'WhatsApp-activiteit is met eenvoudige extensie in kaart te

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thefal
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-09 13:50
nieuws: 'WhatsApp-activiteit is met eenvoudige extensie in kaart te brengen'

Ik mis in dit artikel informatie, of de gegeven informatie klopt niet.

Het artikel waar naar gelinkt wordt gaat er enkel over dat je kan volgen op welke momenten iemand online is en op welke momenten deze persoon offline is, meer niet. Het is al lang en breed bekend dat dit te volgen is, zoals ook meerdere keren in de comments wordt gezegd. Echter zeggen jullie dit:
Softwareontwerper Rob Heaton heeft een kwetsbaarheid in WhatsApp blootgelegd waarmee iemand via een eenvoudige extensie kan achterhalen wie met wie aan het chatten is.
Daar kan ik niks over vinden op de gelinkte pagina.
Zo is bijvoorbeeld te achterhalen wanneer een gebruiker slaapt en wakker wordt.
Nee? Whatsapp weet niet wanneer je slaapt en wakker wordt, enkel wanneer je online of offline bent. Alleen als je weet dat iemand Whatsapp opstart zodra hij wakker wordt en als laatste app afsluit voo rhet slapen kan je dit zeggen.
Eerder ontdekte een andere ontwikkelaar ook al dat het vrij eenvoudig is om informatie over iemands WhatsApp-contactpersonen te verkrijgen via de webinterface.
Ook hier kan ik in het 2e artikel niks over vinden.

Het artikel lijkt het allemaal wat sensationeler te maken dan het daadwerkelijk is. Of mis ik iets?

[ Voor 0% gewijzigd door thefal op 10-10-2017 16:58 . Reden: /quote toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:22

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

thefal schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 16:56:
nieuws: 'WhatsApp-activiteit is met eenvoudige extensie in kaart te brengen'
Nee? Whatsapp weet niet wanneer je slaapt en wakker wordt, enkel wanneer je online of offline bent. Alleen als je weet dat iemand Whatsapp opstart zodra hij wakker wordt en als laatste app afsluit voo rhet slapen kan je dit zeggen.
Als jij langdurig dit in beeld brengt, kan je vanzelf redelijke patronen vinden, waaronder dat iemand 'redelijk aannemelijk' ligt te slapen, nooit kan iets met 100% zekerheid gezegd worden, maar het is met zo'n offline/online status wel aardig benaderbaar.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thefal
SinergyX schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 17:04:
[...]

Als jij langdurig dit in beeld brengt, kan je vanzelf redelijke patronen vinden, waaronder dat iemand 'redelijk aannemelijk' ligt te slapen, nooit kan iets met 100% zekerheid gezegd worden, maar het is met zo'n offline/online status wel aardig benaderbaar.
Klopt, maar dat is niet wat er staat. Er staat dat het letterlijk mogelijk is te achterhalen wanneer iemand slaapt en wakker wordt. Ik schrok en dacht dat er iets als een sleep tracker was ingebouwd ofzo, maar dat is niet zo. Wat er staat is dus fout. Bovendien kan ik dus niks vinden over "wie met wie chat."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmjjb
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 26-03 19:18
Het is natuurlijk een beetje geschreven op sensatie als ik het zo mag verwoorden.
Zoals de eerste reactie al aangaf kan dit al jaren en er is eigenlijks niks nieuws aan, behalve de demonstratie op iemand z'n pagina, dat deze persoon een stukje script injecteert en het 'opnieuw' aantoont.

In principe kan ik ook een screenrecorder aanzetten op skype of facebook messenger, of whatsapp of een camera buiten je huis neerzetten of naar je real time energie verbruik kijken of je een sms sturen in de midden van de nacht, om een aanname te doen of iemand slaapt.

En helaas moet ik @thefal gelijk geven dat er toch echt staat "wie met wie chat" en "te achterhalen wanneer een gebruiker slaapt en wakker wordt", terwijl dat dit dus niet waar is ;)

Natuurlijk kun je schattingen maken of iemand met iemand anders zit te chatten, maar het zijn en blijven aannames.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefal
@Koekiemonsterr Geen reactie van de redactie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koekiemonsterr
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13-10 09:17

Koekiemonsterr

I am so huuungry!

Bij deze actie in de vorm van een reactie van de redactie.

Had gister aan eind van middag en avond dit even gemist; het linken van mijn username werkt dan vaak het beste.

De kritiek hierboven begrijp ik wel, althans, niet helemaal op het punt van 'sensatie', want dat is nooit de bedoeling geweest.

Toen ik het bericht hierover las, was het me ook wel duidelijk dat dit niet meteen wereldschokkend was, omdat het in feite een kwestie is van zaken en patronen afleiden/voorspellen op basis van beschikbare data. Echter, ik heb het onverhoopt iets te stellig verwoord in de lead, alsof het zou gaan om een kwetsbaarheid via welke kwaadwillenden direct kunnen zien met wie er gechat wordt. Dat is inderdaad niet zo, het gaat om het herkennen van patronen waaruit je zaken kunt afleiden. Zo heb ik dat deels ook wel verwoord in het bericht zelf, maar inderdaad is het soms ook zo verwoord, dat de kwalificatie 'feitelijk onjuist' misschien bij lezers opkomt. Die kwalificatie is imo niet geheel op zijn plaats, maar ik snap de kritiek en de misverstanden die mogelijk zijn ontstaan. Ik had het e.e.a beter iets anders kunnen formuleren met een andere woordkeuze. Daar pas ik het e.e.a. weldra op aan. Dank voor de berichten hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefal
Ik ben het er niet helemaal mee eens dat men met en behoorlijke mate van zekerheid kan zeggen wie met wie aan het chatten is aan de hand van de beschikbare gegevens, maar de tekst is wel stukken beter zo!

Bedankt voor het aanpassen.
Pagina: 1