xs4all nieuwsbrief verplicht HTML, niet meer text-only

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nldudok1
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-09 11:09
Ik was vandaag zeer verbaasd over het intro van de xs4all nieuwsbrief.
XS4ALL Nieuwsbrief

Vanaf volgende maand ontvangt u onze nieuwsbrief in HTML
Vanaf november vervangen we de text-variant van onze nieuwsbrief voor een opgemaakte variant in HTML. U ontvangt onze nieuwsbrief dan voortaan opgemaakt in onze huisstijl en met afbeeldingen. In het begin wilden veel klanten onze nieuwsbrief zonder opmaak en beeld ontvangen. Inmiddels zijn veel klanten overgestapt naar de opgemaakte variant en is de text-only groep te klein geworden. Daarom stoppen we ermee. Wilt u onze nieuwsbrief niet in HTML ontvangen, dan spijt ons dat zeer. U kunt zich makkelijk afmelden via Mijn XS4ALL. We hopen natuurlijk dat u onze HTML-nieuwsbrief blijft waarderen en nog lang onze tips, nieuwtjes en acties blijft lezen.
Ik snap dit niet. Waarom?
Waarom worden privacybewuste gebruikers verplicht om de nieuwsbrief in HTML te ontvangen.
Het argument van xs4all "Inmiddels zijn veel klanten overgestapt naar de opgemaakte variant en is de text-only groep te klein geworden."

Wat mij betreft zijn dat oneigenlijke argumenten.
Dat een andere groep klanten HTML mail wil, betekend toch niet dat ik het opeens ook zou willen. Het betekend alleen dat minder klanten de gevaren er van inzien.

Je kunt een HTML nieuwsbrief automatisch omzetten in een text-only variant. Dat regelt elk behoorlijk nieuwsbrievensysteem voor je.
Dat kost geen geld en slechts één maal een heel klein beetje moeite.
Zelf al heb je nog maar één text--only gebruiker, dan kun je dit nog gewoon laten bestaan.

Aan de andere kant zijn er heldere motieven waarom ik, en nog steeds een aantal bewuste gebruikers met mij, hebben gekozen om geen HTML email te ontvangen.
Een text-only email is inherent veilig en makkelijk te lezen op elk device.
Een HTML email bevat inherente gevaren. Links naar gevaarlijke sites kunnen verbloemt worden. Afhankelijk van je emailpakket instellingen kunnen plaatjes of andere bestanden, en in sommige gevallen zelfs scripts, automatisch geopend, getoond of gestart worden. Allemaal met potentiële gevaren. En een HTML mail kost meer data, zelfs als je de plaatjes niet download.

Een text-only email heeft geen last van dit alles.
What you see is what you get. Altijd.
De tekst is helder te lezen op elk device, en niet verstopt tussen plaatjes.
Er worden geen bestanden gedownload of geopend.
Bij een link zie je precies waar de link heen wijst. Geen verborgen link bestemmingen.
En je kunt niet getracked worden door plaatjes die automatisch geopend worden. Ook niet als in je je emailpakket per ongeluk hebt vergeten om plaatjes tonen uit te zetten.
Maar misschien is dit wel de achterliggende reden. Misschien wil Xs4all wel graag het lezen van alle nieuwsbrieven tracken. Privacy van je eigen klanten is tenslotte ook niet zo belangrijk meer voor de huidige xs4all.
En de marketing afdeling wil natuurlijk niet dat ik de tekst lees. Nee, ik moet overspoelt en overtuigd worden met plaatjes.

Hoe dan ook. Het argument dat veel anderen hebben gekozen voor HTML mail, is voor mij geen enkele reden waarom ik dat nu ook opeens zou willen.
Ik wil dat niet.
Als Xs4all mij tegen mijn wil HTML mails gaat sturen dan heb ik geen andere keus dan de nieuwsbrief op te zeggen.
Terwijl ik dat ontzettend jammer zou vinden. Ik blijf heel graag op de hoogte van de ontwikkelingen.

Xs4all, doe nou alsjeblief the right thing.
Laat je HTML-mail automatisch converteren naar text-only voor de mensen die dat fijn vinden. Ook al is dat maar een kleine groep.
Dit is wel een zeer privacy bewuste technisch onderlegde klantengroep die ook hun familie en kennissen overtuigd om voor xs4all te kiezen. Omdat dat de meest privacybewuste en veilige en betrouwbare provider is. Of moet ik zeggen was.
Want de meerwaarde ten opzichte van ziggo en eigenaar KPN wordt volgens mij steeds kleiner.
Er komt een dag dat we de concurrent gaan aanraden. (sommigen doen dat al) En daar wordt marketing zeker niet blij van.

Wat is jouw mening?
Begint xs4all af te glijden op het gebied van privacy en klantvriendelijkheid, of ga ik zelf gewoon niet genoeg mee met mijn tijd en moet ik niet zo zeuren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Heb je bovenstaande al onder de aandacht gebracht bij xs4all? Als je enkel op een forum je ongenoegen laat blijken zal dit niet echt bekend worden bij hen.

Mijn persoonlijke mening: text-only is m.i. iets van de jaren '80. Tegenwoordig zijn alle verbindingen snel genoeg en is het data-argument ook niet geheel relevant. Op mobiel ok, maar ook daar is de gemiddelde bundel ruim zat om de plaatjes van een nieuwsbrief die 1x per maand(?) verschijnt te kunnen handelen. En anders is er wifi. Privacy kan een argument zijn, maar i.m.o. loopt dat allemaal wel los met een massaal verstuurde nieuwsbrief.

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:20

P_Tingen

omdat het KAN

Mooi verhaal. Ik zou het inderdaad naar xs4all sturen en niet alleen hier publiceren. Ik ben het met je eens dat het voor xs4all meer moeite kost om het uit te zetten dan om het - desnoods voor 1 klant - aan te laten staan. Voor de rest zit je mail wel een beetje (no offence) tegen het zeuren aan: voor wat betreft de extra data zou ik zeggen: who cares. Voor wat betreft stiekeme links naar malware zou ik zeggen dat als je xs4all daarvan verdenkt dat je dan sowieso beter een andere internetboer kan opzoeken.

Alleen voor wat betreft je privacy issues heb je een punt. Ik kan me inderdaad voorstellen dat men bij xs4all graag wil weten hoeveel mensen de nieuwsbrief lezen en op dingen daarin klikken. Of jij dat dan maar goed moet vinden is een tweede.

Maar goed, waar hebben we het over? Een nieuwsbrief. Een fokking NIEUWSBRIEF! Nou heb ik persoonlijk iets tegen nieuwsbrieven. Je kan geen scheet bestellen op internet of bedrijven abonneren je automatisch op hun nieuwsbrief. Zodra er een bij mij binnenkomt zoek ik al naar de unsubscribe-knop.

Dat brengt me ook bij de oplossing voor je 'probleem': unsubscribe van de nieuwsbrief en volg de berichten op hun blog. Volgens henzelf zijn alle berichten ook daar te lezen.

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11-09 10:00

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Je kunt altijd je mail-reader op text-only zetten (mutt bijvoorbeeld) of in je .procmailrc deze nieuwsbrief altijd laten omzetten naar textonly.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl