Gevraagd Advies Homecinema+HiFi setup

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niph82
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 05-10 21:03
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaanden vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?
Complete setup voor HiFi, Homecinema (incl KPN box) en gaming. Reeds aanwezig is een Samsung fullHD tv (geen smart tv, +- uit 2010), KPN box en gaming. De set moet komen in de plaats van de oude Samsung HTC5900 uit 2010. Deze is aan het einde van z'n tijd, oa de optische unit doet het vaker niet dan wel.

Wat is je budget?
Voor het geheel ongeveer 2000 euro voor de basis incl speakers, met de realisatie dat bv speakers kunnen starten met een 2.0 of 3.0 set en er later uitgebreid kan worden naar 5.1 of verder. Modulaire aanpak kan dus.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
digitale tv (KPN), streaming diensten audio/video, dvd/blue-ray, cd/netwerk (airplay), xbox360/wii(met hdmi adapter).

Wat heb je zelf al gevonden?
Goedkoop = duurkoop. Ik ga dus wel voor kwaliteit/gerenommeerde merken. Ik overweeg bv de Denon AVR 2400H als receiver, of een vergelijkbare Marantz. Over de Onkyo's heb ik veel negatieve dingen gelezen en deze hebben dus niet mijn voorkeur.
Waar ik nu vooral tegen aanloop is de veelheid aan cd/dvd/blue ray spelers en de enorme prijs verschillen. Voor mij als eindgebruiker niet heel duidelijk wat precies de pro's/con's zijn van de verschillende apparaten (50 euro tot 800 ofzo). De receivers die ik op het oog heb (en omdat ik zowel beeld als geluid met 5.1 of hoger (evt toekomstig) vind zal het een receiver worden ipv versterker, of iemand moet hier het tegendeel kunnen argumenteren) zijn al voorzien van diverse 'smart' functies. Ik hoef uiteraard geen 3 apparaten die alle 3 netflix aanbieden....

Welke vragen heb je hier nog over?
Welke blue-ray / cd speler zou bij bv de Denon receiver goed matchen. De Denon/Marantz blue-ray is prijzig, speelt wel nagenoeg alles...
Is een receiver inderdaad de juiste keuze voor mijn situatie, of zou een versterker beter zijn (en waarom?)
Gebruikersgemak is wel een ding, geen 5 aparte afstandsbedieningen... het geheel staat bij ons open (niet in een kast) dus ook looks zijn een (weliswaar kleinere) factor.

Ik heb al diverse webwinkels (hifiklubben/hificorner en anderen) bekeken. Veel info over de apparaten zelf maar welke combinaties geschikt zijn vind ik daar niet. Ik wil er zeker ook nog ergens langs gaan voordat ik werkelijk iets aanschaf (ook ivm testen speakers) maar hoop hier op een onafhankelijker advies dan van een verkoper die toch z'n targets moet halen en rekening houdt met de winstmargers op bepaalde producten.

Mijn dank alvast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03:49

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Bij het uitkiezen van een receiver kan je de Pricewatch (bovenaan in de rode balk) gebruiken en houd je de volgende stappen aan:
  1. Bepaal het aantal benodigde speakerkanalen > bijv. minimaal 5.1 én hoger
  2. Bepaal het minimaal aantal benodigde HDMI-aansluitingen + 1 (of meer) en minimaal HDCP 2.2 en HDMI 2.x (2.0a, 2.0b of 2.1)
  3. Filter op benodigde opties > Dolby True HD, 4k passthrough, Spotify, etc
  4. Filter op extra opties
categorie: Versterkers en receivers

Op de eerste drie filter je en zet je apparaten in de vergelijker. Dan is het daarna enkel nog kijken wat de verschillen en/of extra's zijn t.o.v. elkaar. Gekende receiverbouwers zoals Sony, Denon, Marantz, Pioneer en Onkyo zijn vaak goede keuzes. Je hebt gelijk dat Onkyo een tijd lang problemen heeft gehad. Als je je daar niet fijn bij voelt, selecteer je dit merk dus niet. Je kunt ook bij duurdere merken kijken zoals Anthem, Arcam, Integra en NAD, maar behalve een hogere prijs, bieden ze vaak zelfs minder opties de eerder genoemde 5.

Met een budget van € 2000 kom je echt wel een heel eind, zeker als je het stap-voor-stap wil opbouwen. In audio-videoland kan je echter alles in een paar tellen uitgeven. Op gaat kan het altijd, maar dat hoeft natuurlijk niet.

Qua blu-rayspelers hoeft het helemaal niet zo heel gek te zijn. Als je geen uhd-films wilt afspelen op een 4k-televisie, zullen de meeste normale blu-rayspelers wel voldoen. Wil je wel uhd-films op een 4k-televisie gaan afspelen, dan moet je perse een uhd-blu-rayspeler hebben.

categorie: Blu-ray en DVD

V.w.b. de speakers is het beste advies om te gaan luisteren. Natuurlijk kun je je inlezen en die kennis als basis gebruiken, maar speakers zorgen voor een verschillend geluid dat past bij een verschillende smaak. Zo dacht ik, toen ik op weg was naar een luistersessie, vrij zeker te weten dat ik met B&W of Kef naar huis zou gaan. Goede recensies en de omschrijving van het geluid sprak me aan. In 2 verschillende winkels bleek dat het helemaal mijn "sound" niet was en ben ik uiteindelijk met Focal naar huis gegaan.

V.w.b. de speakersetup zijn de 2 fronts en de center het belangrijkst, gevolgd door de subwoofer. Front en center koop je het liefst van hetzelfde merk en als het even kan ook uit dezelfde serie, zodat kwaliteit en klankbeeld overeenkomt. Alle andere speakers, inclusief de subwoofer, mogen uit andere series, of ook van andere merken zijn. Die zijn namelijk voor de effecten en dat is veel minder bepalend voor een fijne ervaring, dan de fronts + center.

Vergeet niet dat bij een zelf samengesteld systeem de bekabeling er nog los bij komt.
Qua verdeling zou ik niet meer dan 1/3 van je budget aan de receiver + blu-ray uitgeven en de rest voor de speakers gebruiken.

[ Voor 9% gewijzigd door Jorgen op 10-10-2017 18:56 ]

Your Friendly Neighborhood Moderator