Toon posts:

Wat gebeurt als je een Fan van 1.3A aansluit op 1A header?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Hallo mede Tweakers, ik wil graag deze fan kopen http://www.silverstonetek.com/product.php?pid=344 (current rate 1.3A zoals je ziet) ..............

kan ik deze zonder zorgen kopen en aansluiten op de CPU OPT header (1A) van mijn Asus z270 moederbord?

Ik weet dat hij meer vermogen nodig heeft, maar er zit een fancontroller bij en ik hoef hem niet op de maximale setting te laten blazen, de helft ongeveer (en zoals je lees heeft hij maar 0.05A nodig voor 500 rpm) .....kan dit gewoon of bestaat de kans dat mijn header of het meoderbord vebrand of is dat maar een fabeltje en werkt de fan gewoon, alleen kan hij niet zijn maximale vermogen bereiken?

Alvast bedankt voor de hulp!

Beste antwoord (via Verwijderd op 12-10-2017 13:24)

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:18

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Dat is het 'm. Die 0,05A trekt hij als hij op snelheid is. Bij het opstarten is het (kort) een veelvoud daarvan. Hoeveel precies weet ik ook niet. Dit fenomeen heet de "aanloopstroom".

Silverstone weet dit uiteraard ook niet, plus dat niemand weet hoe de uitgang op je moederbord is beveiligd. In het beste geval werkt het perfect, in een iets minder gunstig geval gaat er een zekeringetje uit, en in een worst case scenario gaat er een circuitje kapot dat de fan aanstuurt. Ik durf er dan ook geen uitspraken over te doen.

Zelf zou ik het proberen te meten met een losse 12v voeding en een multimeter, of via een molex voeden.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Alle reacties

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07-02 18:05
Dat laatste, zolang je hem niet op 2K rpm wil laten draaien is het geen enkel probleem :)

My favorite programming language is solder.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt !!

Verwijderd

Topicstarter
Puch-Maxi schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 20:29:
Dat laatste, zolang je hem niet op 2K rpm wil laten draaien is het geen enkel probleem :)
Hoi, nog even hoor :-) ik had de vraag eerder ook gesteld aan SIlverstone zelf maar had nog geen antwoord en vandaag komen ze met:

''If your motherboard's fan header is rated for up to 1A only, then please don't use AP182 on it. The AP182 does come with 4pin peripheral (molex) adapter so it's safer for you to connect it to the power supply instead. Even if you intend to only run at 1200/1300rpm, the startup power draw could still exceed 1A.''

Maar de startup power is 11V (lowest rmp) of staat dat er weer los van. Ik heb nu de eerdere versie van de fan (AP181) ook met fancontroller en startup is bijna hetzelfde (10,8V) die werkt wel alleen die gaat niet zo ver als de 182, maar als je de gegevens vergelijkt moet het inderdaad toch kunnen? Hier foto met verschillen:

https://i.imgur.com/oPPscua.png

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07-02 18:05
Aha oke, I stand corrected Silverstone raadt het dus af. Dan zou ik de meegeleverde molex-adapter gebruiken. Goed dat je het allemaal zo nauwkeurig uitzoekt, 9/10 zullen het gewoon inpluggen en gaan :+.

My favorite programming language is solder.

Verwijderd

Topicstarter
@Puch-Maxi Ja, ik wil voorkomen dat ik iets sloop haha. Volgens mij zegt Silverstone dat om zichzelf in te dekken, ze zeiden dat ook over de andere 181P fan en die werkt gewoon, maar ja het blijft een risico. Ik gebruik liever ook geen extra kabels, maar als het echt moet, dan maar anders, ik heb alleen geen molex aansluiting, heb jij toevallig een idee hoe ik deze fan anders kan aansluiten zonder molex (en zo n molexadapter zie ik ook niet zitten)

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Je moet uitkijken dat je stroom en spanning niet door elkaar haalt. Je hebt een minimale spanning nodig om de ventilator in beweging te krijgen. Dat is die 10,8V.

Bij het aanlopen trekt een motor echter meer stroom dan als deze op toeren is. Dat is waar Silverstone op doelt: tijdens het opstarten kan de stroom boven de 1A uit komen, ook al stel je hem op een lager toerental in.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Verwijderd

Topicstarter
DrivinUCrazy schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 18:14:
Je moet uitkijken dat je stroom en spanning niet door elkaar haalt. Je hebt een minimale spanning nodig om de ventilator in beweging te krijgen. Dat is die 10,8V.

Bij het aanlopen trekt een motor echter meer stroom dan als deze op toeren is. Dat is waar Silverstone op doelt: tijdens het opstarten kan de stroom boven de 1A uit komen, ook al stel je hem op een lager toerental in.
Hallo, bedankt voor je antwoord. Als je dit zo bekijkt: https://i.imgur.com/oPPscua.png, dan moet het toch kunnen? Ik heb nu de AP181 die werkt op de header (met die startvoltage van 10,8V), maar ik wil die AP182 en die heeft een startvoltage van 11V , dat is bijna hetzelfde (het moederbord is 12V als ik me niet vergis) maar daarnaast zie ik ook 0.05A staan bij de AP182 bij het laagste rpm, dus dat trekt hij toch als je hem aandoet?

Sorry als ik het niet helemaal begrijp, dit is nieuw voor me haha. Nog een tweede vraagje: mocht het niet werken wat kan er dan gebeuren, dat de fan niet aangaat of dat alles kapot gaat? Het lijkt me toch dat meoderborden tegenwoordig wel beveiligd zijn? ALvast bedankt!!

Acties:
  • Beste antwoord

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Dat is het 'm. Die 0,05A trekt hij als hij op snelheid is. Bij het opstarten is het (kort) een veelvoud daarvan. Hoeveel precies weet ik ook niet. Dit fenomeen heet de "aanloopstroom".

Silverstone weet dit uiteraard ook niet, plus dat niemand weet hoe de uitgang op je moederbord is beveiligd. In het beste geval werkt het perfect, in een iets minder gunstig geval gaat er een zekeringetje uit, en in een worst case scenario gaat er een circuitje kapot dat de fan aanstuurt. Ik durf er dan ook geen uitspraken over te doen.

Zelf zou ik het proberen te meten met een losse 12v voeding en een multimeter, of via een molex voeden.

Verwijderd

Topicstarter
@DrivinUCrazy Dank voor de uitleg. Dus alleen de cpu opt. header, als ik hem daarop aansluit, gaat in het ergste geval kapot, maar het moederbord verder blijft wel werken begrijp ik goed?

Ik denk dat ik hem dan via de voeding doe, maar kan dit ook zonder molex? want ik heb geen molex aansluiting helaas.

Heb je trouwens 2 voorbeelden welke goed zijn om te kopen? (12v voeding en een multimeter) ALvast bedankt!

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 11-10-2017 19:20 ]

• xh3adshotx
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-02-2023
Verwijderd schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 19:19:
@DrivinUCrazy Dank voor de uitleg. Dus alleen de cpu opt. header, als ik hem daarop aansluit, gaat in het ergste geval kapot, maar het moederbord verder blijft wel werken begrijp ik goed?

Ik denk dat ik hem dan via de voeding doe, maar kan dit ook zonder molex? want ik heb geen molex aansluiting helaas.

Heb je trouwens 2 voorbeelden welke goed zijn om te kopen? (12v voeding en een multimeter) ALvast bedankt!
Niemand weet wat er exact kapot gaat als je het aansluit op je moederbord.

- Kan perfect werken
- Zekeringetje kan eruit vliegen
- Je moederbord kan gefrituurd worden
- Je moederbord kan tijdens het sterven je CPU meenemen

Zo zijn er nog 100 scenario's waarvan de ene wat waarschijnlijker is dan de ander maar dat kan niemand je garanderen.

Je zou een (goede!) sata (voeding) naar molex adapter kunnen gebruiken

Verwijderd

Topicstarter
@xh3adshotx Dank voor je antwoord, dan moet ik het helaas maar uit de psu halen. Kan het toevallig ook via pricewatch: Noctua NA-FC1 PWM Fan Controller of je weet? Als je hier kijkt, https://ic.tweakimg.net/ext/i/2001587905.jpeg kan ik het aansluiten via dat ene kabeltje toch?

• xh3adshotx
Verwijderd schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 20:59:
@xh3adshotx Dank voor je antwoord, dan moet ik het helaas maar uit de psu halen. Kan het toevallig ook via pricewatch: Noctua NA-FC1 PWM Fan Controller of je weet? Als je hier kijkt, https://ic.tweakimg.net/ext/i/2001587905.jpeg kan ik het aansluiten via dat ene kabeltje toch?
Dan moet je de power-supply kabel gebruiken anders haal je de spanning nog van je moederbord header. Als ik dan kijk op HighFlow word de kabel aangeduid als:
NA-AC4 input cable with power supply adaptor
Zoek ik vervolgens de manual op dan staat hij er inderdaad in bij nummer 8:
NA-AC4 input cable with power supply adaptor: Connects the device to the power supply (S-ATA connector) and the motherboard (obtaining PWM input from the motherboard and forwarding RPM speed information to the motherboard).
Als jouw voeding dus een vrije s-ata connector heeft kan dit. Je kunt de snelheid van de fan dan als nog regelen via het moederbord. Alleen het PWM signaal wordt gebruik van het moederbord als je de genoemde NA-AC4 kabel gebruikt.

[ Voor 6% gewijzigd door xh3adshotx op 11-10-2017 21:45 ]

Verwijderd

Topicstarter
@xh3adshotx Bedankt voor het meekijken! Ik heb inderdaad een vrije s-ata connector over op de voeding. Een laatste vraag nog, dan laat ik je echt met rust haha, bestaat er niet zo n kabel? https://ibb.co/h9fKfb Dan bespaart me weer een beetje geld en ruimte want nu hangt er dan zo'n kabeltje los erbij die geen functie heeft. Bij voorbaat dank weer!

''Je kunt de snelheid van de fan dan als nog regelen via het moederbord.''

Ik sluit hem aan op de CPU OPT (omdat t de enige is die over is en CPU OPT kun je helaas nooit pwm-en omdat hij hetzelfde doet als de CPU header helaas. Maar de 182P fan heeft een controller zelf :-)

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 11-10-2017 22:03 ]

• xh3adshotx
Verwijderd schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 21:59:
@xh3adshotx Bedankt voor het meekijken! Ik heb inderdaad een vrije s-ata connector over op de voeding. Een laatste vraag nog, dan laat ik je echt met rust haha, bestaat er niet zo n kabel? https://ibb.co/h9fKfb Dan bespaart me weer een beetje geld en ruimte want nu hangt er dan zo'n kabeltje los erbij die geen functie heeft. Bij voorbaat dank weer!

''Je kunt de snelheid van de fan dan als nog regelen via het moederbord.''

Ik sluit hem aan op de CPU OPT (omdat t de enige is die over is en CPU OPT kun je helaas nooit pwm-en omdat hij hetzelfde doet als de CPU header helaas. Maar de 182P fan heeft een controller zelf :-)
Dat is inderdaad ook een optie, moet je alleen zo’n kabel kunnen vinden. Kan alleen dit soort dingen vinden.

Verwijderd

Topicstarter
@xh3adshotx bedankt, helemaal goed!
Pagina: 1