Aangeraden frameworks voor BI / IoT dashboard-app?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert1
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 03-10 13:08
Ik word misschien betrokken bij de bouw van een applicatie die wat buiten mijn gebruikelijke werk ligt, en ik zou graag meer weten over wat er al bestaat aan technieken, zodat we alleen het wiel opnieuw uitvinden waar nodig. Ik heb veel lopen Googlen, maar kom veel twijfelachtige of verlaten frameworks tegen. Misschien hebben jullie tips.

De app:
  • Opdrachtgever wil uitgebreide dashboards kunnen klaarzetten voor haar klanten, voor weergave van klant-specifieke zakelijke en operationele data. Dus monitoring en analyse van wat de klant ook maar doet, te koppelen aan velerlei data-bronnen (energiegebruik in een fabriek, storingen bij een kabelaar, waterstand bij een dam of dijk, enz). Met tabellen, grafieken, key performance indicators, tabbladen en dergelijke, te configureren door een admin en het liefst met mogelijkheid voor klant om ook zelf een component toe te voegen / het dashboard naar eigen hand te zetten. Responsive voor gebruik op grote en kleine schermen.
  • Opdrachtgever doet al veel op dit gebied en heeft kennis in huis wat betreft het ophalen en koppelen van de data. Het gaat vooral om een web-based systeem voor weergave.
  • Gebruikersbeheer en authenticatie: admin kan nieuwe users en dashboards maken, users kunnen wachtwoord wijzigen e.d. Met sterke beveiliging.
  • In de dashboards moet ook de mogelijkheid zijn voor acties: een knop voor het uitschakelen van de verlichting in een pand, het opnieuw starten van een apparaat, het aanpassen van een thermostaat, enz. IoT-stijl.
  • Alles moet draaien op eigen hardware; geen externe cloud-dienst. Liefst open source, zonder maandelijkse / jaarlijkse betaling (niet zozeer om het geld, maar om niet afhankelijk te zijn van een externe partij die ermee op kan houden).
Aangezien er tegenwoordig enorm veel gedaan wordt met Business Intelligence en IoT, moeten hier veel goede tools voor zijn. Misschien één framework die dit alles kan, of misschien alleen iets voor weergave van mooie dashboards, waar we dan een eigen gebruiker-authenticatie-systeem omheen kunnen bouwen. Bij veel van wat ik online tegenkom is er óf weinig bewijs van hoe goed ze zijn, of ze zijn al verlaten, of zijn deel van een grote partij met eigen cloud (Microsoft, Google, enz), wat hier waarschijnlijk niet wenselijk is.

Wie heeft aanraders voor / positieve ervaringen met frameworks die dit soort dingen bieden?

Aanvullende vragen welkom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:05

Yucon

*broem*

Normaal dump ik geen links, maar in dit geval is het wel iets heel specifieks: https://www.thethingsnetw...d-push-your-iot-data/1788

Ik heb de combi InfluxDB en Grafana wel eens geregeld langs zien komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Dashboards wordt inderdaad veel gewerkt met Grafana, daar zijn ook weer een hele reeks plugins etc voor. Is wel alleen de weergave, koppeling met hoe je commando's doorgeeft nadat iemand een schuifje verzet is iets anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scosec
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 07-10 12:10
Je kunt ook eens kijken naar Microsoft PowerBI. Die zijn hard aan de weg aan het timmeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edwin88
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 03-10 23:05
Je moet goed bedenken dat je eigenlijk 2 tot 4 systemen gaat maken:
Eigen server:
- Backend API die data verzameld, opslaat, pre-analyseert etc

Web based:
- Backend GUI die jullie/admins mogelijkheden geeft om van alles te personaliseren voor klanten

- Backend GUI voor klanten om dashboards aan te passen en verder te tunen, eventueel ingebouwd in:
- Frontend GUI waar uiteindelijk de informatie word weergegeven

Qua backend heb je de grootste kans dat je iets kan vinden wat te gebruiken is en aan te passen, zodat je niet 100% van de code zelf hoeft te schrijven. Daar kan veel winst gehaald worden.

Front end zal wat dat betreft een stuk lastiger worden. Zorg dat je een framework kiest dat niet nu al verouderd is, maar nog veel word gebruikt door bijvoorbeeld grote partijen. Kleinere kans dat het end-of-life raakt.
React is niet zo handig qua licenties
Angular prima keuze
Vue
etc
Of een meer native approach met wat helper libraries.

Dit zal grotendeels afhangen van de kennis binnen het team en / of de partij die je apps gaat bouwen.

Qua API werken wij de laatste tijd met GraphQL, dat is sowieso erg leuk en aan te raden. Dit draait bij ons op Laravel, maar achteraf zou ik NodeJS hebben gekozen zodat je front-en-back dezelfde taal kan gebruiken (wij hebben een JS team, niet echt PHP'ers).

Eigenlijk wil je je backend als microservices gaan inrichten, zodat je hopelijk bepaalde componenten kan herbruiken en meer los van elkaar kan ontwikkelen.

[ Voor 5% gewijzigd door Edwin88 op 12-10-2017 08:00 ]