Windows 10 crashed na 1 minuut na installatie GPU

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ekstergroen
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11-09 20:35
Dit is het geval:

PC is bijna 4 jaar oud, de videokaart, een Gigabyte R9 280x heeft het altijd prima gedaan. Tot hij bij een spel opeens een Grey Screen of Death gaf, herstarten en er was weer niks aan de hand totdat er weer 'load' op de GPU kwam en hij crashte (hoefde niet eens een game te zijn, ook HD content).

Drivers dus eraf gegooid met DDU, veilige modus, andere drivers erop, herstarten.. totaal geen beeld meer, naar intel HD graphics overgeschakeld, tadaa, nieuw euvel was geboren: na 1 minuut van het laden van windows een hardcrash. Dit was voor de duidelijkheid met de GPU eruit.

Videokaart eruit, opnieuw opstarten, windows loopt vast in beginscherm. Herstel gedaan via startscherm windows, startte toen normaal op en werk nu via de intel HD graphics.

Ik heb een keer de videokaart weer geprobeerd te installeren, maar windows vind alleen een VGA kaart, ik vermoed dat bij de installatie hiervan iets misgaat en hij daardoor crashed. Wat niet logisch is gezien hij ook zonder de videokaart kan crashen.

Wat denken jullie, is de GPU aan het doodgaan of is er meer aan de hand? sfc/scannow laat niets zien, evenals tests op het GPU geheugen, bios update voor t moederbord hielp ook niet.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Welk type en merk voeding gebruik je ? Kan zijn dat het daaraan ligt, maar de 7950/7970/280/290 series hebben ook last van hete mosfets en gaar worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ekstergroen
ToFast schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 18:22:
Welk type en merk voeding gebruik je ? Kan zijn dat het daaraan ligt, maar de 7950/7970/280/290 series hebben ook last van hete mosfets en gaar worden.
De SFXpro 550w.

Tot nog toe is hij sinds de GPU eruit is en windows wat herstel dingen heeft gedaan via het opstartscherm niet meer gecrashed.

Dus of de GPU is technisch niet goed meer, of er is wat anders aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ekstergroen
Ok, na gisteren alles te hebben opgegeven en de GPU te hebben opgeborgen, las ik toevallig dit op het AMD reddit kanaal:

https://www.reddit.com/r/.../?st=j8n7z08h&sh=fada29ca

In combinatie met

https://rog.asus.com/forum/archive/index.php/t-57432.html

Een van de ACPI interface gaf inderdaad een oranje uitroepteken in apparaatbeheer. Na het installeren van deze Asus Sense driver, en de stappen te hebben gevolgd van het reddit kanaal in combinatie met het bijwerken van de videokaart via windows zelf (in de veilige modus) is alles nu opgelost en hij doet het weer helemaal, ook na verschillende tests.

Waarom de ACPI interface en de videokaart driver en windows raar gingen doen terwijl er schijnbaar niks is veranderd aan driverversie of andere software... waarschijnlijk lag het aan één van deze windows updates:

http://i.imgur.com/hHnavJg.png

Ik sta er zelf van te kijken dat dit puur software gerelateerd is geweest. Dit scheelt me in ieder geval een kapotte videokaart ;)

[ Voor 16% gewijzigd door Ekstergroen op 11-10-2017 20:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:59

nelizmastr

Goed wies kapot

Welkom in de wondere wereld van Windows en Microsoft aapjes die de updates zonder testen de productie ingooien :+

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ekstergroen
nelizmastr schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 14:17:
Welkom in de wondere wereld van Windows en Microsoft aapjes die de updates zonder testen de productie ingooien :+
Ik had gehoop dat dat het was maar... na een paar uur een yellow screen of death, zelfde problemen. Ik geef het op, de GPU is voor 95% zeker gewoon stuk na ~4 jaar. Dat wordt op zoek gaan naar een nieuwe, sigh. :'(

Spreekwoordelijk bied ik hierbij mijn verontschuldigen aan aan Microsoft, het lag niet aan uw updates.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20:07
Wissel je voeding eens,(4jaar) het kan ook maar zo zijn dat updates meer (piek)power vragen, of door een bug.

[ Voor 17% gewijzigd door Mel33 op 12-10-2017 16:03 ]

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ekstergroen
mell33 schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 16:01:
Wissel je voeding eens, het kan maar zo zijn dat updates meer (piek)power vragen door een bug.
Hoe bedoel je? Ik heb maar één voeding voorhanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
Maar het kan aan je voeding liggen. dus ja

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
@Ekstergroen Wat hij bedoelt is dat je wellicht je grafische kaart kan vervangen, maar dat die ook problemen geeft omdat de voeding stuk is. Je kunt kijken of je ergens een voeding kan lenen, de grafische kaart bij iemand anders in een pc kan proberen om te zien of het probleem dan weg is. Of je kunt de grafische kaart vervangen en erachter komen dat je 100en euro's hebt uitgegeven terwijl dat het probleem niet is geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggy_NL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14-08 14:22
Ik heb nog wel (goedkope, lichte) GPU's hier liggen. Als je er een paar moet hebben kan je een berichtje naar mij sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ekstergroen
mell33 schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 16:04:
Maar het kan aan je voeding liggen. dus ja
Bijna zeker van niet, want al bij de installatie in apparaatbeheer BAM meteen kuren (en heb zo'n beetje mogelijke driver/software gerelateerde oorzaken weg kunnen trepen o.a. met AI suite = moederbord software). Maar je weet nooit, dus bedankt voor de suggestie, ik zal eens een andere, oudere kaart proberen dit weekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arvidbeheerder
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:20
Probeer is een live cd van Ubuntu of zo te starten zodat je zeker weet dat het geen software probleem is. En hoe simpel zijn die psu's die je hebt liggen? Want zoveel load komt er niet kijken bij een Windows start

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
Ekstergroen schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 17:40:
[...]

Bijna zeker van niet, want al bij de installatie in apparaatbeheer BAM meteen kuren (en heb zo'n beetje mogelijke driver/software gerelateerde oorzaken weg kunnen trepen o.a. met AI suite = moederbord software). Maar je weet nooit, dus bedankt voor de suggestie, ik zal eens een andere, oudere kaart proberen dit weekend.
Dat kan nog wel duiden op je voeding, driver installeren, dan komt de kaart in actie, en kan je voeding het niet geven. Maar idd de kaart even testen in een andere pc, en als dat niks uitwijst, missc je voeding wisselen, en als dat het niet is, dan zal het je ram, en daarna je moederbord kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ekstergroen
mell33 schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 09:52:
[...]

Dat kan nog wel duiden op je voeding, driver installeren, dan komt de kaart in actie, en kan je voeding het niet geven. Maar idd de kaart even testen in een andere pc, en als dat niks uitwijst, missc je voeding wisselen, en als dat het niet is, dan zal het je ram, en daarna je moederbord kunnen zijn.
Ik heb al een andere, oudere videokaart erin gehad (6770), die deed het gewoon op volle belasting (108w, feitelijk rond de 96w met belasting volgens de specificaties), ik heb niet echt een andere PC om de videokaart te testen (iig geen waarvan de BIOS unlocked is) . Wat zijn goede manieren om je ram en moederbord te testen, denk je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
Ekstergroen schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 10:08:
[...]

Ik heb al een andere, oudere videokaart erin gehad (6770), die deed het gewoon op volle belasting (108w, feitelijk rond de 96w met belasting volgens de specificaties), ik heb niet echt een andere PC om de videokaart te testen (iig geen waarvan de BIOS unlocked is) . Wat zijn goede manieren om je ram en moederbord te testen, denk je?
1.Ik zie bij de specs van je kaart dat het een 600Watt voeding voorstelt, Ik gooi het nog even op je 4 jaar oude voeding, omdat de oude kaart wel werkt, maar je kan je kaart (of voeding) even laten testen bij een pc boer, anders weet je niets zeker, maar een voeding in jou pc wisselen is een betere optie.
2. En wat voor OS zet je er op, en zijn er dan al drivers door windows geinstalleerd, door win zelf?
3. Waarom moet je een unlocked bios hebben, en wat bedoel je daarmee? of bedoel je cpu unlocked?
4. is je bios up to date. (je weet nooit of het helpt)
5 je ram testen, zijn 24uurs testen voor zoals memtest86 (en probeer het eens met 1 reepje, hoe is je pc dan)
Moederbord doet het of doet het niet, je kan er wel een diagnose pci kaart voor kopen. maar moederbord onderdelen op werking testen is gewoon trail and error.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
Over welke pc hebben we het eigenlijk? Met losse onderdelen of een kant en klare?
Want vaak bij die laatste is de voeding niet echt lekker.
Maak je kast eens open en plaats hier desnoods een foto van de sticker op de voeding?
Als dat een Z merk is zeg maar, dan kun je die hoe dan ook beter vervangen. Dan zegt het vermogen namelijk ook niet altijd veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ekstergroen
Arunia schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 10:32:
Over welke pc hebben we het eigenlijk? Met losse onderdelen of een kant en klare?
Want vaak bij die laatste is de voeding niet echt lekker.
Maak je kast eens open en plaats hier desnoods een foto van de sticker op de voeding?
Als dat een Z merk is zeg maar, dan kun je die hoe dan ook beter vervangen. Dan zegt het vermogen namelijk ook niet altijd veel.
De PC waar de R9 280x inzat is gewoon een custom build, met vrije bios. Hier zit de genoemde voeding in.

De 2e PC waar ik de 6770 uit heb gehaald is een fabrieksPC met gelockte bios en bijna dichtgetimmerde kast. Die is verder ook niet relevant in deze.

[ Voor 24% gewijzigd door Ekstergroen op 13-10-2017 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
@Ekstergroen Die psu heb ik overheen gekeken. Excuses.
De andere pc is inderdaad ook totaal niet interessant.
Gaat mij er meer om, post eens alle onderdelen van je pc. Merk en model.

Overigens kun je die 280x ook gewoon in die andere pc plaatsen. Het bios blockt niet de gpu voor zover. Gaat meestal alleen om cpu.
Daarbij, niet geschoten is altijd mis.
Pagina: 1