Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Energiebesparende maatregelen: Wat is de volgende stap

Pagina: 1
Acties:

• OrangeBerry
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online

OrangeBerry

Major malfunction 🤓

Topicstarter
Mede tweakers,

Ik ben begin van dit jaar begonnen om mijn energieverbruik naar beneden te krijgen. Dit begon met een kapotte ketel welke vervangen is, sindsdien is het begonnen te kriebelen qua besparen. Met name op gasverbruik kan denk ik nog wel een slag geslagen worden :9 :9

Specs:

Tussenwoning van 1972
Spouwmuurisolatie (na geïsoleerd, geen idee wanneer, is door vorige bewoners gedaan)
2 personen, maar worden er 3. Op dit moment is 1 persoon tijdelijk overdag thuis
Elektraverbruik 2000 kWh op jaarbasis
Gasverbruik: 1500m3 per jaar
Wij koken op gas
Gehele woning is voorzien van dubbel glas
Alle lampen zijn al vervangen door led
115 m2 woonoppervlakte

Maatregelen welke al genomen zijn:

CV ketel: In april is er een combi HR ketel geplaatst 36/30 inclusief slimme thermostaat (Oude ketel Vaillant 2001 was overleden)
Vloerisolatie: In augustus zijn er thermokussen gehangen en op de bodem is folie neergelegd, waardoor de ondergrond nu droog is :9
Dakisolatie: Het oude zachtboard plafond is verwijderd en er is 16cm isolatie geplaatst (rc 4,55), die zal wel wat opleveren want er zat amper isolatie... dit is gedaan in september
Zonnepanelen: Ik heb in augustus 12 stuks a 280 WP (Twinpeak 2 BLK2 Poly) laten installeren op het zuiden, welke zo rond de 3063 kWh op gaan brengen

Dankzij de slimme thermostaat heb ik een programma kunnen instellen, wat voorheen niet mogelijk was... maar ik heb altijd al erg gelet op de temperatuur... deze is zelden hoger dan 19 graden.

De algehele temperatuur in de woning lijkt hoger te zijn, wat voor mij als groentje dan een teken is dat de maatregelen al hun werk aan het doen zijn :*), de warmte blijft in ieder geval binnen.

Maar wat nu?

Welke stap is nu het handigst om te nemen om met name het gasverbruik naar beneden te krijgen. Ik heb mij verdiept in een (hybride) L/W warmtepomp, al lees ik bijna overal dat deze het beste werkt in combinatie met HR++ glas en/of vloerverwarming/ of radiatoren met een lage temperatuur. Deze heb ik allemaal niet.

Ik heb wel een overschot aan elektriciteit welke ik graag wil inzetten voor een besparende maatregel gericht op gasverbruik, daarnaast kan ik nog 2 extra panelen kwijt op de al bestaande opstelling op het zuiden van mijn dak.

Tevens heb ik gekeken om dan beneden de ramen te vervangen voor HR++ of HR+++ glas, maar de energiebesparing lijkt minimaal te zijn om een lange TVT te compenseren, wellicht kijk ik daar verkeerd naar :+

Graag tips !

• Ruut88
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14:50
Elektrisch gaan koken?

• OrangeBerry
  • Niet online

OrangeBerry

Major malfunction 🤓

Topicstarter
Dat staat op de planning, de hele keuken moet nog worden aangepakt ;)

• DJKroon
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07-12-2024

DJKroon

Fikkiestoker

Voer je installatie uit met Heimeier Eclipse kranen en stel het debiet per radiator in.
Je radiatoren geven dan een goed rendement waardoor een koudere retourtemperatuur aan de hr ketel geeft en daardoor deze een beter rendement haalt.
Ook het comfort gaat nog een klasse hoger en ga je op gas besparen (10% tot 20% is zeker haalbaar bij een goed ingeregelde installatie.

Zie voor meer info Gasbesparing door cv tuning topic.

Daarna een Elga erin en je bent zo al een heel eind!

1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955

• Markprinsen
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 28-12-2022
Triple glas of HR++ glas (evt. met subsidie)
L/L Wp (afhankelijk van je indeling)
L/W warmtepomp
Warmtepompboiler of een doorstromer
Waterzijdig inregelen CV circuit
Spouw laten controleren (misschien zit er wel 10 jaar oude wol in die helemaal is verzakt)

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
@OrangeBerry
wat handig is is erg persoonlijk en afhankelijk van je eigen keuzes en eisen. ;)

nu heb je 12 paneeltjes op het zuiden, cool.
dan kun je de omvormer mischien wel vervangen voor een 4kVA omvormer.
(dit kan nog net op je bestaande 16A groep. ;)
oude omvormer verkopen dat kan vaak voor een leuk bedrag)
met 2x een mpp en je legt gewoon ook je noord dak vol met panelen.
dat levert vaak nog een goede 50% op, dus nog best kosten effectief. ;)

op dat moment heb je grofweg een 2500kWh overschot en kun je ruimschoots met elektra kachels het affakkelen en bespaar je een 320m3 gas mee.
(geen aanrader dus, dit liever niet doen.)

dat kan nog veel leuker als je dan een warmtepomp aanschaft.
met een lucht/lucht unit (geen LVT verwarmings-systeem nodig) kun je dan snel een 1000m3 besparen.
maar een lucht/water systeem kan ook.

dan gooi je ook nog je gas aansluiting de deur uit.
dat bespaart al snel een 250€ per jaar (vast recht + leveranciers kosten)
daar zou je ook nog een +/-1300kwh voor kunnen bij kopen, dan heb je al 3800kWh overschot.
en dan heb je wel genoeg kWh's om alles zonder gas te doen. ;)

een LVT systeem is een aanrader, maar is echt niet altijd nodig, niet dat LVT nu zo duur is, eigenlijk is een LVT alleen maar een grotere radiator, die kleiner(efficiënter) is uitgevoerd.
of beter gezegd, LVT is niks speciaals ;)
waar een gewone radiator 1000W afgeeft met hoge temperatuur, geeft hij met lage temperatuur maar een 250W af(grofweg). soms is dat nog genoeg soms niet.

maar omdat warmtepompen anders werken als gas, je kunt beter je huis gewoon 24x7 warm houden als nacht verlaging toepassen b.v.
en vallen de aanpassingen in huis best wel mee. ;)
kan alleen bij iedereen anders uitvallen, geen garanties.

helaas kost dit alles wel een flinke slok op een borrel, maar alles hoeft ook niet in 1x te gebeuren. ;)
dus maak een meerdere jaren plan en bouw langzaam door, maar stel wel een goed eind doel voor je zelf.
anders blijf je maar aanpassen en dat is niet goedkoper.
(voorbeeld: had nou meteen 12x(of 14x) 320Wp op dak laten leggen, dat is wel duurder, maar goedkoper als de 2de stap die je nu moet doen met noord. ;)
tja, dat gebeurd, ik zeg maar zo: achteraf is het mooi wonen ;) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• OrangeBerry
  • Niet online

OrangeBerry

Major malfunction 🤓

Topicstarter
DJKroon schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 12:28:
Voer je installatie uit met Heimeier Eclipse kranen en stel het debiet per radiator in.
Je radiatoren geven dan een goed rendement waardoor een koudere retourtemperatuur aan de hr ketel geeft en daardoor deze een beter rendement haalt.
Ook het comfort gaat nog een klasse hoger en ga je op gas besparen (10% tot 20% is zeker haalbaar bij een goed ingeregelde installatie.

Zie voor meer info Gasbesparing door cv tuning topic.

Daarna een Elga erin en je bent zo al een heel eind!
Dank je wel voor je reactie. Ik zal mij eens verdiepen in die kranen... Ik heb nog "ouderwetse" kranen er op zitten. Het aan/uit principe en draaien qua hoeveelheid intensiteit.

De Elga had ik ook al in mijn vizier, goed om te lezen dus !

• OrangeBerry
  • Niet online

OrangeBerry

Major malfunction 🤓

Topicstarter
Markprinsen schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 12:30:
Triple glas of HR++ glas (evt. met subsidie)
L/L Wp (afhankelijk van je indeling)
L/W warmtepomp
Warmtepompboiler of een doorstromer
Waterzijdig inregelen CV circuit
Spouw laten controleren (misschien zit er wel 10 jaar oude wol in die helemaal is verzakt)
Dus toch eerst het glas ;), mooi lijstje waar ik iets mee kan. Dank je! Zeker dat met de spouw had ik nog niet aangedacht (dom)

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
OrangeBerry schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 21:24:
[...]
De Elga had ik ook al in mijn vizier, goed om te lezen dus !
Of een van die anderen... ;)
AUijtdehaag in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 4"

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• OrangeBerry
  • Niet online

OrangeBerry

Major malfunction 🤓

Topicstarter
migjes schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 13:45:
@OrangeBerry
wat handig is is erg persoonlijk en afhankelijk van je eigen keuzes en eisen. ;)

nu heb je 12 paneeltjes op het zuiden, cool.
dan kun je de omvormer mischien wel vervangen voor een 4kVA omvormer.
(dit kan nog net op je bestaande 16A groep. ;)
oude omvormer verkopen dat kan vaak voor een leuk bedrag)
met 2x een mpp en je legt gewoon ook je noord dak vol met panelen.
dat levert vaak nog een goede 50% op, dus nog best kosten effectief. ;)

op dat moment heb je grofweg een 2500kWh overschot en kun je ruimschoots met elektra kachels het affakkelen en bespaar je een 320m3 gas mee.
(geen aanrader dus, dit liever niet doen.)

dat kan nog veel leuker als je dan een warmtepomp aanschaft.
met een lucht/lucht unit (geen LVT verwarmings-systeem nodig) kun je dan snel een 1000m3 besparen.
maar een lucht/water systeem kan ook.

dan gooi je ook nog je gas aansluiting de deur uit.
dat bespaart al snel een 250€ per jaar (vast recht + leveranciers kosten)
daar zou je ook nog een +/-1300kwh voor kunnen bij kopen, dan heb je al 3800kWh overschot.
en dan heb je wel genoeg kWh's om alles zonder gas te doen. ;)

een LVT systeem is een aanrader, maar is echt niet altijd nodig, niet dat LVT nu zo duur is, eigenlijk is een LVT alleen maar een grotere radiator, die kleiner(efficiënter) is uitgevoerd.
of beter gezegd, LVT is niks speciaals ;)
waar een gewone radiator 1000W afgeeft met hoge temperatuur, geeft hij met lage temperatuur maar een 250W af(grofweg). soms is dat nog genoeg soms niet.

maar omdat warmtepompen anders werken als gas, je kunt beter je huis gewoon 24x7 warm houden als nacht verlaging toepassen b.v.
en vallen de aanpassingen in huis best wel mee. ;)
kan alleen bij iedereen anders uitvallen, geen garanties.

helaas kost dit alles wel een flinke slok op een borrel, maar alles hoeft ook niet in 1x te gebeuren. ;)
dus maak een meerdere jaren plan en bouw langzaam door, maar stel wel een goed eind doel voor je zelf.
anders blijf je maar aanpassen en dat is niet goedkoper.
(voorbeeld: had nou meteen 12x(of 14x) 320Wp op dak laten leggen, dat is wel duurder, maar goedkoper als de 2de stap die je nu moet doen met noord. ;)
tja, dat gebeurd, ik zeg maar zo: achteraf is het mooi wonen ;) )
Uitgebreide reactie, top! En achteraf gezien heb je gelijk wat betreft de zonnepanelen :7 wel een eye opener.

Een meerjarenplan zal het inderdaad sowieso worden.... Maar ach dat houdt het leuk ;)

Zeker wat waardevolle tips waar ik wat aan heb.

• migjes
OrangeBerry schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 21:28:
[...]

Uitgebreide reactie, top! En achteraf gezien heb je gelijk wat betreft de zonnepanelen :7 wel een eye opener.

Een meerjarenplan zal het inderdaad sowieso worden.... Maar ach dat houdt het leuk ;)

Zeker wat waardevolle tips waar ik wat aan heb.
oke, je hebt dus geen last van een ego die in de weg zit.
dus je kunt leren van je fouten, en leren van fouten maakt een mens slim. d:)b

dan komt de vraag: weet je zeker dat je hybride wil gaan.
maak je dan niet de zelfde fout als met de PV. ;)

ik snap best dat je wil kijken naar kosten, het is verstandig laag hangend fruit eerst te pakken.
dat geeft je meer budget voor de volgende stappen. ;)

maar soms is het ook wat is nu nodig.
zo begint bij mij de scharnieren van mijn voor- en achter-deur het langzaam te begeven.
dus ik ben wel aan het kijken om mijn groten deels dubbel glas dan ook maar te vervangen voor 3 dubbel glas. (of anders hoge kwaliteit hr met veel +en)

zelf heb ik nu een inventum ecolution combi 50 opgehangen.
(zoek hem maar eens op.)
dat is een ventilatie lucht/water warmte pomp.
ik was de muffe lucht in huis zo beu, dat ik gewoon wou ventileren, en dan kan ik er net zo goed de warmte maar weer er uit halen.
door dat het geen zware warmte pomp is (1,4kW) moet hij vrijwel 24x7 draaien (waar hij ook precies voor gemaakt is) en geeft hij ook 24x7 (als het koud is buiten natuurlijk) warmte voor mijn vloer verwarming.
dus ik heb nu altijd een warme vloer verwarming(zodra het natuurlijk kouder is buiten).
met de gasketel knal je er meteen een 5kW het huis in, waar door de vloer soms wel lekker warm is maar ook voor helen tijden niet.
dit is wel een zo lekkere luxe, eigenlijk is gas maar niks ;)
voor de luxe van ventileren en altijd warme vloer, ik hoef hem al niet meer terug te verdienen, dat het goedkoper stoken is, is voor mij maar een bij zaak. ;)
(ik bedoel dus niet te zeggen dat je mijn systeem moet gebruiken, het is perfect voor mij maar hoeft dat niet voor jouw te zijn. ;)
ik bedoel wel dat niet alleen geld blinkt, luxe is ook iets waard.
ik denk dat ik straks er nog een uitbreiding op ga doen, ik schaf vast nog wel een lucht/lucht warmtepomp aan(in de volksmond een airco die ook kan verwarmen.) maar dan heeft die ook een bevochtiger want het kan erg droog zijn in huis.)

laat je zeker niet tegen houden door iets onbenulligs als LTV verwarming, of niet genoeg kWh overschot.
dat is allemaal wel op te lossen, maar neem er de tijd voor. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• kleefding
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-11 21:22
Voor verwarming kun je ook kijken na een airco. Sommige modellen zijn ook verbluffend in verwarmen.
Over het algemeen is de investering hierin lager dan die van een lucht-water warmtepomp.
Ivm gratis stroom van zonnepanelen kan het haast niet goedkoper.

• OrangeBerry
  • Niet online

OrangeBerry

Major malfunction 🤓

Topicstarter
migjes schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 10:27:
[...]

oke, je hebt dus geen last van een ego die in de weg zit.
dus je kunt leren van je fouten, en leren van fouten maakt een mens slim. d:)b

dan komt de vraag: weet je zeker dat je hybride wil gaan.
maak je dan niet de zelfde fout als met de PV. ;)

ik snap best dat je wil kijken naar kosten, het is verstandig laag hangend fruit eerst te pakken.
dat geeft je meer budget voor de volgende stappen. ;)

maar soms is het ook wat is nu nodig.
zo begint bij mij de scharnieren van mijn voor- en achter-deur het langzaam te begeven.
dus ik ben wel aan het kijken om mijn groten deels dubbel glas dan ook maar te vervangen voor 3 dubbel glas. (of anders hoge kwaliteit hr met veel +en)

zelf heb ik nu een inventum ecolution combi 50 opgehangen.
(zoek hem maar eens op.)
dat is een ventilatie lucht/water warmte pomp.
ik was de muffe lucht in huis zo beu, dat ik gewoon wou ventileren, en dan kan ik er net zo goed de warmte maar weer er uit halen.
door dat het geen zware warmte pomp is (1,4kW) moet hij vrijwel 24x7 draaien (waar hij ook precies voor gemaakt is) en geeft hij ook 24x7 (als het koud is buiten natuurlijk) warmte voor mijn vloer verwarming.
dus ik heb nu altijd een warme vloer verwarming(zodra het natuurlijk kouder is buiten).
met de gasketel knal je er meteen een 5kW het huis in, waar door de vloer soms wel lekker warm is maar ook voor helen tijden niet.
dit is wel een zo lekkere luxe, eigenlijk is gas maar niks ;)
voor de luxe van ventileren en altijd warme vloer, ik hoef hem al niet meer terug te verdienen, dat het goedkoper stoken is, is voor mij maar een bij zaak. ;)
(ik bedoel dus niet te zeggen dat je mijn systeem moet gebruiken, het is perfect voor mij maar hoeft dat niet voor jouw te zijn. ;)
ik bedoel wel dat niet alleen geld blinkt, luxe is ook iets waard.
ik denk dat ik straks er nog een uitbreiding op ga doen, ik schaf vast nog wel een lucht/lucht warmtepomp aan(in de volksmond een airco die ook kan verwarmen.) maar dan heeft die ook een bevochtiger want het kan erg droog zijn in huis.)

laat je zeker niet tegen houden door iets onbenulligs als LTV verwarming, of niet genoeg kWh overschot.
dat is allemaal wel op te lossen, maar neem er de tijd voor. ;)
Ik heb hem even opgezocht, interessant! Jammer dat het de mechanische ventilatie gebruikt want laat ik dat nu niet hebben... Maar wat ik al zei, zeer interessant! Eens kijken wat er nog meer is... er zullen vast wel afgeleiden zijn want de wereld van warmtepompen lijkt groot te zijn en dan is het even zoeken voor een leek.

Een beetje luxe is inderdaad ook wat waard, ik wil ook niet overal op bezuinigen of in doorslaan maar voor mezelf een juiste balans vinden tussen besparing en wat wooncomfort.

Daarnaast heb ik ook wel behoorlijk "last" van tocht bij de ramen en ik heb ook geen idee hoe oud de ramen zijn afgezien dat het dubbel glas is. Misschien een stuk laaghangend fruit ;)

Echt top dat je meedenkt :7

• OrangeBerry
  • Niet online

OrangeBerry

Major malfunction 🤓

Topicstarter
kleefding schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 19:09:
Voor verwarming kun je ook kijken na een airco. Sommige modellen zijn ook verbluffend in verwarmen.
Over het algemeen is de investering hierin lager dan die van een lucht-water warmtepomp.
Ivm gratis stroom van zonnepanelen kan het haast niet goedkoper.
Ik ga er eens naar kijken. Het belangrijkste zal inderdaad verwarmen zijn, en daarbij de overschot aan kWh te gebruiken of een klein stuk bijkopen als het ware

• migjes
@OrangeBerry
ik had ook geen fatsoenlijke centrale afzuiging, die heb ik aangelegd voor de ecolution. ;)
of je dat wil is natuurlijk een 2de, het is maar een weg, het hoeft niet de weg te zijn.

ik zelf, heb nu ook last van tocht.
doordat ik lucht afzuig in de huiskamer, komt er natuurlijk koude lucht terug.
dit gaat nu nog via een raam boven de deur, maar blaast de koude lucht precies langs de computers.
dit ga ik oplossen door de achtergevel te voorzien van muurverwarming, en een extra gat met buis om de lucht binnen te laten komen.
zo kan ik dus de nieuwe lucht eerst even voor verwarmen voor het de kamer in komt. ;)

dit ga ik uitbreiden met waarschijnlijk een lucht/lucht warmtepomp(airco).
nadeel is dat je daar maar 1 kamer mee kunt verwarmen. :-(
dus voor mij de huiskamer, maar de ecolution verdeelt het wel verder over het huis voor mij.

ook wil ik nog een extra elektrische boiler (met zonnecollector), zodat ik genoeg tap water heb.

het is mijn weg die ik bewandel, maar heb nog veel te doen. ;)

heb je al gecheckt wat voor glas je hebt?
aansteker bij het raam houden, zie je 1 weerkaatsing van het vlammetje= enkel glas.
zie je 2 weerkaatsingen = dubbel glas.
zie je dat 1 van die 2 weerkaatsingen een andere kleur heeft, dan zit er een metaal laagje tussen het glas en is het vast een hr++ soort. ;)

Verwijderd

Ga alle stekkers na die in het stopcontact zitten. Welke vreet de meeste stroom? Denk daar over na en doe er wat aan. Daarna de sluipverbruikers.

Verwijderd

En wat het gas betreft, trui aan doen.
Pagina: 1