Dolby Atmos 7.2.4 setup in woonkamer

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leo555
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 06-01-2024
Ik ben bezig met het ontwerp van een Dolby Atmos 7.2.4 setup in onze nieuwe woonkamer.
Alle instructies voor een goede setup heb ik gelezen maar geen enkele kamer is ideaal en er zijn altijd interpretaties en concessies te maken. De handleiding welke ik heb gevolgd is deze:
https://www.dolby.com/us/...stallation-guidelines.pdf

Hieronder één van de eerste schetsen
Fictief het ik het luister centrum ingetekend als een cirkel en dit is de plek waar we het meest zullen zitten maar het gaat echter om een hoekbank opstelling er zijn dus ook concessies welke ik moet maken voor de kinderen op de bank.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/0nnp26p27no84.2.4%20setup.gif

Voor de speakers (rood ingetekend) zal ik waarschijnlijk voor de Q serie van KEF kiezen vanwege het heldere geluid maar ook vanwege het strakke ontwerp. De plafonspeakers worden 4 x KEF Ci160TR omdat ik niet veel inbouwruimte heb in het plafon. De Supwoofers heb ik oranje ingetekend en moet ik nog selecteren.

Ik hoor graag jullie ideeën en gedachte bij deze setup.
Waar ik over twijfel is de plaatsing van de plafon speakers, zouden de twee voorste niet meer naar het centrum moeten en meer naar binnen.
Voor de plaatsing van de 2 voorste luidsprekers staan deze nu 150 cm vanaf het centrum van de TV (dit zal een 74 inch TV worden) en daarmee ongeveer 65 cm van de rand van de TV vandaan.
Is dat een mooie afstand?

Alvast bedankt voor jullie input.
Leo

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snuffel
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 07:55

Snuffel

Vroem!

Vind de afstand van je surround back best ver van de luisterpositie afstaan: 2m60
Plaatsing sub daar achterin snap ik niet helemaal, kan je net zo goed (denk ik) achterwege laten of naar voren halen.
Plafondspeakers: zal best een kwestie van plaatsen, luisteren, herplaatsen worden voor een optimale positie.

In hoeverre kan je de TV boven de haard plaatsen en dus de hele opzet een kwart slag draaien?

You have to be careful if you don't know where you are going because you might not get there...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12-09 16:19
Zou me niet teveel zorgen maken om het geluid qua plaatsing, dat wordt wel gecorrigeerd als je het door de versterker laat inmeten. Persoonlijk zou ik het symmetrisch proberen te houden en derhalve de links achter speaker ook gewoon in de hoek gooien.

Subs is een verhaal apart, op sommige plekken zullen ze simpelweg niet werken dus dat zou ik enigszins vrij houden of meerdere posities proberen voor je de kabels definitief legt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11-09 15:47
Let heel erg op de stralingshoek van de plafond speakers. Zeker als je plafond niet al te hoog is kan het best zijn dat je de speakers slecht tot bijna niet hoort op je ideale luisterpositie.
Ik zou in ieder geval de achter speakers in het plafond wat naar voren plaatsen.

Hiermee kun je berekenen wat je volume doet op hoogte en afstand tot de speaker:
http://international.kef.com/ci_software

[ Voor 18% gewijzigd door kippy op 10-10-2017 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10-08 11:57
Op de website van dolby atmos staan de minimale en maximale graden bij de speaker plaatsing gegeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malignant
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 29-08 18:40
Ik zou beide subs aan de voorkant zetten ( als je er al voor 2 gaat ).
Op die manier heb je de minste problemen met fase verschillen en eventuele staande golven.
Dit zijn dingen die je er ook niet uit kan EQ'en met een Audyssey ofzo.
Meeste versterkers kunnen wel 2 subs aansturen, maar intern is dat dan maar 1 kanaal voor de versterker.
Dat betekend ook dat er maar 1 keer EQ op toegepast kan worden.

Als je dan de subs tegenover elkaar gaat zetten is het vragen om problemen.

Ook weet ik niet hoe die achterspeaker rechts gaat reageren omdat deze zo in de hoek staat.
Sommige speakers zijn daar zeer gevoelig voor en zullen niet volledig tot hun recht komen.
Als het kan toch wat ruimte houden hiermee.

[ Voor 19% gewijzigd door Malignant op 10-10-2017 15:06 ]

LG OLED 55C7 - Denon AVR X6300H - 2x Focal 816W - Focal 800CC - 2x Focal 800SR - 4x Focal IC105 - SVS SB-2000 - MB Next - Playstation 5 - Oppo UDP-203 - Rega RP1 + Elys 2 - BlueSound

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willemd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Ik meende dat Dirac Live wel twee subs los kan inmeten en aansturen. Maar dat is qua receivers wel weer een prijsklasse hoger dan Audyssey.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goofy1978
Een Denon x6300 kan ook 2 subs apart inregelen en alle speakers zelf aansturen.

Hier de link die ik bedoelde erg duidelijk

https://www.dolby.com/us/en/guide/speaker-setup/index.html

[ Voor 14% gewijzigd door Goofy1978 op 10-10-2017 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leo555
kippy schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 13:07:
Let heel erg op de stralingshoek van de plafond speakers. Zeker als je plafond niet al te hoog is kan het best zijn dat je de speakers slecht tot bijna niet hoort op je ideale luisterpositie.
Ik zou in ieder geval de achter speakers in het plafond wat naar voren plaatsen.

Hiermee kun je berekenen wat je volume doet op hoogte en afstand tot de speaker:
http://international.kef.com/ci_software
Deze link werkt bij mij niet en heb de voor de KEF Ci160TR speakers de stralingshoek niet kunnen vinden. De hoogte van het plafon is overigens 268 cm hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leo555
Goofy1978 schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 18:31:
Een Denon x6300 kan ook 2 subs apart inregelen en alle speakers zelf aansturen.

Hier de link die ik bedoelde erg duidelijk

https://www.dolby.com/us/en/guide/speaker-setup/index.html
Als versterker kijk ik naar een Marantz: SR7011 9.2-kanaals AV-receiver.
Deze versterker is heft een gunstige prijs maar weet niet of dat deze vergelijkbaar is met een Denon x6300.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12-09 16:19
Leo555 schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 11:16:
[...]

Deze versterker is heft een gunstige prijs maar weet niet of dat deze vergelijkbaar is met een Denon x6300.
Dat zijn wel 2 aansluitingen te weinig voor 7.2.4 :)

Weet niet hoe het zit maar de SR7010 heeft in de specificaties 11.2 staan, maar daarvan zijn alleen 2 kanalen niet versterkt (klein chinees eindversterkertje voldoet hier prima voor overigens).

Denk overigens dat de SR7011 hetzelfde heeft maar omdat ze niet versterkt zijn er 9.2 wordt aangegeven. Kijk eens bij H&C hifi, die hebben vaak leuke prijsjes voor Marantz als je ze even belt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
Leo555 schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 11:13:
[...]

Deze link werkt bij mij niet en heb de voor de KEF Ci160TR speakers de stralingshoek niet kunnen vinden. De hoogte van het plafon is overigens 268 cm hoog.
Bij mij werkt de link gewoon. Maar als je even googled naar "kef ci software" dan kom je er ook. De software bevat de informatie over de stralingshoek.
Ik kon het namelijk zelf ook niet teug vinden behalve dat het dus in deze software staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malignant
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 29-08 18:40
Leo555 schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 11:16:
[...]

7011 kan inderdaad wel 2 subs apart inregelen.

van de website :
Connecting the subwoofer
Use a subwoofer cable to connect the subwoofer. Two subwoofers can be connected to this unit.
To use two subwoofers, set “Subwoofer” to “2 spkrs” in the “Speaker Config.” setting. link
The level and distance can be set separately for Subwoofer 1 and Subwoofer 2.
http://manuals.marantz.com/SR7011/NA/EN/GFNFSYgobaybmw.php

LG OLED 55C7 - Denon AVR X6300H - 2x Focal 816W - Focal 800CC - 2x Focal 800SR - 4x Focal IC105 - SVS SB-2000 - MB Next - Playstation 5 - Oppo UDP-203 - Rega RP1 + Elys 2 - BlueSound

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leo555
Bedankt voor alle input dit geeft weer wat om over na te denken.

Voor de KEF Ci160TR speakers is de stralingshoek mij onbekend en heb deze niet kunnen vinden maar kan mij goed voorstellen om de achterste plafonspeakers iets naar voren te plaatsen.
Ik heb dit verwerkt in een nieuwe schets.
De voorste plafonspeakers heb ik nog steeds in het midden tussen de voorluidsprekers en het luister centrum geplaatst. Het plafon is overigens 268 cm hoog

De plaatsing van de 2 Supwoofer kan ik ook eenvoudig naar voren plaatsen maar heb deze juist nu diagonaal ten opzichte van elkaar geplaats omdat ik veel discussie heb gelezen dat dit de ideale plaatsing is en het beste resultaat geeft. Ik heb hier echter geen ervaring mee en heb momenteel maar 1 Supwoofer. Gezien dit een nogal grote kamer is overweeg ik om dan 2 Supwoofers te plaatsen wat voorkomt dat ik 1 hele grote moet plaatsen wat mijn vrouw niet prettig gaat vinden.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/1hzhwt3woiyyn.2.4%20setup%202.gif

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/aqje0as1prksv.gif

Ik twijfel nog over de speaker lijn welke nu gelijk lopen de plaats van de 2 voorste luidsprekers (150 cm vanaf het luister centrum gemeten) . De 2 voorste luidsprekers staan nu ook beide 150 cm vanaf het centrum van de TV en daarmee ongeveer 65 cm van de rand van de TV vandaan. Is dat een mooie afstand of zou ik met de voorste luidsprekers kunnen afwijken van deze lijn. Mijn vrouw wil namelijk liever een breder audiomeubel en dan staan de speakers verder uit elkaar.

Alvast bedankt voor jullie input.
Leo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leo555
Ook met KEF zelf contact gehad maar ze hebben mij nog niet de stralingshoek van een KEF Ci160TR speaker kunnen doorgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
met een kijkafstand van 440cm en een max door dolby opgegeven hoek van 30 graden, mogen de frontspeakers 254cmuit het hart van de tv staan dus 508cm uit elkaar.
speling genoeg dus om te schuiven, ik zou de atmos speakers dan ook mee opschuiven denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leo555
Daar dacht ik ook aan Goofy1978 alleen met de input dat de stralingshoek van de plafonspeakers mogelijk beperkt is maakt dat de afstand nog groter tussen luister centrum en plafonspeakers.

Dat was volgens mij ook de redden waarom Kippy adviseerde om de achterste plafon speakers meer naar voren te schuiven.

Het blijft dus lasting voor de plaatsing van de plafonspeakers en het simpelweg proberen en schuiven lukt niet voor de plafonspeakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
Ik heb maar even de software gedownload. Hier staat ook de hoek niet in, maar het is wel duidelijk dat het verlies ongeveer 10dB per 1,5 meter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leo555
Dat zag ik ook in het programma maar wat wil dat zeggen 10dB???
Moeten de plafonspeakers dan binnen een straal van 1,5 meter vanaf het luister centrum geplaatst worden.
Dat zou beteken dat de speakers een flink stuk dischterbij komen en uit de lijn komen van de 2 speakers voor. Dit is weer niet in lijn met het advise van Dolby voor de plaatsing.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 01:13
Malt007 schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 11:24:
[...]

Dat zijn wel 2 aansluitingen te weinig voor 7.2.4 :)

Weet niet hoe het zit maar de SR7010 heeft in de specificaties 11.2 staan, maar daarvan zijn alleen 2 kanalen niet versterkt (klein chinees eindversterkertje voldoet hier prima voor overigens).

Denk overigens dat de SR7011 hetzelfde heeft maar omdat ze niet versterkt zijn er 9.2 wordt aangegeven. Kijk eens bij H&C hifi, die hebben vaak leuke prijsjes voor Marantz als je ze even belt.
Heb je een link van dergelijk klein Chinees eindversterkerje? Hoeveel vermogen moet die hebben?

Ik overweeg om vna een Denon AVR-X4300H een 7.2.4 te maken.

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E 5,12 KWh.

• Leo555
Je kunt ook voor de marantz sr8012 kiezen dan heb je geneog kanalen. Daar ga ik nu ook voor zodra deze beschikbaar is.
Pagina: 1