Toon posts:

Energie opwekken door verplaatsing wind van rijdende auto's

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag
Voor school doe ik een project waarmee wij een lantaarnpaal aan het ontwikkelen zijn die op een nieuwe manier energie gebruikt. Voornamelijk gericht op het herbruiken van energie om zo een duurzaam product te leveren.

Onze eerste gedachte was een lantaarnpaal die zijn licht zou geven door de koplampen van de auto d.m.v. reflectietechniek. We hebben echter veel bevestiging gekregen dat dit niet ging werken door de lichtsterkte van de koplampen en de snelheid van de auto.

Onze tweede gedachte is om een soort turbine/ lage windmolen naast wegen te zetten welke wordt aangedreven door verplaatste wind van een auto. Is dit mogelijk? Een lantaarnpaal gebruikt over het algemeen niet veel energie en op drukke wegen zou een kleine turbine redelijk wat stroom op kunnen leveren.

Dit artikel uit 2007 heb ik al gevonden maar gaat niet erg diep in op het concept:
https://www.autoblog.nl/a...e-snelweg-als-windturbine

Ik zou graag willen weten of dit natuurkundig/wiskundig mogelijk is en niet teveel nadelen heeft.
M.v.g.
Niek

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Zoek eens op google op "piezo wegdek" ;)

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

Ik zou zeggen, koop een speelgoed windmolentje... en kijkt maar eens of die gaat draaien van langsrijdende auto's als je zelf achter de vangrail staat.

| live and give like no one else |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:20

Rmg

Je hebt geen idee wat een lantaarnpaal verbruikt (behalve niet veel), je hebt geen idee hoe groot de lucht verplaatsing is, hoe snel de autos rijden, hoeveel autos per uur, hoeveel lichtopbrengst je nodig hebt enz enz. Je hebt gewoon geen randvoorwaarden en/of metingen om ook maar iets door te rekenen..... Hoe denk je dat wij dat moeten doen dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:24

Reptile209

- gers -

Complimenten voor dit creatieve idee! Ik zie wel wat praktische haken en ogen:
- bouw van turbines, omvormers, accu en aansturing in lantaarns, die juist zo goedkoop mogelijk moeten zijn.
- onderhoud van bewegende delen tijdens de hele levensduur van zo'n paal (15 jaar?)
- de hoeveelheid energie die je zou kunnen oppikken (ook al verstoord door wind, obstakels, etc).

Zoals al gezegd: meten = weten! Voeg een kritische analyse toe aan je onderzoek, waarin je ook bovenstaande punten bespreekt. Heel leerzaam om dat te doen, ook als het uiteindelijk niet haalbaar blijkt te zijn.

En ga vooral door met het bedenken van dit soort originele oplossingen!

[ Voor 7% gewijzigd door Reptile209 op 09-10-2017 19:48 ]

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Kan me voorstellen dat de auto's zelf last gaan ondervinden van die technologie.
Heb je rekening er mee gehouden dat dan de autos weer mogelijk meer energie gaan verbruiken?

Immers... je probeert met die "nieuwe" technologie toch zo dicht mogelijk bij de weg te gaan staan om "maximaal als qua veiligheid" mogelijk is ... energie op te vangen via die wind....

Neem dat mee in het model llll

Als ik bij jullie in de commissie zou zitten.. en je hebt er niet naar gekeken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zoek eens op 'tritium vials.' Zoiets in het groot doen. Alle andere oplossingen zijn erg gecompliceerd en weinig realistisch. Dit is simpel, gaat lang mee. Enige probleem is dat er niet veel licht vanaf komt, maar als het echt donker is moet dat niet nodig zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 09-10-2017 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-09 13:59

Tomatoman

Fulltime prutser

Laten we eens kijken of het idee op basis van natuurkundige principes zou kunnen werken. Het gaat niet om de vraag of het zal werken maar of het kan werken. Daarvoor ga ik uit van een kleine windturbine die een straatlantaarn van energie voorziet.

Eerst de straatlantaarn. Ik ga uit van een kleine lantaarn, zoals je die in woonwijken tegenkomt. Armaturen in led-uitvoering hebben vaak een vermogen van ongeveer 30 watt. Lantaarns langs 80-kilometerwegen of langs autosnelwegen hebben (veel) hogere vermogens: bij een autosnelweg heb je het zelfs bij led-verlichting al gauw over 300 watt. Daarom beginnen we klein: met een 30 watt armatuur.

Dat is dus wat we nodig hebben: 30 watt.

Nu de turbine: hoeveel kan die opwekken? Laten we eerst met een klein stukje theorie beginnen. In dit artikel wordt uitgelegd dat de wind die door een windturbine heen blaast op grond van de natuurwetten slechts een deel van zijn energie aan de turbine kan overdragen. Het theoretische maximum is 0,593 maal de energie die de wind bezat voor hij de turbine bereikte. Daarna moet deze kinetische energie nog in elektriciteit worden omgezet, wat ook nog wat rendement kost. In het artikel lees je dat de meest efficiënte windturbines onder de meest gunstige omstandigheden tot een rendement van 50% komen. Dat rendement is zeer hoog en zul je met eenvoudigere middelen nooit halen, maar laten we hier toch maar van uitgaan. Willen we 30 watt opwekken, dan moet de turbine 30 watt uit de wind halen, wat betekent dat die windvlaag oorspronkelijk 60 wat aan vermogen bevatte.

Maar hoe hard moet de wind waaien om 60 watt op te wekken? Dat antwoord is vrij eenvoudig: neem een ventilator die op vol vermogen 60 watt verbruikt en je weet het. Voor de beeldborming: deze statiefventilator verbruikt in de hoogste stand 60 watt en genereert dus een windvermogen van 60 watt. Dat is een ventilator met een doorsnede van 45 cm.

Zet deze ventilator aan op de hoogste stand en je weet hoeveel wind je in de optimale situatie nodig hebt om een straatlantaarn te laten branden. Je zult merken dat dat een flinke windvlaag is.

Tot slot het lastigste: de straatlantaarn brandt permanent. Je zult dus ook voortdurend zoveel wind moeten opvangen als de ventilator produceert, ook als er geen auto’s voorbijkomen. Als dat je lukt, is het theoretisch mogelijk om de straatlantaarn te laten branden met de energie die je wint uit de rijwind van passerend verkeer.

Zet eens een ventilator langs de weg en kijk hoe hard die gaat draaien. Dan krijg je wat meer gevoel bij de haalbaarheid van jullie idee.

Zelfs als je tot conclusie komt dat het idee niet haalbaar is, kan het een erg leuke opdracht zijn om uit te werken. Als de uitwerking van de opdracht belangrijker is dan het succes van het idee (en ik vermoed dat dat het geval is) zou ik gewoon lekker aan het experimenteren en rekenen gaan met de rijwind van auto’s :). Bijvoorbeeld: als je een oude ventilator neemt, een fietslampje aan de stekker koppelt en de ventilator in de rijwind plaatst, licht het lampje dan op als er een auto voorbijkomt?

[ Voor 9% gewijzigd door Tomatoman op 15-10-2017 13:47 ]

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Er staan her en der paaltjes langs de weg met spiegeltjes erop. Die draaien als er een auto langs rijdt het idee was om herten enzo van de weg af te houden. Dat is ook wel het meeste wat je in beweging krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:24

Reptile209

- gers -

Yep, dikke kick, maar m.i. ontopic en terecht ;)

Ik kwam een geinig filmpje op Facebook tegen met een windturbineturbine voor passerend verkeer (bussen). Staat helaas maar beperkte achtergrondinfo bij, maar het is dus tenminste een werkend PoC :).

https://www.facebook.com/.../videos/1922458597823835/ (werkt ook zonder FB account, kon zo snel even geen neutralere bron voor de video vinden)

@Verwijderd hoe is je project afgelopen?

Edit: @EWK hieronder: zucht... fire-and-forget generatie... :N

[ Voor 8% gewijzigd door Reptile209 op 11-06-2018 20:52 ]

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Reptile209 schreef op maandag 11 juni 2018 @ 20:47:
Yep, dikke kick, maar m.i. ontopic en terecht ;)

Ik kwam een geinig filmpje op Facebook tegen met een windturbineturbine voor passerend verkeer (bussen). Staat helaas maar beperkte achtergrondinfo bij, maar het is dus tenminste een werkend PoC :).

https://www.facebook.com/.../videos/1922458597823835/ (werkt ook zonder FB account, kon zo snel even geen neutralere bron voor de video vinden)

@Verwijderd hoe is je project afgelopen?
10-10-2017 voor het laatst op Tweakers geweest, ik denk dat je het nooit zult weten ;)

Hoi!

Pagina: 1