Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Router keuze.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• chasinn32
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-09-2021
Mijn vraag

Ik wil een nieuwe router aanschaffen maar ben aan het twijfelen welke is beter volgens jullie. De Tp-Link Archer c9 of Sitecom X8 AC1750.

Bereik en snelheid is van groot belang voor mij.

Gr.
Chasinn32

Beste antwoord (via chasinn32 op 10-10-2017 17:45)

• SpoekGTi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23-11 17:13

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.

Alle reacties

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06:51
Met kop en schouders steekt de tplink boven de sitecom uit... Dus die keuze zou ik maken

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• chasinn32
@shure-fan hartelijk dank voor je reactie

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06:35
Als je een slecht WiFi bereik hebt moet je de oplossing niet in een nieuwe router zoeken. Een (consumenten) router is een 3 in 1 apparaat. Het is een WiFi access point, een switch, en een "router" (/internet gateway).

Het beste is op de plekken waar je WiFi netwerk niet toereikend is een extra access point plaatsen (en bedraad aan te sluiten). Als je nu alleen maar de router vervangt, door een model wat wellicht wel iets beter is als wat je nu hebt heb je namelijk nog steeds best kans dat je bereik (& snelheid) verder weg van de router niet toereikend zijn, en je zult ook geen enkele router vinden die 10, 15 meter kan overbruggen met 1 of 2 muren ertussen en nog steeds de maximale snelheid geeft. Dus daarom gewoon strategisch een aantal access points plaatsen en bedraad aansluiten. Ook omdat juist routers net op een plek staan/hangen waar het niet handig is. Zoals in de meterkast, waarbij ik de kans klein acht dat je in de meterkast naast de router gaat zitten dus moet deze al door muren heen en heb je dus al verlies. Door dan juist een access point in bv de woonkamer te plaatsen weet je ook dat je de minste storingsfactoren van muren etc hebt.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:18

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

shure-fan schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 16:57:
Met kop en schouders steekt de tplink boven de sitecom uit... Dus die keuze zou ik maken
Eens mbt die twee, maar...

1) wat is het probleem dat je met een nieuwe router exact op wilt lossen?
2) waarom specifiek die twee? Beide zijn zowel licht verouderd als verre van best-in-class. Voor zelfde budget zijn er iig betere aan te duiden voor de meeste toepassingen. Exact welke hangt wederom af van de toepassing.

Oslik blyat! Oslik!

• chasinn32
Ik wil 1 router hebben en niks extra,s. Heb een huis met 2 verdiepingen en wil beneden gewoon volle snelheid halen van 100mbps wireless via 5ghz en AC en boven als ik maar 40mbps. Mijn budget voor router is 100 euro.

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 22-11 19:24
Dan is het handiger om boven een accesspoint te plaatsen.

• chasinn32
Ik wil geen kabel trekken naar boven toe. Dus zoek eigenlijk een andere oplossing

• SpoekGTi
chasinn32 schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 22:31:
Ik wil geen kabel trekken naar boven toe. Dus zoek eigenlijk een andere oplossing
EOP setje met een WiFi AP erin van TPlink

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.

• chasinn32
Heb je missn goede link voor me?

Acties:
  • Beste antwoord

• SpoekGTi

• chasinn32
Is goed zal er even naar kijken

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

chasinn32 schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 22:28:
Ik wil 1 router hebben en niks extra,s. Heb een huis met 2 verdiepingen en wil beneden gewoon volle snelheid halen van 100mbps wireless via 5ghz en AC en boven als ik maar 40mbps. Mijn budget voor router is 100 euro.
Wat voorziet nu in je WiFi waar je blijkbaar niet tevreden mee bent?
Waar staat dat apparaat nu? (in de buurt van trapgat? ver weg ervan?)
Wat haal je nu beneden en boven?
Waar is de vloer tussen de twee verdiepingen in je huis van gemaakt? En ligt er een isolerende ondervloer boven?
Hou er even rekening mee dat dit qua WiFi een onding is met een - in mijn ervaring - instabiele Mediatek chipset, en het qua PLC een low-end ontwerp is zonder MIMO. Het kan dus alleen over de fase-nulpaar data versturen en dat betekent dat als je daar flink wat storing hebt, je pech hebt. Als je stroomnet schoon is kan het prima presteren, maar die 40Mbps is zeker niet gegarandeerd, ook niet eens of je verbinding krijgt.

Sowieso bij PLC altijd zorgen dat je retour kunt sturen als het bij jou niet werkt.

Maar goed, het is veel te vroeg om lukraak met oplossingen te komen aangezien de situatie nog niet duidelijk is. Pas als we dat weten, weten we welke kant we op moeten zoeken.

[ Voor 43% gewijzigd door dion_b op 09-10-2017 23:22 ]

Oslik blyat! Oslik!

• SpoekGTi
dion_b schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 23:18:
[...]

Wat voorziet nu in je WiFi waar je blijkbaar niet tevreden mee bent?
Waar staat dat apparaat nu? (in de buurt van trapgat? ver weg ervan?)
Wat haal je nu beneden en boven?
Waar is de vloer tussen de twee verdiepingen in je huis van gemaakt? En ligt er een isolerende ondervloer boven?

[...]

Hou er even rekening mee dat dit qua WiFi een onding is met een - in mijn ervaring - instabiele Mediatek chipset, en het qua PLC een low-end ontwerp is zonder MIMO. Het kan dus alleen over de fase-nulpaar data versturen en dat betekent dat als je daar flink wat storing hebt, je pech hebt. Als je stroomnet schoon is kan het prima presteren, maar die 40Mbps is zeker niet gegarandeerd, ook niet eens of je verbinding krijgt.

Sowieso bij PLC altijd zorgen dat je retour kunt sturen als het bij jou niet werkt.

Maar goed, het is veel te vroeg om lukraak met oplossingen te komen aangezien de situatie nog niet duidelijk is. Pas als we dat weten, weten we welke kant we op moeten zoeken.
Hey, ik heb ook nergens gezegd dat het een prima oplossing is maar goed.

TS heeft een budget maar wil daar wel 5Ghz AC met minimaal 100Mbit voor hebben, wil geen extra AP’s en vertikt het om draden te trekken.

Je moet wat he en dit voldoet enigzins aan zijn eisen, geen kabel trekken niet specifiek een losse AP en snelheid laat ik me niet over uit sowieso blijft het een WiFi signaal.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

SpoekGTi schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 23:28:
[...]

Hey, ik heb ook nergens gezegd dat het een prima oplossing is maar goed.

TS heeft een budget maar wil daar wel 5Ghz AC met minimaal 100Mbit voor hebben, wil geen extra AP’s en vertikt het om draden te trekken.

Je moet wat he en dit voldoet enigzins aan zijn eisen, geen kabel trekken niet specifiek een losse AP en snelheid laat ik me niet over uit sowieso blijft het een WiFi signaal.
Of het voldoet aan de eisen hangt helemaal af van de situatie. Voor hetzelfde geld zit hij in een jaren '30 woning met nauwelijks demping tussen de verdiepingen maar flink wat verstoring in de 2.4GHz vanuit buren en een of andere el-crappo modemrouter met 2.4GHz only beneden in de meterkast. In dat geval zou een enkele KPN "WiFi versterker" AP (die hij desnoods ernaast in de meterkast kan hangen) voor EUR 50 veel meer zoden aan de dijk zetten dan een PLC-oplossing die een onbetrouwbare technologie (WiFi) voedt met een tweede (PLC).

Eerst duidelijke situatie achterhalen, dan pas in termen van oplossingen denken.

Oslik blyat! Oslik!

• chasinn32
Het apparaat staat gewoon in de woonkamer in een hoek. Op het moment dat ik precies onder mijn slaapkamer sta is dat ong 10 meter vanaf de router. De woning komt uit 1987. Bij mij in de straat heb je veel mensen op 2.4ghz en bijna niemand op 5ghz. En daar wil ik juist gebruik van maken. Maar helaas is 5ghz stuk zwakker dan 2.4ghz.

• Edwin88
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20-11 12:52
Een nieuwe router gaat je situatie waarschijnlijk niet heel veel verbeteren. De adviezen hier opvolgen en een extra bedraad access point ophangen daarentegen wel.

Een nieuwe router is zonde van je geld.

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06:35
chasinn32 schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 05:29:
Maar helaas is 5ghz stuk zwakker dan 2.4ghz.
Dat is inherent aan de techniek. Door de hogere frequentie wordt de hogere snelheid behaald, maar tegelijk zorgt dat ook ervoor dat obstakels slechter gepenetreerd worden. Dat is ook de reden waarom 'er in de straat niemand op 5GHz zit'. Hoogstens dat het signaal van je buren zwakjes zichtbaar is, maat 5GHz netwerken van anderen komen helemaal niet zo ver. De enige oplossing blijft dan ook om meerdere access points te plaatsen, want 10 meter (met wellicht nog muren?) en een betonnen vloer gaat geen enkele router (noch access point) op 5GHz doorheen komen.

• reller
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-11 20:34
had hetzelfde probleem, diverse routers gehad (op het moment deze: pricewatch: Netgear Nighthawk R7000 - AC1900 Smart WiFi Router maar geen een redt het door 2 plafonds een fatsoenlijk signaal door te geven. Je hebt dan wel bereik volgens de Wi-Fi indicator maar de snelheid is bagger.
Een powerline met ap is ook geen oplossing?

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

*Zucht*

Welk apparaat dan exact :?

Afhankelijk van hoe goed/slecht dat apparaat is, vertelt het ons iets over wat je kunt verwachten bij een ander apparaat.

En wederom, wat voor snelheden haal je nu beneden en boven?
staat gewoon in de woonkamer in een hoek.
Hoe ver van het trapgat? Zelfde hoek van de woning of juist er tegenover?
Op het moment dat ik precies onder mijn slaapkamer sta is dat ong 10 meter vanaf de router.
10m? OK. Wat zit er tussenin?
De woning komt uit 1987.
Dus waarschijnlijk betonvloer. Maar nog belangrijker is wat er tussen beton en vloerbedekking boven ligt. Is er sprake van een isolerende ondervloer (metaalkleur) of niet (andere kleur, vaak groen)?
Bij mij in de straat heb je veel mensen op 2.4ghz en bijna niemand op 5ghz. En daar wil ik juist gebruik van maken.
Duidelijk, en goede insteek.
Maar helaas is 5ghz stuk zwakker dan 2.4ghz.
Onwaar. 5GHz wordt juist twee keer zo sterk uitgezonden als 2.4GHz (200mW vs 100mW), het dempt alleen iets sneller en gaat een stuk minder goed door obstakels. Het gaat wel vaak beter door deuropeningen en om hoeken. Of het in jouw specifieke situatie beter of slechter dekt valt nog te bezien en hangt o.a. af van de antwoorden op de vragen die ik hierboven (weer) gesteld heb.

Oslik blyat! Oslik!

• deppenboks
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Gezien de beperkende factoren die genoemd worden ontkom je haast niet aan een PLC setje imho. En of dit een PLC zonder wifi + losse AP wordt of een kant- en klaar kitje kan nog worden bediscussieerd adhv de aanvullende vragen van dion.

Je kan natuurlijk altijd gewoon een 3 tientjes-PLC kitje met een 5-tientjes AP combineren en prima resultaten behalen.

• chasinn32
@SpoekGTi bedankt ik heb her gehaald. Hier resultaat. Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/xffqwyjmbj5m0ny/Screenshot_2017-10-10-17-35-31.png
Pagina: 1