Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• mlormans
  • Registratie: november 2015
  • Laatst online: 16:46
Beste Allen,

Hierbij blaas ik mijn oude topic (zie hieronder) nieuw leven in.
Het is (eindelijk) zover de NAS gaat er komen,
Ik heb besloten om toch voor de ds718+ te gaan. helaas zijn de 2020 modellen nog niet aangekondigd, maar door omstandigheden kan ik helaas niet langer wachten.
De reden om voor de ds718+ te kiezen over de ds218+ is toch de iets krachtigere processor en de dubbele netwerk aansluiting.

Ik heb enkel nog een vraagje m.b.t. de HDD's
In eerste instantie had ik een paar WD Red van 8TB uitgezocht (in 2018 op de markt gebracht) en hebben 3 jaar garantie.
Vervolgens ben ik nog wat verder in de HDD pricewatch gedoken en kwam ik de Seagate Enterprices 8TB tegen (in 2016 op de markt gebracht) en hebben 5 jaar garantie.

Nu twijfel ik of het slim is om te kiezen voor een schijf welke inmiddels al weer 4 jaar op de markt is.
Hoe groot is de kans dat Seagate de komende 5 jaar de schijf nog vervangt bij een defect?

Is dit een redelijk bezwaar of zien jullie hier geen probleem in?
De schijven zijn toch zo'n 30 euro per schijf goedkoper wat de upgrade naar de ds718+ weer grotendeels bekostigd.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
2Interne harde schijvenSeagate Enterprise Capacity 3.5 HDD SATA 6Gb/s (2016), 512e, 8TB€ 207,37€ 414,74
2Interne harde schijvenWD Red (256MB cache), 8TB€ 240,90€ 481,80
1Geheugen internKingston HyperX Impact HX318LS11IB/8€ 36,98€ 36,98
1NetwerkopslagSynology DiskStation DS718+€ 431,-€ 431,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.364,52

Hieronder mijn oorsponkelijke topic.

Mijn vraag
Als straks ons nieuwbouw huis klaar is wil ik direct goed beginnen met een unifi netwerk en een goede NAS.
Echter wil ik de Nas voor meer gebruiken als enkel data opslag.

- Eigen mailserver (centraal mijn e-mails op binnen halen, en dit vervolgens via iMap op de gezamelijke desktop, laptop iPad en prive iPhone lezen. Het betreft diverse mails van eigen domeinen)
- Eigen agenda server (Weg bij google / apple)
- Eigen contactpersonen server (Weg bij google / apple)
- Eigen notities server (Weg bij google / apple)
- Foto's back-upen vanaf telefoon's (Apple iPhone & Sony Android)

Daarnaast natuurlijk gebruiken als centrale opslag in huis voor alle documenten, foto's en filmpjes.
En dit toegankelijk maken via Raspberry Pi met Kodi op de TV.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Nu bij mijn ouders een Synology DS214play staan, Werkt opzich prima, maar doordat hij niet van mij is kan ik hier niet echt mee experimenteren.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb afgelopen maanden het nieuws omtrent Synology redelijk bijgehouden. En ik meen dat het merendeel van de functies die ik wens daarmee kan.

Ik ben nog aan het twijfelen tussen een 2 of 4 bay Nas (ivm mogenlijke upgrade in opslag vermogen in de toekomst) en omdat de 4 bay Synology Nassen over het algemeen sterker zijn.

Ik ben dus aan het twijfelen of de gemiddelde Synology nas sterk genoeg is voor de gewenste doeleinde. Of dat ik (veel) beter uit ben door zelf wat te bouwen. het Synology systeem spreekt erg aan maar ik heb begrepen dat "Xpenology" op een zelfbouw nas geinstalleerd kan worden en dit gelijk is aan DSM van Synology.

De nassen waar ik naar heb zitten kijken:
Enkel Synology (2018 modellen) ivm OS en hier al bekend mee, heb overigs geen bezwaar op iets anders
#ProductPrijsSubtotaal
1Synology DiskStation DS218+€ 328,98€ 328,98
1Synology DiskStation DS418€ 404,97€ 404,97
1Synology DiskStation DS418Play€ 462,76€ 462,76
1Synology DiskStation DS718+€ 453,80€ 453,80
1Synology DiskStation DS918+€ 548,95€ 548,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.199,46

Budget beetje afhankelijk wat het nu gaat worden natuurlijk (2 of 4 bays)
Maar bij voorkeur toch max zo'n 400 euro exclusief schijven.

Tevens bij voorkeur een Nas met 2 netwerkaansluiting zodat deze straks op de managed switch aangesloten kan worden. En er dus zonder vertraging op geschreven als wel op gelezen kan worden.
In de woning zitten straks enkel de telefoons, 2 stuks, iPad en Laptop op de wifi al het overige bedraad.

Het doel is om de Nas en switch in de meterkast te plaatsen.

mlormans wijzigde deze reactie 09-02-2020 21:24 (28%)
Reden: Startpost voorzien van nieuwe info

Alle reacties

• desmond
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 16:40
Ik heb een 2-bay Syno staan, de DS218, met grote schijven. Mijn gevoel is dat de snelheid van de schijven duidelijk niet de bottleneck is en dat je (afh. van je behoefte uiteraard) met 2 disks prima uit de voeten moet kunnen. Er zijn twee dingen die mij tegenvallen.

Allereerst zit je natuurlijk vast aan de zo geroemde management software van Syno. Echt prima, maar ik kom van Linux en ben toch veel meer vrijheid gewend, en gewend makkelijker iets zelf te fixen. Dat gaat nauwelijks met de standaard software en de modules (apache/Syncthing/PHP/etc etc) die door derden worden aangeboden zijn soms minder hoogwaardig of niet helemaal af. Zo heb ik een standaard ONE WAY, automatische backup van alle mobile devices in huis naar de Syno nog niet bevredigend voor elkaar. Als iemand tips heeft, hoor ik ze graag. De Syno apps zijn op dat vlak een beetje een ratjetoe, imo.

Ten tweede is de CPU power niet je-van-het. Dit is zeker geen klacht naar Synology; ik heb de goedkoopste serie, maar voor jouw doeleinden verwacht ik dat je een stuk lekkerder draait met een desktop CPU met een externe 2-bay disk drive. Hiervoor had ik een obsolete laptop in de meterkast hangen en dat liep qua performance beter. Dus houd goed in de gaten waar je hem voor wil inzetten: Docker met een separate LAMP-omgeving gaat echt niet prettig draaien op mijn DS218.

• mlormans
Bedankt voor he uitgebreide reactie.

Ik zal mij eens iet verder gaan verdiepen in een zelfbouw nas/server die 'makkelijk' zelf te onderhouden is, krachtig maar toch energiezuinig.

• Akemi
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 16:22
Gezien je wensen zou ik eens kijken naar een HP microserver Gen 8 of 10.

• Niek H.
  • Registratie: februari 2013
  • Laatst online: 21-02 15:51
Ik heb zelf op een G8 Microserver Xpenology. Zelf ben ik nu aan het kijken om over te stappen op een echte Synology. Xpenology komt wel met een paar nadelen waaronder het niet (makkelijk) kunnen updaten. Ook negeert Xpenology de smart array instellingen op je Microserver volledig. Hierdoor is het net iets makkelijker data te verliezen naar mijn ervaring.

Ik zou voor een echte Synology kiezen als je echt DSM wilt.

• vinx77
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 24-02 11:50
Hier 2 synology NASsen. Nadeel is wel de trage processor en het weinige geheugen. Aan de andere kant staat dat ik zeer weinig onderhoud heb. De 918+ lijkt een goede keuze, maar dan moet er wel 4GB bij. Als ik toch voor een eigen oplossing ga, dan wordt het eentje die op NextCloud gebaseerd is - die timmeren erg hard aan de weg.

Waar ik op let bij de keuze: video's afspelen moet op elke resolutie kunnen en er moet docker op kunnen draaien. 918+ kwam daar voor mij het beste uit de bus.

Algoritmes, maar dan snel uitgevoerd, dat is zeg maar mijn ding

• phYzar
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 15:03
quote:
Hier ook. De tweede backupped de eerste om de zoveel tijd. Want met je hele hebben en houwen op 1 apparaat loop je wel een risico. De tweede staat nu nog in huis, maar wil ik naar mijn ouders verhuizen voor een off-site backup. Dan zit ik ook veilig bij brand/diefstal.

• SpamLame
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 25-02 21:06
Heb 3 Synology's staan (DS213J/214/215J).
Gebruik alleen de fileshare en backup mogelijkheden die het bied.
Mijn hoofdgebruik is data veilig(er) te stellen dan alleen op laptops/pc etc, hiervoor voldoen ze prima.

Kijk/luister ook films/muziek die ik daar heb opgeslagen, maar benader ik via een CIFS share, dus geen noodzaak voor cpu power /ram om de boel door het huis te streamen.
Van meerdere players tegelijk films kijken in huis is geen issue.

Over het algemeen kan je meer "waar voor je geld krijgen" als je zelfbouwt.
De componenten zijn dan je eigen keuze en meestal beter kwa cpu/ram.
Staat tegenover dat je er tijd in het OS moet steken om dat naar wens te krijgen.

WoWs-id dionvdc_ wows numbers wows referral

Acties:
  • +1Henk 'm!

• vinx77
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 24-02 11:50
Kijk ook even naar Yunohost. Daarmee installeer je tientallen pakketten (waaronder ook NextCloud) die allemaal via SSO werken. Lijst van apps: https://yunohost.org/#/apps

Er zijn vele alternatieven en gene idee welke het beste is voor jouw doelen: https://alternativeto.net...eresting-self-hosted-apps en https://www.reddit.com/r/..._alternative_to_yunohost/ en https://github.com/Kickba...ed#self-hosting-solutions

Heb je veel geheugen, denk dan ook eens aan Docker. https://tools.linuxserver.io/dockers

Algoritmes, maar dan snel uitgevoerd, dat is zeg maar mijn ding

Acties:
  • +1Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 11:29
Ik heb persoonlijk ervaring met (meerdere) Synology systemen en heb 2 jaartjes Xpenology gedraaid. Ooit begonnen met een budget modelletje voor op mijn studentenkamer (DS211j, doet het overigens nog steeds!). Veel meer dan wat bestanden aanbieden aan mijn koedi-media speler deed ik er eigenlijk niet mee. Af en toe een download maar daar stopte het wel. Energiegebruik werd niet over nagedacht dus mijn computer liep ook vrijwel 24/7 mee. Later een 214se bij m'n ouders thuis neer gezet. Hier staat een gedeelde iTunes bibliotheek op, hij ontvang wat back-ups en dat was het.

Omdat ik langzaam meer taken aan m'n NAS ging toebedelen maar mijn bankrekening niet mee groeide met mijn wensen (student, wat wil je ook :P) besloten om een oude computer in te zetten als NAS en heb hier XPEnology op gezet. Dit heeft naar volle tevredenheid ruim 2 jaar gedraaid. Het kost even net iets meer moeite om aan t werk te krijgen, maar je hebt enorm veel bang for buck. Bij m'n schoonouders stond enige tijd later een 415play. Ik was zeker in het begin verrast door de snelheid (ik had alleen ervaring met instap-modelletjes) en het gemak. Ik heb hier even mee geklooid en vrij snel bedacht dat ik tegen de geheugenlimiet van 1 Gb aan liep.

Langzaam maar zeker begon ik de NAS ook voor zakelijke doeleinden te gebruiken. Denk hierbij aan backups, het hosten van een paar kleine websites met weinig traffic, unifi controller voor meerdere sites (geen enorme aantallen) etc. Dit was voor mij niet meer verenigbaar met het niet/lastig kunnen installeren van beveiligingsupdates. Ik heb toen een 1817+ aangeschaft en heb hier geen moment spijt van gehad. Alles werkt out of the box, updaten is geen probleem meer en als bijkomend voordeel is het energie-gebruik wat vriendelijker dan de zelfbouw oplossing die ik had staan. Geheugen heb ik zelf vervangen (van 2 naar 8 GB) en met een redelijk aantal Docker containers loopt alles nog steeds heerlijk soepel.

Als je wil knutselen is een HP Microserver een prima optie, wil je dat alles gewoon werkt zoals t uit de doos komt, dan zou ik de meerprijs voor lief nemen.

edit: zie nu pas dat dit een vrij oud topic is 8)7

• mlormans
Alle nog bedankt voor de reacties ook voor de meest recente. Het geheel is nog steeds relevant.
De woning word binnenkort opgeleverd. Een nas zal toch wel een projectje voor het najaar zijn. Maar al deze ervaringen brengen mij wel nog wat meer aan het twijfelen. Of zelfbouw met iets meer moeite en stroomverbruik of toch het gemak van een synology maar iets duurdere aanschaf maar wel zuiniger.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Fable
  • Registratie: juli 2009
  • Nu online
@mlormans Ik ben wel benieuwd waar je uiteindelijk op uit bent gekomen. Ik zit zelf ook te denken om alles uit de cloud te halen en thuis te gaan verzorgen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mlormans
@Fable Ik heb momenteel nog niets aangekocht, maar ben er wel overuit dat het een DS218+ gaat worden.
Voor hetgeen wat ik er mee wil gaan doen, denk ik best bang for Buck.

Geheugen is uitbreidbaar; en aangezien we nu 1 jaar de sleutel van ons huis hebben, en ik zie hoeveel tijd ik heb om mijn domoticz systeem up-to-date te houden / uit te breiden. heb ik al helemaal geen tijd (meer) om mij te verdiepen in een zelfbouw NAS en deze veilig te houden.

Mailserver moet ik nog even uitzoeken of ik dit echt in huis wil hebben draaien, aangezien ik met mijn websites bij Antagonist zit, en hier zeer tevreden over ben.

Hiermee dan ook gekozen voor een 2 bay nas zonder Link arregation,
Keuze voor 2 bay is meer, door voldoende capaciteit op de schijven te nemen, is 4 schijven wellicht wat overkill en voor het geld van een 4 bay (en 4 schijven) wellicht beter een 1-2 bay budget model nas als remote backup.
Link arregation waarschijnlijk in huis niet/beperkt nodig.

• mlormans
Hierbij blaas ik mijn oude topic nieuw leven in. (zoals in de startpost aangepast)
Het is (eindelijk) zover de NAS gaat er komen,
Ik heb besloten om toch voor de ds718+ te gaan. helaas zijn de 2020 modellen nog niet aangekondigd, maar door omstandigheden kan ik helaas niet langer wachten.
De reden om voor de ds718+ te kiezen over de ds218+ is toch de iets krachtigere processor en de dubbele netwerk aansluiting.

Ik heb enkel nog een vraagje m.b.t. de HDD's
In eerste instantie had ik een paar WD Red van 8TB uitgezocht (in 2018 op de markt gebracht) en hebben 3 jaar garantie.
Vervolgens ben ik nog wat verder in de HDD pricewatch gedoken en kwam ik de Seagate Enterprices 8TB tegen (in 2016 op de markt gebracht) en hebben 5 jaar garantie.

Nu twijfel ik of het slim is om te kiezen voor een schijf welke inmiddels al weer 4 jaar op de markt is.
Hoe groot is de kans dat Seagate de komende 5 jaar de schijf nog vervangt bij een defect?

Is dit een redelijk bezwaar of zien jullie hier geen probleem in?
De schijven zijn toch zo'n 30 euro per schijf goedkoper wat de upgrade naar de ds718+ weer grotendeels bekostigd.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
2Interne harde schijvenSeagate Enterprise Capacity 3.5 HDD SATA 6Gb/s (2016), 512e, 8TB€ 207,37€ 414,74
2Interne harde schijvenWD Red (256MB cache), 8TB€ 240,90€ 481,80
1Geheugen internKingston HyperX Impact HX318LS11IB/8€ 36,98€ 36,98
1NetwerkopslagSynology DiskStation DS718+€ 431,-€ 431,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.364,52
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True