noodzaak en hoe van trimmen ssd op ubuntu 16.04 lts?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2002
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18-04-2023
Mijn vraag
Is het trimmen van de ssd noodzakelijk bij gebruik van ubuntu 16.04 lts en zo ja welke maatregelen moet je dan nemen??

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ubuntu 16.04 lts, ssd MX crucial 128 gb, 8 gb ram

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Reacties op de verschillende forums zijn verschillend. Zo zou Trim automatisch ingebouwd zijn, op andere forums moeten verscheidene acties ondernemen worden! Zo zou de swapfile niet meer nodig zijn indien je voldoende Ram hebt! ( heb 8gb!, en wel een swap aangemaakt!)
Heb bv deze link gevonden: https://sites.google.com/...#TOC-Slijtagegevoeligheid
Wat is nu wel nodig?

[ Voor 8% gewijzigd door Jan2002 op 10-10-2017 10:54 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogue
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 10:38
Misschien heb je inmiddels wel een antwoord op je vraag, maar ik vind de Arch wiki voor dit soort vraagstukken altijd erg duidelijk. https://wiki.archlinux.org/index.php/Solid_State_Drives#TRIM

Wat ik er van begrijp. Het trim command moet in je SSD zitten, anders kun je ook niet trimmen, dus in die zin, ja dat zit in je SSD ingebouwd. Maar je moet het wel triggeren, want wellicht heb je een partitie of FS dat geen trimming ondersteund, en dat zou je eigen SSD de data corrumperen.

Ik heb zelf, tegen advies in, de discard optie in fstab gezet op mijn Gentoo systemen, en dat heeft nog geen problemen opgeleverd. Maar ik overweeg om over te stappen naar een periodiek systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:50

Blokker_1999

Full steam ahead

Neen, een trim is niet noodzakelijk. Zonder trim kan het zijn dat je SSD na een tijd iets trager zal gaan werken, maar echt merkbaar is dat niet. Zeker niet als je een SSD hebt met voldoende overprovisioning.

In de beginperiode van SSDs werd de swapfile afgeraden op systemen met een SSD omdat dit volgens velen in die tijd de levensduur van de SSD sterk zou beïnvloeden. Vandaag weten we beter, onder meer omdat de verwachte levensduur veel hoger ligt dan die van de PC zelf.

Een SSD kan data slechts in blokken schrijven en wissen. Wil je dus ergens 1 enkele bit aanpassen dan zal de data van dat blok opnieuw geschreven worden op de plaats van een leeg, beschikbaar blok en het oude blok zal gemarkeerd worden als te verwijderen. Deze blokken worden niet onmiddelijk en automatisch verwijderd. Wanneer er geen lege blokken meer zijn zal het systeem die blokken stelselmatig beginnen opkuisen. Met het trim commando ledig je alle beschikbare blokken in 1 enkele keer.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-09 13:54
In je eigen link staat,
In Ubuntu 16.04 en Linux Mint 18.x wordt TRIM automatisch geactiveerd wanneer u Ubuntu of Mint installeert op een SSD. Namelijk via een wekelijkse "cron-taak".
Dus zoek uit of je de cron-taak hebt.

En swap wordt door de maker van ubuntu/linux aabgemaakt tijdens installatie, dus waarom zou je dit weglaten, rare gebruikers die dit denken, en ja je leest dit websites, dus de maker van ubuntu weet niks.

En als je je drukt maakt over veel gebruik van je ssd, kijk eens naar firefox, deze schijft de hele tijd naar je ssd/hd, zoek met google hier op, deze kun je minder laten schrijven.

[ Voor 17% gewijzigd door jan99999 op 15-10-2017 12:41 ]