kosten pentium G4560

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• hanvandijk
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 08-01 14:24
In februari start een vriendin van mij met een nieuwe opleiding. Ze heeft mij gevraagd of ik haar wil helpen met de aanschaf van een nieuwe PC om haar verslagen etc op te maken.

Nu vroeg ik me af of ik kan verwachten dat de kosten van de Pentium G4560 (Die afgelopen maanden belachelijk waren) in de komende tijd weer gaan dalen?

De PC is pas half januari nodig dus ik kan nog wel even wachten met de aanschaf van de onderdelen, maar ik zou het prettig vinden als ik haar wat beter voor kan bereiden op de verwachte kosten.

De keuze zou waarschijnlijk vallen tussen de G4560 of een i3-7100

Beste antwoord (via hanvandijk op 11-10-2017 09:52)

• Case_C
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07-02 19:03

Case_C

[Team Carrack]

hanvandijk schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 09:36:
[...]
de G4600 is ook bijna nergens lekker leverbaar. En waar ze wel leverbaar gaat de prijs omhoog naar €95+
Dan heb je voor €10 extra een i3.
Bij 4Launch schijnen ze op voorraad te zijn voor €89,-. Maar het verschil naar een i3-7100 is inderdaad te klein om daar moeilijk over te doen. Overigens staan die i3's voor ~€85,- op de V&A. Dan zou ik het wel weten.

Alle reacties

• Hebski
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23-01 23:18

Hebski

Less is more!

Nee, dat lijkt me onwaarschijnlijk. Intel is waarschijnlijk minder van deze chips gaan produceren omdat ze vrijwel gelijk waren aan hun duurdere i3.

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01-2025
Belachelijk is een groot woord. Ja de bang-for-buck waarde is gedaald, maar het is nog steeds een relatief interessante cpu. Daarbij, het gaat over pak en beet 2 tientjes. Je kunt heel goed een prijs-range opgeven, wat kost het nu +/- 30 euro in half januari.

Wat doen mensen soms toch moeilijk. En mocht de i3 of Pentium dan te duur zijn, verslagen typen gaat net zo rap op een celeron, net als vele andere taken.

[ Voor 16% gewijzigd door ToFast op 11-10-2017 09:27 ]

• Case_C

Case_C

[Team Carrack]

Is een G4600 dan geen optie? Die is beter leverbaar voor ~€85.- , met een i3-7300 ga je zo richting de €120,-.

Qua bang-for-buck is de G4600 dan nog wel een ~33% beter dan de i3.

• hanvandijk
ToFast schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 09:26:
...
Wat doen mensen soms toch moeilijk. En mocht de i3 of Pentium dan te duur zijn, verslagen typen gaat net zo rap op een celeron, net als vele andere taken.
Ik heb mijn zusje een tijd geleden een pc met een Celeron in elkaar gezet voor het zelfde gebruik. En die loopt te zeuren dat het systeem niet vlot genoeg is. Dat is voor mij een reden om niet meer te kijken naar een Celeron als CPU
Case_C schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 09:29:
Is een G4600 dan geen optie? Die is beter leverbaar voor ~€85.- , met een i3-7300 ga je zo richting de €120,-.

Qua bang-for-buck is de G4600 dan nog wel een ~33% beter dan de i3.
de G4600 is ook bijna nergens lekker leverbaar. En waar ze wel leverbaar gaat de prijs omhoog naar €95+

• Baloes
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 03-02 10:34
Heb zelf nog niet meegemaakt dat mensen die eenvoudige taken uitvoeren met hun pc niet genoeg hadden aan een Celeron+SSD. Maar je kunt momenteel (en in januari ook nog wel :) ) voor een Eurotje of 60 een socket 1151 i3 van V&A plukken.. Zal ook prima werken.

Acties:
  • Beste antwoord

• Case_C

Case_C

[Team Carrack]

[...]
Bij 4Launch schijnen ze op voorraad te zijn voor €89,-. Maar het verschil naar een i3-7100 is inderdaad te klein om daar moeilijk over te doen. Overigens staan die i3's voor ~€85,- op de V&A. Dan zou ik het wel weten.

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 00:14
Als de pc toch nog lang niet nodig is zou ik even wachten op coffee lake. En dan even kijken wat de prijzen en beschikbaarheid doet

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01-2025
Ik heb mijn zusje een tijd geleden een pc met een Celeron in elkaar gezet voor het zelfde gebruik. En die loopt te zeuren dat het systeem niet vlot genoeg is. Dat is voor mij een reden om niet meer te kijken naar een Celeron als CPU
Draait dat systeem via een SSD of HDD, want in dat laatste geval kan ik het mij voorstellen, anders absoluut niet.

• hanvandijk
ToFast schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 17:44:
[...]

Draait dat systeem via een SSD of HDD, want in dat laatste geval kan ik het mij voorstellen, anders absoluut niet.
Er zit wel een SSD in. Maar ik begreep gister van mn zus dat ze ook altijd meerdere dingen tegelijk open heeft staan. Ze heeft een bluetooth luidsprekersetje aangeschaft en luistert via spotify naar muziek via haar PC. Dat samen met een paar extra tabbladen chrome zorgt ervoor dat dingen niet altijd lekker soepel lopen

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-02 22:02
hanvandijk schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 08:39:
[...]

Er zit wel een SSD in. Maar ik begreep gister van mn zus dat ze ook altijd meerdere dingen tegelijk open heeft staan. Ze heeft een bluetooth luidsprekersetje aangeschaft en luistert via spotify naar muziek via haar PC. Dat samen met een paar extra tabbladen chrome zorgt ervoor dat dingen niet altijd lekker soepel lopen
Ligt dat niet aan vollopend geheugen?
"traagheid" van een systeem is in 99% van de gevallen te wijten aan geheugen en/of harde schijf.
Dat een CPU bottleneckt in normaal windows gebruik (tekstverwerken, spotify) heb ik eerlijk gezegd nog nooit gezien.

• hanvandijk
zit 8 gb geheugen in, dus dat moet geen probleem zijn... Binnenkort moet ik toch die kant op dan kijk ik even. IK heb namelijk het idee dat ze het een en ander aan malware oid binnengehaald heeft :P

• JBplap
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

JBplap