Wetgeving omtrent publiceren van bedrijfslocaties

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron3131
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 21-09-2022
Hallo!

Ik zit in de onderzoeksfase voor het opstarten van een platform waar ik de consument met bedrijven wil gaan koppelen. Het is mijn bedoeling om de bezoekers van deze website (consumenten) zelf de bedrijfslocaties te laten publiceren. Dus een soort van Smulweb.nl maar dan worden er locaties gedeeld.

Nu vraag ik me af of het is toegestaan om zomaar iemands bedrijfslocatie online zichtbaar te maken zonder dat het bedrijf daarvoor toestemming heeft gegeven. Daarnaast of het is toegestaan om bekend te maken wat dit bedrijf exact produceert of verhandeld.

Ik weet dat het bijvoorbeeld op google maps een soort van gebeurt, daar kun je namelijk als consument bedrijfslocaties toevoegen aan de kaart.

Alvast bedankt!

Groeten, Ron

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Of het toegestaan is weet ik niet, ben geen jurist.

Maar ik denk dat het vooral van de manier waarop afhangt.
En wat wil je hiermee bereiken?

Wat heeft de consument eraan, en wat heeft een bedrijf eraan?
En hoe ga jij jouw kosten dekkend maken / er geld aan verdienen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:23

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Een goed startpunt voor jouw vragen lijkt mij de Kamer van Koophandel, je kunt ze bellen, emailen, tweeten, online chatten of whatsappen.
Meteen ook vanuit mijn eigen standpunt als zzp'er: ik stel het absoluut niet op prijs dat mijn adres wordt gedeeld met wie dan ook zonder dat ik de verspreider ben.

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superkanjo
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17-09 16:44
ron3131 schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 16:24:
Daarnaast of het is toegestaan om bekend te maken wat dit bedrijf exact produceert of verhandeld.
Hoe ga jij aan deze informatie komen? En wat als jij niet de correcte informatie toont, wil jij je handen niet aan branden denk ik. Dit gaat verder dan enkel de bedrijfsnaam (zoals Google maps)
Ik weet dat het bijvoorbeeld op google maps een soort van gebeurt, daar kun je namelijk als consument bedrijfslocaties toevoegen aan de kaart.
Is de data die jij publiceert openbaar, kan iedereen die inzien (of moet je jouw dienst afnemen)? Bij Google maps is dit natuurlijk zo en kan me zo voorstellen dat dit wel enige nuance maakt.

[ Voor 9% gewijzigd door Superkanjo op 11-10-2017 09:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Nu online
Als je onjuiste informatie toont op je website, kan een bedrijf mogelijk omzet verliezen. Omdat jij dan verantwoordelijk bent, kan het zijn dat je aansprakelijk gesteld wordt met alle gevolgen van dien. Hoe wil je dat voorkomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat wij twee heel snel een probleem gaan krijgen als je ooit mijn bedrijfsgegevens publiceert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Ik zit in de onderzoeksfase voor het opstarten van een platform waar ik de consument met bedrijven wil gaan koppelen. Het is mijn bedoeling om de bezoekers van deze website (consumenten) zelf de bedrijfslocaties te laten publiceren. Dus een soort van Smulweb.nl maar dan worden er locaties gedeeld.
Waarom? Je kunt een lijst met bedrijven, branche en adresgegevens gewoon kopen bij de KvK.
Verwijderd schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 12:48:
Ik denk dat wij twee heel snel een probleem gaan krijgen als je ooit mijn bedrijfsgegevens publiceert.
Jij hebt dus ook een probleem met de KvK?

[ Voor 20% gewijzigd door Skyaero op 19-10-2017 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Standeman

Prutser 1e klasse

Dat soort gegevens zijn gewoon openbaar, dus het lijkt me geen probleem om bedrijfsgegevens te publiceren.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 00:01
Bedrijfs-contactgegevens zijn op zich niet naar een persoon te herleiden (of het moet een eenmanszaak zijn!! let daar dus wel op), dus in dat opzicht is het geen probleem, iig niet voor de wbp.
Daarnaast of het is toegestaan om bekend te maken wat dit bedrijf exact produceert of verhandeld.
Lijkt me ook geen geheime / onvindbare informatie. Alleen zal je er wel voor moeten zorgen dat deze informatie klopt. Er zijn heel wat bedrijven met communicatie-medewerkers in dienst wie dergelijke teksten schrijft, wanneer jij dan een eigen draai eraan geeft...zou je zomaar verkeerde informatie kunnen verspreiden over dat bedrijf - dat is niet de bedoeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo!

Nu vraag ik me af of het is toegestaan om zomaar iemands bedrijfslocatie online zichtbaar te maken zonder dat het bedrijf daarvoor toestemming heeft gegeven. Daarnaast of het is toegestaan om bekend te maken wat dit bedrijf exact produceert of verhandeld.

Alvast bedankt!

Groeten, Ron
Bedrijven zijn verplicht hun fysieke locatie te vermelden. Die informatie is dus sowieso publiek. Hoe jij die informatie verder wil aanbieden is aan jou. Zolang je geen informatie uit andermans database scrapet en dergelijke.

Informatie over wat het bedrijf doet mag geen probleem zijn. Begin je met reviews, dan zal je wat processen moeten hebben voor controle en misbruik.

Ik denk dat je meer zorgen moet hebben over het inbreuk maken van rechten van anderen die al doen wat jij wil gaan doen.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2017 14:54 ]

Pagina: 1