Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Nieuw midrange game systeem, graag tips/advies

Pagina: 1
Acties:

• WookiB
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 13-09 11:50
Momenteel heb ik dit samengesteld:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler€ 200,95€ 200,95
1MSI B350 PC Mate€ 83,01€ 83,01
1MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G€ 335,-€ 335,-
1Cooler Master Storm Scout II Advanced€ 84,14€ 84,14
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 144,90€ 144,90
1Crucial MX300 2,5" 525GB€ 144,-€ 144,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.031,49

De vragen:

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik zou in ieder geval het volgende willen draaien:
- Star Wars Battlefront 2
- PUBG
- Destiny 2
(allemaal liefst op hoogste instellingen)

Wat mag het systeem gaan kosten? Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke?
Bouwen kan ik zelf. Richtprijs rond de 1000, maar lager is goed.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model.
Alleen een voeding
Overigens koop ik de Cooler Master Scout omdat ik die kast al bezit (en zeer tevreden over ben), maar mijn huidige PC ook intact wil laten.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Eigenlijk een volledige PC (excl randapparatuur)

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Nee, maar liever A-merk voor betrouwbaarheid

Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik, beeldschermresolutie, gewenste fps, etc.)
Prestaties staan voorop, maar energieverbruik laag houden is een plus.
Ik draai in ieder geval dual screen 2x 1080-1920.

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?
Is dit voor het budget optimaal, of kan ik beter andere onderdelen kiezen? Zo ja, wat?
Draait dit goed?
Is deze PC toekomstbestendig? (4-5 jaar?)

Bedankt!

[ Voor 18% gewijzigd door WookiB op 10-10-2017 10:17 ]

• itztompie
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 15-11-2024
Lees dit eerst.

DAA beleid

• WookiB
Zo beter?

• itztompie
Precies dit wordt gedaan omdat het anders voor ons heel moeilijk wordt, maar ik neem aan dat je dit snapt.

ik heb een beetje mijn systeem gemengd met die van jou dit kwam er uit.

#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock AB350M Pro4€ 75,85€ 75,85
1Phanteks Eclipse P400S Zwart€ 74,-€ 74,-
1Seasonic S12II-Bronze 620W€ 61,95€ 61,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.036,65

je wil de AMD ryzen 5 1600 dat is standaard met koeler deze koeler is gewoon goed, dus die koeler in je lijstje is overbodig. je gaat niet overclocken.

zou je dit wel willen doen zou ik de koeler wel kopen en deze CPU kopen.
product: AMD Ryzen 5 1600X

hoe oud is je huidige voeding? als die al wat ouder is zou ik die ook vervangen.
ik zie dat je niet voor fancy hebt gekozen, daarom deze kast zonder window.

een pc gaat meestal wel 4-5 jaar mee maar iemand kan nooit zeggen of dat echt zo is. ligt er natuurlijk ook aan hoe je hem gebruikt en hoe vaak. hij kan 4 a 5 jaar mee gaan.

ik heb zelf de voeding die in de lijst staat. is wel al een wat ouder model.
deze zou perfect zijn. waarom seasonic? kwalitatief hoog en betrouwbaar.
pricewatch: Seasonic Focus Plus 550 Gold

laat me weten wat je er van vindt.

• WookiB
itztompie schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 13:54:
[...]

Precies dit wordt gedaan omdat het anders voor ons heel moeilijk wordt, maar ik neem aan dat je dit snapt.

ik heb een beetje mijn systeem gemengd met die van jou dit kwam er uit.

#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock AB350M Pro4€ 75,85€ 75,85
1Phanteks Eclipse P400S Zwart€ 74,-€ 74,-
1Seasonic S12II-Bronze 620W€ 61,95€ 61,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.036,65

Je wil de AMD ryzen 5 1600 dat is standaard met koeler deze koeler is gewoon goed, dus die koeler in je lijstje is overbodig. je gaat niet overclocken.

hoe oud is je huidige voeding? als die al wat ouder is zou ik die ook vervangen.
ik zie dat je niet voor fancy hebt gekozen, daarom deze kast zonder window.

Ik kan de volgende voeding gaan gebruiken: V&A aangeboden: Cooler Master GM G550M
De kast heb ik gekozen omdat ik graag specifiek die kast wil gaan gebruiken.

een pc gaat meestal wel 4-5 jaar mee maar iemand kan nooit zeggen of dat echt zo is. ligt er natuurlijk ook aan hoe je hem gebruikt en hoe vaak. hij kan 4 a 5 jaar mee gaan.
Begrijp ik, maar is meer een richtlijn. Ben zelf wel zuinig en mijn vorige twee PC's hebben het wel gehaald. Merk nu alleen dat ik qua prestaties sterk achteruit begin te gaan, daarom deze nieuwe PC.

ik heb zelf de voeding die in de lijst staat. is wel al een wat ouder model.
deze zou perfect zijn. waarom seasonic? kwalitatief hoog en betrouwbaar.
pricewatch: Seasonic Focus Plus 550 Gold

laat me weten wat je er van vindt.
Bedankt!

Specifiek over deze build: Is de CPU goed, of zou je een ander aanraden voor mijn eisen? En de GPU?
Waarom kies je voor een ander moederbord?
(PS: heb onder je opmerkingen gereageerd in de quote)

• itztompie
WookiB schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 14:02:
[...]

Bedankt!

Specifiek over deze build: Is de CPU goed, of zou je een ander aanraden voor mijn eisen? En de GPU?
De CPU heeft 6 cores in vergelijking met een 4 cores zal deze in de toekomst meer prestaties bieden.
De gpu zal de gemiddelde spelen(destiny, battlefront 2 ) op high/ultra setting kunnen draaien. PUBG is slecht geoptimaliseerd dus daar zal die wel wat meer moeite mee hebben (ik heb zelf ook een 1060 bij mij speelt hij op de setting medium/high 70 FPS. dat is meer dan voldoende voor mij)

de combinatie tussen CPU en GPU is Goed.

• WookiB
itztompie schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 14:24:
[...]

De CPU heeft 6 cores in vergelijking met een 4 cores zal deze in de toekomst meer prestaties bieden.
De gpu zal de gemiddelde spelen(destiny, battlefront 2 ) op high/ultra setting kunnen draaien. PUBG is slecht geoptimaliseerd dus daar zal die wel wat meer moeite mee hebben (ik heb zelf ook een 1060 bij mij speelt hij op de setting medium/high 70 FPS. dat is meer dan voldoende voor mij)

de combinatie tussen CPU en GPU is Goed.
Dankje!

En waarom een ander moederbord?

• itztompie
WookiB schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 14:26:
[...]

Dankje!

En waarom een ander moederbord?
waarom een andere moederbord? omdat hij goedkoper is het verschil tussen mobo maakt niet zoveel uit.
als hij maar een AM4 socket heeft misschien een M2 SSD aansluiting.

Het moederbord dat jij hebt gekozen is ook goed.

[ Voor 27% gewijzigd door itztompie op 09-10-2017 14:29 ]

• -Cn-
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22-10 12:50
Wat voor Voeding heb je momenteel? (Merknaam en specifiek model) en hoe oud is die.

Er zijn in het verleden een hele hoop matige voedingen in omloop geweest welke vaak na 5 á 7 jaar de geest geven. Zonde om een nieuwe build te maken met een voeding die je onderdelen meer kwaad dan goed zal doen.

• itztompie
-Cn- schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 14:34:
Wat voor Voeding heb je momenteel? (Merknaam en specifiek model) en hoe oud is die.

Er zijn in het verleden een hele hoop matige voedingen in omloop geweest welke vaak na 5 á 7 jaar de geest geven. Zonde om een nieuwe build te maken met een voeding die je onderdelen meer kwaad dan goed zal doen.
Precies dit vroeg ik ook al!

• WookiB
De voeding die ik dacht te gaan gebruiken: pricewatch: Cooler Master GM G550M

Ongeveer een jaar oud

Nog een vraag: Is deze AMD Ryzen beter dan een I5 7600? Waarom wel/niet?

• itztompie
WookiB schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 19:16:
De voeding die ik dacht te gaan gebruiken: pricewatch: Cooler Master GM G550M

Ongeveer een jaar oud

Nog een vraag: Is deze AMD Ryzen beter dan een I5 7600? Waarom wel/niet?
https://nl.hardware.info/...re-i5-in-games-de-uitslag

• itztompie
Kortom.

Wie zijn PC puur koopt voor gaming, doet dus nog altijd de beste koop aan de Core i5 7600K, zeker als je meeneemt dat je die doorgaans een stuk verder kunt overklokken. Het argument voor Ryzen is dat games in de toekomst hopelijk betere multi-threading support gaan krijgen, met als ideaalbeeld scores zoals we die in Civilization VI zien, maar dat blijft koffiedik kijken. De ervaring leert dat dat soort ontwikkelingen vaak trager verlopen dan je zou willen.

Daarmee schrijven we de Ryzen 5 echter zeker niet af. AMD biedt op dit moment meer cores voor hetzelfde geld en taken die van zichzelf al multi-threaded zijn, zijn doorgaans dan ook een stuk sneller. Hetzelfde geldt voor wie vaak meerdere taken tegelijkertijd uitvoert. Render je ook wel eens video's, stream je tijdens het gamen of is rarren en parren helemaal jouw ding, dan kun je de wat mindere prestaties in games voor lief nemen om hogere multi-threaded prestaties te krijgen.

Kortom, AMD biedt met Ryzen 5 uitstekende multitask-prestaties en een hoopvol toekomstperspectief voor games. Gaat het echter puur om de prestaties in games op dit moment, dan kan geen snel geheugen, powerprofiel of AMD-videokaart voorkomen dat Intel de eerste keuze blijft.

• Metaalhoofd
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20-11 15:25
itztompie schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 13:54:
[...]

Een 'gewone' 1600 kan je op zich ook prima overklokken, zelfs met Stock cooler.
Die van mij draait probleemloos op 3.6 en heb nog niet mijn best gedaan om hoger te gaan (niet nodig nu).

Natuurlijk hebben de betere chips de X gekregen, maar ik heb diverse onderzoeken gezien waarbij bijv de 85% van de 1700 ook de overklok snelheden van de 1800X haalt (en voor beide is 4.1 Ghz wel de ultieme limiet).

Star Citizen Referral Code

• itztompie
Metaalhoofd schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 09:32:
[...]

Een 'gewone' 1600 kan je op zich ook prima overklokken, zelfs met Stock cooler.
Die van mij draait probleemloos op 3.6 en heb nog niet mijn best gedaan om hoger te gaan (niet nodig nu).

Natuurlijk hebben de betere chips de X gekregen, maar ik heb diverse onderzoeken gezien waarbij bijv de 85% van de 1700 ook de overklok snelheden van de 1800X haalt (en voor beide is 4.1 Ghz wel de ultieme limiet).
ik citeer "Ga je overklokken? Nee" dus dit is niet van toepassing voor de Vraagsteller.
toch bedankt voor de informatie wist ik niet. :)

• WookiB
Beide dank!

Overclocken sla ik liefst over omdat ik daar te weinig verstand van heb. Maar als ik het goed begrijp kan ik dus voor nu het best voor de i5 gaan gezien ik weinig multi-task en vooral game.

Tegelijk biedt de Ryzen meer toekomstperspectief, wat ik dan weer aantrekkelijker vindt.

Hoe zit het globaar qua toekomstperspectief? Kan ik beter richting een moederbord met Intel (1151) of een AMD moederbord met AM4 gaan? Welke socket geeft me meer ruimte voor upgrades in de toekomst?

[ Voor 6% gewijzigd door WookiB op 10-10-2017 09:46 ]

• Metaalhoofd
WookiB schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 09:45:
Beide dank!

Overclocken sla ik liefst over omdat ik daar te weinig verstand van heb. Maar als ik het goed begrijp kan ik dus voor nu het best voor de i5 gaan gezien ik weinig multi-task en vooral game.

Tegelijk biedt de Ryzen meer toekomstperspectief, wat ik dan weer aantrekkelijker vindt.

Hoe zit het globaar qua toekomstperspectief? Kan ik beter richting een moederbord met Intel (1151) of een AMD moederbord met AM4 gaan? Welke socket geeft me meer ruimte voor upgrades in de toekomst?
1151 (althans alle 150/250/170/270) is nu 'oud' met CoffeeLake, je zou tzt nog wel kunnen upgraden naar een i7-7700K ofzo, maar ix-8xxx gaat niet werken (ook al is het socket 1151).
Voor AM4 zullen er tot 2020 nog nieuwe processors verschijnen, dus heeft het wat meer toekomstperspectief mbt toekomstige upgrades.

• WookiB
Metaalhoofd schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 09:52:
[...]

1151 (althans alle 150/250/170/270) is nu 'oud' met CoffeeLake, je zou tzt nog wel kunnen upgraden naar een i7-7700K ofzo, maar ix-8xxx gaat niet werken (ook al is het socket 1151).
Voor AM4 zullen er tot 2020 nog nieuwe processors verschijnen, dus heeft het wat meer toekomstperspectief mbt toekomstige upgrades.
Bedankt! Ik begrijp alleen niet helemaal wat je bedoelt omtrent de socket van intel (1151). Is er naast het type socket nog iets waar ik rekening mee moet houden bij Intel?

• RandomMens
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 23-09-2022
Mag ik eens vragen aan al die mensen die bezig zitten over hoe socket AM4 langer ondersteunt gaan worden, hoe groot de kans is dat ge enkel de CPU gaat upgraden? Moederborden krijgen constant nieuwe features bij, en die gaat ge dus niet hebben op een ouder moederbord. Dus de kans lijkt mij groot dat wanneer mensen de CPU zouden upgraden, dat ze ook het moederbord gaan upgraden. Zeker als er met de nieuwe generatie CPU's er nieuwe features komen waarvoor ge een nieuw moederbord nodig hebt om ervan gebruik te maken. Tenzij men echt super low budget begint en over 2 jaar denkt geld te hebben gespaard voor een hogere CPU maar niet genoeg voor enkel een moederbord... Maar van wat ik al allemaal heb gezien en gehoord valt dat bijna niet voor (de meesten die het zich voornemen, plooien vaak toch ook voor een nieuw moederbord vanwege nieuw features).

• Metaalhoofd
WookiB schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 09:57:
[...]

Bedankt! Ik begrijp alleen niet helemaal wat je bedoelt omtrent de socket van intel (1151). Is er naast het type socket nog iets waar ik rekening mee moet houden bij Intel?
Coffee Lake (de nieuwste (8e) generatie) is welliswaar ook socket 1151, maar heeft een hoger vermogen nodig dan 6th of 7th gen processors. Er komen dan ook geen bios updates voor 150/250/170/270 moederborden om 8th gen processors te ondersteunen

• WookiB
Metaalhoofd schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 10:02:
[...]

Coffee Lake (de nieuwste (8e) generatie) is welliswaar ook socket 1151, maar heeft een hoger vermogen nodig dan 6th of 7th gen processors. Er komen dan ook geen bios updates voor 150/250/170/270 moederborden om 8th gen processors te ondersteunen
Helder! Bedankt.

• WookiB
RandomMens schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 10:01:
Mag ik eens vragen aan al die mensen die bezig zitten over hoe socket AM4 langer ondersteunt gaan worden, hoe groot de kans is dat ge enkel de CPU gaat upgraden? Moederborden krijgen constant nieuwe features bij, en die gaat ge dus niet hebben op een ouder moederbord. Dus de kans lijkt mij groot dat wanneer mensen de CPU zouden upgraden, dat ze ook het moederbord gaan upgraden. Zeker als er met de nieuwe generatie CPU's er nieuwe features komen waarvoor ge een nieuw moederbord nodig hebt om ervan gebruik te maken. Tenzij men echt super low budget begint en over 2 jaar denkt geld te hebben gespaard voor een hogere CPU maar niet genoeg voor enkel een moederbord... Maar van wat ik al allemaal heb gezien en gehoord valt dat bijna niet voor (de meesten die het zich voornemen, plooien vaak toch ook voor een nieuw moederbord vanwege nieuw features).
Ik snap je verhaal. En je hebt ook wel gelijk. Maar als ik zie dat een moederbord nu al verouderd is tegenover een moederbord dat nog wel ondersteund wordt (Zie verhaal metaalhoofd hier boven), dan kies ik liever voor ondersteuning. Daarmee ligt de keuze om alleen een nieuwe processor te kopen of ook het moederbord te upgraden bij mij en niet bij gebrek aan ondersteuning.

• RandomMens
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 23-09-2022
WookiB schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 09:57:
[...]

Altijd rekening met houden dat je de juiste moederbord chipset hebt. De Z-chipsets zijn de enige waarmee te overklokken valt, de anderen kan men dat niet. Dus een Z moederbord voor een locked CPU is vaak weggesmeten geld. En een unlocked cpu geen Z moederbord kopen is ook weer een slechte keuze. De unlocked CPU's worden gekenmerkt door een K op het einde.

Dus een I3 7350K combineren met een H270 zorgt dat die niet kunt overklokken, en dus de meerprijs voor de K beperkt is tot de hogere stock snelheid. Een i3 8100 combineren met een Z370 zorgt dat ge enkel de RAM of dergelijke kunt overklokken, maar de CPU zelf is locked dus valt niet te overklokken.

• Metaalhoofd
RandomMens schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 10:01:
features is wel een beetje vaag begrip. Voor zover ik weet is er nog geen informatie over een opvolger van SATA-III(600), toch een van de belangrijkste 'features'. Mogelijk dat wel tzt DDR5 zou komen op nieuwe mobo's, maar dat komt waarschijnlijk pas in 2020.
Dus als je tussen nu en 2020 nog een upgrade wil doen, denk ik dat je louter de CPU zou willen upgraden en extra RAM bij wil prikken en/of een ander GPU

• WookiB
RandomMens schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 10:06:
[...]

Altijd rekening met houden dat je de juiste moederbord chipset hebt. De Z-chipsets zijn de enige waarmee te overklokken valt, de anderen kan men dat niet. Dus een Z moederbord voor een locked CPU is vaak weggesmeten geld. En een unlocked cpu geen Z moederbord kopen is ook weer een slechte keuze. De unlocked CPU's worden gekenmerkt door een K op het einde.

Dus een I3 7350K combineren met een H270 zorgt dat die niet kunt overklokken, en dus de meerprijs voor de K beperkt is tot de hogere stock snelheid. Een i3 8100 combineren met een Z370 zorgt dat ge enkel de RAM of dergelijke kunt overklokken, maar de CPU zelf is locked dus valt niet te overklokken.
Bedankt!

Het verhaal van de K achter een processor (of X bij AMD?) was me helder. Wist alleen niet dat je er ook op moest letten bij het moederbord. Weer wat geleerd!

Heb ik dan het juiste moederbord in de huidige build (zie eerste post)?

• Metaalhoofd
WookiB schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 10:09:
[...]

Bedankt!

Het verhaal van de K achter een processor (of X bij AMD?) was me helder. Wist alleen niet dat je er ook op moest letten bij het moederbord. Weer wat geleerd!

Heb ik dan het juiste moederbord in de huidige build (zie eerste post)?
in je huidige build kan je de aparte cpu-koeler achterwege laten, de Boxed Wraith Spire koeler is op zich prima om de 1600 richting de 3.8 te persen

• WookiB
Metaalhoofd schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 10:11:
[...]

in je huidige build kan je de aparte cpu-koeler achterwege laten, de Boxed Wraith Spire koeler is op zich prima om de 1600 richting de 3.8 te persen
Bedankt! Dat klopt inderdaad (nog niet aangepast).

Wat is de mening over de voorgestelde voeding? pricewatch: Cooler Master GM G550M

[ Voor 13% gewijzigd door WookiB op 10-10-2017 10:18 ]

Pagina: 1