Intel Core i7-4770 upgraden naar I5 6e generatie?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da Dude
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19-05 19:52
Mede Tweakers ik heb een vraag:
Ik heb een Intel Core i7-4770 Game PC.
Nu heb ik een MSI Mobo ontvangen voor 6e generatie Intel processors en DDR4.

Is het een goed plan om nu een 6e generatie i5 te kopen met 8 of 16Gb DDR4? Of maakt het amper verschil. Met wat ik nu al in mijn PC heb draaien.

Kan ik dan wel vol gebruik maken van mijn GPU, omdat ik nu het idee heb, dat deze niet 100% tot zijn recht komt.

Mijn systeem:
Intel Core i7-4770
8Gb DDR3 geheugen
Nvidia 970 GTX van MSI.

Ik heb al wel zitten kijken bij de CPU benchmarks, maar zover ik weet maakt het verschil tussen i5 en i7 processors voor alleen gamen geen verschil (zo niet, hoor ik het graag).

Graag jullie advies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:21
Dat zal amper verschil maken.
omdat ik nu het idee heb, dat deze niet 100% tot zijn recht komt.
Care to explain?

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:30
Een i5 Skylake zal slechter presteren dan een i7 Haswell. De cpu en gpu die je nu hebt zijn een goede match. Verkoop dat socket 1151 mobo en steek het geld in een spaarpotje. Je huidige cpu zal nog wel twee jaar mee kunnen en tegen die tijd kun je veel beter krijgen voor hetzelfde geld. Misschien zijn de geheugenprijzen dan ook weer redelijk 'normaal'.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baloes
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13:41
Da Dude schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 14:57:
Mede Tweakers ik heb een vraag:
Ik heb een Intel Core i7-4770 Game PC.
Nu heb ik een MSI Mobo ontvangen voor 6e generatie Intel processors en DDR4.

Is het een goed plan om nu een 6e generatie i5 te kopen met 8 of 16Gb DDR4? Of maakt het amper verschil. Met wat ik nu al in mijn PC heb draaien.

Kan ik dan wel vol gebruik maken van mijn GPU, omdat ik nu het idee heb, dat deze niet 100% tot zijn recht komt.

Mijn systeem:
Intel Core i7-4770
8Gb DDR3 geheugen
Nvidia 970 GTX van MSI.

Ik heb al wel zitten kijken bij de CPU benchmarks, maar zover ik weet maakt het verschil tussen i5 en i7 processors voor alleen gamen geen verschil (zo niet, hoor ik het graag).

Graag jullie advies.
Waarom zou je? Kom je prestatie tekort?

Ik draai zelf een i7 4770 met een GTX 1060 en heb onlangs op V&A goedkoop extra 8GB DDR3 RAM gescored. Heb nergens nog ervaren dat de processor tekort komt. Ook niet bij het zwaar voor de CPU zijnde BF1 multiplayer dus kan nog wel een tijdje mee.

Heb toevallig zelf ook een socket 1151 mobotje liggen maar doe daar voorlopig niks mee :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12:15
Een 6e generatie i5 is niet echt een upgrade maar meer een sidegrade, in bepaalde dingen zal hij het net wat beter doen en in andere dingen doet je oude processor het beter.

Als je het echt serieus wilt overwegen zou ik gaan zoeken op V&A naar een i7 6700K of i7 7700K.
Uiteraard voor een mooie prijs, probeer zo'n i7 6700K/i7 7700K voor ongeveer €200 te krijgen.
Als men blijft volhouden bij veel hogere prijzen zou ik nog een paar weekjes wachten en weer eens proberen.
Prijzen als €250 zijn niet te verantwoorden voor een i7 7700K als je een nieuwe i5 8600K kunt krijgen die een stuk sneller is voor €260~, probleem is echter dat ze op dit moment nog niet goed verkrijgbaar zijn, daarom wellicht nog een paar weken wachten zodat de V&A prijzen ook zullen dalen.

Ga er maar vanuit dat je voor je processor nog iets van €150 zult krijgen, dus de processor upgrade alleen kost je iets van €50.

Als je dan al bezig bent kun je inderdaad zoals je zelf al voorstelt ook gelijk upgraden naar 16GB, 8GB is voor aardig wat games niet meer genoeg om de game vloeiend te draaien.
Reken op dat je nog €50 voor je oude 8GB geheugen krijgt en dat nieuw ( beetje premium ) DDR4 geheugen toch wel €140 kost.

Totaal ben je dus toch wel ( voor de zekerheid afgerond naar boven ) €150 hier aan kwijt, is dat het je waard?

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 20-05 13:38
Een GTX 970 komt zeker wel tot zijn recht met de i7 4770... Ik weet niet waarom jij denkt dat je GPU niet volledig tot zijn recht komt, maar aan je processor zal het niet liggen. Een GTX 1080 komt nog volledig tot zijn recht met een i7 4770...

[ Voor 15% gewijzigd door youridv1 op 10-10-2017 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da Dude
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19-05 19:52
Allemaal heel erg bedankt voor jullie hulp in deze. Had een totaal andere antwoorden verwacht. Mooi dat ik het dus eerst hier navraag.

Als ik alle antwoorden lees, draait mijn GPU volledig, en wordt niet geremd door mijn huidige set.
Dat was iets waar ik een beetje bang voor was, en daarom wilde upgraden.
Mijn mobo, processor etc. was naar mijn zoon gegaan. Daar was het ook een beetje om, en omdat ik een mobo over had :-)

Maar ik denk dat ik voor nu 8 GB erbij haal, en maar even wacht tot mijn 970 niet meer genoeg is voor gaming, en ik de hele PC dan vervang.

Voor mijn zoon gaan we kijken wat we met zijn pc gaan doen. die heeft een core2quad pc van 8 jaar oud.

[ Voor 10% gewijzigd door Da Dude op 11-10-2017 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 20-05 13:38
Voor je zoon zou je kunnen kijken naar een pentium g4560 / g4600 systeem of eventjes wachten op B360 moederbordjes en voor een i3 gaan, of kiezen voor Ryzen 3. Het aantal budget opties is aardig op t moment
Pagina: 1