Herlaadbare batterijen vervangen - oplaadcircuit verbeteren?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravefiend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-09 20:17

Ravefiend

Carpe diem!

Topicstarter
Om mijn kruimeldief eens wat nieuw leven in te blazen wil ik de herlaadbare batterijen eens vervangen. Diegene die erin zaten waren van Sanyo, 1,2 V en 1700 mAh van het type Ni-Cd.

Ter vervanging ben ik uitgekomen op Panasonic Sub-C batterijen van 3000 mAh (al in mijn bezit).

Dit betreft een oud toestel en het oplaadcircuit is behoorlijk minimalistisch uitgevoerd. De 9V AC van de adapter wordt via een power diode (??D7) en een 6,5 Ohm weerstand over de 3 batterijen in serie gezet. Het schema ziet er als volgt uit:

Kruimeldief

Is het verstandig om de nieuwe batterijen er 'as-in' in te plaatsen of moet ik toch uitkijken naar een beter oplaadcircuit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Kijk hier eens naar..
https://www.circuitsonlin...machine-druppellader.html
Waar NiCads last kregen van geheugen effecten, dat altijd leeg maken die accu, moet moderne accus vaak vol blijven, dus moet je overgaan naar een druppellader als de normale laad cyclus erop zit.
Ander type accus--> vaak ander type lader...(zeker als je van NiCads afstapt)

[ Voor 11% gewijzigd door route99 op 10-10-2017 22:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ravefiend

Ravefiend

Carpe diem!

Topicstarter
Interessante oplossing inderdaad. En het geheugen effect van NiCads lijkt tegenwoordig toch beter te moeten zijn als ik dit er op na lees:

Wikipedia: Nikkel-cadmium-accu

Het blijft wel een feit dat dit een apparaat betreft dat constant ingeplugd is en dat is zelf of nooit ideaal voor batterijen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Oké. Tnx voor die update. Maar daar staan ook voldoende redenen november om ze niet meer te willen gebruiken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22-09 20:16
Ravefiend schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 08:58:

Het blijft wel een feit dat dit een apparaat betreft dat constant ingeplugd is en dat is zelf of nooit ideaal voor batterijen.
Ligt eraan wátvoor batterijen. Voor lithium accu's is dat zo'n beetje ideaal. Als het ff kan zou ik 'm ook ombouwen naar lithium. Voordeel is dat laadcircuits voor een prikkie te krijgen zijn en superklein in te bouwen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:24

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Ik betwijfel de 6.5 ohm weerstand, ik zou eerder 27 Ohm of hoger denken....

Zo lang je de accu met een stroom van 1/10e van de capaciteit laadt zal de accu niet overladen en dus niet beschadigd raken. Persoonlijk zou ik wel weer voor NiCad gaan omdat die gewoonweg meer mishandeld mogen worden.

Wil je een computer snellader is de TEA1100/1101 een mooi, simple en goed werkend IC.
https://www.bucek.name/pdf/tea1100.pdf

Of anders trek je van ebay iets:
http://www.ebay.com/itm/F...7b1073:g:As0AAOSw5VFWIUVD

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravefiend

Ravefiend

Carpe diem!

Topicstarter
memphis schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 11:02:
Ik betwijfel de 6.5 ohm weerstand, ik zou eerder 27 Ohm of hoger denken....

Zo lang je de accu met een stroom van 1/10e van de capaciteit laadt zal de accu niet overladen en dus niet beschadigd raken. Persoonlijk zou ik wel weer voor NiCad gaan omdat die gewoonweg meer mishandeld mogen worden.
Hier nog even een foto van de componenten:

Kruimeldief (2)

R1 lijkt me toch blauw | groen | goud | goud te zijn, correct me if I'm wrong here. :+

En ja, ik ga wel iets willen doen met die 3 nieuwe Panasonic Sub-C NiCad cells die ik nu al heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Klopt dan die 9v voeding? Is dat dan geen 6v?

Bij 9v kom ik uit op een gemiddelde laadstroom van 700mA, bij 1700mAh cellen zijn ze wel snel vol....
Ook zou de weerstand bijna 3watt voor zijn kiezen krijgen terwijl het een 1 of max 2w weerstand is.

Bij 6v kloppen de waardes van 1/10e laadstroom een beetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valen_76
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19-04 19:28
route99 schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 09:22:
... Maar daar staan ook voldoende redenen november ...
:?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Wel eens van auto correctie op mobieltjes gehoord... _/-\o_ ????

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stef2020
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20-04-2024
Zoals je al zegt is het bestaande oplaadcircuit minimaal uitgevoerd. Je nieuwe batterijen zullen waarschijnlijk sneller dan voorzien de geest gaan geven. Waarom zou je niet gewoon alle componenten weglaten en een universele oplader gebruiken die rechtstreeks de batterijen voeding geeft. Hier bv eentje die nicd, nimh kan laden, kan druppelladen, ..... http://www.conrad.be/ce/n...iCd-NiMH?ref=searchDetail
Voor die prijs kan je zelf geen lader maken. Je hebt wel een beetje soldeerwerk om de componenten weg te halen of een stekkertje te solderen maar dat is ook alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravefiend

Ravefiend

Carpe diem!

Topicstarter
memphis schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 14:27:
Klopt dan die 9v voeding? Is dat dan geen 6v?

Bij 9v kom ik uit op een gemiddelde laadstroom van 700mA, bij 1700mAh cellen zijn ze wel snel vol....
Ook zou de weerstand bijna 3watt voor zijn kiezen krijgen terwijl het een 1 of max 2w weerstand is.

Bij 6v kloppen de waardes van 1/10e laadstroom een beetje.
Op de adapter zelf staat 7 V - 400 mA , 2,8 VA maar had zelf bijna 9 V AC gemeten als output (zonder load). AC, vandaar ook die power diode in serie met R1.
Stef2020 schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 20:14:
Waarom zou je niet gewoon alle componenten weglaten en een universele oplader gebruiken die rechtstreeks de batterijen voeding geeft. Hier bv eentje die nicd, nimh kan laden, kan druppelladen, ..... http://www.conrad.be/ce/n...iCd-NiMH?ref=searchDetail
Voor die prijs kan je zelf geen lader maken. Je hebt wel een beetje soldeerwerk om de componenten weg te halen of een stekkertje te solderen maar dat is ook alles.
Goeie tip! Zo had ik het nog niet eens bekeken maar dat is misschien nog wel een betere oplossing. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Onbelast meten is altijd fout, dit soort voedingen hebben vaak ook een luchtspleet in de trafo kern om een overbelasting te voorkomen en dat komt ook niet ten goede voor de stabiliteit van de spanning.

Wat betreft een lader, zie ook mijn 1e post in dit topic.

Pagina: 1