Toon posts:

Aankoopadvies gevraagd 4K TV'

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Goede middag, Ik ben opzoek naar aankoop advies. Ik heb 2 weken terug een LG 49UH850V terug gestuurd met als hoofd reden vertical banding, verder had ie nog wel wat andere kleine minpuntjes. Maar voornamelijk digitale TV was wel haarscherp.

Op aanraden van de MediaMarkt en na eigen onderzoek uiteindelijk de Sony Bravia 49XE9005 besteld.

Ik kan echter niet zeggen dat ik geheel tevreden ben. Hij heeft welliswaar geen last van vertical banding maar digitale tv lijkt toch echt minder scherp dan de veel goedkopere LG. Waardoor ook voetbal niet heel plezierig kijken is. En dat is nogal een belangrijk punt voor mij. Ik heb overigens inmiddels genoeg met de instellingen gespeeld om uit te sluiten dat het daar aan ligt. Verder zijn films en series wel goed te doen. Voornamelijk HDR 10 is echt wel een dikke plus ten opzichte van de LG.

Nu twijfel ik om hem toch te houden, en mezelf te forceren om er maar genoegen mee te nemen.
Maar aan de andere kant is het wel de bedoeling dat de TV toch minstens 5 tot 10 jaar mee gaat hier. En ik vind persoonlijk dat je toch 99% zo niet 100% tevreden moet zijn met zo'n aankoop. Ik heb in elk geval nog iets van 20 dagen om deze beslissing te maken.

Dus nu mijn vraag: is (in jullie opinie) de XE9005 echt de beste koop voor de 1000-1500 prijs klasse, zoals velen beweren? Of kan het wel degelijk beter? Is wellicht OLED toch een betere optie misschien?

Overigens is de huidige 49" de vervanger van een 10 jaar oude 38" en ik moet zeggen dat het grootte verschil wel echt extreem snel wendt. Mocht ik deze Sony toch nog retour doen is het dan aan te raden om toch voor een 55" te gaan?

Bijvoorbaat dank voor de reacties.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bramberk15
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14-09 09:28
Ik ben mezelf ook aan het orienteren op een 2e tv max 49" (heb primair nog een 65" plasma) en heb met name deze twee tv's op de shortlist staan. Vooral de LG ivm de prijs (de Sony is nu nog wat duur, in 2018 mss wel wat beter te betalen).

Misschien kun je wat extra praktijkinfo geven over de voors- ten tegens van beide modellen?

Wat ikzelf tegenkom is:

Beide 100HZ, beide goed smart tv platform (netflix-youtube-amazon), beide afdoende helder tbv SDR content, beide prima design

Voors tbv de LG:
- IPS panel dus goede kijkhoek
- alle HDR standaarden worden ondersteunt

Voors tbv de Sony:
- VA panel dus hoog contract
- hoge piekhelderheid tbv HDR
- FALD scherm dus optimaal voor HDR

Nadelen LG
- beperkt contrast (met name relevant in de avond-nacht-weinig licht in omgeving tv)
- edge led scherm, daardoor bij HDR content soms verticaal verlichte kolommen (vanuit de bodem van het scherm waar de verlichting zit)
- HDR performance matig tot gemiddeld (al lijkt Dolby Vision wat beter te zijn tbv edge led schermen, HDR10 legt zwakte edge led eerder bloot)

Nadelen Sony:
- beperkte kijkhoek tbv optimaal beeld
- ..?

Ik twijfel zelf met name over de beperkte kijkhoeken van VA-panelen (heb dus zelf een plasma, altijd plasma gehad en dus geen ervaring met VA-panelen) icm de plaats in de kamer. Daar moet je iig rekening mee houden. Als dat geen issue is voor jou dan zou je de Samsung 55KS7000/8000 kunnen overwegen als alternatief (is er ook in 49" als het perse 49"moet zijn, jouw Sony schijnt beter te zijn maar als deze jou niet overtuigt mss een goed alternatief), die is nu relatief goedkoop (pas 999 euro bij Coolblue) te krijgen.
Dat is een 2016 model maar heeft een betere prijs/prestatie verhouding dan de Samsung 2017 modellen (waar de KS serie feitelijk de QLED serie is geworden met een flink hogere prijs)

Maar 55"OLED is ook een optie al zit je dan qua prijs op 1600-1800 euro (tov de 800 voor de originele LG). Dat zou ik zelf als plasma liefhebber kiezen, als ik niet gebonden ben aan max 49" in mijn keuze (OLED begint bij 55").

Laatste wat je moet afwegen is de content die je gaat afspelen, nu en straks. Als je zegt dat je met name voetbal kijkt dan is een goede HDR performance mss minder belangrijk dan een goede kijkhoek (mits je met meer mensen voetbal kijkt uiteraard).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 06:20

FeaR

In GoT we trust

Verwijderd schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 18:45:
Goede middag, Ik ben opzoek naar aankoop advies....
Dan lijkt een verhuizing van TB naar CEA mij meer dan op zijn plaats.

TB > CEA

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
FeaR schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 09:41:
[...]

Dan lijkt een verhuizing van TB naar CEA mij meer dan op zijn plaats.

TB > CEA
Titel aanpassing aangevraagd via report topic.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 10-10-2017 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 06:20

FeaR

In GoT we trust

Verwijderd schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 16:06:
[...]
In dat geval kun je dit topic beter sluiten. Dan maak ik 'm wel opnieuw aan in de juiste categorie. De huidige titel is namelijk niet specifiek genoeg.
Of je vraagt een change aan via een TopicReport?

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Verwijderd Iets bijleggen en koop deze en je krijgt een brede smile op je gezicht: pricewatch: LG OLED55B6V Zwart

Ik ben echt een zeurkous qua beeld en ben helemaal happy met deze televisie. Kan geen LED van winnen, zeker in deze prijsklasse.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 10-10-2017 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@bramberk15

Voordelen van de LG 49UH850V
- Mooier design (mening)
- Strakker beeld via digitale tv (geen idee wat daar de reden van is)
- 3D (een leuke extra imo, ookal zul je het waarschijnlijk niet veel gebruiken)
- Goede kijkhoek
- De prijs
- Uitzending gemist apps

Nadelen van de LG 49UH850V
- IPS paneel
- Edge lit backlight dimming (zorgt voor irritant halo effect)
- Vertical banding (mogelijk afhangend van exemplaar)
- Niet overtuigd of het wel geheel 100 hz is naar aanleiding van een 50/100 hz verschil demonstratie in de MM
- Matige HDR prestatie
- Beperkte instellingen

Voordelen van de Sony 49XE9005
- VA paneel (hoger contrast
- Goede HDR prestatie
- FALD
- Backlight direct led
- Zwart waardes

Nadelen van de Sony 49XE9005
- Hele beperkte appstore (geen enkele uitzending gemist app)
- Digitale TV niet zo scherp als verwacht
- Voetbal niet zo strak als gehoopt
- Slechte kijkhoek
- Geen 3D (klein nadeel imo)
- Minder gebruiksvriendelijk dan de LG
- Design (mening)
- Prijs (zit toch wel tegen de OLED prijs aan)
- Geen dolby vision

Vooral voetbal moet voor mij nagenoeg perfect zijn. En dat is het dus niet. Daarnaast kijk ik relatief veel films en series. Maar dat was zowel op de LG als op de huidige Sony gewoon goed. Uiteraard heeft de Sony daar wel een streepje op voor, vooral met HDR actief geeft de Sony wel mooier beeld bij 1080p en 4k films.

Ik baal ook een beetje van het feit dat ik voor hetzelfde geld (€1340) een 55" had kunnen hebben ipv een 49". Vooral omdat ik steeds meer begin te wennen aan dit formaat. En ik ben bang dat ik hier straks toch spijt van ga krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 18:04:
@Verwijderd Iets bijleggen en koop deze en je krijgt een brede smile op je gezicht: pricewatch: LG OLED55B6V Zwart

Ik ben echt een zeurkous qua beeld en ben helemaal happy met deze televisie. Kan geen LED van winnen, zeker in deze prijsklasse.
Zijn de goedkoopste OLED's dan echt beter dan de top LED's?
In de winkel zie je dat verschil namelijk echt niet zo. Hoe ziet voetbal eruit op je OLED bijvoorbeeld, ten opzichte van de gemiddelde LED? Hoe erg is het inbranden bij OLED's trouwens? Is dat echt iets waar je rekening mee moet houden, of gebeurt zoiets alleen als je de TV meer dan 10 uur aan hebt staan op hetzelfde (stilstaande) scherm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 19:56:
[...]

Zijn de goedkoopste OLED's dan echt beter dan de top LED's?
In de winkel zie je dat verschil namelijk echt niet zo. Hoe ziet voetbal eruit op je OLED bijvoorbeeld, ten opzichte van de gemiddelde LED? Hoe erg is het inbranden bij OLED's trouwens? Is dat echt iets waar je rekening mee moet houden, of gebeurt zoiets alleen als je de TV meer dan 10 uur aan hebt staan op hetzelfde (stilstaande) scherm?
Ja! Zwart is beter, is zwart. Kijkhoek is beter. Kleuren zijn (vind ik) natuurlijker. Contrast is mooier. 4K is top.
Het is alsof je naar een raam naar buiten kijkt.

Sowieso moet en kan je tv's niet in winkels goed beoordelen. Licht winkel te fel en instellingen kloppen niet.

Ik kom van plasma en vindt sowieso LED altijd een no go.

Ik heb geen last van inbranden en kijk gewoon voetbal etc. Voetbal ziet er niet uit maar dat komt door het Nederlands Elftal. :+

Bestel er 1 via internet en hij kan binnen 2 weken retour, maar ik wed dat jij hem niet meer retourneert.

NB: smartgedeelte is ook nog eens top! En iedere techniek heeft zijn manco's maar Oled de minste. Voor dit geld koop je dan echt een top tv. Gewoon doen!!!

Voor je overige vragen verwijs ik je naar: [LG OLED] Ervaringen & Discussie

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 10-10-2017 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bramberk15
@Verwijderd thnx voor de info..matcht dus met wat ik had gevonden los van je 50/100hz opmerking die ik niet kan plaatsen. Je zou het verschil bij voetbal moeten zien denk ik.

Als ik je post lees zou ik fijn voor een OLED gaan..geloof dat de Philips OLED momenteel het goedkoopste is maar aangezien je LG Webos fijn lijkt te vinden zou ik een LG nemen. Prijsverschil is verwaarloosbaar.

Blijf zelf dus twijfelen..het is 'maar' een 2e tv die met name overdag wordt gebruikt tbv de kids ( en ikzelf voor wat HDR materiaal en PS4 Pro). Daar staat nu nog een oude plasma maar die is onzuinig en niet gebruiksvriendelijk tov de huidige Smart tv's. Moet telkens PS3 aanzetten tbv Netflix en YouTube voor kids. Weet dus niet in hoeverre ik me ga storen aan blooming etc wat met name klachten zijn bij kijken in verduisterde ruimtes. Kijkhoek blijft ook lastig. 1300 euro voor een tv die eigenlijk maar vanaf 1 plek in de kamer echt topbeeld geeft voelt om de een of andere reden niet juist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
bramberk15 schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 23:27:
@Verwijderd thnx voor de info..matcht dus met wat ik had gevonden los van je 50/100hz opmerking die ik niet kan plaatsen. Je zou het verschil bij voetbal moeten zien denk ik.

Als ik je post lees zou ik fijn voor een OLED gaan..geloof dat de Philips OLED momenteel het goedkoopste is maar aangezien je LG Webos fijn lijkt te vinden zou ik een LG nemen. Prijsverschil is verwaarloosbaar
Verschil tussen 50 en 100 hz is idd het beste te zien bij voetbal. Bij de LG bewogen de witte lijnen bijvoorbeeld als de camera heen en weer ging. Ook waren dan de reclame borden dan niet meer te lezen. Dat is bij de Sony niet het geval. Maar daarintegen word bij de Sony het beeld een beetje wazig bij camerabewegingen.

Wat betreft OLED, ik kom alleen maar full-hd's met gebogen schermen tegen rond deze prijs klasse. Wie wil nou een full-hd oled als je voor hetzelfde geld (goedkoper zelfs) een 4k led hebt?

Volgens mij gaat het niet lukken om een OLED te vinden met HDR, 4k resolutie, 100hz etc. rond de 1500. En veel duurder wil ik toch echt liever niet gaan. Dus ik blijf zitten met een dilemma.

Edit: begin nu toch te twijfelen tussen deze 2...
1. pricewatch: LG OLED55B6V Zwart
2. pricewatch: LG OLED55C6V Zwart

Ik begrijp dat een gebogen scherm voor een betere kijkhoek zorgt. Maar wat zijn de nadelen van een gebogen scherm?
Overigens las ik dat OLED's sd content niet goed opschalen. Is dit een probleem bij alle OLED's, zo ja hoe erg is het? Nog een vraagje, hoe zit 't met het kalibreren? Ik begrijp dat de fabrieksinstellingen vaak verre van goed zijn bij deze tv's. Is het veel en lastig werk om te kalibreren? Ik heb daar persoonlijk namelijk 0 verstand van.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 11-10-2017 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bramberk15
@Verwijderd ik heb weinig ervaring met lcd's weet enkel dat je altijd voor een native 100hz moet opteren ivm vasthouden resolutie bij beweging. Heb zelf altijd plasma en feitelijk is OLED plasma 2.0 dus als je voor een 55 inch gaat zou dat ook mijn keuze zijn

Lees je in in de prijsdiscussie OLED chat..vaak is de laagste online prijs in de pricewatch niet de echt laagste prijs bij direct de retailer contacteren.

Laatste vraag nog over de Sony en LG Led,'s. Zou je de LG op basis van prijs-performance aanraden (800 euro of lager) of zijn die banding issues te irritant? Zoals gezegd zoek ik een 2e tv voor in de kleine woonkamer tbv kids, PS4 Pro en wat films als de vrouw op de grote tv wilt kijken en ik wil liever niet meer dan 800 euro uitgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-10 15:46
Verwijderd schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 19:37:
[...]

Verschil tussen 50 en 100 hz is idd het beste te zien bij voetbal. Bij de LG bewogen de witte lijnen bijvoorbeeld als de camera heen en weer ging. Ook waren dan de reclame borden dan niet meer te lezen. Dat is bij de Sony niet het geval. Maar daarintegen word bij de Sony het beeld een beetje wazig bij camerabewegingen.

Wat betreft OLED, ik kom alleen maar full-hd's met gebogen schermen tegen rond deze prijs klasse. Wie wil nou een full-hd oled als je voor hetzelfde geld (goedkoper zelfs) een 4k led hebt?

Volgens mij gaat het niet lukken om een OLED te vinden met HDR, 4k resolutie, 100hz etc. rond de 1500. En veel duurder wil ik toch echt liever niet gaan. Dus ik blijf zitten met een dilemma.

Ik begrijp dat een gebogen scherm voor een betere kijkhoek zorgt. Maar wat zijn de nadelen van een gebogen scherm?
Overigens las ik dat OLED's sd content niet goed opschalen. Is dit een probleem bij alle OLED's, zo ja hoe erg is het? Nog een vraagje, hoe zit 't met het kalibreren? Ik begrijp dat de fabrieksinstellingen vaak verre van goed zijn bij deze tv's. Is het veel en lastig werk om te kalibreren? Ik heb daar persoonlijk namelijk 0 verstand van.
Doe maar maar die oled hoor. Ik zie het verschil in resolutie op mijn kijkafstand tot niet/nauwelijks en zal echt genieten van het oled paneel. Zeker s'avonds bij weinig licht :9~ :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
bramberk15 schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 20:45:
@VerwijderdLaatste vraag nog over de Sony en LG Led,'s. Zou je de LG op basis van prijs-performance aanraden (800 euro of lager) of zijn die banding issues te irritant? Zoals gezegd zoek ik een 2e tv voor in de kleine woonkamer tbv kids, PS4 Pro en wat films als de vrouw op de grote tv wilt kijken en ik wil liever niet meer dan 800 euro uitgeven.
Ja zeker. Ik was er dik tevreden mee, totdat ik voetbal ging kijken. Als ie geen last van vertical banding had gehad dan had ie hier gewoon nog gestaan. Ik was behoorlijk onder de indruk van de scherpte van het beeld, kan ik helaas van de huidige Sony niet zeggen. Moet er wel bij vermelden dat de LG een bijna 10 jaar oude full-hd 38" Sony Bravia verving hier. Dus dat is ook best wel een groot verschil.

Maar ik zou de LG iedereen aanraden, zolang je er maar geen voetbal op ga kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skelter94
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 26-09 08:44
Heb je de tv al helemaal gekalibreerd? Meestal zijn de standaard instellingen echt ruk, tenminste dat was ook zo bij mijn tv. Na gekalibreerd te hebben ziet het er precies zo uit als waar ik op hoopte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Verwijderd schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 18:45:
Ik kan echter niet zeggen dat ik geheel tevreden ben. Hij heeft welliswaar geen last van vertical banding maar digitale tv lijkt toch echt minder scherp dan de veel goedkopere LG. Waardoor ook voetbal niet heel plezierig kijken is. En dat is nogal een belangrijk punt voor mij. Ik heb overigens inmiddels genoeg met de instellingen gespeeld om uit te sluiten dat het daar aan ligt. Verder zijn films en series wel goed te doen. Voornamelijk HDR 10 is echt wel een dikke plus ten opzichte van de LG.
De LG heeft naar mijn weten ook HDR 10.
Nu twijfel ik om hem toch te houden, en mezelf te forceren om er maar genoegen mee te nemen.
Maar aan de andere kant is het wel de bedoeling dat de TV toch minstens 5 tot 10 jaar mee gaat hier. En ik vind persoonlijk dat je toch 99% zo niet 100% tevreden moet zijn met zo'n aankoop. Ik heb in elk geval nog iets van 20 dagen om deze beslissing te maken.
Over 5 jaar is er 8k en hdr3000 (bij wijze van). Wil je qua specs dus 10 jaar gedekt zijn ben je wellicht beter af door nu een wat goedkopere tv te kiezen en deze over 5 jaar te vervangen.
Overigens is de huidige 49" de vervanger van een 10 jaar oude 38" en ik moet zeggen dat het grootte verschil wel echt extreem snel wendt. Mocht ik deze Sony toch nog retour doen is het dan aan te raden om toch voor een 55" te gaan?
Ik ben onlangs voor een 65" gegaan en ook dat wendt erg snel.
Maar bij een X budget betekent een groter scherm dat de kwaliteit minder is dan een kleiner scherm.
Zover ik kan vinden heeft de LG ook een 100hz paneel dus daar zal het niet aan liggen.
Omdat resolutie niet alles zegt. Liever een goed 1080p paneel dan een slecht 4k paneel.
Waarom een dilemma? Je oorspronkelijke zoektocht bracht je een LG en Sony zonder oled. Waarom zou je nu ineens je budget verdubbelen om "perse" een oled aan te schaffen?

Mijn 2 centen:
Koop liever nu een:
pricewatch: Philips 49PUS6501/12 Zilver
en vervang deze desnoods over 5 jaar voor een nieuw model.
Waar twijfel je precies aan?
Gebogen schermen zijn leuk als je er recht voor zit maar minder leuk voor de kameraden die vanuit een andere kijkhoek een potje voetbal zijn komen kijken.
Overigens las ik dat OLED's sd content niet goed opschalen. Is dit een probleem bij alle OLED's, zo ja hoe erg is het?
Het opschalen gebeurt niet door het paneel maar door de processor en software die daarachter verstopt zitten.
Nog een vraagje, hoe zit 't met het kalibreren? Ik begrijp dat de fabrieksinstellingen vaak verre van goed zijn bij deze tv's. Is het veel en lastig werk om te kalibreren? Ik heb daar persoonlijk namelijk 0 verstand van.
Fabrieksinstellingen zijn vaak verre van goed omdat geen enkel paneel hetzelfde is. Al koop je morgen 2 identieke tv's, dan zit er nog verschil tussen de beide panelen.
Reken overigens snel >200 euro als je iemand langs wilt laten komen.
Verwijderd schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 23:40:
Ja zeker. Ik was er dik tevreden mee, totdat ik voetbal ging kijken. Als ie geen last van vertical banding had gehad dan had ie hier gewoon nog gestaan. Ik was behoorlijk onder de indruk van de scherpte van het beeld, kan ik helaas van de huidige Sony niet zeggen. Moet er wel bij vermelden dat de LG een bijna 10 jaar oude full-hd 38" Sony Bravia verving hier. Dus dat is ook best wel een groot verschil.

Maar ik zou de LG iedereen aanraden, zolang je er maar geen voetbal op ga kijken.
Waarom ruil je hem niet gewoon om voor een andere LG 49UH850V in de hoop dat deze geen defect paneel heeft?

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Pagina: 1