streamen opeens onmogelijk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fbl
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 01-10 08:43
Mijn vraag
Sinds gisteren heb ik een probleem met internet.

- Netflix via de computer wil geen film meer afspelen
- Streams van NOS, NPO, e.d. haperen en stotteren, terwijl ik hier eerder nooit last van had.

Browsen gaat wel redelijk soepel, maar is ook wel een sneller geweest.

Ook op een tablet (samsung pro 10.1) gaat streamen via de NPO app en de Netflix app nauwelijks, zeer veel stotteren.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ik heb een Tele 2 internet verbinding, met een tele2 router ( TG789bvn)
Hierachter een Asus RT-N66U, met bedraad internet naar twee pc's.
Ook een wifi verbinding naar telefoons en een samsung tablet.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- Ik heb op www.speedtest.nl een test gedaan waar gemiddeld een download snelheid van 3000KByte/s uit komt.
- Ik heb in de command prompt van mijn pc een tracert naar nos.nl uitgevoerd:
https://imgur.com/a/SOHqc
- De modem van Tele2 gereset.
- De router van Asus gereset en geupdate naar laatste firmware.

Heeft iemand ideeen wat hier aan de hand kan zijn?

...

[ Voor 4% gewijzigd door fbl op 10-10-2017 21:42 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Even de router en asus aan en uitzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fbl
Realiseerde me net dat ik dat al gedaan had, maar helaas niet met het gewenste resultaat.
(openingspost aangepast nu)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:16
Even met de kabel rechtsreeks op de tele2 router. Wat haal je dan qua snelheid

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fbl
Tussen de 3000 en 4000 KByte/s.
Dus aan die snelheid ligt het volgens mij niet echt, lijkt me hoog zat om fatsoenlijk te streamen.
Maar Netflix speelt nog steeds niks af, en ook de NOS stream stottert nog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapie
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Misschien even handig om te vermelden wat voor verbinding het is, gaat het om glasvezel, adsl(vermeldt ook even het pakket)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fbl
Dank voor de tip.
Het gaat om Internet+bellen Basis pakket (50Mb/s) van Tele2, ADSL

Geen TV in het pakket

[ Voor 22% gewijzigd door fbl op 10-10-2017 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
Als je zo graag een snelheidstest wilt doen, gebruik dan wat anders dan speedtest.nl. Zo geeft deze bij mij 11000kByte/s aan op mijn 20Mbps lijntje.

Verder, heb je dit ook bekabeld, of is het alleen via wifi dat je problemen hebt. En als het alleen bij wifi is, is dit dan op de 2,4GHz of de 5GHz (of beide)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaterFrame
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08-10 23:47

HaterFrame

Well... Poo came out!

Het eerste wat in mij op komt: command prompt: ipconfig /flushdns

I am the great Cornholio!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fbl
@hcQd hoef niet perse een snelheidstest te doen, maar leek me zinnig om te kijken of het daaraan lag. Welke site zou jij adviseren? is dit beter: www.internetvergelijk.nl/snelheidstest/

pc's zijn overigens bedraad aangesloten, tablet via wifi (beide 2.4 en 5GHz werken niet goed)

@MetaFrame Zou dit geen gekke optie vinden als het op 1 pc zo zou zijn. Maar het is van de een op de andere dag zo, op alle pc's en tablet. Maar zal vanavond thuis dit is proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracoz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-10 08:13
fbl schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 08:38:
@hcQd hoef niet perse een snelheidstest te doen, maar leek me zinnig om te kijken of het daaraan lag. Welke site zou jij adviseren? is dit beter: www.internetvergelijk.nl/snelheidstest/

pc's zijn overigens bedraad aangesloten, tablet via wifi (beide 2.4 en 5GHz werken niet goed)

@MetaFrame Zou dit geen gekke optie vinden als het op 1 pc zo zou zijn. Maar het is van de een op de andere dag zo, op alle pc's en tablet. Maar zal vanavond thuis dit is proberen.
Ik zou gewoon op deze site gaan testen: http://beta.speedtest.net/nl

Verder zou ik ook eens een fabrieksinstellingen reset uitvoeren op het modem van Tele2, koppel wel eerst je router los. Daarna je eigen router een FBI.

Dan weer aansluiten, zou weer goed moeten werken.
Werkt het echter niet goed dan zou ik gewoon even een belletje naar Tele2 doen.

Ryzen 7 7800X3D ,MSI PRO X670-P WIFI, 2x16GB DDR5 6000Mhz, Nvidia RTX2070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
Ik gebruik meestal http://www.dslreports.com/speedtest, maar je kunt ook een van de vele test van Ookla gebruiken zoals die waar je zelf naar wijst.

Als je er bedraad problemen zijn kun je iig wifi-interferentie uitsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remie
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 08-05 09:21
Alles loskoppelen van je modem en met een draadje je snelheid testen.
Als je maar 3mbit haalt terwijl je 20 mbit hoort te hebben lijkt er ergens iets niet goed te zitten.

Onlangs ook een netwerk gehad met een rot apparaat (Alarm-Gateway).
Als ik een speedtest deed recht op het modem met alle andere apparaten losgetrokken testte ik een nette 500mbit/s
Daarna alles 1 voor 1 aan gaan sluiten en toen ik dat betreffende apparaat aansloot ging in een keer de snelheid terug naar 3mbit/s
Dit uitte zich ook vooral in het streamen van beeld en geluid.
Misschien is dit ook bij jou het geval?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fbl
@Dracoz zal inderdaad de modem een factory reset geven. Neem aan dat FBI hier ook staat voor FaBrieksInstellingen? Googlen op deze afkorting levert namelijk niet het gewenste resultaat op :)

Las op een oud topic hier op tweakers dat mogelijk het modem van Tele2 kapot zou kunnen zijn, maar geen idee hoe ik dat zou moeten testen..

@Remie Had inderdaad al zoveel mogelijk apparaten proberen te elimineren, zoals NAS, printer, etc. Zijn enkel nog 2 pc's via een draadje, en 2 telefoons en een tablet via WIFI aangesloten.

Maar zal vanavond met een laptop bedraad de snelheid via de modem testen met de hiervoor aangedragen speedtests, en het resultaat posten.

Dank zover!

[ Voor 34% gewijzigd door fbl op 11-10-2017 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B00st3r
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19-09 19:42
Even commandprompt openen, ping www.google.com -t en een poosje laten lopen. Op deze manier kun je zien of er verbindingsproblemen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netmeester
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 02-10 08:56
Heb dit jaren geleden ook ooit gehad bij Telfort (ineens 3-4Mbit terwijl ik 17Mbit hoorde te halen).
ADSL-modem van Zyxel was kapot gegaan. Telfort kon dit toen remote zien, dus misschien helpt het om te vragen wat Tele2 op je modem ziet (als bovenstaande adviezen niks uithalen).

Ipmi with your rhythm stick. Ipmi, IPMI!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HWSHHZ
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11:45
fbl schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 09:24:
@Dracoz zal inderdaad de modem een factory reset geven. Neem aan dat FBI hier ook staat voor FaBrieksInstellingen? Googlen op deze afkorting levert namelijk niet het gewenste resultaat op :)
Dat betekent dat je verbinding wordt afgetapt door de FBI, mogelijk ook door CIA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fbl
HWSHHZ schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 12:54:
Dat betekent dat je verbinding wordt afgetapt door de FBI, mogelijk ook door CIA.
Tja, ze zijn er dus niet in geslaagd dat heel erg onopvallend te doen... ;)

[ Voor 54% gewijzigd door fbl op 11-10-2017 13:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Even Tele2 bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iCore
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 09-10 13:31
Heb je al met Tele 2 contact gehad?

Don't let perfect be the enemy of good.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fbl
http://www.dslreports.com/speedtest geeft meestal rond de 95 Mbps download, maar wel een verbindingskwaliteit die matig tot slecht is (package loss).

Tele2 heeft in de modem gekeken, maar ziet daar geen gekke snelheid binnen komen (108 Mbps). Morgen zou er een monteur het gaan bekijken, dus ben heel benieuwd.

Nog geen FBI ( :) ) op de modem en eigen router gedaan, ik wacht even af wat Tele2 gaat zeggen.

Dank zover!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:53
draai anders even de speedtest van netflix:
https://fast.com/

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fbl
@laurens0619 rond de 5 Mbps...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryanirin
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Wat voor een verbinding zou je moeten hebben?
Is dit bedraad of draadloos?

Test eens met een apparaat direct op je modem na een reset; indien nog steeds slecht, neem contact op met tele2. Als dat wel okay is gaat er bij jou intern iets mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fbl
Ryanirin schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 22:31:

Wat voor een verbinding zou je moeten hebben?
Is dit bedraad of draadloos?
Dit is bedraad, met Asus router ertussen.
Maar heb ook netflix proberen af te spelen direct op de modem, werkt ook niet. Zie geen verschil in snelheden met of zonder Asus router.
Ryanirin schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 22:31:

Test eens met een apparaat direct op je modem na een reset; indien nog steeds slecht, neem contact op met tele2. Als dat wel okay is gaat er bij jou intern iets mis.
Direct op de modem getest met pc en laptop, beiden bedraad. Geen positief resultaat in Netflix oid streamen.
Morgen hoor ik van Tele2, als dat niks is ga ik idd alles naar fabrieksinstellingen zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:53
5Mbp is 625 kb/sec. Niet veel

3,0 megabit per seconde - Aanbevolen voor SD-kwaliteit
5,0 megabit per seconde - Aanbevolen voor HD-kwaliteit
25 megabit per seconde - Aanbevolen voor Ultra HD-kwaliteit

En via speedtest.net haalde je 3000 kb/sec?

Weer je zeker dat je de notatie niet door elkaar haalt?

[ Voor 49% gewijzigd door laurens0619 op 12-10-2017 07:17 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fbl
Zou best kunnen dat ik inderdaad de notaties doorelkaar haal. Nooit mijn sterkste kant geweest, al die hoofdletter gevoelige notaties en afkortingen...

Maar goed, anyway, de technische dienst van Tele2 heeft in mijn modem gekeken. Aan de lijn ziet hij niets geks, lijkt allemaal goed te zijn. De modem reageert echter wel heel traag, dus het zou heel goed kunnen dat daar iets mis mee is. Ze gaan mij een nieuw exemplaar opsturen, die ik moet gaan testen. lijkt me een prima startpunt.

Nu ik er nog is over nadenk kreeg ik 2 jaar geleden ook een grote doos opgestuurd met daarin los verspreid een modem, adapter, losse ethernet kabel zonder kabelbindertje, etc. Als ware het er snel ingesmeten. Niet nieuw dus..

We gaan het zien, en zal laten weten of het dan opgelost is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fbl
Afgelopen vrijdag de nieuwe modem/router van Tele2 binnen gekregen. Helpt dus helemaal niks..
Probeerde Etcher de downloaden om iets te flaschen naar een SD kaartje. Dat koste me dus 15 minuten. (probeerde dit vanmorgen op het werk, en het progje was in 10 seconden binnen.. )

Actiepunten lijstje voor vanavond:
- Modem en router rebooten (allebei uit, dan eerst modem aan, daarna Asus router)
- speedtests vanaf PC (zit achter Asus router)
- speedtests vanaf PC direct op de modem

Nog tips wat ik verder kan proberen?
Als bovenstaande allemaal niks oplevert ga ik Tele2 maar weer bellen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taygeta
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08:17

Taygeta

KTM 790 Adventure

fbl schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 12:05:

WiFi uit en 1 laptop/pc via UTP uitproberen(dus de rest eruit halen).
Dan moet het toch echt in de modem zitten of de aansluiting hiernaar toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeComponeur
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-10 19:20

DeComponeur

♫ KLNKRWG

fbl schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 12:05:
Afgelopen vrijdag de nieuwe modem/router van Tele2 binnen gekregen. Helpt dus helemaal niks..
Probeerde Etcher de downloaden om iets te flaschen naar een SD kaartje. Dat koste me dus 15 minuten. (probeerde dit vanmorgen op het werk, en het progje was in 10 seconden binnen.. )

Actiepunten lijstje voor vanavond:
- Modem en router rebooten (allebei uit, dan eerst modem aan, daarna Asus router)
- speedtests vanaf PC (zit achter Asus router)
- speedtests vanaf PC direct op de modem

Als bovenstaande allemaal niks oplevert ga ik Tele2 maar weer bellen..
Tja, het kan zijn dat er een kabeltje of aansluiting in de contactdoos niet helemaal (meer) OK is.
Dus ik zou even proberen zo dicht mogelijk bij de bron (meterkast) dubbelchecken of alle draadjes en stekkertjes goed zitten (of nog een ander snoertje gebruiken) en daar de zaak bedraad op aansluiten.

BE AT THE BEAT DeComponeur.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fbl
@DeComponeur Er gaat mij opeens een licht op. Herinner me van vrijdag dat het telefoon kabeltje (van waar het mijn huis inkomt naar de modem) er een beetje gaar uitzag. Niet bij stil gestaan dat die eventueel een probleem zou kunnen veroorzaken. Maar die ga ik in ieder geval vervangen vanavond. (zat uiteindelijk een nieuwe bij de modem.. gebruik die dan ook.. 8)7 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:11
fbl schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 12:52:
@DeComponeur Er gaat mij opeens een licht op. Herinner me van vrijdag dat het telefoon kabeltje (van waar het mijn huis inkomt naar de modem) er een beetje gaar uitzag. Niet bij stil gestaan dat die eventueel een probleem zou kunnen veroorzaken. Maar die ga ik in ieder geval vervangen vanavond. (zat uiteindelijk een nieuwe bij de modem.. gebruik die dan ook.. 8)7 )
Dat heb ik ook gehad, vanaf het Israblokje zat er 1 ader niet of nauwelijks aangesloten waardoor de verbinding enorm traag was. Deze goed gemonteerd en het was opgelost.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fbl
Helaas.. Heb de nieuwe modem gereset naar fabrieksinstellingen. Nieuwe telefoonkabeltje en stekker gebruikt voor verbinding. Nieuwe ethernet kabel voor verbinding naar laptop. Resultaat: verbinding nog steeds vreselijk traag..

Dus morgen maar weer aan de lijn met Tele2. Wordt vervolgd..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fbl
Inmiddels een monteur langs geweest. Die heeft geconstateerd dat het probleem extern is, en ze schuiven het door naar KPN. Dus we blijven nog maar even kalm afwachten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicros
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 02-06-2021
Het zou ook kunnen doordat de huidige provider een lage MTU waarde over de verbinding gooit, over het algemeen overruled de router deze. Ik heb het echter ook al een paar keer gezien dat routers/firewalls deze overnemen waardoor je een MTU waarde van 576 krijgt.

Check dus eens even wat de MTU waarde van je verbinding is en stel deze in op 1500 of 1472.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fbl
@Vicros waar stel ik dit in? In de Tele2 modem?

Als ik het zo lees op internet zou dit wel verklaren waarom een speedtest een prima waarde geeft (kleine packages?) maar een stream niet goed gaat (grote packages die geblokt worden door de lagere MTU waarde?) Of praat ik nu onzin?

Ik snap niet waarom de waarde opeens zou kunnen veranderen, maar ik ga vanavond in ieder geval op onderzoek uit!

[ Voor 78% gewijzigd door fbl op 26-10-2017 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicros
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 02-06-2021
fbl schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 16:07:
@Vicros waar stel ik dit in? In de Tele2 modem?

Als ik het zo lees op internet zou dit wel verklaren waarom een speedtest een prima waarde geeft (kleine packages?) maar een stream niet goed gaat (grote packages die geblokt worden door de lagere MTU waarde?) Of praat ik nu onzin?

Ik snap niet waarom de waarde opeens zou kunnen veranderen, maar ik ga vanavond in ieder geval op onderzoek uit!
Ik heb geen ervaring met het instellen van de MTU op de tele2 router maar de onderstaande stappen zouden moeten werken.

At the Terminal/Command Prompt type: telnet 192.168.1.254
Press Enter.
You will be prompted for a username. Type in Administrator.
Press Enter.
You will be prompted for a password. By default this should be left blank, unless you have changes this - in which case type in the password you set for the router.
Press Enter.
You should see a prompt similar to this:

{Administrator}=>:
Type: ip ifconfig intf=LocalNetwork mtu=1458
Press Enter.
Type: ip ifconfig intf=Internet mtu=1458
Press Enter.
Type: saveall
Close the Terminal/Command Prompt.

Indien je het modem hebt laten bridgen zou het dus ook aan je Asus router kunnen liggen (wan).

Ik heb exact dezelfde problemen gehad doordat een update vanuit Sophos ervoor zorgde dat de instellingen van de provider prio kregen en dus de default MTU overschreef waardoor deze ook niet meer aan te passen was.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fbl
Raar maar waar: donderdag is de monteur van Tele2 langsgeweest. Zoals gezegd hebben die het doorgeschoven naar KPN. Maar donderdagavond was het probleem opgelost, niets meer aan de hand, volle snelheid was terug..

Dus ik weet niet wat er aan de hand was, en hoe het opgelost is, maar het werkt weer. Blijft wel dat ik nieuwsgierig ben naar de oorzaak, maar zal ik wellicht nooit achterkomen.

In ieder geval iedereen bedankt voor het meedenken!
Pagina: 1