Vraag

• p_atriick
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 13-04-2021
Goedemiddag,

Ik ga 1 december samenwonen met mijn vriendin. Zij heeft op dit moment KPN en ik Ziggo.
Wij willen graag vanaf 1 december Ziggo kiezen doordat ik hiervan de smartcard van mijn ouders mee kan nemen, hierop staat Fox Sports geactiveerd.

Op dit moment heb ik het thuis gedaan met een splitter bij de hoofdingang, waarvan er 1 coaxkabel in de tv met smartcard gaat, en 1 naar de horizon-Box. De Horizon Box zit weer aangesloten op de TV met een HDMI. Hierdoor lijken het eigenlijk 2 tv's zeg maar. De Horizon Box zit op HDMI-ingang 2.

Nu is het zo dat als we samen gaan wonen er al 2 tv's zijn, 1 in de woonkamer en 1 in de slaapkamer.
Hiervoor nemen wij sowieso een extra mediabox of smartcard( Even kijken wat beter is qua aansluiten).

Mijn vraag is nu; hoe kan ik dit aansluiten dat ik beneden zowel de Horizon Box of Smartcard kan gebruiken, en ook boven TV heb? De box gebruiken we vooral voor On Demand, en de card is eigenlijk de basis en ook voor het kijken van sport. Zeker doordat de Box regelmatig kuren heeft, wil ik graag beide aansluitingen houden.
Mijn huidige splitter zal nu namelijk 1 kabel naar boven krijgen en 1 bij de woonkamer lijkt me.
Iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen?

Het is een heel verhaal geworden, maar ik hoop dat iemand van jullie me hierbij kan helpen!

[ Voor 3% gewijzigd door p_atriick op 09-10-2017 16:04 ]

Beste antwoord (via p_atriick op 11-10-2017 09:30)

• MaSw85
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:43
p_atriick schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 16:40:
@MediaZoo Bedankt voor je reactie!
Zit er nog verschil in de wijze van aansluiten? Voor nu lijkt mij het makkelijkst om de versterker te plaatsen op de AOP, en van daaruit het modem + 3 coaxkabels naar de TV's.
Heb enkele kabels van een Ziggo Monteur nog liggen doordat het continu misging met die Horizon Box, dus dat moet lukken.
Versterker aansluiten op het AOP is idd de manier.

Movies & Series XL kan je ook kijken met een CI+ 1.3 module trouwens.

Komoot

Alle reacties

• binbero
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 09-01 18:14
Horizon Box via hdmi
splitter op kabel
1 in de Horizon Box
1 in de tv

Smartcard met ci module in tv.

zo heb ik het thuis ook werkt gewoon

[ Voor 21% gewijzigd door binbero op 09-10-2017 16:13 ]

• MaSw85
Weet wel dat met grotere afstanden (5+ meter) een splitter verstoringen in beeld kan geven en een versterker wellicht een betere optie is.

Vanaf je hoofdaansluiting heb je evt. al een splitter of versterker waar ook je internetmodem op zit.

Je hebt dan in principe het volgende: Hoofdaansluiting --> Modem, TV uit naar splitter/versterker --> Horizon box, evt tweede box of CI+ module in TV als deze het ondersteund.

Komoot

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Even opletten:

Volgens mij locked een Horizon box aan een bepaalde regio(code) en kan je niet zomaar verhuizen ? Dan moet je deze een harde reset geven en opnieuw inleren ?

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

• p_atriick
He @binbero , zoals jij het beschrijft heb ik het nu inderdaad. Een splitter bij de hoofdaansluiting en dan 1 coax naar de box, 1 naar de tv(met smartcard) en HDMI van box naar tv.

@Breezers We kiezen voor een nieuw abonnement, dus met nieuwe box en aansluiting door monteur. Alleen kan ik bij de monteur natuurlijk niet aangeven dat ik een smartcard van mijn ouders ook wil gebruiken.

@Waus26 Op dit moment heb ik mijn modem los aangesloten, direct in de muur en direct in een stopcontact..Deze zit los van de tv of horizon box.

Is een 3-weg splitter een optie? Dan kunnen er 2 beneden(Horizonbox/tv) en 1 naar de tv boven.
Of verlies je dan teveel kwaliteit?

Op dit moment zit zij bij KPN en die sluiten hem gewoon aan obv internetkabel vanuit de muur, deze zit direct achter de TV.
Ik begreep van Ziggo dat een monteur dit vrij gemakkelijk kan ombouwen naar een Ziggo-aansluiting. Heeft iemand van jullie hier ervaring mee?

[ Voor 8% gewijzigd door p_atriick op 09-10-2017 16:54 ]

• MaSw85
De monteur zal een eerste verdeler (de UMU) op de hoofdaansluiting plaatsen met drie aansluitingen. Ziggo legt het zelf het makkelijkst uit in de DIY installatiehulp: https://www.ziggo.nl/klan...installeren/nieuw-pakket/

Een monteur kan het redelijk snel ombouwen maar de vraag is of de Ziggo hoofdaansluiting ook in de woonkamer zit of dat deze wellicht in de meterkast (of ergens anders, maar in 99% van de gevallen is het een van beide) zit.

Voor kwaliteitsverlies geldt: hoe langer de kabel, hoe zwakker het signaal. Maar ook: Meer vertakkingen is meer verlies van signaal (interferentie). Ik ken de situatie niet maar als je twee televisies wilt aansluiten (als ik het goed begrijp 1 in de woonkamer en 1 boven) kan je het met een splitter proberen (2-weg, want de UMU splitter die Ziggo levert splitst bij de hoofdaansluiting reeds het signaal naar het modem voor internet).

Mocht het signaal boven (of evt ook in de woonkamer) ontoereikend zijn, dan is een versterker aan te raden. Bekabeling wordt na verloop van tijd ook minder, dus een versterker is wellicht sneller nodig dan verwacht. Ik gebruik naar volle tevredenheid de Tratec FRA-752 (https://www.coaxkabelvers...13178/technetix-fra-752-n), deze kan je wellicht een hoop ellende besparen. Maar testen met een splitter kan altijd voordat je zoiets aanschaft :) Deze Tratec is in een (ver) verleden ook door Ziggo uitgeleverd bij interactieve ontvangers van Cisco.

Bij mijn weten heeft een Horizon box tegenwoordig geen smartcard optie meer maar pin me daar niet op vast, ik heb alleen een CI+ module en kan daar ook on demand mee kijken. Ik hoef persoonlijk niets op te nemen dus een box is voor mij alleen maar een extra apparaat dat in de weg staat. Plus je zit met een extra afstandsbediening (ik heb dat probleem evt. niet want heb een Harmony)

[ Voor 4% gewijzigd door MaSw85 op 10-10-2017 13:31 ]

Komoot

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:17

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Je vergeet een ding. Smartcard hangt aan een abonement, en die van je ouders is niet dat van jou. Kun je niet zomaar inpluggen en aangezien Ziggo ook geen losse smartcards meer activeert kun je het gebruik ervan zoals jij dat beoogt dus vergeten.
Wil je Fox Sports, mag je zelf dokken. En terecht imho.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• MaSw85
The Eagle schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 13:39:
Je vergeet een ding. Smartcard hangt aan een abonement, en die van je ouders is niet dat van jou. Kun je niet zomaar inpluggen en aangezien Ziggo ook geen losse smartcards meer activeert kun je het gebruik ervan zoals jij dat beoogt dus vergeten.
Wil je Fox Sports, mag je zelf dokken. En terecht imho.
Of het wel of niet terecht is, laat ik even in het midden. TS geeft aan dat hij reeds een smartcard heeft, die op zijn huidige adres is geactiveerd. Die zou hij in principe gewoon mee kunnen nemen en gaan gebruiken. Als je iets hebt (een decoder, module, whatever) waar een smartcard in kan, dan werkt dat namelijk gewoon.

Cardsharing is natuurlijk wel een van de redenen waarom Ziggo van smartcards is afgestapt.

[ Voor 11% gewijzigd door MaSw85 op 10-10-2017 14:54 ]

Komoot

• p_atriick
@Waus26 Een 2-weg splitter is niet voldoende in dit geval doordat ik de ene TV zowel via card als box wil aansluiten, zou een 3weg splitter een optie zijn?

Hoe werkt zo'n versterker precies? Is dat iets extra's naast een splitter, of sluit ik deze aan i.p.v. een splitter?

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:16

The Executer

Lekker belangrijk!

Ziggo verkoopt en activeert nog steeds smartcards. Heb namelijk zonder problemen 2 maanden terug nog een CI+ module + geactiveerde smartcard mogen ontvangen. Echter zijn de smartcards in de handel niet meer te krijgen.

[ Voor 16% gewijzigd door The Executer op 10-10-2017 16:11 ]

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

• MaSw85
p_atriick schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 16:07:
@Waus26 Een 2-weg splitter is niet voldoende in dit geval doordat ik de ene TV zowel via card als box wil aansluiten, zou een 3weg splitter een optie zijn?
Als je niet hoeft op te nemen, zou ik geen box nemen omdat een interactieve CI+ module hetzelfde kan. Een drievoudige splitter zou ik niet doen, dan gewoon een versterker.
Hoe werkt zo'n versterker precies? Is dat iets extra's naast een splitter, of sluit ik deze aan i.p.v. een splitter?
Eigenlijk hetzelfde als een splitter, dus in plaats van. Eehter doordat deze op het stroomnet zit zorgt ie ervoor dat via elke poort het signaal harder wordt uitgezonden (en er dus een langere kabel aan kan). Kijk anders eens hier op de laatste pagina: https://www.ziggo.nl/pdf/...105-signaalversterker.pdf

Komoot

• p_atriick
@Waus26 Bedankt voor je reactie! De box gebruik ik ook voor Movies en Series XL, die hebben we namelijk op onze account. De smartcard is dus van mijn ouders en gebruiken we voor standaard TV en met name sport(Wellicht niet netjes zoals sommige aangeven maar toch).

In dit geval lijkt een versterker mij dus de beste optie.. Deze plaats ik dus gewoon net als een splitter op de hoofdingang, alleen moet deze daarnaast ook nog in een stopcontact. Verder zit er qua aansluiten geen verschil zoals ik het lees..

• MediaZoo
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:40
Let wel goed op de materialen die je gebruikt. Er is een hoop rotzooi op de markt te koop. Niet elke coaxkabel is geschikt voor Ziggo (of überhaupt doorgifte van HF signalen)

Staat er Ziggo Geschikt of Kabel Keur bij het product dan zal het gegarandeerd werken. Staat het er niet bij dan kan het goed werken maar ook totaal niet goed werken. Dat is dan maar de vraag.

Je kunt het op 2 manieren aansluiten:

AOP > Splitter Technetix SQR601, Braun Telecom POA-01-UPC of Technetix PTS-02XKK > Modem / Versterker > TV 1 & TV 2.

of

AOP > Versterker > Modem, TV 1 & TV 2.

Wil je niet opnemen op de televisie dan is een smartcard + CI+ module voldoen wil je wel opnemen heb je een Extra Mediabox XL nodig (of een 2e hands Humax van Marktplaats waarbij ondemand in fUPC niet werkt)

• p_atriick
Zit er nog verschil in de wijze van aansluiten? Voor nu lijkt mij het makkelijkst om de versterker te plaatsen op de AOP, en van daaruit het modem + 3 coaxkabels naar de TV's.
Heb enkele kabels van een Ziggo Monteur nog liggen doordat het continu misging met die Horizon Box, dus dat moet lukken.

[ Voor 31% gewijzigd door p_atriick op 10-10-2017 16:41 ]

• Marcel Br
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 27-01 13:55
The Executer schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 16:11:
Ziggo verkoopt en activeert nog steeds smartcards. Heb namelijk zonder problemen 2 maanden terug nog een CI+ module + geactiveerde smartcard mogen ontvangen. Echter zijn de smartcards in de handel niet meer te krijgen.
Is dat niet via een huurconstructie?

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Waus26 schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 16:13:
[...]https://www.ziggo.nl/pdf/Handleidingen/televisie/installeren-fra-105-signaalversterker.pdf
Op de Ziggo winkel pagina wordt doorverwezen naar deze voor 79.99 euro nu deze, maar in de pricewatch is ie iets... goedkoper..
pricewatch: Hirschmann HMV41 CAI Versterker

Acties:
  • Beste antwoord

• MaSw85
p_atriick schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 16:40:
Versterker aansluiten op het AOP is idd de manier.

Komoot

• MaSw85
route99 schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 19:45:
[...]
Op de Ziggo winkel pagina wordt doorverwezen naar deze voor 79.99 euro nu deze, maar in de pricewatch is ie iets... goedkoper..
pricewatch: Hirschmann HMV41 CAI Versterker
Poteto potato lijkt me.. Hirschmann is natuurlijk ook betalen voor het merk. Ik gebruik al jaren tot volle tevredenheid de Tratec.

Komoot

• route99

route99

https://www.kabelnl.nl/Te...-Kabel-Keur-5055146400363
Bij afstanden groter dan 20 meter of in situaties waarbij je aan 4 aansluitingen niet voldoende heeft, is de Hirschmann HMV41 huisversterker een betere optie!
En dat kun je ook in de spec daarvan terugvinden..

De tech specs verschillen ook wat qua band breedte, breder voor de Hirschman, daar moet je dan ook betere elektronika voor instoppen om dat te bereiken:
https://www.klusspullen.n...erker%20specificaties.pdf

en
http://www.hirschmann-mul...f?timestamp=1443185119163

• MaSw85
route99 schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 22:52:
https://www.kabelnl.nl/Te...-Kabel-Keur-5055146400363

[...]

En dat kun je ook in de spec daarvan terugvinden..

De tech specs verschillen ook wat qua band breedte, breder voor de Hirschman, daar moet je dan ook betere elektronika voor instoppen om dat te bereiken:
https://www.klusspullen.n...erker%20specificaties.pdf

en
http://www.hirschmann-mul...f?timestamp=1443185119163
Dat zal best, maar TS geeft aan maar twee televisies te willen aansluiten.

Komoot

• route99

route99

Toekomst bestendigheid... 😁

• audiojunk
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:22
Waus26 schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 22:17:
[...]
Ligt er wel aan waar je woont, in een oud UPC gebied kun je geen Movies & Series XL kijken met een CI module.

Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4

• p_atriick
@Waus26 2 tv's , waarvan 1 tv dus wel 2 aansluitingen heeft(Kastje/kaart, omdat deze verschillende abo's hebben)
Welke kan ik nu het beste aanschaffen?

• MaSw85
p_atriick schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 14:13:
@Waus26 2 tv's , waarvan 1 tv dus wel 2 aansluitingen heeft(Kastje/kaart, omdat deze verschillende abo's hebben)
Welke kan ik nu het beste aanschaffen?
Dan moet je dus 1 uitgang voor een modem hebben en 3 voor televisie: TV woonkamer, mediabox woonkamer en TV slaapkamer. De Tratec voldoet wel, maar geeft je dus geen uitbreidingsmogelijkheden. Daarnaast schijnt de Hirschmann dus meer te versterken. Het is dus aan jou en aan jouw wensen of je de Tratec of de Hirschmann neemt.

Komoot

• p_atriick
Top, bedankt voor jullie hulp in ieder geval!

• route99

route99

Waus26 schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 14:53:
[...]Dan moet je dus 1 uitgang voor een modem hebben en 3 voor televisie: TV woonkamer, mediabox woonkamer en TV slaapkamer. De Tratec voldoet wel, maar geeft je dus geen uitbreidingsmogelijkheden. Daarnaast schijnt de Hirschmann dus meer te versterken. Het is dus aan jou en aan jouw wensen of je de Tratec of de Hirschmann neemt.
Heeee... dan komen we wellicht weer op een beter toekomstbestendigheid terug.... Waar ken ik dat ook weer van... ;)

• MaSw85
route99 schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 16:51:
[...]
Heeee... dan komen we wellicht weer op een beter toekomstbestendigheid terug.... Waar ken ik dat ook weer van... ;)
Ik nam jouw post ook mee in dat antwoord ;)

Komoot

• p_atriick
Misschien een hele domme vraag nog; Hoe kan ik checken of er nog wel een ziggo-kabel is om tv/internet aan te sluiten? Ik zie zo snel geen groene kabel in de meterkast en de vorige bewoners hadden geen TV.

• MediaZoo
Zoeken naar de kabel? Meestal is deze nog wel in de kruipruimte ergens te vinden.

Een inkomende kabel is in 95% van de gevallen groen, in enkele situaties (met name appartementencomplexen en diverse regio's in Nederland) kan de inkomende kabel ook grijs zijn.

Daarnaast is de vraag of de kabel in de meterkast binnenkomt. Doorsnee genomen komt de kabel in de meterkast binnen in woning na medio jaren 90. Daarvoor werd de kabel in veel gevallen in de woonkamer aangelegd.

• p_atriick
@MediaZoo Het betreft een jaren 30 woning, dus om te zien of die in de woonkamer binnenkomt kan pas als ik de KPN-aansluiting weghaal?

• MediaZoo
p_atriick schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 17:13:
@MediaZoo Het betreft een jaren 30 woning, dus om te zien of die in de woonkamer binnenkomt kan pas als ik de KPN-aansluiting weghaal?
Meestal zijn een KPN aansluiting en Ziggo aansluiting los van elkaar geplaatst. Aansluitingen boven op elkaar plaatsen is uit den boze. Is de kabel niet achter een plint weggestopt? Dit is iets wat vaker voor komt bij het niet gebruiken van een tv aansluiting. Of anders toch in de kruipruimte zoeken of een sleuf graven voor je gevel om te kijken of daar de kabel in de grond te vinden is.

• p_atriick
@MediaZoo De groene kabel hebben we inderdaad gevonden in de kelder/kruipruimte. Echter is het vanaf deze plek nagenoeg onmogelijk om de coax kabels netjes weg te werken.. Dan zouden we eerst moeten boren in de kelderdeur om daar de kabels voor de woonkamer door te trekken, en deze lopen dan midden door de woonkamer. En voor de coax kabel naar boven zullen we in de trap moeten boren..

Iemand enig idee of een Ziggo Monteur de ingang van de groene kabel kan verleggen naar bv. de meterkast of woonkamer?

• dinandus
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 23:01
Loopt de kruipruimte niet onder de hele woning door, wat meestal wel gebruikelijk is in de jaren 30 woning?
Onder de vloer door naar het punt in de kamer waar je de aansluiting wilt gaan gebruiken, en door de vloer naast de wand omhoog?

• p_atriick
Zoals ik het nu zie komt de groene kabel daar de woning binnen en is die verder nooit gebruikt.. Onder de vloer kunnen we verder niet kijken of dit verder is doorgetrokken.

• karper34
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 30-05-2024
p_atriick schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 09:34:
Zoals ik het nu zie komt de groene kabel daar de woning binnen en is die verder nooit gebruikt.. Onder de vloer kunnen we verder niet kijken of dit verder is doorgetrokken.
In dit geval is Ziggo verplicht de AOP te plaatsen kosteloos (meterkast of whatever) en door te meten signaal (DB) ook ergens bij in de straat staat een kast met verdeling naar de bestaande woningen.

• p_atriick
@karper34 Ja ik heb Ziggo net gebeld en die geven aan het sowieso te kunnen verplaatsen, maar dat ze pas ter plekke kunnen beoordelen of hier veel voor geboord en gegraven etc zou moeten worden.
Daarnaast gaven ze aan dat dit gebeuren zou moeten door een netwerkmonteur(ipv installatiemonteur) en dat de kosten €15 per kwartier zijn..

• karper34
p_atriick schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 10:23:
@karper34 Ja ik heb Ziggo net gebeld en die geven aan het sowieso te kunnen verplaatsen, maar dat ze pas ter plekke kunnen beoordelen of hier veel voor geboord en gegraven etc zou moeten worden.
Daarnaast gaven ze aan dat dit gebeuren zou moeten door een netwerkmonteur(ipv installatiemonteur) en dat de kosten €15 per kwartier zijn..
Hoofdaansluiting of Het Abonnee Overname Punt (AOP) is dit nu een losse kabel of voorzien van een doos zoals dit voorbeeld :

http://www.cablers.nl/Ziggo-AOP-compleet-DIOAOP-verdeler zo neen,dan wordt het gratis voor je aangelegd en doorgemeten.

• p_atriick
Dit is nu een losse kabel, zit nog geen doos of iets om.

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-01 09:24
AOP plaatsen op de plek waar de kabel uitkomt is als het goed is gratis.
Verplaatsen zul je waarschijnlijk zelf moeten betalen.
En ziggo kan zelfs iemand sturen om de coax kabels van je aop naar je TV enz te leggen. Maar dat is dan ook voor je eigen rekening.

TheS4ndm4n#1919

• p_atriick
Het verplaatsen van de groene kabel, op wat voor manier moet ik dat zien?
Moeten ze dan buiten het huis graven en boren en doen? Of is dit een simpele handeling voor een monteur?

De kelder waar de aansluiting nu binnenkomt zit circa 3,5 meter verder dan de meterkast.

• MediaZoo
p_atriick schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 11:53:
Het verplaatsen van de groene kabel, op wat voor manier moet ik dat zien?
Moeten ze dan buiten het huis graven en boren en doen? Of is dit een simpele handeling voor een monteur?

De kelder waar de aansluiting nu binnenkomt zit circa 3,5 meter verder dan de meterkast.
Ze maken een koppeling op de groene kabel en verlengen heb daarvandaan naar het punt waar het AOP zou moeten komen. Die 3,5 meter zul je niet merken in de signaalsterkte en kwaliteit.

Het is een simpele handeling alleen moeten er wel 2 monteurs komen als het om de kruipruimte gaat. Een single monteur mag niet zomaar de kruipruimte in. Iets met incidentjes uit het verleden.

• karper34
RocketKoen schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 11:46:
AOP plaatsen op de plek waar de kabel uitkomt is als het goed is gratis.
Verplaatsen zul je waarschijnlijk zelf moeten betalen.
En ziggo kan zelfs iemand sturen om de coax kabels van je aop naar je TV enz te leggen. Maar dat is dan ook voor je eigen rekening.
Dit is altijd voor kosten in dit geval Ziggo incl doormeting signaal sterkte (DB)

• p_atriick
@MediaZoo De kruipruimte is dusdanig klein en weggewerkt dat daar geen toegang tot is. Deze optie valt dus af..

[ Voor 114% gewijzigd door p_atriick op 19-10-2017 09:35 ]

Pagina: 1