Automatische einddatum na invoeren waarde + startdatum

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Syntaxerror404
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 21-10-2024
Goedenavond allen,

Ik heb een vraag betreffende Excel 2016 en het automatisch genereren van een uiterste datum na invoeren van een specifieke waarde en datum:

Ik heb een tabel gemaakt waaruit voorgenoemde zal moeten blijken. In kolom A kan men de betreffende waarde invoeren, in kolom B dient men de startdatum in te voeren en in kolom C wil ik, op basis van de ingevoerde waarde in kolom A, een uiterste datum hebben gegenereerd. De waarden in kolom A zijn: laag, middel en hoog.

De waarden voor laag, middel en hoog zijn respectievelijk 3, 6 en 12 maanden. Bijvoorbeeld: In cel A3 selecteer ik de waarde 'Laag' in. In Cel B3 voer ik startdatum 1-7-2017 in. In cel C3 zou dus automatisch datum 1-10-2017 moeten verschijnen.

Zelf krijg ik het niet werkend. Ik ben zowel met de IF functie als de Edate functie aan de slag gegaan, maar tot dusverre geen resultaat. Ik vermoed dat het een lange formule wordt aangezien er drie waardes kunnen worden ingevoerd en bij elke waarde afzonderlijk een x-aantal maanden bij de startdatum moeten worden opgeteld. Daarnaast zou ik ook graag willen hebben dat als de gegenereerde data in kolom C de huidige datum overschrijden, de gehele rij rood kleurt (formatting rule?)

Wie o wie zou mij (op weg) kunnen helpen? :)

Mvg, Mike

Beste antwoord (via F_J_K op 10-10-2017 21:43)

• Syntaxerror404
Bedankt beiden voor het aandragen van oplossingen! Ik heb -na veel trial & error- een werkende formule kunnen creëren en luidt als volgt:

=IF(A3="Laag";EDATE(B3;3);IF(A3="Middel";EDATE(B3;6);IF(A3="Hoog";EDATE(B3;12))))

Eén van de oorzaken die het werk bemoeilijkte was de misvatting dat ik in mijn versie van Office (2013) nog steeds de komma's gebruikte terwijl Microsoft klaarblijkelijk is overgaan op de ";".

@F_J_K Thanks! Al jaren een sporadische bezoeker, maar nu ik op korte termijn toch een eigen PC ga samenstellen en mij meer in Office en diverse programmeertalen wil verdiepen toch maar een account aangemaakt. :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajakkes
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-05 22:32

ajakkes

👑

Op tabblad 2:
Laag 91
Middel 182
Hoog 365

Op tabblad 1 datum + verticaal zoeken waarde in tabblad 2.

👑

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Met twee geneste als [als a dan X, anders als b dan Y, anders Z) kan je de datum bereiken (of met zoeken in een hulptabel cf bovenstaande post), voor de kleur heb je volgens mij een hulpcel nodig met de daadwerkelijke datum. Dat kan de voorwaardelijke opmaak gedaa; worden obv de waarde van die hulpcel.

Edit: en welkom op GoT!

[ Voor 4% gewijzigd door F_J_K op 09-10-2017 22:05 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Syntaxerror404
Bedankt beiden voor het aandragen van oplossingen! Ik heb -na veel trial & error- een werkende formule kunnen creëren en luidt als volgt:

=IF(A3="Laag";EDATE(B3;3);IF(A3="Middel";EDATE(B3;6);IF(A3="Hoog";EDATE(B3;12))))

Eén van de oorzaken die het werk bemoeilijkte was de misvatting dat ik in mijn versie van Office (2013) nog steeds de komma's gebruikte terwijl Microsoft klaarblijkelijk is overgaan op de ";".

@F_J_K Thanks! Al jaren een sporadische bezoeker, maar nu ik op korte termijn toch een eigen PC ga samenstellen en mij meer in Office en diverse programmeertalen wil verdiepen toch maar een account aangemaakt. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

De komma of puntkomma is afhankelijk van je landinstellingen in Windows :)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)