Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Neophyte808
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 07-10 16:31

Neophyte808

Gadget inspector

Topicstarter
Specs:

i7 920 + cooler master evo whatevvs
6x2 GB RAM
MSI X58 Platinum
Sandisk 120 GB SSD (Windows)
Samsung 1 TB HDD (Overige programma's en data)
Club3D HD 7950 Royalking

Tijdens het spelen van een spelletje (zowel Batman Arkham Knight als Assassin's Creed Black Flag) loopt de PC van een goede vriend van mij binnen 3 minuten vast. Hierbij wordt het beeld eerst zwart en daarna gaat het beeldscherm switchen tussen analoog en digitaal. Verder hoor je het geluid vastlopen waarna het stil is en blijft de computer gewoon aan (fans draaien) en reageert verder nergens meer op. Als de computer hierna uit wordt gezet blijven de lampjes van de case branden.

Via GPU-Z krijgen we een temperatuur te zien van 35 Graden celcius en via HWMonitor springt eigenlijk alleen de temperatuur van tmpin1 eruit met een waarde van 88 graden Celcius (zowel onder load als idle). De individuele cores worden maximaal 58 graden Celcius. Bij zowel HWmonitor als GPU-Z logging aangezet, maar daar kwam verder niets bijzonders uit. Ook opgezocht waar tmpin1 voor staat, maar verscheidene bronnen op Tom's Hardware en Hardware.info geven aan dat tmpin1 "iets" te maken heeft met de CPU dan wel VRMs en dat de waarde hiervan niet betrouwbaar wordt uitgelezen (enkele gevallen rapporteerden waardes van 255 Celcius).

Momenteel zijn we een beetje clueless waar we nu verder moeten zoeken. Graag jullie inzichten.

Alle reacties

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:47

nelizmastr

Goed wies kapot

Welke voeding zit erin en is die ooit vervangen? Graag type en merk erbij, niet alleen wattage.

Videokaart driver al verwijderd via DDU en geherinstalleerd? Blijft het wel werken als je de videokaart onderklokt?

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• Neophyte808

Neophyte808

Gadget inspector

Topicstarter
nelizmastr schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 22:17:
Welke voeding zit erin en is die ooit vervangen? Graag type en merk erbij, niet alleen wattage.

Videokaart driver al verwijderd via DDU en geherinstalleerd? Blijft het wel werken als je de videokaart onderklokt?
Een Sirtec voeding van 620W, model HPC 620-A88S ouderdom zal een jaartje of 7 zijn. Die voeding is van PC naar PC gegaan door de jaren heen. Werkte 15 maanden goed in deze configuratie totdat de problemen zich voor gingen doen. Videokaart driver nog niet verwijderd en geherinstalleerd, dat gaan we nu proberen. Onderklokken ook niet geprobeerd, maar videokaart is nooit overclocked geweest.

Overigens werkt het kijken van Youtube filmpjes en dergelijken wel gewoon, de problemen doen zich alleen voor onder load.

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Neophyte808 schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 22:24:
[...]

Een Sirtec voeding van 620W, model HPC 620-A88S ouderdom zal een jaartje of 7 zijn. Die voeding is van PC naar PC gegaan door de jaren heen. Werkte 15 maanden goed in deze configuratie totdat de problemen zich voor gingen doen. Videokaart driver nog niet verwijderd en geherinstalleerd, dat gaan we nu proberen. Onderklokken ook niet geprobeerd, maar videokaart is nooit overclocked geweest.

Overigens werkt het kijken van Youtube filmpjes en dergelijken wel gewoon, de problemen doen zich alleen voor onder load.
Dat wijst op videokaart of voeding dus. Sirtec komt me niet bekend voor als merk, dus over de kwaliteit kan ik niet oordelen. Even voor een andere uitwisselen en kijken of het probleem weg is.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• Neophyte808

Neophyte808

Gadget inspector

Topicstarter
nelizmastr schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 22:30:
[...]

Dat wijst op videokaart of voeding dus. Sirtec komt me niet bekend voor als merk, dus over de kwaliteit kan ik niet oordelen. Even voor een andere uitwisselen en kijken of het probleem weg is.
Voeding kan ik niet uitwisselen, videokaart ga ik nu proberen. DDU en nieuwe drivers hielp iig niet.

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Als je een nieuwe videokaart gebruikt, zorg dan wel dat het er een is die A) gegarandeerd goed is en B ) vergelijkbaar verbruik heeft. Anders kan je het nog steeds niet met zekerheid zeggen.

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

Hoewel Sirtec 7 jaar geleden voor high-end door moest gaan, was het toen al geen erg stabiele voeding. (lees: De minst stabiele uit de roundup). Het wordt sowieso wel tijd om die voeding eeuwige rust te geven.

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

• Neophyte808

Neophyte808

Gadget inspector

Topicstarter
nelizmastr schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 08:26:
Als je een nieuwe videokaart gebruikt, zorg dan wel dat het er een is die A) gegarandeerd goed is en B ) vergelijkbaar verbruik heeft. Anders kan je het nog steeds niet met zekerheid zeggen.
Ik heb nog een GTX 560 Ti liggen die ik meermaals heb getest en die nog goed is. Die ga ik vanavond proberen.

[ Voor 3% gewijzigd door Neophyte808 op 11-10-2017 14:41 ]

• Neophyte808

Neophyte808

Gadget inspector

Topicstarter
Long overdue update:
De GTX 560 Ti doet het goed i.c.m. de Sirtec voeding. Kan goed een half uur föhnen met Furmark aan zonder dat er iets geks gebeurt.

Echter, ik heb de HD7950 Royalking eens getest in mijn eigen systeem (Waar normaal gesproken een R9 380x in zit). En bij het opstarten gaan heel even alle fans draaien, maar na 10 seconden valt het systeem uit, start hij weer opnieuw op, valt weer na 10 seconden uit en blijft hangen in deze loop. Mijn voeding is een Enermax Liberty ELT620AWT van een jaar of 3 oud.

Het ziet er dus toch naar uit dat het aan de videokaart ligt. Wellicht is een topic move naar Videokaarten en Beeldschermen handig...

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

Jup.. dat lijkt op een gesneuvelde GPU.

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Pagina: 1