere input:
De afstand tussen de ruimtes is 15-20 meter.

Mijn aanname is dat een versterker met 2 zones de oplossing is. We leggen audiokabels naar ruimte 2 en die sluiten we aan op zone 2.

Bluetooth/wifi is een welkome toevoeging aan de versterker.

Vragen:
- hoe gaat dit qua signaalverlies zijn?
- waar moet een versterker aan voldoen, naast de zone 2 toepassing? Of is dat voldoende
- zijn er betere oplossingen te bedenken?
- hoeveel wattage vermogen adviseren jullie voor de versterker en boxen?

Budget:
Niet direct een issue. Zeg max 1500 euro. Het hoeft geen ultra high-end te zijn.

[bHeb je zelf nog niks gezocht?[/b]
Jawel, maar omdat de wattage en zone vraag uitstaat wil ik daar eerst input over voordat ik meer versterkers ga uitzoeken.

Versterker:
https://tweakers.net/product/496437/yamaha-rx-v481/

Speakers 5.1:
https://tweakers.net/pric...rdon-hkts-65-(zwart).html
https://tweakers.net/pric...n-hkts-16-bq-(zwart).html
https://tweakers.net/pric...nsono-35-mk3-(zwart).html

Speakers 2.0:
https://tweakers.net/pricewatch/430390/edifier-r1700bt.html

Dank voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathias82
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 17-10 18:36
Een versterker met tweede zone is inderdaad de beste oplossing als je de kabels kan trekken.

Voorzie gewoon luidsprekerdraad. Ik zou voor deze afstand 2.5mm² gebruiken, al kan het met 1.5mm² ook als je niet te luid gaat spelen.

"Wattage" is geen woord, het noemt vermogen en is een totaal onbelangrijk cijfer.

Die speakers van edifier zijn actieve speakers. Op zich geen probleem, maar dan moet je audio-kabel trekken ipv luidsprekerdraad. Over een afstand van 15-20m lijkt mij dat geen goed idee. Opteer liever voor passieve speakers.

Hou er ook rekening mee dat je met je budget zeker geen ultra high-end gaat krijgen, ook geen high-end en zelfs geen hi-fi (voor zover dit allemaal kwantificeerbare begrippen zijn). Je gaat gewoon aanvaardbaar geluid krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PascalvE
Dank voor je verhelderende reactie. Per puntje:

Luidsprekerdraad is een goede tip. Daar hoef ik geen rekening te houden met signaalverlies met 2.5mm?

Wattage aangepast, vermogen is onbelangrijk? Ook als ik een versterker pak met 80w output en er speakers op aansluit van 150w output? Wellicht een domme vraag, maar breng me gerust kennis bij :).

Klopt, die van edifier hebben ze nu staan. Zal ik toevoegen. Eventueel kan er een 2e set speakers bij komen.

Aanvaardbaar geluid is prima.

Wat vind je van deze versterker? Of wat zou jij tippen en waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:21

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als jij speakers van 150W op het oog hebt zijn dat meestal geen kleine speakers meer. Denk je ook om je buren? ;)

Waarom trouwens 5.1 geluid in het tuinhuisje als het toch alleen maar stereo muziek voor feestjes is? Lijkt me wat zonde plus klinkt voor geen meter.

Wat ik zou doen: gewoon twee losse stereoversterkers ergens neerzetten. Huisinstallatie pre-outs naar die twee laten lopen. Kun je het spul qua volume ook nog individueel regelen :)

Weet niet wat je nu in huis hebt staan, maar dr is vast wel wat te maken :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-10 19:24

heuveltje

KoelkastFilosoof

The Eagle schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 14:46:
Als jij speakers van 150W op het oog hebt zijn dat meestal geen kleine speakers meer. Denk je ook om je buren? ;)

Waarom trouwens 5.1 geluid in het tuinhuisje als het toch alleen maar stereo muziek voor feestjes is? Lijkt me wat zonde plus klinkt voor geen meter.

Wat ik zou doen: gewoon twee losse stereoversterkers ergens neerzetten. Huisinstallatie pre-outs naar die twee laten lopen. Kun je het spul qua volume ook nog individueel regelen :)

Weet niet wat je nu in huis hebt staan, maar dr is vast wel wat te maken :)
Met 50-80 personen denk ik dat de buren er zowiezo last van gaan krijgen.
ik betwijfel eerder of je met 2 speakers dan boven het geroezemoes uitkomt :)

Maar 150W speakers op een 80W versterker is geen enkel probleem.
Zolang je de versterker maar neit zover open draait dat alles zwaar begint te vervormen.

Van zone 2 is over het algemeen ook gewoon het volume los te regelen.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTfoto
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 16-10 11:53

JTfoto

Work hard

heuveltje schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 14:51:
[...]

Met 50-80 personen denk ik dat de buren er zowiezo last van gaan krijgen.
ik betwijfel eerder of je met 2 speakers dan boven het geroezemoes uitkomt :)

Maar 150W speakers op een 80W versterker is geen enkel probleem.
Zolang je de versterker maar neit zover open draait dat alles zwaar begint te vervormen.

Van zone 2 is over het algemeen ook gewoon het volume los te regelen.
In dat geval zou je natuurlijk altijd kunnen kijken of je speakers met een goed rendement kan vinden (zoals bijvoorbeeld klipsch). Dan heb je met hetzelfde vermogen toch een leuk extra beetje volume.

Toch moet ik wel zeggen dat je over het algemeen met de meeste speakers vrij makkelijk boven een groep van 50-80 mensen uit kan komen als het om borrelen gaat. Wordt het echt een flink feest dan is het sowieso aan te raden speakers aan te schaffen met een goed rendement én om de buurt ook maar uit te nodigen met al het lawaai ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:31

FeaR

In GoT we trust

Twee algemene dingen:
Ten eerste moet je vermogen vergeten. Dat is niet interessant om te weten en door de diverse manieren van meten van fabrikanten zegt het getalletje an sich ook niets. Ten tweede is Zone 2 inderdaad een mooie methode voor deze wens. Let wel dat Zone 2 er in twee vormen zijn. De ene is slechts een paar RCA-connectoren op de receiver. Dan moet je op Zone 2 nog zorgen voor versterking. Je hebt ook de actieve variant dat je gewoon een paar eindversterkers toe kan wijzen aan Zone 2. En natuurlijk heb je ook receivers die het beide kunnen. Let wel met Zone 2 op dat niet elke input/bron door kan worden gezet. Instap receivers doen veelal alleen analoge ingangen (heden veelal met netwerk en USB er bij), stapje hoger en ook Digitale Coax en Optisch worden doorgegeven. De hoogste serie receivers hebben zelfs HDMI naar Zone 2 en kunnen alles doorzetten. Nadeel is dat je dit niet zo 1-2-3 uit de specs of handleiding haalt . Veelal staat het ergens in de kleine lettertjes achterin.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17:38
Ter aanvulling op Fear,
Wanneer er gebruik gemaakt wordt van zone 2 zullen alle zones terug vallen naar 2.0 geluid. Dat kan wel weer met dolby prologic of iets dergelijks virtueel naar 5.1 omgezet worden, maar het is geen echt 5.1.
Zone 1 zal pas weer naar 5.1 terug schakelen als zone 2 wordt uitgeschakeld.

Zoals mathias82 al melde geld dit alleen als je dezelfde bron op beide plaatsen tegelijk wil luisteren.

[ Voor 14% gewijzigd door kippy op 11-10-2017 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:31

FeaR

In GoT we trust

Daar heb ik nog nooit van gehoord. Ik heb één keer zelf met Zone 2 getest en ik had in de Main gewoon 5.1 op de PS4 en in de keuken 2.0 via de Squeezebox.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathias82
Wat kippy waarschijnlijk bedoelt is dat als een 5.1 bron beluisterd wordt in de main zone EN in de tweede zone dat dan het geluid gedownmixed wordt voor beide zones. Bij verschillende bronnen is dit niet het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathias82
PascalvE schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 14:26:
Dank voor je verhelderende reactie. Per puntje:

Luidsprekerdraad is een goede tip. Daar hoef ik geen rekening te houden met signaalverlies met 2.5mm?

Wattage aangepast, vermogen is onbelangrijk? Ook als ik een versterker pak met 80w output en er speakers op aansluit van 150w output? Wellicht een domme vraag, maar breng me gerust kennis bij :).

Klopt, die van edifier hebben ze nu staan. Zal ik toevoegen. Eventueel kan er een 2e set speakers bij komen.

Aanvaardbaar geluid is prima.

Wat vind je van deze versterker? Of wat zou jij tippen en waarom?
Je gaat geen verlies hebben op die afstand met 2.5mm² kabel.

Vermogen is hier reeds uitgelegd. Het is niet onbelangrijk, maar je kan het niet gebruiken om te vergelijken omdat elke fabrikant op zijn eigen manier meet. Zolang je op normale volumes speelt zal elke versterker voldoen.

De versterker die jij gekozen hebt is niet geschikt. Je kan er maar 5 luidsprekers op aansluiten en je hebt er 7 (5 in de woonkamer + 2 in de veranda). Hij heeft ook geen pre-outs waar je de Edifiers op kan aansluiten.

Maar als ik het goed begrijp hebben ze de Edifiers al? Willen ze die dan hergebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PascalvE
Dank voor de fijne reacties. Ondanks dat dit voor de kwestie irrelevant is in mijn ogen zal ik jullie gerust stellen:

1. de buren zijn aanwezig op deze feesten, en inderdaad het is borrelen met goed geluid en af en toe een harder nummer. Afgelopen feest vervormde de boel (cheapy alles in 1 pakket uit het jaar 2000), vandaar deze wens.

2. in het tuinhuis (ik vind het een uit de hand gelopen chalet ;), hobby van mijn vader) worden veel films gekeken, vandaar de 5.1 wens.

Dan over op de relevantere zaken:

Vermogen is nu helder, dank hiervoor.
5.1 downscalen naar 2.0 is prima. Als we beide zones tegelijk gebruiken is 5.1 geen must meer.

2.5mm2 kabels ga ik regelen.

Versterker moet dus voldoen aan:
- 7 luidsprekers
- 2 zones met analoge ondersteuning voor zone 2

De edifiers hebben ze inderdaad al als tijdelijke oplossing. Als die op bovenstaande versterker op 20m afstand aangesloten kunnen worden top.

Dank! Ik ga zoeken. Als jullie tips hebben qua versterker dan hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06 15:11
Twee aparte receivers met chromecast audio?

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathias82
PascalvE schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 18:40:
Versterker moet dus voldoen aan:
- 7 luidsprekers
- 2 zones met coax/optisch ondersteuning op zone 2
Die tweede eis gaat je geld kosten. Waarom heb je dit nodig? Heeft je bron geen analoge uitgang? Bij Denon heb je dan minstens de AVR-X3400 nodig. Yamaha ken ik niet zo goed.
PascalvE schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 18:40:
De edifiers hebben ze inderdaad al als tijdelijke oplossing. Als die op bovenstaande versterker op 20m afstand aangesloten kunnen worden top.
Dat gaat dus NIET op de Yamaha die jij voorstelt want die heeft geen pre-outs. Je zou ze op een receiver met pre-outs voor de tweede zone kunnen aansluiten, maar dan moet je geen luidsprekerkabel maar audiokabel leggen. 20m is wel een lange afstand voor audio kabel en de kans is groot dat de kabel storing gaat oppikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PascalvE
battler schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 18:45:
Twee aparte receivers met chromecast audio?
Lijkt me uiteindelijk net zo prijzig? En kun je dan 1 nummer op beiden tegelijk afspelen?
mathias82 schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 20:14:

Die tweede eis gaat je geld kosten. Waarom heb je dit nodig? Heeft je bron geen analoge uitgang? Bij Denon heb je dan minstens de AVR-X3400 nodig. Yamaha ken ik niet zo goed.

Dat gaat dus NIET op de Yamaha die jij voorstelt want die heeft geen pre-outs. Je zou ze op een receiver met pre-outs voor de tweede zone kunnen aansluiten, maar dan moet je geen luidsprekerkabel maar audiokabel leggen. 20m is wel een lange afstand voor audio kabel en de kans is groot dat de kabel storing gaat oppikken.
Je hebt gelijk, analoog is prima.

En qua edifier is er geen andere workaround mogelijk om deze werkend te krijgen op 20m? Bestaan er geen signaal versterkers of iets dergelijks?

Zo niet dan helaas, dan moeten ze maar een extra 2.0 setje aanschaffen. Neem ik die Edifiers wel over ;).

Edit:
Is dit wat?
https://tweakers.net/pric...str-dn1070/specificaties/

[ Voor 4% gewijzigd door PascalvE op 11-10-2017 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathias82
PascalvE schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 20:26:
[...]

Lijkt me uiteindelijk net zo prijzig? En kun je dan 1 nummer op beiden tegelijk afspelen?

[...]

Je hebt gelijk, analoog is prima.

En qua edifier is er geen andere workaround mogelijk om deze werkend te krijgen op 20m? Bestaan er geen signaal versterkers of iets dergelijks?

Zo niet dan helaas, dan moeten ze maar een extra 2.0 setje aanschaffen. Neem ik die Edifiers wel over ;).

Edit:
Is dit wat?
https://tweakers.net/pric...str-dn1070/specificaties/
Die Edifiers gaan werken op 20m, daar gaat het niet om. De stroom die door een analoge audio kabel loopt is heel laag, dus je hebt helemaal geen versterker nodig. Het enige probleem met een analoge kabel is dat hij gevoelig is aan storingsbronnen van buitenaf. Hoe langer de kabel hoe groter dit probleem. De kans is dus reëel dat je gezoem of geruis gaat horen. Met gebalanceerde (XLR) aansluitingen heb je dit probleem veel minder, maar die zitten niet op consumenten-toestellen (toch niet in deze prijscategorie).
Je zou het altijd eens kunnen testen. Als het goed speelt kan je het zo laten, als het ruist of zoemt kan je andere luidsprekers plaatsen.
Die Sony lijkt geschikt, maar zorg dat je hem kan retourneren als hij niet alles doet wat je wilt. Als je hem online koopt kan dat geen probleem zijn. Als je hem in de winkel koopt kan je daar eerst informeren.
Pagina: 1