"AliExpress opladers zijn 'gevaarlijk' ", en goedkope NL?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjeefr
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07-06 10:03
Statistisch gezien ben ik 80% Pro OEM en 20% non-OEM opladers, oftewel: Gebruik die van Apple/Samsung, etc! En tegenovergesteld ben ik volledig tegen het gebruik van opladers van 30 cent van AliExpress. Meermaal gelezen over problemen en mijn eigen namaak Macbook opladers waren ook van een heel ander kaliber dan Apple originals.

Maar hoe zit het met officiële Nederlands-gelokaliseerde fysieke winkels, i.v.m. Nederlandse/Europese regels? De Flying Tiger (en misschien Xenos ook) zijn van die partijen waarbij je voor een paar euro (dus geen paar cent) ook een non-OEM oplader kan aanschaffen, maar toch oogt het vaak een beetje 'net niet'.

Nu heb ik deels al antwoord op mijn vraag, want mijn Macbook opladers waren bij BigDennis gekocht en dat is ook een Nederlandse partij. Desondanks alsnog mijn vraag: Hoe voorzichtig moet je zijn met goedkope 'Nederlandse' opladers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

445033

Voorzichtig. Had er hier 1 vd Action om 4 devices tegelijk op te laden. Is niet in brand gevlogen, maar rook wel naar brandlucht. Gelukkig gebeurde dit overdag en niet tijdens een nachtelijke sessie. Rommel!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:30

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Er was laatst een test van de NVWA waar ook een aantal merk laders gevaarlijk bleken.

https://www.inspectieresu...t_safety-entity_view_1-36
Zoals je kan zien zijn aantal merkloze, Nederlandse gevaarlijk.

[ Voor 14% gewijzigd door Mr_gadget op 10-10-2017 13:03 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WCA
  • Laatst online: 19:53

WCA

Je moet altijd voorzichtig zijn met apparaten die op netstroom werken. Met name die hoogspanning in laagspanning transformeren.

Geen verstand van elektronica? Koop alleen van merken die het marketingtechnisch niet kunnen hebben als hun product onveilig blijkt te zijn. (Grote merken dus). Dat is niet 100% een garantie, maar het is in het belang van deze merken om hun reputatie hoog te houden, dus die kunnen het zich doorgaans niet veroorloven om zooi uit te brengen. (voorbeelden: Apple/Samsung/Sony/Belkin/Mediamarkthuismerk/amazon/anker/griffin en nog veel meer merken)

Beetje/veel verstand van elektronica? Koop dan alleen bovenstaande opladers en opladers waar je teardowns van hebt gezien, en je zeker van weet dat ze veilig zijn. Je kan ze natuurlijk ook zelf openmaken, maar niet alles kan je non-destructief open maken.

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:25

Yucon

*broem*

Juist door deze vraag vraag ik me wel eens af of duurdere echt altijd beter zijn, of gewoon alleen duurder. Ik denk persoonlijk dat de enige haalbare afweging is te bekijken of de aanbieder iets heeft te verliezen. En dan heeft de action waarschijnlijk meer imagoschade te vrezen als iets afbrandt dan een willkeurige markthandelaar.

edit: scherm stond wat lang open, ik had bovenstaande niet gezien. Maar het komt dus op hetzelfde neer.

[ Voor 13% gewijzigd door Yucon op 10-10-2017 13:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurtPoindexter
  • Registratie: Februari 2017
  • Niet online
-

[ Voor 100% gewijzigd door CurtPoindexter op 19-10-2019 15:16 . Reden: Leeg ivm privacy ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Yucon schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 13:18:
Juist door deze vraag vraag ik me wel eens af of duurdere echt altijd beter zijn, of gewoon alleen duurder. Ik denk persoonlijk dat de enige haalbare afweging is te bekijken of de aanbieder iets heeft te verliezen. En dan heeft de action waarschijnlijk meer imagoschade te vrezen als iets afbrandt dan een willkeurige markthandelaar.

edit: scherm stond wat lang open, ik had bovenstaande niet gezien. Maar het komt dus op hetzelfde neer.
Probleem is de grijze import
Action en andere 'euro-stores' kopen partijen in, die goedkoop moeten zijn.

in 90% van de gevallen zie ik weinig tot geen verschil met 'mijn' ebay-artikelen, alleen de prijs, BTW en 'winst' erop, en in de schappen er mee
Hoesjes, kabels en nog van die verbruiksartikelen, de prijs zegt helemaal niets meer over de kwaliteit.

Ik koop zelf alleen maar 'bekende' merken ( Anker, Xiaomi e.d ) of inderdaad de originele
( al is dat ook lastig, aangezien er op bol.com tientallen accu's staan ( bv de i9505 / S4 ) varierend van 8€ tot 31€, waar de laatste gewoon dezelfde accu van $2.95 op Ebay/Ali is/kan zijn )

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Facepalm
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 04-06 00:51
Laders van de Action en dergelijke vertrouw ik ook niet helemaal, die koop ik niet meer. Wel via Aliexpress, maar dan moet je wel weten welke goed zijn. Ik kan deze site aanraden: http://www.lygte-info.dk/info/indexUSB%20UK.html

Staan van een heleboel verkrijgbare adapters reviews.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MelvinW
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 07-06 09:50
Bij een MacBook zou ik nooit een oplader van een derde partij gebruiken. Het zijn dure laptops en daar wil je geen risico mee lopen. Daarnaast heeft Apple het voor derden nooit mogelijk gemaakt om MagSafe-opladers te maken. Elke oplader met MagSafe-aansluiting dat niet gemaakt is door Apple is dus niet officieel goedgekeurd. Dat is ook de reden waarom grote merken als Belkin geen MacBook-opladers maken. Het mag simpelweg niet. Wie het wel doet is illegaal bezig en is dus sowieso al niet te vertrouwen.

Bij de nieuwere MacBooks die gebruik maken USB-C zou je wel een ander merk oplader kunnen kiezen, maar ook dan zou ik oppassen en alleen opladers van een goed merk kopen dat uitgebreid getest is.

Zelfde geldt voor de iPhone en iPad. Alleen laders gebruiken van grote merken gebruiken en kabels gebruiken die MFi-Certified zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA

WCA

Pajaras schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 13:25:
Laders van de Action en dergelijke vertrouw ik ook niet helemaal, die koop ik niet meer. Wel via Aliexpress, maar dan moet je wel weten welke goed zijn. Ik kan deze site aanraden: http://www.lygte-info.dk/info/indexUSB%20UK.html

Staan van een heleboel verkrijgbare adapters reviews.
Zelfs daarmee moet je nog oppassen, van de grote merken zoals xiaomi en blitzwolf (die doorgaans prima laders maken) zijn ook gewoon klonen in de omloop. Niet zo'n handig idee als je niet weet wat je doet dus.

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiMan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Zijn zulke lampen op Aliexpres ook gevaarlijk?

Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1SP2jLXXXXXbnXXXXq6xXFXXXg/110-V-220-V-1-W-led-verstelbare-Decrotive-Muur-Leeslamp-Boven-Bed-Plug-In.jpg_640x640.jpg

Bron: https://nl.aliexpress.com...Shipping/32706314874.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07-06 11:56

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Vilscon schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 12:57:
Nu heb ik deels al antwoord op mijn vraag, want mijn Macbook opladers waren bij BigDennis gekocht en dat is ook een Nederlandse partij. Desondanks alsnog mijn vraag: Hoe voorzichtig moet je zijn met goedkope 'Nederlandse' opladers?
Even voorzichtig als AliExpress, het is namelijk precies hetzelfde spul. De meeste inkopers hebben niet de expertise om de kwaliteit van elektronica de beoordelen, ze kopen dus maar wat.

Als importeur ben je wel verantwoordelijk dat de producten voldoen aan de CE-normering, maar dat wordt niet gecontroleerd vanuit de overheid. Enkel als er een probleem is, bijvoorbeeld met een ontploffende lader en men weet het te herleiden naar een winkel zie je dat er een terugroepactie van een product komt.

In NL koop je dus vaak hetzelfde als op AliExpress, maar in NL betaal je meer, dan heb je wel recht op garantie bij de verkoper. Als het product onveilig blijkt kun je de verkoper aansprakelijk stellen. Maar voorkomen is beter dan genezen...

Je moet voorzichtig zijn met alles wat op 230 volt werkt, een stekker heeft of lithiumbatterij. Bij een A-merk loop je minder kans dat er iets mis mee is, maar zelfs dan kan het een vervalsing zijn, zelfs als je in Europa koopt.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Vilscon schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 12:57:
Statistisch gezien ben ik 80% Pro OEM en 20% non-OEM opladers, oftewel: Gebruik die van Apple/Samsung, etc! En tegenovergesteld ben ik volledig tegen het gebruik van opladers van 30 cent van AliExpress. Meermaal gelezen over problemen en mijn eigen namaak Macbook opladers waren ook van een heel ander kaliber dan Apple originals.

Maar hoe zit het met officiële Nederlands-gelokaliseerde fysieke winkels, i.v.m. Nederlandse/Europese regels? De Flying Tiger (en misschien Xenos ook) zijn van die partijen waarbij je voor een paar euro (dus geen paar cent) ook een non-OEM oplader kan aanschaffen, maar toch oogt het vaak een beetje 'net niet'.

Als ?

Aan de kassa bij de Jumbo liggen ook laders. ik heb ze nog niet bekeken, iemand ?

[ Voor 3% gewijzigd door Hackus op 10-10-2017 13:49 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Alles wat zelf geproduceerd qua goedkoper spul wordt door bedrijven uit China komt, voldoet volgens mij echt niet aan de EU regels bij de elektronische apparatuur. Ik kan mij echt niet voorstellen dat het allemaal door de regels komt gezien de verschrikkelijk lage kwaliteitsnorm.
Ik ga tegenwoordig eerst googlen wie de fabrikant is en/of het niet bij Alixpress in de rommelbak ligt want dan hoeft het niet.
Zelfs (laptop)moederborden moet je daar niet vandaan halen. Ik heb ooit een dispuut gehad met een of handelaar daar. Ze hadden het uitgebreid getest en het moest werken en er kon helemaal niets aan de hand zijn. Nou het moederbord was helemaal niet getest en met defect geheugen werkte het wel en met het geheugen van het originele product, startte de laptop helemaal niet op.

Ik heb al zoveel meegemaakt dat het gewoon niet werkte, heet werd en/of slecht functioneerde. De kwaliteit ligt zo laag en er zijn heel veel bedrijven die maar importeren maar kwaliteit ho maar. Dan denk je dat je een EU bedrijf hebt en dan komt het alsnog uit China. Dan stuur ik het al terug. Ik ben heel selectief in het kopen van kabels geworden, alles wat maar qua bv netwerkkabels IPV6 ondersteunt gaat terug.

[ Voor 21% gewijzigd door itsalex op 10-10-2017 13:53 ]

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• WCA

WCA

Ik zou het niet vertrouwen. Sommige van dat soort adapters hebben slechte scheiding tussen hoog en laagspanning, het komt er dan op neer dat tussen de aarde en sommige delen van zo'n lamp, halve netspanning kan staan. Niet per definitie dat die specifieke lamp gevaarlijk is, om dat te weten zou de adapter open moeten. Het kan best dat ie gewoon veilig is.

zie hier bijvoobeeld, een usb lader die de metalen behuizing van je telefoon 110v maakt ten opzichte van de aarde :P

YouTube: This disco camping light can kill you. (Fabulously!)

[ Voor 7% gewijzigd door WCA op 10-10-2017 14:22 ]

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 01-06 11:46

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

Zijn opladers van xqisit ook gevaarlijk dan?

Offtopic:
Ik heb van een aantal GWW-bedrijven merkloze powerbanks met opdruk gekregen. Zou ik druk om moeten maken?

Volgens mij zijn het dit (Het zijn drie verschillende vormen).
Houten powerbank (Esdoorn).
https://promotiemateriaal.nl/houten-powerbank
Powerbank in een vorm van een vrachtwagen.
http://www.ladago.nl/powerbank-3d-eigen-vorm.html
Simpele powerbank met opdruk bedrijf.
https://www.vanhelden.nl/...-basic-plus-2600-mah-4199

De originele foto's stuur ik niet op, Anders heb ik ruzie met de drie GWW-bedrijven.

[ Voor 62% gewijzigd door MedionAkoya op 10-10-2017 18:15 ]

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MelvinW
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 07-06 09:50
MedionAkoya schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 17:51:
Zijn opladers van xqisit ook gevaarlijk dan?

Offtopic:
Ik heb van een aantal GWW-bedrijven merkloze powerbanks met opdruk gekregen. Zou ik druk om moeten maken?

Volgens mij zijn het dit (Het zijn drie verschillende vormen).
Houten powerbank (Esdoorn).
https://promotiemateriaal.nl/houten-powerbank
Powerbank in een vorm van een vrachtwagen.
http://www.ladago.nl/powerbank-3d-eigen-vorm.html
Simpele powerbank met opdruk bedrijf.
https://www.vanhelden.nl/...-basic-plus-2600-mah-4199

De originele foto's stuur ik niet op, Anders heb ik ruzie met de drie GWW-bedrijven.
Xqisit zal ongetwijfeld in orde zijn. Het gaat hier vooral om namaak/merkloos waar voor gewaarschuwd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evernote
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:44
Hoe zit het dan met kabels? Het gebruik van een officiële lader i.c.m. een third party kabel?

Kwam laatst bij de AH een meters lange (2m denk ik) lightning kabel tegen.

Rete handig als je ver van je stopcontact zit.

Hoe denkt men hier over?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xh3adshotx
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-02-2023
Evernote schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 20:00:
Hoe zit het dan met kabels? Het gebruik van een officiële lader i.c.m. een third party kabel?

Kwam laatst bij de AH een meters lange (2m denk ik) lightning kabel tegen.

Rete handig als je ver van je stopcontact zit.

Hoe denkt men hier over?
Dit is een voorbeeld van een USB-c kabel, kan zo snel niets vinden voor een lightning kabel maar kan mij voorstellen dat het een zelfde soort effect kan hebben.

Edit: dit soort kabels zijn ook twee meter en gewoon gecertificeerd of gewoon de originele.

[ Voor 25% gewijzigd door xh3adshotx op 10-10-2017 20:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ik ben erg tevreden over mijn Ikea Koppla welke door BigClive eens grondig onderzocht is..

al moet ik die zelf nog eens aan de tand voelen..

verder zijn mijn originele Samsung laders ook niet heilig.. gezien die dus meer dan de "rated" 2A kunnen leveren.. en dan dus ook behoorlijke warmte ontwikkeling hebben.. en de spanning direct bij de lader is ook niet stabiel (tussen de 4.6 en 5.2V / belast onbelast)

verder heb ik nog een 4 poorts lader die ooit bij de Aldi of Lidl weggekomen is.. als ik die "overbelast" gaat deze uit, aan, uit, aan, uit, aan, net zo lang tot de belasting weer onder de grens komt.. niet ideaal.
verder is de spanning "redelijk" stabiel tot de load duidelijk te hoog wordt ( tussen de 4.87 en 5.05V)

de lader die ik bij m'n chromecast kreeg laat met geen mogelijkheid meer dan 1A door.. en keurig bij 5V..

jammerlijk is mijn in de vakantie gebruikte test load in de sleurhut blijven liggen welke in de winterstalling staat :/ dus de koppla even een eerlijke test geven is mogelijk

[ Voor 76% gewijzigd door SMSfreakie op 10-10-2017 21:08 ]

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefal
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22-05 20:59
445033 schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 13:02:
Voorzichtig. Had er hier 1 vd Action om 4 devices tegelijk op te laden. Is niet in brand gevlogen, maar rook wel naar brandlucht. Gelukkig gebeurde dit overdag en niet tijdens een nachtelijke sessie. Rommel!
Was die toevallig wit met blauwe verlichting? Zo een heb ik namelijk, ook van Action.

De overige adapters die ik heb zijn enkel van Belkin of van bedrijven als Apple, Samsung, HTC... Ik heb ooit een advertentie gemaakt op Tweakers voor stroomadapters van telefoonmerken die in NL verkrijgbaar zijn, dit leek me het veiligst. Binnen een dag had ik 12 mensen die me er 1 aanboden voor prijzen van 0-5 euro. Ik heb uiteindelijk 1 HTC, 1 Sony en 1 LG gekocht toen.

[ Voor 31% gewijzigd door thefal op 11-10-2017 13:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MsG
  • Laatst online: 20:53

MsG

Forumzwerver

Ik heb al eens een ontplofte Chinese USB-lader gehad. In plaats van dat er ergens een zekering doorbrandt knalde met een luide knal de 'deksel' van de behuizing af, tegen mijn muur aan. Sindsdien wel iets voorzichtiger geworden met Chinees spul. Ik koop nu vaak gerenommeerde items, zo is de Koppla van IKEA een goede bekende, en heb je ook kwalitatieve Chinese merken zoals het welbekende Xiaomi of bijv. Blitzwolf. Dat soort items koop ik bij voorkeur ook eerder bij Banggood dan AlieXpress waar namaak ook meer aanwezig is.

Zodra het in Nederland voor een lage prijs bij een telefoon'turk'/Action/Xenos/Hema ligt is het vaak net zo onveilig als Aliexpress, of het moeten duidelijke echte merk-items zijn. De USB-kabels bij de Action gaan stuk als je er naar kijkt en ze laden traag op, dat zegt al genoeg over de kwaliteit. En ook bij de Hema was enkele jaren terug een terugroepactie van een bepaalde cheap-ass powerbank die ook veel op Aliexpress rondgaat.

Hetzelfde geldt voor van die geschenk-eletronica, bedrukte powerbanks enzo, dat is vaak dezelfde onbetrouwbare of onveilige rommel.

Als je een beetje goed shopt en naar aanbiedingen kijkt (ik gebruik daar bijv. Pepper voor) kan je best goedkoop aan je originele Xiaomi en Blitzwolf-achtige spullen komen.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P1nGu1n
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:31
MsG schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 13:41:
Ik koop nu vaak gerenommeerde items, zo is de Koppla van IKEA een goede bekende, en heb je ook kwalitatieve Chinese merken zoals het welbekende Xiaomi of bijv. Blitzwolf. Dat soort items koop ik bij voorkeur ook eerder bij Banggood dan AlieXpress waar namaak ook meer aanwezig is.
Precies dit doe ik ook, ik heb hier ook spul van o.a. Xiaomi en Blitzwolf liggen. Voor mij een prima balans tussen prijs en kwaliteit. Kwaliteit is IMO net zo goed als het originele spul, maar tegen een prijs die ligt tussen el-cheapo Chinese crap en de hoge originele prijzen.

El-cheapo Chinese USB-kabel is bijvoorbeeld 1 euro, een premium Chinees rond de 4 en OEM makkelijk 20. Dan is die middelste voor mij de beste deal.

[ Voor 9% gewijzigd door P1nGu1n op 11-10-2017 13:47 ]

Always code as if the guy who ends up maintaining your code will be a violent psychopath who knows where you live.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Kabels maken ook wel duidelijk verschil :-)
mijn 1.8m kabel van ANKER laad keurig met 2A mijn S7 vol..( ism de Koppla )
pak ik zo`n cheapass 1 meter kabeltje van bv de Action.. dan gaat het met 1.4A..

gok dat de kabelweerstand bij de actionkabeltjes duidelijk hoger is waardoor de telefoon zelf de laadstroom beperken gaat om het voltage maar hoog genoeg te houden..

heb zelfs een kabeltje welke bij een bluetoothsetje kwam.. van nog geen 20cm.. daar wil de telefoon met max 300mA laden.. goed nou maakt dat voor het bluetooth setje niet uit. daar zit immers toch een batterij van nog geen 250mA in :P

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epias
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
GreNade schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 13:11:
Koop alleen van merken die het marketingtechnisch niet kunnen hebben als hun product onveilig blijkt te zijn. (Grote merken dus)
Zoals het Surface Pro-Netsnoer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WCA

WCA

epias schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 14:30:
[...]
Zoals het Surface Pro-Netsnoer?
Een fabricage of designfout kan natuurlijk iedereen overkomen. in het geval van microsoft was de 8-kabel niet goed. Echter, hebben ze netjes een recall gedaan en iedereen een nieuw netsnoer gegeven. Ik zeg niet dat alle 'a-merken' per definitie allemaal 100% veilig zijn, wel dat die doorgaans meer aandacht besteden aan de veiligheid van hun producten.

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epias
  • Niet online
GreNade schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 14:50:
[...]
Een fabricage of designfout kan natuurlijk iedereen overkomen.
Dit is nou juist de reactie die je altijd hoort. Komt het product van AE, dan is het gelijk Chinese rommel... Is het Microsoft of welk ander westers bedrijf, dan is het een foutje wat iedereen kan overkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WCA

WCA

epias schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 15:18:
[...]
Dit is nou juist de reactie die je altijd hoort. Komt het product van AE, dan is het gelijk Chinese rommel... Is het Microsoft of welk ander westers bedrijf, dan is het een foutje wat iedereen kan overkomen.
Een heleboel producten uit china is structureel verkeerd. Er wordt in het ontwerp geen tot weinig aandacht besteed aan veiligheid. (zowel brandveiligheid, als elektrische veiligheid). Een merk zoals microsoft, zal nooit moedwillig een product uitbrengen dat moedwillig niet (om kosten te besparen, en zo een oplader voor 1,5 euro op de markt te zetten) aan de gestelde veiligheidseisen voldoet.

Ik zeg nìet dat alle westerse producten 100% veilig zijn
Ik zeg nìet dat alle chinese producten 100% onveilig zijn

Het enige wat ik wil zeggen is dat wanneer jij een merkproduct koopt, er een grotere kans is dat je product aan veiligheidseisen voldoet. Dat er dan een keer een foutje insluipt is een tweede, dat wordt middels een recall doorgaans opgelost. Heb je wel eens gezien hoe sommige merkloze opladers in elkaar zitten? Ontwerpen met minieme scheiding tussen hoog en laagspanning bijvoorbeeld?

Ik weet best dat een oplader van Banggood van bijv. Blitzwolf of Xiaomi, prima kwaliteit zal hebben. Betekent niet dat je iedereen die geen verstand van dit soort zaken heeft, maar aan kan gaan raden dat ze op aliexpress een lader gaan bestellen, die zien dan 'Oh, lader voor 1,5 euro! Das wel goedkoop'

[ Voor 10% gewijzigd door WCA op 11-10-2017 15:25 ]

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

445033

thefal schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 13:24:
[...]

Was die toevallig wit met blauwe verlichting? Zo een heb ik namelijk, ook van Action.
Yep. Levensgevaarlijk dat ding. })

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefal
445033 schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 15:38:
[...]

Yep. Levensgevaarlijk dat ding. })
Ik wilde er een met minimaal 3 poorten, maar zodra ik dat ding blauw zag oplichten werd ik bang! Hij powered 24/7 mijn chromecast en een paar uur per week een tablet...

Bij Kruidvad hadden ze onlangs een actie waarbij je op alles 50% korting kreeg, daar had ik er 1 gekocht voor iets van 4 euro ofzo. Het is dat 1 van de poorten maar 2,1A ondersteunt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Bij de Action liggen die el cheapo laders en usb kabels ook.. rommel.
Wel: het Kruidvat heeft prima Iphone laders / usb-lightning kabels.
Zijn Apple gecertificeerd maar kosten een fractie.
Op moment alleen verkrijgbaar:
https://www.kruidvat.nl/s...b+kabel&searchType=manual
Normale USB-lightning waren er wel...
https://cynthia.nl/kruidvat-budget-telefoon-accessoires/

Eisen van Apple:
https://support.apple.com/nl-nl/HT204566

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thefal
Ik denk dat @dodge_911 hier wel redelijk expert op is. Op zijn blog heeft hij veel posts waarin hij artikelen test. Ik heb weleens een kabel naar hem opgestuurd die hij vervolgens heeft getest. Hij test voornamelijk hoeveel stroom er door kabels heen gaat maar zal denk ik ook wel een idee hebben over de veiligheid.

Sorry als ik je stoor dodge

[ Voor 6% gewijzigd door thefal op 11-10-2017 15:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MsG
  • Laatst online: 20:53

MsG

Forumzwerver

Zag in de Action-folder van deze week ook deze staan: https://www.action.com/nl-nl/p/usb-wandlader/

Heb daar ook wel weer m'n bedenkingen bij. Zie het exacte model niet op die Deense charger-testwebsite helaas.

@dodge_911 maar even taggen, gezien het hierboven niet goed gaat.

[ Voor 14% gewijzigd door MsG op 11-10-2017 15:49 ]

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Niet doen dus...van de Action. Troep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Wat ik eigenlijk een groter gevaar vind zijn die stopcontacten met ingebouwde USB poorten.. gezien die echt 24/7 aan de stroom hangen.. vaak ook nog in een inbouw doos ( nog minder ventilatie) zijn gepropt..

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dodge_911
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

dodge_911

test wel 'ns wat

(overleden)
Thx voor de tags heren!
Ik wil altijd wel 'ns zo 'n lader testen als iemand zo lief is om d'r 1 op te sturen :)

Over Kruidvat Lightning kabels : als die even goed presteren als hun micro-usb tegenhangers, hou je je d'r best minstens 10 meter bij vandaan...

[ Voor 39% gewijzigd door dodge_911 op 11-10-2017 16:06 ]

:: Not an expert, but I play one on YouTube :: Dodgereviews @ Youtube ::

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epias
  • Niet online
GreNade schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 15:23:
[...]
Een merk zoals microsoft, zal nooit moedwillig een product uitbrengen dat moedwillig niet (om kosten te besparen, en zo een oplader voor 1,5 euro op de markt te zetten) aan de gestelde veiligheidseisen voldoet.
Dat is nou precies wat er gebeurt. Die power adapter of kabel (van bv. de Surface) wordt gewoon gesourced in China door Microsoft en daar let men inderdaad op de kosten (= moet zo goedkoop mogelijk) met alle gevolgen van dien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WCA

WCA

epias schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 16:04:
[...]
Dat is nou precies wat er gebeurt. Die power adapter of kabel (van bv. de Surface) wordt gewoon gesourced in China door Microsoft en daar let men inderdaad op de kosten (= moet zo goedkoop mogelijk) met alle gevolgen van dien.
Het moet zo goedkoop mogelijk, maar wel naar de eisen die microsoft aan die kabel stelt, namelijk dat die kabel veilig moet zijn.

Er is een verschil tussen een bedrijf dat opdracht geeft om naar specificatie iets te bouwen (bijv. Apple bij Foxconn) en een chinees die met zijn basis electronicakennis, zonder goedkeuringen of veiligheidskeurmerken, een zo goedkoop mogelijke oplader naar NL stuurt.

Dan kan je mijn comments uit context gaan trekken, en precies op hetgeen reageren wat ik nuanceer of uitleg in een later gedeelte van mijn comment, maar dan kunnen we eindeloos blijven discussieren.

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

445033

thefal schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 15:42:
[...]

Ik wilde er een met minimaal 3 poorten, maar zodra ik dat ding blauw zag oplichten werd ik bang! Hij powered 24/7 mijn chromecast en een paar uur per week een tablet...

Bij Kruidvad hadden ze onlangs een actie waarbij je op alles 50% korting kreeg, daar had ik er 1 gekocht voor iets van 4 euro ofzo. Het is dat 1 van de poorten maar 2,1A ondersteunt...
Had hier ook nog een usb kabel van 1,5 meter vd Action. 2 maanden later ..... kapot. Goedkoop is dus in dit geval te goedkoop=duurkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
dodge_911 schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 16:03:
Thx voor de tags heren!
Ik wil altijd wel 'ns zo 'n lader testen als iemand zo lief is om d'r 1 op te sturen :)

Over Kruidvat Lightning kabels : als die even goed presteren als hun micro-usb tegenhangers, hou je je d'r best minstens 10 meter bij vandaan...
welke bedoel je dan exact? :+

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dodge_911
  • Niet online

dodge_911

test wel 'ns wat

(overleden)
Qua micro-usb kabels?
Deze :

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marly
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 29-05-2021
GreNade schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 16:09:
[...]

Het moet zo goedkoop mogelijk, maar wel naar de eisen die microsoft aan die kabel stelt, namelijk dat die kabel veilig moet zijn.

Er is een verschil tussen een bedrijf dat opdracht geeft om naar specificatie iets te bouwen (bijv. Apple bij Foxconn) en een chinees die met zijn basis electronicakennis, zonder goedkeuringen of veiligheidskeurmerken, een zo goedkoop mogelijke oplader naar NL stuurt.

Dan kan je mijn comments uit context gaan trekken, en precies op hetgeen reageren wat ik nuanceer of uitleg in een later gedeelte van mijn comment, maar dan kunnen we eindeloos blijven discussieren.
Lijkt me inderdaad simpel: bijna alles wordt tegenwoordig goedkoper in China geproduceerd, maar wanneer dat in opdracht van een goed bekend merk is, moet het voldoen aan bepaalde veiligheidseisen.
Dan kan 't nog af en toe eens misgaan, net zoals wanneer bijv. Hak duizenden potjes appelmoes terugroept, omdat er in eentje een stukje glas gevonden is.
Maar er gelden in ieder geval veiligheidseisen en de bekende merken doen er zo snel mogelijk iets aan, omdat ze 'n naam te verliezen hebben.
'n No-name Chinees heeft niets te verliezen en veiligheidseisen... wat zijn dat? :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

dodge_911 schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 16:31:
[...]Qua micro-usb kabels? Deze ...
Tja zulke moet je nergens/nooit kopen ... 2 en 3 meter...tenzij je heel weinig stroom gaat vragen bij het opladen en het qua afstand echt niet anders kan....

Dus:
Waarom zou je in vredesnaam zo'n lange kabel kopen... ?
En: Waarom zijn de kortere niet getest?

Laadkabels altijd zo kort mogelijk kopen... 20 cm tot max 1 meter....maar zelfs dat is al lang, maar gaat nog net.

Ik ken de contact weerstand v/d USB stekker niet maar verder scheelt het dan voor het kabel deel dat:
*voor een 1 meter kabel ... de weerstand 2 tot 3x zo laag is... dus ook de voltage drop over dat deel 2-3x zo laag is
* voor de 20 cm kabel is dat zelfs: de weerstand 10-15x zo laag is... dus ook de voltage drop over dat deel 10-15x zo laag is

Vaak zijn die kortere kabels nog dikker qua koper core ook...

Niet alles van het Kruidvat is ok, je moet zelf ook nog na blijven denken....

Er zijn een mooi plaatjes van de kabel weerstand/spanningsdrop bij diverse kabellengtes/draaddikte

Bron: http://goughlui.com/2014/...t-might-be-charging-slow/

MET CONTACT WEERSTAND Zonder zie bron....
Afbeeldingslocatie: https://cdn2.goughlui.com/wp-content/uploads/2014/10/USB-Cable-Resistance-with-Contact-Resistance.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epias
  • Niet online
GreNade schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 16:09:
[...]
Die kabel was niet veilig, vandaar de terugroepactie en die adapter met kabel had ook alle goedkeuringen, go figure...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dodge_911
  • Niet online

dodge_911

test wel 'ns wat

(overleden)
route99 schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 17:04:
[...]

Tja zulke moet je nergens/nooit kopen ... 2 en 3 meter...tenzij je heel weinig stroom gaat vragen bij het opladen en het qua afstand echt niet anders kan....

Dus:
Waarom zou je in vredesnaam zo'n lange kabel kopen... ?
En: Waarom zijn de kortere niet getest?
Nergens, nooit zou ik dus al niet beweren. BlitzWolf heeft een mooie 2,5m kabel die het erg goed doet voor z'n lengte. Niet iedereen heeft de mogelijkheid om een 1m kabel te gebruiken, dus die mensen hebben graag een wat langere kabel.
De kortere was niet op voorraad toen, geloof ik, en het ging om langere kabels die lokaal verkrijgbaar waren, dus achteraf ook niet meer echt voor teruggegaan.
Laadkabels altijd zo kort mogelijk kopen... 20 cm tot max 1 meter....maar zelfs dat is al lang, maar gaat nog net.
Nogmaals, niet iedereen kan wat met een 1m kabel aan.
Ik ken de contact weerstand v/d USB stekker niet maar verder scheelt het dan voor het kabel deel dat:
*voor een 1 meter kabel ... de weerstand 2 tot 3x zo laag is... dus ook de voltage drop over dat deel 2-3x zo laag is
* voor de 20 cm kabel is dat zelfs: de weerstand 10-15x zo laag is... dus ook de voltage drop over dat deel 10-15x zo laag is

Vaak zijn die kortere kabels nog dikker qua koper core ook...

Niet alles van het Kruidvat is ok, je moet zelf ook nog na blijven denken....

Er zijn een mooi plaatjes van de kabel weerstand/spanningsdrop bij diverse kabellengtes/draaddikte

Bron: http://goughlui.com/2014/...t-might-be-charging-slow/

MET CONTACT WEERSTAND Zonder zie bron....
[afbeelding]
Ik heb ondertussen iets van een 100 kabels getest in totaal en in m'n google sheets kan je mooi zien wat bovenstaande tabel illustreert.

Wie trouwens op zoek is naar een goeie, veilige edoch goedkope lader met wat power, die kan ik de Ikea Koppla wel aanraden.
De power heb ik zelf getest, en de veiligheid ervan hebben zowel lygte-info als bigclivedotcom als goed bestempeld

[ Voor 10% gewijzigd door dodge_911 op 11-10-2017 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA

WCA

epias schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 17:11:
[...]
Die kabel was niet veilig, vandaar de terugroepactie en die adapter met kabel had ook alle goedkeuringen, go figure...
En dat gaat wel eens mis. Microsoft heeft echter niet gezegd tegen die fabrikant:

'Maak een kabel zo goedkoop mogelijk, schijt aan veiligheid'

maar

'Maak een kabel zo goedkoop mogelijk, zo maak je m, en hij moet veilig zijn'

Maar je staat niet open voor wat ik te zeggen heb volgens mij, je bijft uitspraken uit context trekken en je aan 1 voorbeeld vasthouden. Ik ga niet verder meer met je in discussie, laat iedereen maar eigen conclusies trekken. Fijne dag nog

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Ik hou het ook orgineel maar als ik uit moet wijken doe ik dat wel eens naar producten van Anker.
Dat is een prima fabrikant met een redelijke prijs, o.a. te krijgen op Amazon.de

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epias
  • Niet online
GreNade schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 17:15:
[...]
Maar je staat niet open voor wat ik te zeggen heb volgens mij
Ik heb inderdaad een andere mening, prima toch?
Fijne dag nog
Hetzelfde :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
dodge_911 schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 17:12:
Wie trouwens op zoek is naar een goeie, veilige edoch goedkope lader met wat power, die kan ik de Ikea Koppla wel aanraden.
De power heb ik zelf getest, en de veiligheid ervan hebben zowel lygte-info als bigclivedotcom als goed bestempeld
Mooi! weet ik dat ik daar mn Powerbank veilig mee kan laden.. :+
gaat iig sneller dan met de chromecast adapter die ik nu gebruik (capt keurig op 1A) maar dan duurt t nogal lang voor die weer vol getankt is kleine 16A

404 Signature not found

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• route99

route99

@dodge_911 Heb even voor de DodgeReviews - Micro USB cable test.xlsx
de gegevens grafisch verwerkt en hier geplaatst.
Ook al zitten er uitschieters bij gelijke lengtes, waardoor de correlatie factor niet best is (= ook logisch als je alles op een hoop gooit....en alleen meet), in de trend (trendlijn = de stippellijn) is toch wel duidelijk te zien dat een langere lengte leidt tot een grotere spanningsverlies, wat op zich te verwachten viel.

Waarom dan toch goede uitschieters bij langere kabels (en omgekeerd voor kortere): tja dat heeft wrs te maken dat niet bekend is welke kwaliteit draad er gebruikt is en of er nog andere factoren een rol spelen die niet meegenomen zijn/ die we niet kennen.

Edit:
Wat er wel duidelijk uitkomt en wat ik ook verwacht had: alle kabel rond de 50 cm en korter, geven weinig spanningsverlies. Verder: Dat ze zo kort bij elkaar liggen kan toeval zijn, immers het aantal gemeten kabels is is niet zo groot. Ik ga ervan uit dat het een aselectieve steekproef is, dus wat er per toeval voorhanden was.
Maar ...het zou er ook op kunnen duiden dat tot ca 50 cm de overgangsweerstand van de beide stekkers de overheersende factor is. Dat is dan ook in overeenkomst met wat je eerder kon lezen op:
http://goughlui.com/2014/...t-might-be-charging-slow/
The USB contact resistance of 30mohm is a “middle of the road” figure – many connectors specify 10mohm when new, and 30mohm through their lifetime, although 50mohm is acceptable for micro connectors.
.....in combi met de weerstand/m voor diverse draaddiktes (uitgedrukt in AWG, das precies omgekeerd wat wij gewend zijn als leken...AWG-wiki)
Afbeeldingslocatie: https://cdn2.goughlui.com/wp-content/uploads/2014/10/USB-Cable-Resistance-Data-in-Calculations.png

Afbeeldingslocatie: https://image.ibb.co/dqiyrG/kabels_Small.jpg

Edit 2:
Eigenlijk zou de fit moeten beantwoorden aan iets als:
y=ax + 2b
waarbij a=spanningsverlies per meter kabel
x= totale lengte waar de stroom door gaat
2b= 2x het spanningsverlies agv de connectoren

Zijn de connectoren verschillend dat zou het model moeten worden, dat is zuiverder:
y=ax+b+c
waarbij b en c de verschillende connectoren zijn...
Als b en c (toevallig) gelijk zijn... kom je uiteraard weer terug op y=ax + 2b :+
En je ziet de trend blijft als verwacht, de correlatie factor wordt wat slechter, maar dat kan ook komen door de redenen eerder genoemd (belangrijkste: het totaal niet weten v/d dikte v/h koper in de kabel).
Afbeeldingslocatie: https://image.ibb.co/kviyrG/kabel2_Small.jpg

[ Voor 58% gewijzigd door route99 op 12-10-2017 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Ik gebruik al een week of 10 een Soligic lightning kabel(1m) van de Action. €1,59 wel samen met org. lader A1400 van Apple. Ik ben tevreden, en niemand pakt deze. (waar Apple kabels als sneeuw voor de zon verdwijnen hier ;) )

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dodge_911
  • Niet online

dodge_911

test wel 'ns wat

(overleden)
Hackus schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 10:30:
Ik gebruik al een week of 10 een Soligic lightning kabel(1m) van de Action. €1,59 wel samen met org. lader A1400 van Apple. Ik ben tevreden, en niemand pakt deze. (waar Apple kabels als sneeuw voor de zon verdwijnen hier ;) )
Inclusief een hoop voltage drop, volgens mij.
De Sologic kabels die ik getest heb waren van mindere kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA

WCA

dodge_911 schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 10:58:
[...]

Inclusief een hoop voltage drop, volgens mij.
De Sologic kabels die ik getest heb waren van mindere kwaliteit.
Mijn GS6 wilde destijds wel fast charge aangeven, maar het ging niet sneller dan een 1a niet-fastcharger. Waardeloos.

Heb nu USB C kabels van Bastec en Blitzwolf Ampcore voor mijn OP3t, die gaan wel als een speer (alleen uiteraard geen dash charge)

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiMan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Ik gebruik USB (micro, C en lightning) van het merk Remax en die werken zoals het moet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_rsb
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:43
SMSfreakie schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 17:51:
[...]

Mooi! weet ik dat ik daar mn Powerbank veilig mee kan laden.. :+
gaat iig sneller dan met de chromecast adapter die ik nu gebruik (capt keurig op 1A) maar dan duurt t nogal lang voor die weer vol getankt is kleine 16A
Ik heb ook een chromecast adapter liggen van de c2015, die kun je dus ook gebruiken op bv een powerbank of telefoon te laden? Ik heb een mod (is een onderdeel voor elektrische sigaret) met 18650 batterij en die hangt nu aan een belkin 2.1 a lader. Werkt prima, maar lagere laadstromen zijn denk ik beter dan snel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

output van ChromeCast lader is 5V-1.0A @dennis_rsb
edit: (5W dus)

[ Voor 13% gewijzigd door Hackus op 13-10-2017 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_rsb
Hackus schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 10:34:
output van ChromeCast lader is 5V-1.0A @dennis_rsb
edit: (5W dus)
Dus dat is dan hetzelfde als een iPhone lader. Netjes, dan kan ik die lader van de cc mooi gebruiken. Want mij cc pakt zijn stroom van de usb van de tv 👍🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dodge_911
  • Niet online

dodge_911

test wel 'ns wat

(overleden)
dennis_rsb schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 14:27:
[...]

Dus dat is dan hetzelfde als een iPhone lader. Netjes, dan kan ik die lader van de cc mooi gebruiken. Want mij cc pakt zijn stroom van de usb van de tv 👍🏻
Dan vebruikt je cc maar 500mA max, want dat is de max van de poort op je tv als die aan de standaard voldoet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

dennis_rsb schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 14:27:
[...]

Mijn antwoord betreft btw een CC 2015, van de 2013 weet ik niet uit mijn hoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_rsb
dodge_911 schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 14:39:
[...]

Dan vebruikt je cc maar 500mA max, want dat is de max van de poort op je tv als die aan de standaard voldoet...
Ja dat zou kunnen, hij werkt in elk geval goed. Het is een oudere sharp aqua op mijn kamer. Aangekocht in 2012.
Hackus schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 14:42:
[...]

Mijn antwoord betreft btw een CC 2015, van de 2013 weet ik niet uit mijn hoofd.
Ja ik heb ook de 2015:) heb in de woonkamer de cc ultra, maar daar gebruik ik wel het adapertje omdat ik die met ethernet heb verbonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Nu, vanavond bij Kassa test men (Apple) en fake kabels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dodge_911
  • Niet online

dodge_911

test wel 'ns wat

(overleden)
Hackus schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 10:30:
Ondertussen heb ik deze getest voor mijn YT kanaal en met een weerstand 0,57ohm is de 1m kabel al aan de hoge kant (je verliest meer dan 2W door de kabel bij 'n belasting van 2A)
De 2,5m kabel veroorzaakt zoveel voltage drop, dat m'n tester niet eens powered up raakt, dus daar is de voltage drop en dus weerstand enorm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Deze is het

Afbeeldingslocatie: https://s1.postimg.org/4eo2xslzm7/IMG_0005.jpg

[ Voor 22% gewijzigd door Hackus op 03-11-2017 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
dodge_911 schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 20:00:
[...]

Ondertussen heb ik deze getest voor mijn YT kanaal en met een weerstand 0,57ohm is de 1m kabel al aan de hoge kant (je verliest meer dan 2W door de kabel bij 'n belasting van 2A)
De 2,5m kabel veroorzaakt zoveel voltage drop, dat m'n tester niet eens powered up raakt, dus daar is de voltage drop en dus weerstand enorm.
Tja wat is dan wel een goede kabel en niet zo duur?

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xh3adshotx
HereIsTom schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 20:59:
[...]

Kijk maar in z’n spreadsheet, ben momenteel erg tevreden met de Blitzwolf (en Anker) lightning kabels. Waarom zou je €10 besparen op iets dat mogelijk je >€100 telefoon/ tablet kan slopen (plus meer)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dodge_911
  • Niet online

dodge_911

test wel 'ns wat

(overleden)
HereIsTom schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 20:59:
[...]

Daarvoor heb ik een mooi reeksje videos op m'n YT (zie sig).
Bij die video's vind je ook de links naar de Google sheets, met alle testdata.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

De Kruidvat kabel van 1 m is Apple certified. Bevalt me prima, en kostte 8.50 euro meen ik me te herinneren.
Als je de kans krijgt, meet hem eens door waar die "staat".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
xh3adshotx schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 21:07:
[...]

Kijk maar in z’n spreadsheet, ben momenteel erg tevreden met de Blitzwolf (en Anker) lightning kabels. Waarom zou je €10 besparen op iets dat mogelijk je >€100 telefoon/ tablet kan slopen (plus meer)?
Ik wil besparen omdat ik al tig dure orginele Apple kabels heb versleten.
Ze gaan heel snel stuk net achter de stekker! :(

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dodge_911
  • Niet online

dodge_911

test wel 'ns wat

(overleden)
route99 schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 22:19:
De Kruidvat kabel van 1 m is Apple certified. Bevalt me prima, en kostte 8.50 euro meen ik me te herinneren.
Als je de kans krijgt, meet hem eens door waar die "staat".
Als ik 'm om kan ruilen komt die test er wel.
Ik ga geen €8,50 betalen om rechtstreeks in de recyclebak te mikken, zoals de Action kabels die ik dus niet meer mag omruilen.
Maar, volgens mij komen de Kruidvat Lightning kabels van dezelfde fabrikant als hun micro-usb kabels die ik wel al heb kunnen testen en het niet bijster goed deden...
HereIsTom schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 23:05:
[...]

Ik kan momenteel de kabels van BlitzWolf wel aanraden, presteren erg goed, en zijn m'n meest gebruikte kabels. Welke maakt niet zo heel erg veel uit, de ampcore en ampcore plus versies zien er iets stoerder uit.
Check m'n Google sheet even voor degene met de allerlaagste weerstand.
Qua prijs koop je er 2 of 3 voor de prijs van een originele Apple kabel.

[ Voor 52% gewijzigd door dodge_911 op 03-11-2017 23:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xh3adshotx
[...]

Zeg ook niet dat alleen originele Apple kabels goed zijn, er zijn zeker (stevigere) alternatieven. Alleen de intens trieste imitatie kabels (Action onder andere) zijn gewoon zonde van de veelal dure apparaten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H1MSELF1SH
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19:18
Zowel mijn vriendin als ik hebben een iPhone, en in het verleden hebben we er ook al enkele gehad. Als ik snel even reken denk ik dat we nu aan onze 6e iPhone samen zitten: eerst een 5, toen een 6 en nu een 7.

Over de originele Apple laders kan ik heel kort zijn: de mens die die kwaliteitscontrole doet zouden ze, samen met de bedenker van iTunes, moeten ophangen aan die originele <censuur> kabels.

Volgens Apple.com kost een kabeltje van 1m nu 25 euro. Wil je graag nog een meter extra dan kost het je 35 euro. Wij laden onze iPhones dagelijks op maar ik denk niet dat er ooit één kabel langer dan 4 maanden geleefd heeft. De kabel zelf worden altijd gebruikt in combinatie met de bijgeleverde adapter. Eens de iPhone opgeladen is wordt die netjes weg gelegd. Het is altijd op hetzelfde puntje waar het breekt, namelijk een cm of 2 helemaal in het begin en/of op het einde. Zelfs als we erop letten om de kabel niet te plooien dan nog blijkt dat het zwakke punt van de kabel.

Aangezien die kabels dus sneller weg gegooid worden dan oud brood hebben wij ook al onze collectie namaak kabels gebruikt. Onze voorkeur gaat nu uit naar die nylon kabels. Google maar naar "nylon braided iphone cable". Die zijn superstevig en geraken niet snel in de war. Ik kocht er ooit één jaren geleden op AliExpress, voor 2 of 3$ met als idee dat die een week zou overleven dat ik blij was, maar nu al die jaren werkt die kabel prima. Verder hebben we ook positieve ervaringen met die kabels van de AH.

Ondertussen rijden we beiden met zo'n nylon iPhone kabel in de auto. Dat uiteinde zit best goed gewrongen van mijn armsteun met een korte bocht van 90°, mensen trappen erop als ze in mijn auto instappen enz en ondanks al dat misbruik blijft die nylon kabel prima z'n ding doen.
Voor haar werk moet m'n vriendin vaak naar het buitenland. Dan gooit ze die kabel ergens in haar rugzak, gebruikt ze hem in het vliegtuig en daarna weer terug in de auto. Die kabels geven geen krimp.

Of AliExpress kabels echt gevaarlijk zijn weet ik niet. Ik heb er (nog) geen slechte ervaringne mee gehad. Maar ik zou sowieso nooit mijn iPhone opladen 's nachts. Ik lees ook vaak horrorverhalen waaruit blijkt dat namaak kabels slecht zouden zijn voor de batterij. Ik heb in elk geval nooit batterijproblemen ervaren op mijn iPhone en mijn vriendin ook niet.

Het is toch opmerkelijk dat Apple voor hun accessoires zo'n woekerprijzen durft vragen en dan met zo'n belabberde kwaliteit durft komen aandraven? Studies wijzen uit dat iPhone gebruikers hun smartphones meer gebruiken dan Android gebruikers. iPod luisteraars luisteren (luisterden...) meer muziek dan eender welke andere mp3 speler. iPads worden in scholen gebruikt voor opleidingen maar zelfs in vliegtuigen voor piloten om daarop alle info van elke luchthaven ter wereld. Apple kan als ze willen heel goede producten op de markt brengen die intenstief kunnen gebruikt worden, daarom is het helemaal bizar dat ze met zo'n rotkabels blijven proberen. Ik zou best bereid zijn om 25 euro voor een kabel neer te tellen, maar dan moet die ook jaren kunnen mee gaan en dat is niet het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:39
H1MSELF1SH schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 14:50:Eens de iPhone opgeladen is wordt die netjes weg gelegd. Het is altijd op hetzelfde puntje waar het breekt, namelijk een cm of 2 helemaal in het begin en/of op het einde. Zelfs als we erop letten om de kabel niet te plooien dan nog blijkt dat het zwakke punt van de kabel.
Met alle respect: Ik gebruik zelf ook al jaren iPhones en ik heb eigenlijk nog geen (originele) kabel hoeven te vervangen na al die jaren. De zwakke plek zit inderdaad wel bij de verbindingen met de stekkers. Een oplossing die voor mij goed werkt is om na het opladen de kabel niet op te rollen om de adapter heen, maar gewoonweg als draad (met ruime bogen) op te rollen.

Ik ben met je eens dat de kabels kwetsbaar zijn, met name bij de verbindingen, maar ik ben het niet met je eens dat de kabels ook stuk gaan als je ze 'netjes weglegt' of behandelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Wij hebben zelfs nog prima kabels van iPhone 4. Het is maar net hoe je met je spullen omgaat. Mijn zus gebruikt haar tel. aan de lader waardoor de kabel vaak strak en krom gaat of tegen haar buik drukt. Zij is ook de kabelsloper hier in huis :D

Jr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dodge_911
  • Niet online

dodge_911

test wel &#039;ns wat

(overleden)
H1MSELF1SH schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 14:50:
Of AliExpress kabels echt gevaarlijk zijn weet ik niet. Ik heb er (nog) geen slechte ervaringne mee gehad. Maar ik zou sowieso nooit mijn iPhone opladen 's nachts. Ik lees ook vaak horrorverhalen waaruit blijkt dat namaak kabels slecht zouden zijn voor de batterij. Ik heb in elk geval nooit batterijproblemen ervaren op mijn iPhone en mijn vriendin ook niet.
Het is niet zozeer de veiligheid van de kabels, maar de kwaliteit. Veel goedkope/slechte kabels gebruiken dunne koperen aders (of erger nog CCA) waardoor je spanning verliest. Zo'n kabel kan zomaar 2/3/4W staan weg te stoken, waardoor er van je 5/10/12W niet meer veel overblijft om je telefoon werkelijk te laden.
Je telefoon vangt dat wel op met het laadcircuit door minder stroom te 'vragen', maar dan duurt het laden weer langer. Of dat veel uitmaakt voor je batterij weet ik niet zeker; daarvoor heb ik te weinig iphones met lightning poort versleten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppleFangirl
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 24-02-2023
Ik koop vanalles op Ali. Maar opladers en kabels laat ik lekker links liggen. Nou kom ik ook om in de lighting kabels en laders. Die zwerven door het hele huis. Mn MacBook oplader bewaar ik op een vaste plek, daar heb ik maar 1 van.

Vroeger nam ik nog wel eens wat bij de Action mee. Sommige kabeltjes zijn wel goed. Heb er bijv 1 voor in de auto als ik op Waze rij. Maar heb er ook wel eens gehad waarbij het opladen uuuuuurrrrren duurde. Dus ik haal ze eigenlijk niet meer.

MacBook Pro Retina 2015 | iPhone XR | iPad 2018 | Time Capsule | Apple TV 4th gen | Apple Watch Series 2 | AirPods

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppleFangirl
Deze heb ik ook gehad. Maar na een week of 2 deed die het niet meer. :'(

MacBook Pro Retina 2015 | iPhone XR | iPad 2018 | Time Capsule | Apple TV 4th gen | Apple Watch Series 2 | AirPods

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppleFangirl
[...]

Nah dan doe je iets niet goed hoor. Ik heb al mn lighting kabels nog. En zelfs die van de iPad Air (begin 2014 gekocht) doet het nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H1MSELF1SH
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19:18
dodge_911 schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 16:40:
[...]

Het is niet zozeer de veiligheid van de kabels, maar de kwaliteit. Veel goedkope/slechte kabels gebruiken dunne koperen aders (of erger nog CCA) waardoor je spanning verliest. Zo'n kabel kan zomaar 2/3/4W staan weg te stoken, waardoor er van je 5/10/12W niet meer veel overblijft om je telefoon werkelijk te laden.
Je telefoon vangt dat wel op met het laadcircuit door minder stroom te 'vragen', maar dan duurt het laden weer langer. Of dat veel uitmaakt voor je batterij weet ik niet zeker; daarvoor heb ik te weinig iphones met lightning poort versleten :)
In de auto heb ik 2 USB poorten. Ik zou moeten opzoeken hoeveel ampère ze precies leveren, maar ik kan gemakkelijk muziek streamen via Spotify, navigeren via Waze en ondertussen via CarPlay berichtjes sturen en ontvangen terwijl de iPhone nog vlot oplaadt. Verder heb ik, voor noodgevallen, nog een 12V stekker voor in de sigarettenaansteker met 2 USB-poorten: eentje van 1A en eentje van 2,4A. Ik heb geen idee aan hoeveel ampère mijn iPhone dan effectief laadt, maar ik weet wel dat die van 2,4A met de AliExpress kabel sneller laadt in de auto dan thuis in het stopcontact. Traag opladen heb ik nog nooit ervaren in elk geval.

Aangezien ik al 2 pms heb gehad met de vraag welke kabels ik dan precies gebruik, het gaat om deze van Voxlink: https://www.aliexpress.co...-Samsung/32733128104.html
En ja rode omdat ik ook een rode iPhone 7 heb. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

712641

Ik haal tegenwoordig mijn laders bij de kringloop. Dan heb je voor een euro of zoiets een lader van een gerenommeerd merk. En je kunt er vanuit gaan dat die oude laders gewoon veilig zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dodge_911
  • Niet online

dodge_911

test wel &#039;ns wat

(overleden)
H1MSELF1SH schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 17:53:
[...]

In de auto heb ik 2 USB poorten. Ik zou moeten opzoeken hoeveel ampère ze precies leveren, maar ik kan gemakkelijk muziek streamen via Spotify, navigeren via Waze en ondertussen via CarPlay berichtjes sturen en ontvangen terwijl de iPhone nog vlot oplaadt. Verder heb ik, voor noodgevallen, nog een 12V stekker voor in de sigarettenaansteker met 2 USB-poorten: eentje van 1A en eentje van 2,4A. Ik heb geen idee aan hoeveel ampère mijn iPhone dan effectief laadt, maar ik weet wel dat die van 2,4A met de AliExpress kabel sneller laadt in de auto dan thuis in het stopcontact. Traag opladen heb ik nog nooit ervaren in elk geval.

Aangezien ik al 2 pms heb gehad met de vraag welke kabels ik dan precies gebruik, het gaat om deze van Voxlink: https://www.aliexpress.co...-Samsung/32733128104.html
VoxLink staat nog op m'n lijstje te testen merken :)
Maar waarom je telefoon thuis langzamer laadt dan in je auto zou wel eens kunnen komen omdat je thuis wellicht de originele Apple iphone lader gebruikt, en die levert max 1A, terwijl die in je auto meer dan het dubbele levert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Geschikte Apple lader is de A1400
De A1300 is al vervangen. Verder zou ik wel oppassen bij Kringloop. Daar kan ook spul liggen wat al een nat is geworden.

Jr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
AppleFangirl schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 17:34:
[...]

Nah dan doe je iets niet goed hoor. Ik heb al mn lighting kabels nog. En zelfs die van de iPad Air (begin 2014 gekocht) doet het nog.
Nou ik ken veel mensen die allemaal kapotte kabels van Apple hebben, dus ligt echt niet aan mij!
De nieuwe kabel van mijn iPhone 8 Plus is stuk dikker en ziet er wel degelijk uit vergeleken al die vorige spaghetti draadjes van Apple!
dodge_911 schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 23:11:
[...]
Ik kan momenteel de kabels van BlitzWolf wel aanraden, presteren erg goed, en zijn m'n meest gebruikte kabels. Welke maakt niet zo heel erg veel uit, de ampcore en ampcore plus versies zien er iets stoerder uit.
Check m'n Google sheet even voor degene met de allerlaagste weerstand.
Qua prijs koop je er 2 of 3 voor de prijs van een originele Apple kabel.
Dan wordt het denk ik een BlitzWolf BW-MF5 of MF9?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dodge_911
  • Niet online

dodge_911

test wel &#039;ns wat

(overleden)
HereIsTom schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 19:45:
Dan wordt het denk ik een BlitzWolf BW-MF5 of MF9?
Goeie keuze! Beide hier dagelijks in gebruik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Over laders gesproken, er zijn gewoon shops van Anker op Ali.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koenster
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 12:45
Wat mij is opgevallen is dat een adapter van een iPhone (5V 1A) mijn iPhone een heel stuk sneller oplaadt als een Samsung adapter (5V 2A) met dezelfde kabel uiteraard.
Weet iemand hoe dit zit? Zit er een speciaal stukje hardware in de Apple lader waardoor dit is. En is er iemand bekend met nog andere laders van (gerenommeerde) merken die dit ook hebben en dus de iPhone even snel opladen als het originele adaptertje?

Overigens heb ik ook twee Xiaomi powerbanks, en deze laden mijn iPhone ook even snel op als de originele adapter. De adapter van Xiaomi laadt dan weer langzaam op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Nu online

mrc4nl

Procrastinatie expert

Ik heb toen ik een goede lader zocht, amazon afgegaan voor eentje die wat duurder was, ~13 euro.

ding is echt zwaar vergeleken met ander laders, ik ben overtuigd dat het gewoon een goede lader is.
Maar ook deze staat made in china, en een een of andere vage naam.

Ik had ook een lader van de action, zon knakending. die was een stuk lichter en kon niet eens fatsoenlijk over lange tijd een ampere leveren. t ding heb ik maar weggegooid, ik vertrouw m niet meer.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18:25
mrc4nl schreef op zondag 5 november 2017 @ 11:05:
Ik heb toen ik een goede lader zocht, amazon afgegaan voor eentje die wat duurder was, ~13 euro.

ding is echt zwaar vergeleken met ander laders, ik ben overtuigd dat het gewoon een goede lader is.

Ik had ook een lader van de action, zon knakending. die was een stuk lichter en kon niet eens fatsoenlijk over lange tijd een ampere leveren. t ding heb ik maar weggegooid, ik vertrouw m niet meer.
Nou moet je alleen niet de conclusie trekken dat goede laders zwaar zijn en slechte laders licht, want dat lijkt mij niet terecht.
Zoals ik het zie: zwaar zal veroorzaakt worden door een metalen koelblok om de componenten te koelen. Echter, een slechte lader zal relatief inefficient zijn, veel stroom in warmte omzetten en dus een koelblok nodig hebben. Terwijl een goed laadcircuit probeert efficient te zijn, zoveel mogelijk stroom door te zetten naar de afnemer en zo weinig mogelijk zelf opwarmen - en dus geen koelblok nodig hebben.

Kijk ik naar het mini-adaptertje van m'n iPhone: superklein en doet gewoon al jaren prima z'n werk. Toegegeven, wel twee keer een terugroepactie - maar liever dat dan een vaag bedrijf die geen aftercare levert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Nu online

mrc4nl

Procrastinatie expert

vanaalten schreef op zondag 5 november 2017 @ 11:32:
[...]

Nou moet je alleen niet de conclusie trekken dat goede laders zwaar zijn en slechte laders licht, want dat lijkt mij niet terecht.
Zoals ik het zie: zwaar zal veroorzaakt worden door een metalen koelblok om de componenten te koelen. Echter, een slechte lader zal relatief inefficient zijn, veel stroom in warmte omzetten en dus een koelblok nodig hebben. Terwijl een goed laadcircuit probeert efficient te zijn, zoveel mogelijk stroom door te zetten naar de afnemer en zo weinig mogelijk zelf opwarmen - en dus geen koelblok nodig hebben.

Kijk ik naar het mini-adaptertje van m'n iPhone: superklein en doet gewoon al jaren prima z'n werk. Toegegeven, wel twee keer een terugroepactie - maar liever dat dan een vaag bedrijf die geen aftercare levert.
Gewoon zwaarder door meer componenten, grotere condensatoren, meer vermogen kunnen leveren en dus minder snel aan de limiet zitten. 2.5A is toch wel even van een andere klasse dan 0.5A. Een groot koelblok is zeer onwaarschijnlijk, in een gesloten behuizing is geen airflow. dus een koelblok zou bijna niets helpen. Het lijkt mij ook onwaarschijnlijk dat die chinezen extra werk gaan doen voor een koelblok, als je m goedkoper kunnen maken door m lekker weg te laten. ik kan mij ook geen teardown herrineren waar ze wel een heatsink in hebben gebouwd.

En goed/slecht hoeft m niet in de efficiënte te zitten. maar kan bijv ook in de kwaliteit van scheiding 250V-5V, hoe vlak de 5V output is (geen vieze pieken) en ingebouwde beveiligingen tegen kortsluiting en dergelijke.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
  • Laatst online: 21:52
mrc4nl schreef op zondag 5 november 2017 @ 11:05:

Ik heb er een gehad die vanuit de doos al defect was, en de volgende per ongeluk opgeblazen toen ik er met een arduino experimentje 3 servos a .6A tegelijk mee aanstuurde. Dat zegt denk ik al genoeg.

Ik heb nu overigens een Aukey lader via, jawel, Aliexpress. Helaas besteld door de goede reviews en niet gezien dat de tests van Nathan K. uitwijzen dat deze waarschijnlijk niet compliant is met de USB-C standaarden:
https://docs.google.com/s...f_TX8/edit#gid=1288176877

I'm a photographer, not a terrorist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:06
Ik heb al tijden deze Blitzwolf 5 poorts lader. Icm AUKEY usb kabels. Werkt erg fijn.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/4dLtgRj.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moca007
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 01-06 03:59
Welke Anker iPhone kabels raden jullie aan? Er zijn veel verschillende op Amazon.de. Zoek er twee, 1x1m en 1x3-4m lang.

[ Voor 10% gewijzigd door moca007 op 05-11-2017 13:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dodge_911
  • Niet online

dodge_911

test wel &#039;ns wat

(overleden)
koenster schreef op zondag 5 november 2017 @ 10:51:
Wat mij is opgevallen is dat een adapter van een iPhone (5V 1A) mijn iPhone een heel stuk sneller oplaadt als een Samsung adapter (5V 2A) met dezelfde kabel uiteraard.
Weet iemand hoe dit zit? Zit er een speciaal stukje hardware in de Apple lader waardoor dit is. En is er iemand bekend met nog andere laders van (gerenommeerde) merken die dit ook hebben en dus de iPhone even snel opladen als het originele adaptertje?

Overigens heb ik ook twee Xiaomi powerbanks, en deze laden mijn iPhone ook even snel op als de originele adapter. De adapter van Xiaomi laadt dan weer langzaam op.
Het enige dat ik zo 123 kan bedenken is protocols : je iphone lader identificeert zich als Apple 1A, en je Samsung lader zal identificeren als Samsung of DCP; voor de Xiaomi zal dat waarschijnlijk DCP zijn.
Op je iphone lader zal hij dan gaan laden met 1A, terwijl de andere laders slechts met 500mA gaan laden, omdat de telefoon hun protocols niet herkent en deze dan identificeert als zijnde een gewone standaard usb-poort met een max output van 0,5A.
Je Xiaomi powerbanks ondersteunen dan weer zowel Apple als Samsung als DCP protocols, en laden zodoende je telefoon even snel als zijn originele lader.
Just my two cents. Ik kan ernaast zitten want tenslotte : I'm not an expert, I just play one on the web ;)
moca007 schreef op zondag 5 november 2017 @ 13:58:
Welke Anker iPhone kabels raden jullie aan? Er zijn veel verschillende op Amazon.de. Zoek er twee, 1x1m en 1x3-4m lang.
Volgens geruchten komen de Ampcore kabels van Blitzwolf (toch best wel goeie kabels imho) uit dezelfde fabriek gerold als Anker's Powerline kabels. Hier lopen de lengtes tot 3m. Ik zou niet weten waar je een 4m exemplaar zou moeten halen.
Tweaker @Hennie-M is zo vriendelijk om mij een Anker Powerline 3m (en een Voxlink) op te sturen om eens te testen.

[ Voor 24% gewijzigd door dodge_911 op 05-11-2017 14:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@koenster dat komt door chips die Apple gebruikt in org. gear, En MFI.

De algemene 5 die hier in huis rondslingert zit een goedkope batterij in en word geladen met Sologic kabel.
Daar maakt het mij niks uit. Dus voor degene wie bespaart op zijn kabeltje en lader, kan het risico lopen op Schade als er nog een org. batterij in je toestel zit. Black LCD oa

[ Voor 66% gewijzigd door Hackus op 05-11-2017 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ik zie dat de door dodge goed geteste aukey, orico en anker allemaal een "official" shop op aliexpress hebben. icm ideal wat ze op Ali doen lijkt me dat wel een betrouwbare bron voor dit soort grut niet? Iemand ervaring met die shops?

https://aukey01.nl.aliexp...010612.0.0.5f5a68f9FPeBO0

https://orico.nl.aliexpre...010108.0.0.765fbffbOR5gT6

https://anker.nl.aliexpre...2010108.0.0.da024c1Tficjy

oh blitzwolf ook trouwens

https://blitzwolf.nl.alie...010108.0.0.53b4b39aOsv1FK

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dodge_911
  • Niet online

dodge_911

test wel &#039;ns wat

(overleden)
maratropa schreef op zondag 5 november 2017 @ 15:16:
Ik zie dat de door dodge goed geteste aukey, orico en anker allemaal een "official" shop op aliexpress hebben. icm ideal wat ze op Ali doen lijkt me dat wel een betrouwbare bron voor dit soort grut niet? Iemand ervaring met die shops?

Met de Aukey en Orico shops heb ik goeie ervaringen, heb er destijds kabels besteld om te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
  • Laatst online: 21:52
maratropa schreef op zondag 5 november 2017 @ 15:16:

Ik heb inmiddels al zo'n 10 Anker kabels van hun Ali shop, prima spul.

I'm a photographer, not a terrorist

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dodge_911
  • Niet online

dodge_911

test wel &#039;ns wat

(overleden)
citruspers schreef op maandag 6 november 2017 @ 10:08:
[...]

Ik heb inmiddels al zo'n 10 Anker kabels van hun Ali shop, prima spul.
Ik heb voor m'n channel 'n 3m Powerline+ lightning kabel van diezelfde shop getest.
Niet dat ik verrast was door de resultaten, Anker maar doorgaans wel betrouwbare kabels (en hun micro-usb kabels zijn best wel goed te noemen), maar toch vond ik de resultaten voor een 3m kabel best indrukwekkend.

Ik heb nog 3 andere Anker lightning kabels onderweg, voor een hele reeks Lightning cable test videos...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziona
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:10
H1MSELF1SH schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 17:53:
[...]
Heb een Voxllink en Anker kabel vandaag getest: 0,4Amp t.o.v. 2,04Amp met een Anker kabel die zelfs nog langer is. Stond op het punt een negatieve review te schrijven op AlieXpress en testte het nog een keer t.b.v. een foto, toen deed de Voxlink ie het opeens op 1,8Amp met mijn Ipad.

[ Voor 36% gewijzigd door Aziona op 25-02-2018 12:15 . Reden: Mening gecorrigeerd t.a.v. Voxlink kabel ]

WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz

Pagina: 1