Aankoopadvies Beamer voor HD Gamen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wexel
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 25-07 22:28
Hallo :)!
Ik ben op zoek naar een beamer om aan mijn huidige desktop te koppelen. De voornaamste reden is om met vrienden goed te kunnen split-screenen (maar ook voor films e.d.)

Een must voor de beamer is dat deze dus een input lagg heeft van rond de 30ms. Het liefste minder, maar beamers zijn hier nog niet heel erg goed in kwam ik achter.

Ik wil ook erg graag de beamer een beetje schuin projecteren zodat ik de beamer op de kast kan zetten en niet speciaal een beugel aan het plafond hoef te schroeven. Hiernaast is mijn projectiegebied max. 1.5meter breed. Dus naast dat de beamer een beetje schuin moet kunnen projecteren, moet deze ook een zoom functie hebben zodat ik het beeld kan verkleinen. Dit om het beeld te maximaliseren op mijn wand en een flexibele plek heb waar ik mij beamer kan zetten.

Ik heb goede recensies gelezen van beamers tussen de 500-700 euro. Ik ben niet veel gewend dus zal erg snel onder de indruk zijn van een HD beamer :) Het budget is flexibel, als er een top beamer is die aan al mijn wensen voldoet voor ±800 euro kan ik hier nog over nadenken.

Ik heb de volgende beamers gevonden:

Optoma HD142X

Benq W1070

Ik was van plan de Optoma aan te schaffen en las eerst de manual door van deze beamer. Toen kwam ik echter op een gefixeerde verhouden tussen projectiegrootte & projectie afstand. Omdat ik een vrij klein projectievlak heb (1,5m breed) wil ik deze optimaal gebruiken. Maar zonder zoomfunctie zit ik dan direct op een bepaalde afstand waar mijn beamer geplaatst zou moeten worden. (niet heel flexibel dus).

Hiernaast las ik ook dat de beamer loodrecht op de wand gepositioneerd moet worden en dan kom ik dus in de knoop met het schuin projecteren. Uiteindelijk dus nog even niet besteld.

Globale situatieschets
Ik woon super klein en de bank staat op ongeveer 2 meter van de muur. Achter de bank staat hoog kastje (wand-lens afstand zal tussen de ±2,3m zijn). Deze zal naar beneden projecten want staat op een hoogte van ±2meter. De kast staat 1 tot 1,5 meter naar links gepositioneerd en dit is dus hoe schuin de beamer zou moeten projecteren.

Hebben jullie ideeën?
Ik ben erg benieuwd =)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjan A
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:23

Arjan A

Cenosillicafoob

Ik heb voor beide beamers meerdere beamer calculators gebruikt om het ideale beeld te berekenen. Ik heb ooit in dezelfde prijs- en kwaliteitsklasse gezocht en heb veel gehad aan die calculators om te zien of het allemaal paste, en wat mijn minimale en maximale schermgroottes konden zijn bij welke afstanden.

De merken hebben meestal zelf zo'n calculator (even zoeken bij Benq en Optoma op hun site), en wellicht is er ook nog een generieke(re) beamercalculator beschikbaar :)

Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-10 23:21
Arjan A schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 15:32:
Ik heb voor beide beamers meerdere beamer calculators gebruikt om het ideale beeld te berekenen. Ik heb ooit in dezelfde prijs- en kwaliteitsklasse gezocht en heb veel gehad aan die calculators om te zien of het allemaal paste, en wat mijn minimale en maximale schermgroottes konden zijn bij welke afstanden.

De merken hebben meestal zelf zo'n calculator (even zoeken bij Benq en Optoma op hun site), en wellicht is er ook nog een generieke(re) beamercalculator beschikbaar :)
Je kan inderdaad even op http://www.projectorcentr...lator.cfm?lang=Nederlands kijken. hier kan je netjes je berekeningen maken.

Hou er rekening mee dat je voor het beste resultaat zo min mogelijk correcties op zoom en keystone wilt toepassen, dus probeer je beamer zo optimaal mogelijk te plaatsen qua hoogte en afstand voor het beste beeldresultaat. Je zal waarschijnlijk merken dat met name de afstand nog wel een probleempje kan opleveren als je de boel niet aan het plafond kan monteren en de muren net niet op de juiste afstanden van elkaar staan. Het is dus altijd een beetje schuiven. Denk er ook aan dat je de beamer op z'n kop kan monteren. Niet elke beamer heeft deze optie, en dat maakt nogal wat verschil voor zowel plaatsing als montage.

De meeste beamers ontlopen elkaar niet veel mbt afstanden. Het voornaamste verschil wordt gemaakt tussen de normale en de short-throw beamers. Of je nu een Optoma of een Benq of een Acer neemt, bijna overal zijn de afstanden vrijwel gelijk.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smokeintheface
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 11-10 15:02
Mijn 1ste beamer was een BenQ W1070 en vond het een erg goede projector voor dat geld!
Moet wel zeggen dat ik het beste resultaat kreeg door de beamer op te hangen.
Nu de overstap gemaakt naar een Sony HW 45ES, dat is wel andere koek hehe.

Waar ga je op projecteren? zou niet bezuinigen op een scherm wat dat betreft.

[ Voor 13% gewijzigd door smokeintheface op 11-10-2017 07:53 ]

PSN: SmokeInTheFaceNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wexel
Ik heb flink wat beamer calculators tegen de situatie gegooid op aanraden van @Arjan A & @kroegtijger. Dit heeft mij wel wat meer inzicht gegeven. Met mijn eisenpakket vallen dan eigenlijk 90% van de beamers al af door te hoge inputlag / geen horizontale keystone / afstand t.o.v. beeldbreedte verhouding & prijs.

Ik heb nu voor de Epson EH-TW5350 gekozen. Deze voldoet (denk ik O-) ) aan mijn eisen. Ga hem vanavond ophalen en van de week testen.

@smokeintheface Ik ga hem op mijn witte muur projecteren. Is nu niet echt een plek om een scherm op te hangen. Als ik in de toekomst ga verhuizen krijgt hij een mooier plekje denk ik =)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
wexel schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 16:26:
Ik heb flink wat beamer calculators tegen de situatie gegooid op aanraden van @Arjan A & @kroegtijger. Dit heeft mij wel wat meer inzicht gegeven. Met mijn eisenpakket vallen dan eigenlijk 90% van de beamers al af door te hoge inputlag / geen horizontale keystone / afstand t.o.v. beeldbreedte verhouding & prijs.

Ik heb nu voor de Epson EH-TW5350 gekozen. Deze voldoet (denk ik O-) ) aan mijn eisen. Ga hem vanavond ophalen en van de week testen.
Is een veel gebruikte beamer, die erg positief wordt bevonden over het algemeen. Mogelijk dat je wel wat last hebt van de koeling van de beamer, maar dat zal je in deze klasse eigenlijk altijd wel houden.
@smokeintheface Ik ga hem op mijn witte muur projecteren. Is nu niet echt een plek om een scherm op te hangen. Als ik in de toekomst ga verhuizen krijgt hij een mooier plekje denk ik =)
Je kan natuurlijk een rol-scherm overwegen. Ik heb zelf om die reden ook gekozen voor een iVisions scherm. Deze komt tot op nog geen centimeter voor m'n tv te zakken. Het voordeel van de iVisions-schermen (maar er zijn er meer die dit leveren) was voor mij de mogelijkheid om via RS485 het scherm te bedienen. Daardoor kan ik nu vanuit Kodi met 1 druk op de knop schakelen van TV naar Beamer. De beamer springt dan aan via CEC, het scherm zakt naar beneden en net als het scherm voor de TV komt springt Kodi over naar video-output 2. Ideaal dus :)
Het voornaamste nadeel wat ik er in merk is dat de randen wat opkrullen. Wat dat betreft gaat er toch niets boven een span-scherm. Als je dus de mogelijkheid gaat krijgen om een permanente setup ervan te maken, dan is dat zeer zeker aan te raden.

Voor wat betreft de ophanging van de beamer zal je merken dat je wat creatief moet gaan worden. De goedkopere ophang-beugels die claimen universeel te zijn passen in veel gevallen niet, of matig. Zelf heb ik ook de boel iets moeten verbouwen. Ik had het geluk dat de beamer stijf tegen de muur aan kwam, en ik deze dus onder een plank kon ophangen, maar met de goedkope systemen merk je dat het precies afstellen bijna geen doen is. De duurdere ophang-systemen werken daar veel beter mee en kan je wel heel exact afstellen. De vraag is of je het de meerprijs waard vind. Ik heb het deze keer geaccepteerd om zo heel af en toe eens te moeten lopen klooien ermee, maar als ik nu weer een aanschaf moest doen zou ik toch iets meer geld eraan hebben uit gegeven. Het irriteert toch wel ;)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wexel
Ik heb de beamer dit weekend even goed getest. Bevalt erg goed op twee nadelen na.

- FPS droprates
- Geluid fan

Geluid van de fan is iets waar ik misschien aan moet wennen. In de ECO stand vind ik het zeer acceptabel en het beeld wordt hierdoor iets minder helder, maar is nog steeds prima. Weten jullie wat de ECO stand mogelijk nog meer doet?

FPS droprates gebeuren vooral bij HD filmpjes waarbij snel complete scenes bewegen of snel wordt geswitched tussen actie scenes. Ik dacht misschien ligt het aan de ECO stand, maar dit maakt niks uit. Het is wel met een 10M lange HDMI kabel van mn PC naar de Beamer. Met Chromecast is het al 90% minder, maar op mn PC Monitor heb ik er helemaal geen last van. Misschien moet ik wat tweaken met instellingen?
HDMI moet wel 10m zijn anders haal ik het niet vanaf mijn PC. De kabel kon ik niet in de pricewatch vinden maar deze kabel heb ik. Heeft iemand van jullie ervaring met beamer FPS drops / haperingen? En mogelijke oplossingen hiervoor?

@kroegtijger Voor nu wordt het nog even geen scherm, op de muur bevalt het nu al heel goed. Wellicht in een volgend huis lijkt mij een drop scherm wel heel netjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
wexel schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 14:51:
Ik heb de beamer dit weekend even goed getest. Bevalt erg goed op twee nadelen na.

- FPS droprates
- Geluid fan

Geluid van de fan is iets waar ik misschien aan moet wennen. In de ECO stand vind ik het zeer acceptabel en het beeld wordt hierdoor iets minder helder, maar is nog steeds prima. Weten jullie wat de ECO stand mogelijk nog meer doet?
[...]
FPS droprates gebeuren vooral bij HD filmpjes waarbij snel complete scenes bewegen of snel wordt geswitched tussen actie scenes. Ik dacht misschien ligt het aan de ECO stand, maar dit maakt niks uit. Het is wel met een 10M lange HDMI kabel van mn PC naar de Beamer. Met Chromecast is het al 90% minder, maar op mn PC Monitor heb ik er helemaal geen last van. Misschien moet ik wat tweaken met instellingen?
HDMI moet wel 10m zijn anders haal ik het niet vanaf mijn PC. De kabel kon ik niet in de pricewatch vinden maar deze kabel heb ik. Heeft iemand van jullie ervaring met beamer FPS drops / haperingen? En mogelijke oplossingen hiervoor?
Breng de bron als test eens dichtbij de beamer. Sluit dus bijvoorbeeld laptop of DVD-speler aan via een kabel van een meter, en kijk of het dan wel goed gaat. Dan weet je zeker dat het in de kabel zit. Kan de afstand zijn, maar kan bijvoorbeeld ook door stroomkabels komen die er langs lopen.
@kroegtijger Voor nu wordt het nog even geen scherm, op de muur bevalt het nu al heel goed. Wellicht in een volgend huis lijkt mij een drop scherm wel heel netjes :)
Het beeld gaat er aanzienlijk op vooruit, maar zoals gezegd, de randjes krullen naar binnen. Bij films e.d. is het niet echt hinderlijk, maar bij voetbalwedstrijden zie je het wel erg duidelijk door de witte lijnen op een groene achtergrond die niet meer kaarsrecht zijn. Dat valt ook niet op te lossen, behalve met een span-scherm (of een heel hoog plafond waar je zo'n 2 meter hoogte hebt om het scherm in z'n geheel naar boven te schuiven natuurlijk ;) )

iRacing Profiel

Pagina: 1