Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 886251

Topicstarter
Weet iemand hoe het zit met werken voor Luchtverkeersleiding Nederland.

En dan niet als ATC maar als VLA (verkeersleidings assistent).

Zag een tijdje terug een vacature, maar wat bieden ze allemaal(wat verdient het, CAO etc).

Ik heb begrepen dat je als VLA veel administratie doet (Flightplans in het systeem zetten etc.) maar ook Start Up Controller/Delivery Assistent bent.

Maar biedt de LVNL ook groeimogelijkheden naar bijvoorbeeld groundcontrol(als je de capaciteiten hebt) of het afhandelen van off shore vluchten. Of zijn er geen doorgroeimogelijkheden en vervul je deze functie net zo lang ze je nodig hebben dan wel tot je pensioen?

En wat geven ze je in de opleiding mee en hoelang duurt deze

Is toch een interessante baan omdat normaal gesproken deze functie intern word vervuld (zag namelijk vorige week de vacature op hun FB pagina)

[ Voor 40% gewijzigd door Anoniem: 886251 op 11-10-2017 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Denk dat deze pagina verder ook gebruikt kan worden voor de baan van Luchtverkeersleider.

Wel zo simpel alles in topic houden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17:22
Ik zat toevallig vanmiddag ook op de pagina van LVNL te kijken. Mijn ogen zijn alleen wel bijna te slecht, met -5,75, terwijl je maximaal -6 mag hebben. Ik denk dat mijn ogen nog wel achteruit gaan en zijn gegaan, dus ben benieuwd of dat alleen een eis is die geldt bij aanvang.

Inschrijving voor voorlichting gaat overigens wel snel dicht. Dus even de pagina in de gaten houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
oohh schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 21:24:
Ik zat toevallig vanmiddag ook op de pagina van LVNL te kijken. Mijn ogen zijn alleen wel bijna te slecht, met -5,75, terwijl je maximaal -6 mag hebben. Ik denk dat mijn ogen nog wel achteruit gaan en zijn gegaan, dus ben benieuwd of dat alleen een eis is die geldt bij aanvang.

Inschrijving voor voorlichting gaat overigens wel snel dicht. Dus even de pagina in de gaten houden.
Wie niet waagt, wie niet wint.

Gewoon proberen, al vind ik de opzet met Neurolympics een wat lastigere methode. Al is dat wel beter om het slagingspercentage te verhogen.

7 op de bijna 1100 (die het selectietrajext doen) eindigen als allround ATC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Je vragen lijken me uitermate relevant om gewoon aan de LVNL zelf te stellen? (NB: het zou handig zijn als je LVNL had uitgelegd in de TS :P)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:58

Rannasha

Does not compute.

Ik werk niet bij de LVNL, dus informatie specifiek voor daar heb ik niet, maar ik heb inmiddels voldoende ervaring bij "concurrent" Skyguide om wat algemene inzichten te bieden.

Over het algemeen zijn doorgroeimogelijkheden vrijwel altijd in de richting weg van het werken als controller. De ATC opleiding is lang, duur en behoorlijk specifiek (je wordt opgeleid voor een specifiek gedeelte van het luchtruim), dus meestal zal men mensen niet laten doorstromen richting een rol waarmee je direct contact hebt met de vluchten.

Doorgroeien gebeurt of verticaal: Bijvoorbeeld een supervisor rol waarbij je de leiding hebt over jouw unit tijdens een dienst, of eventueel nog hoger de ladder op. Of horizontaal: een verschuiving naar een kantoorbaan waar je, bijvoorbeeld, aan nieuwe ATC procedures werkt, veiligheids assesments doet, enz...

Maar zoals @F_J_K al zegt, is dit iets wat je het beste direct bij de bron kunt vragen.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alki
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:27
Weet niet hoe oud je bent, maar mocht je atco ambities hebben. Wij "eurocontrol" beginnen binnenkort weer selectierondes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
F_J_K schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 21:42:
Je vragen lijken me uitermate relevant om gewoon aan de LVNL zelf te stellen? (NB: het zou handig zijn als je LVNL had uitgelegd in de TS :P)
Ja dat klopt maar dacht met het internet kom je ook ver.

Hoe bedoel je LVNL uitleggen als in Luchtverkeersleiding Nederland?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Rannasha schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 21:44:
Ik werk niet bij de LVNL, dus informatie specifiek voor daar heb ik niet, maar ik heb inmiddels voldoende ervaring bij "concurrent" Skyguide om wat algemene inzichten te bieden.

Over het algemeen zijn doorgroeimogelijkheden vrijwel altijd in de richting weg van het werken als controller. De ATC opleiding is lang, duur en behoorlijk specifiek (je wordt opgeleid voor een specifiek gedeelte van het luchtruim), dus meestal zal men mensen niet laten doorstromen richting een rol waarmee je direct contact hebt met de vluchten.

Doorgroeien gebeurt of verticaal: Bijvoorbeeld een supervisor rol waarbij je de leiding hebt over jouw unit tijdens een dienst, of eventueel nog hoger de ladder op. Of horizontaal: een verschuiving naar een kantoorbaan waar je, bijvoorbeeld, aan nieuwe ATC procedures werkt, veiligheids assesments doet, enz...

Maar zoals @F_J_K al zegt, is dit iets wat je het beste direct bij de bron kunt vragen.
Je zal dus echt VLA blijven en nooit een Ground controller kunnen worden(tenzij je er los voor solliciteert en selecties haalt).

Betaalt het ook marktconform (niet tonnen maar gewoon goed voor wat je doet of valt dat tegen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 981489

Anoniem: 886251 schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 20:28:
Weet iemand hoe het zit met werken voor LVNL.

En dan niet als ATC maar als VLA (verkeersleidings assistent).

Zag een tijdje terug een vacature, maar wat bieden ze allemaal(wat verdient het, CAO etc).

Ik heb begrepen dat je als VLA veel administratie doet (Flightplans in het systeem zetten etc.) maar ook Start Up Controller/Delivery Assistent bent.

Maar biedt de LVNL ook groeimogelijkheden naar bijvoorbeeld groundcontrol(als je de capaciteiten hebt) of het afhandelen van off shore vluchten. Of zijn er geen doorgroeimogelijkheden en vervul je deze functie net zo lang ze je nodig hebben dan wel tot je pensioen?

En wat geven ze je in de opleiding mee en hoelang duurt deze

Is toch een interessante baan omdat normaal gesproken deze functie intern word vervuld (zag namelijk vorige week de vacature op hun FB pagina)
Zelf heb ik alleen onderstaande informatie:

-Start up Controller
-Delivery Clearence
-Telefonisch aanspreekpunt Verkeersleiders Tower Approach
-Administratieve taken (invoeren vliegplannen in systeem etc)
-Coordinatie bij alarmeringen (VKL focust zich op airtraffic jij zorgt voor de afhandeling van de hulpdiensten)
-"verkeersleider" van de Havendienst,Brandweer,Vogelaars, sneeuwploeg het radiocontact gaat via jou
-Waarnemer toren west in de nacht samen met een Groundcontroller mocht de 18R/36L in dienst zijn)

Met bovenstaande lijst zou je het eigenlijk geen verkeersleidingsassistent kunnen noemen, omdat je hele andere werkzaamheden doet dan je zou denken bij een "assistent". Misschien dat je verkeersle

Volgens de jaarcijfers van de LVNL hebben ze een structureel tekort van de VLA ers dus ze zijn zeker welkom, scheelt namelijk geld. Aangezien nu gewone Allround VKL'ers of Ground controllers deze taak vervullen als er niemand is.

Ik las ooit dat deze baan max 4400 betaalde per maand, maar ik kan dat niet zo 1/2 terugvinden. Misschien dat je dit aan de LVNL kan vragen of dat er toevallig iemand hier zit?

Van een vriend heb ik begrepen dat op de vacature van VLA erg veel mensen hebben gereageerd dat ze de gesprekken etc gaan vertragen omdat ze meer tijd nodig hebben.

Bovenstaande info heb ik dan ook van een vriend en het internet.

Wel weet ik dat je niet kan "klimmen" naar bijvoorbeeld Ground of ACC controller. Hiervoor moet je gewoon op selectie en deze behalen. Misschien dat de LVNL daar anders over nadenkt in de toekomst maar ik denk het niet. Wel kun je les gaan geven, of meedenken over nieuwe procedures etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 981489 schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 22:44:
[...]

Zelf heb ik alleen onderstaande informatie:

-Start up Controller
-Delivery Clearence
-Telefonisch aanspreekpunt Verkeersleiders Tower Approach
-Administratieve taken (invoeren vliegplannen in systeem etc)
-Coordinatie bij alarmeringen (VKL focust zich op airtraffic jij zorgt voor de afhandeling van de hulpdiensten)
-"verkeersleider" van de Havendienst,Brandweer,Vogelaars, sneeuwploeg het radiocontact gaat via jou
-Waarnemer toren west in de nacht samen met een Groundcontroller mocht de 18R/36L in dienst zijn)

Met bovenstaande lijst zou je het eigenlijk geen verkeersleidingsassistent kunnen noemen, omdat je hele andere werkzaamheden doet dan je zou denken bij een "assistent". Misschien dat je verkeersle

Volgens de jaarcijfers van de LVNL hebben ze een structureel tekort van de VLA ers dus ze zijn zeker welkom, scheelt namelijk geld. Aangezien nu gewone Allround VKL'ers of Ground controllers deze taak vervullen als er niemand is.

Ik las ooit dat deze baan max 4400 betaalde per maand, maar ik kan dat niet zo 1/2 terugvinden. Misschien dat je dit aan de LVNL kan vragen of dat er toevallig iemand hier zit?

Van een vriend heb ik begrepen dat op de vacature van VLA erg veel mensen hebben gereageerd dat ze de gesprekken etc gaan vertragen omdat ze meer tijd nodig hebben.

Bovenstaande info heb ik dan ook van een vriend en het internet.

Wel weet ik dat je niet kan "klimmen" naar bijvoorbeeld Ground of ACC controller. Hiervoor moet je gewoon op selectie en deze behalen. Misschien dat de LVNL daar anders over nadenkt in de toekomst maar ik denk het niet. Wel kun je les gaan geven, of meedenken over nieuwe procedures etc.
Dank!

Wat bedoel je met

Misschien dat je verkeersle?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Anoniem: 886251 schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 22:13:
[...]

Ja dat klopt maar dacht met het internet kom je ook ver.

Hoe bedoel je LVNL uitleggen als in Luchtverkeersleiding Nederland?
Als je iets van anderen wil is het wel zo netjes om zo duidelijk mogelijk te zijn en mensen niet te laten zoeken naar wat je bedoelt. Dus inderdaad ook wat een afkorting betekent :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
De CAO is gewoon publiekelijk beschikbaar...

[ Voor 59% gewijzigd door Deveon op 11-10-2017 11:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 981489

Anoniem: 886251 schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 22:57:
[...]

Dank!

Wat bedoel je met

Misschien dat je verkeersle?
Dat het eigenlijk niet een assistent is maar een soort "verkeersleider" met andere werkzaamheden

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 981489 op 11-10-2017 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Deveon schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 11:13:
De CAO is gewoon publiekelijk beschikbaar...
Niet de werkzaamheden en salarissen toch?

Die kon ik er niet uithalen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
Roenie schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 10:09:
[...]
Als je iets van anderen wil is het wel zo netjes om zo duidelijk mogelijk te zijn en mensen niet te laten zoeken naar wat je bedoelt. Dus inderdaad ook wat een afkorting betekent :)
Kan de titel niet veranderen maar heb het in de OP aangepast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Tevens zijn dit de selectierondes van de LVNL:

-Fase 1 Neurolympics een testje wat je thuis maakt. Stelt niet veel voor maar het gaat niet om de resultaten maar een bepaald "leercurve".
-Fase 2 De FEAST en DART de FEAST is een aantal kennistestjes die je op locatie maakt. Snel reageren, ruimtelijk inzicht etc. valt niet veel voor te leren. De DART is een versimpelde verkeersleiding test waarin word gekeken hoe je vliegtuigen "begeleid" op een simpele manier. Je hebt hier geen kennis voor nodig
-Fase 3 Assesment is een groepsopdracht in het Engels. Meerdere opdrachten samen met je groep oplossen waarbij je deelname word bestudeerd. Zorg dat je duidelijk aanwezig bent in de groep maar niet té, en laat zien dat je goed kan samenwerken.
-Fase 4 Intervies is een "sollicitatiegesprek" hier hoor ik verschillende woorden over, maar wees vooral eerlijk en laat zien dat je erg gemotiveerd bent om verkeersleider te worden.
-Fase 5 Job sample je gaat 3 dagen heen en weer naar Schiphol Oost en krijgt "les" over verkeersleider. Vervolgens gaan ze je nadat je les hebt gehad in de ochtend de simulator zetten en kijken hoe je het doet en vooral hoe stijl je leercurve is. Een pittige taak maar leuk om te doen hoor ik van meerdere.

Volgens de jaarcijfers van LVNL solliciteren er jaarlijks gemiddeld 1600 mensen, hiervan starten er jaarlijks 20 aan een klas. En hiervan worden er uiteindelijk 7 allround verkeersleider. Slagingspercentage van 0,5%

Maar dat wil niet zeggen dat het onmogelijk is, voor hetzelfde geld heb jij die kwaliteiten nou net.
Ik heb deze selectie gedaan bij de buren in België en daar lijkt hij veel op die van NL.
Pagina: 1