Reis geboekt, maar factuur is veel hoger dan afgesproken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m33p
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-05 16:58
Recent hebben mijn vriendin en ik een vakantie geboekt; een trans-Atlantische cruise vanuit Engeland naar de USA (cruise-only, geen vliegtickets of andere extra's). Wij hebben dit gedaan via een kennis van mijn vriendin die een "reisagent" is die ons 2 jaar geleden ook prima geholpen heeft bij het zoeken en boeken van een reis.

We hebben de reis uiteindelijk zelf gevonden en via het internet een prijsberekening gedaan door feitelijk het boekingsproces te doorlopen maar uiteindelijk niet op de laatste knop te klikken en daadwerkelijk te boeken. Deze website is van de rederij zelf en geeft duidelijk aan dat dit een totaal prijs is. Ik heb ook aangeven dat het land van beide reizigers Nederland is. Hier kwam een bedrag uit dat bestond uit 3 delen:

1) De kosten van de hut
2) De kosten van havengelden en belastingen (belastingen zijn niet verder gespecificeerd)
3) De kosten van de `gratuities` (fooien, dit is standaard bij een cruise)

Omdat deze reisagent ons wel geholpen heeft hebben we haar de reis laten boeken zodat zij daar de provisie van krijgt. Via WhatsApp hebben we haar vorige week dinsdag gevraagd de reis te boeken. Hierbij is door mijn vriendin het volgende gezegd (op WhatsApp):

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

De USD 819 prijs is voor de hut, per persoon. De USD 473 is per hut. Tel je deze bedragem op, dan kom je op USD 2111. Met de wisselkoers van vandaag is dat EUR 1789.

Nou hebben we vorige week vrijdag de factuur ontvangen voor het totaalbedrag van EUR 2140, met daarop een rare kostenpost. De factuur ziet er als volgt uit:

Members only:

Wat opvalt is dat de fooien niet meegenomen zijn. Je hebt de keuze deze vooraf te voldoen, of aan het eind van de cruise aan boord van het schip. Vooraf was iets goedkoper, maar goed, deze betalen we wel achteraf dan aangezien het prijsverschil minimaal is.

De kosten van posten 1 en 2 komen grofweg overeen (je zit met dagprijzen van de hut en USD -> EUR wisselkoers), en zijn samen ook het bedrag dat we afgesproken hebben. De kosten van de derde post a EUR ~400,- zijn er opeens bij gekomen. Uiteraard even contact opgenomen, aangegeven dat we denken dat de factuur niet klopt, maar we krijgen een reactie in de trant van "ja deze kosten komen er nou eenmaal bij" en daar moeten we het mee doen. Discussie of toelichting was niet mogelijk.

De uitdaging is dat wij geen manier hebben om dit te valideren of dit echt zo is. Op internet kan ik er eigenlijk niets concreets over terug vinden behalve dat het bestaat, altijd in de context van vliegreizen is en dat het bedragen zijn van slechts enkele tientallen euro's. We hebben nog navraag gedaan bij een andere reisorganisatie, en die zegt "het is eigenlijk alleen havenbelasting". Helaas een wat rare verwoording, maar ik concludeer daar wel uit dat er geen vertrekbelasting bij komt.

Daarnaast ben ik er achter gekomen dat de "reisagent" aangesloten is bij een organisatie waarbij in principe iedereen agent kan worden, opleiding niet vereist. De organisatie zelf is wel aangesloten bij het ANVR mocht dat wat uit maken.
Members only:

Eigenlijk heb ik dus 2 vragen:
1) Is er iemand die hier meer over weet? Bestaat er zoiets als vertrekbelastingen voor cruises en klopt het bedrag van iets meer dan 400 euro?
2) Wat ie verstandig om te doen? De cruise is al over 3 weken en we moeten ook nog vliegtickets boeken. Ik heb de AV van de reisorganisatie en de ANVR al nagekeken en kan geen gronden vinden waarop we dit simpel kunnen ontbinden. Het liefst kom ik er natuurlijk uit met de reisagent; maar wat is nou slim om te doen? De factuur voldoen minus de belastingen? Een brief sturen, en zo ja, wat zet ik daar in?

Ik heb een dergelijke vraag hier nog niet op het forum gezien, maar ik weet dat er genoeg slimme mensen hier zijn waarvan er vast wel een kennis heeft dan deze zaken, dus ik hoop dat iemand mij kan helpen.

[ Voor 8% gewijzigd door m33p op 09-10-2017 11:56 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19:24
Toen je zelf op de website van de rederij keek, ben je toen ook bij het betaalscherm geweest? Soms komen er op het allerlaatste moment nog allerlei kosten bij, die je pas ziet na het invullen van al je gegevens. Welke rederij is het trouwens - of waar heb je zelf gekeken voor het boeken?

Kan trouwens ook zijn dat het door de rederij ontmoedigd wordt om via een reisagent te boeken, waardoor ze dus die 400 euro extra in rekening brengen. Scheelt hen weer commissie.

Maar belangrijker: heb je voor het boeken nog wel contact gehad over de prijs? Want als jij alleen zegt: "boek maar," dan kun je het de reisagent moeilijk kwalijk nemen dat de prijs niet overeenkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frostbite
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-05 20:01

Frostbite

🤦🏻‍♂️

Zie: https://www.royalcaribbea...ons/cruise-vacation-price

En van een andere site:
TAXES, FEES & PORT EXPENSES
Taxes, Fees & Port Expenses, as used by us, may include any and all fees, charges, tolls and taxes imposed on us by governmental or quasi-governmental authorities, as well third party fees and charges arising from a vessel's presence in a harbor or port. Taxes, Fees & Port Expenses may include U.S. Customs fees, head taxes, Panama Canal tolls, dockage fees, wharfage fees, inspection fees, pilotage, air taxes, hotel or VAT taxes incurred as part of a land tour, immigration and naturalization fees, and Internal Revenue Service fees, as well as fees for navigation, berthing, stevedoring, baggage handling/storage and security services. Taxes, Fees & Port Expenses may be assessed per passenger, per berth, per ton or per vessel. Assessments calculated on a per ton or per vessel basis will be spread over the number of passengers on the Ship. Taxes, Fees & Port Expenses are subject to change and we reserve the right to collect any increases in effect at the time of sailing even if the fare has already been paid in full.
Als ik op de Royal Carribean site een cruise selecteer staat er onderaan ook : + Taxes, fees and port expenses € 198,00 EUR*

Dus die 402 euro is gewoon de extra (lokale) belastingen die je betaald.

🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S22+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

In de titel staat "hoger dan afgesproken", maar in je tekst zeg je dat je zelf de reis hebt opgezocht en dat die prijs hoger is dan de factuur van de reisagent. In hoeverre heb je bij de opdracht gezegd: "Wij komen op bedrag X, boek maar voor dat bedrag"?

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m33p
Ik ben zo ver in het bestelproces gegaan als dat ik voor mijn gevoel kon gaan. Het moest natuurlijk geen bindende overeenkomst worden. Wel moest ik al mijn NAW gegeven en dergelijke invullen. Het scherm waar de informatie vandaan komt was een scherm aan het einde van het proces in de vorm van een overzicht. Hier staat het volgende:

STATEROOM SELECTION
Inside Staterooms GTY
GUEST 1 €889,00
GUEST 2 €889,00

PACKAGES & EXTRAS
Traditional Dining 06:15 PM

TAXES & FEES
Government Fees And Port Expenses €402,00

STATEROOM TOTAL: €2.180,00 EUR
(€500 Minimum Deposit)

Misschien interpreteer ik het verkeerd, maar zoals ik het lees is dat de prijs inclusief "Government Fees and Port Expenses".

De WhatsApp conversatie (van mijn vriendin) is als volgt:
Members only:

Voor de duidelijkheid, dat is in dollars. Tel je dat op en converteer je het met de wisselkoers van vandaag naar euro's, dan kom je op EUR 1789. De factuur die wij gekregen hebben is voor EUR 2140.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

m33p schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 11:26:
Ik ben zo ver in het bestelproces gegaan als dat ik voor mijn gevoel kon gaan.
(...)

TAXES & FEES

(...)

De factuur die wij gekregen hebben is voor EUR 2140.
Dat klopt dan toch ook gewoon? :?

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:52
Je betaald zelfs 40 dollar minder dan wanneer je het zelf zou doen. rekening van 2140 via de reisagent en 2180 zelf.

De prijzen zijn los gespecificeerd in wat je zelf hebt gedaan. Het ziet er niet anders uit.

Ik zie iig dezelfde bedragen, dus zie niet in wat er dan zo anders moet zijn, behalve dat je dus minder betaald.

Oh ja, in de US betalen ze de belasting per staat. Die kan verschillen. Prijzen die je ziet zijn veelal excl. btw.
Doe daar maar even 21 procent bovenop. (ofwel, totaal bedrag x 1,21 = 2164,69 euro.)

Je betaald dus nog steeds minder dan wat je had betaald wanneer je het zelf had geregeld.
Alhoewel misschien die fooi e.d..

[ Voor 33% gewijzigd door Arunia op 09-10-2017 11:35 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• demichel
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-02-2024
En wat hebben we hier uit geleerd??

Doe nooit zaken met vrienden of familie.

There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m33p
Dit zijn dagprijzen (van vandaag) als voorbeeld van hoe het er uit ziet. De agent heeft ons doorgestuurd: "819 $ plus 473$ government fees en port expenses" (= EUR 1789). Ik zie een verschil van EUR 350,-?

Edit: misschien had ik dit moeten vermelden, maar USD 819 is per persoon, de USD 473 is per hut, dus USD 819 + USD 819 + USD 473 = USD 2111 = EUR 1789

[ Voor 28% gewijzigd door m33p op 09-10-2017 11:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arunia
Kun je even in post aangeven of in je TS even netjes wat jij nou zelf hebt uitgezocht op de site van de cruise en wat zij nu heeft uitgezocht.
Gewoon even onder elkaar. Dus een stukje reisagent alles gespecificeerd wat zij heeft doorgegeven en daarna wat je zelf hebt gevonden.
Als dat laatste in dollars is, graag nog even x1,21 doen voor onze NL belasting. Je zult zien dat het bedrag nagenoeg hetzelfde is zoals ik hierboven al heb aangegeven. Dat wat ik aan geef, is wat jij hier gepost heb.

Lijkt me dus niet heel raar.
m33p schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 11:37:
Edit: misschien had ik dit moeten vermelden, maar USD 819 is per persoon, de USD 473 is per hut, dus USD 819 + USD 819 + USD 473 = USD 2111 = EUR 1789
€1789x1,21 (om de 21% belasting er bij op te tellen!) = €2164,69 (De belasting is €375,69, het bedrag wat je dus mist op dit moment).

Je rekent jezelf rijk. Dit kon vroeger nog met belasting uit de US toen de douane en belastingdienst niet overal bovenop zaten. Maar dat bedrag ga je echt nog betalen.

[ Voor 34% gewijzigd door Arunia op 09-10-2017 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22:15
Arunia schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 11:39:
Als dat laatste in dollars is, graag nog even x1,21 doen voor onze NL belasting. Je zult zien dat het bedrag nagenoeg hetzelfde is zoals ik hierboven al heb aangegeven. Dat wat ik aan geef, is wat jij hier gepost heb.
Internationaal personenvervoer wordt met 0% BTW belast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15:52
Tom-Z schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 11:47:
[...]

Internationaal personenvervoer wordt met 0% BTW belast.
als ik deze link goed interpreteer, dan is dat volledig correct.

Daarbij ben ik het wel met Arunia eens dat TS even wat duidelijk moet zijn in de gespecificeerde getallen. Dat zou een hoop duidelijk maken.

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
@Tom-Z maar gaat dat voor alle kosten?
Er is een verschil tussen vakantie en personenvervoer. Valt een cruise ook onder personenvervoer? Het is ook een accomodatie. En de rest van de kosten zullen er ook niet onder vallen lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:36

paQ

Maar TS, wordt er BTW berekend dan onderaan jullie factuur? of is het die regel "Royal Caribbean International Havengelden en belastingen 380,00 EUR" die het verschil maakt?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m33p
Interessant punt, de belasting. Ik kan een artikel vinden op de site van de belastingdienst dat beschrijft wat @Tom-Z zegt, maar dat is voor leveranciers. Kijk je breder, dan blijkt er sinds 2008 wel zoiets te bestaan als "vakantiebelasting". Ik kan echter nog niet echt iets concreets vinden.

@paQ Nee, dit is niet gespecificeerd. De factuur bestaat feitelijk alleen uit die 3 regels, onze NAW gegevens en en de standaard zaken die op een factuur staan. Helaas been BTW-specificatie.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Betaal lekker die factuur, en geniet van je vakantie. Dat is mijn advies :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
@m33p vraag die specificatie dan gewoon aan haar dan weet je het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m33p
Arunia schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 12:05:
@m33p vraag die specificatie dan gewoon aan haar dan weet je het.
Dat heb ik gedaan (telefonisch). Probleem is, zijn legt het neer bij de reisorganisatie, die boeken de reis en sturen de factuur. Zelf kwam ze met de "dit komt er nou eenmaal bij" verklaring en meer zinnigs kon ze niet zeggen. Het is misschien lullig verwoord, maar feitelijk doet zij wat wij doen, namelijk door het bestelproces gaan, de prijs doorsturen en de organisatie hem laten boeken als wij akkoord gaan, en provisie vangen. Ze weet het dus denk ik ook gewoon niet en komt met een wat minder klantvriendelijke reactie. Ik vond het wat lullig om direct contact op te nemen met de reisorganisatie, maar mochten we in de loop van de week nog geen reactie hebben, dan ga ik dat zeker doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22:15
Arunia schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 11:54:
@Tom-Z maar gaat dat voor alle kosten?
Er is een verschil tussen vakantie en personenvervoer. Valt een cruise ook onder personenvervoer? Het is ook een accomodatie. En de rest van de kosten zullen er ook niet onder vallen lijkt me?
Volgens mij valt alles, behalve de winstmarge van de tussenpersoon, eronder. Wat er op dat schip gebeurt, is allemaal buiten Nederland en dus niet belast. Over een hotelkamer in New York hoef je ook geen BTW te betalen, zelfs niet als je hem via een Nederlandse tussenpersoon boekt.
m33p schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 12:01:
Interessant punt, de belasting. Ik kan een artikel vinden op de site van de belastingdienst dat beschrijft wat @Tom-Z zegt, maar dat is voor leveranciers. Kijk je breder, dan blijkt er sinds 2008 wel zoiets te bestaan als "vakantiebelasting". Ik kan echter nog niet echt iets concreets vinden.
Maar die "vakantiebelasting" is in 2009 gelijk weer afgeschaft. Bovendien ging dat om een vaste toeslag en niet om BTW.

[ Voor 4% gewijzigd door Tom-Z op 09-10-2017 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angeloonie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23:58

Angeloonie

Cheeseburger Addict

m33p schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 12:10:
[...]

Dat heb ik gedaan (telefonisch). Probleem is, zijn legt het neer bij de reisorganisatie, die boeken de reis en sturen de factuur. Zelf kwam ze met de "dit komt er nou eenmaal bij" verklaring en meer zinnigs kon ze niet zeggen. Het is misschien lullig verwoord, maar feitelijk doet zij wat wij doen, namelijk door het bestelproces gaan, de prijs doorsturen en de organisatie hem laten boeken als wij akkoord gaan, en provisie vangen. Ze weet het dus denk ik ook gewoon niet en komt met een wat minder klantvriendelijke reactie. Ik vond het wat lullig om direct contact op te nemen met de reisorganisatie, maar mochten we in de loop van de week nog geen reactie hebben, dan ga ik dat zeker doen.
Het klinkt eerder alsof ze zelf gewoon niet heeft op zitten letten en jullie een foutieve prijs heeft doorgegeven dan dat er aan de kant van de reisorganisatie iets fout is gegaan.

P.S. Er is voor de klant nóóit (extra) BTW van toepassing voor reizen. Deze wordt door de reisorganisatie betaald en zit al in de basisprijs doorgerekend en krijg je dus niet apart te zien.
Van BTW is hier verder geen sprake omdat het om een verblijf buiten de EU gaat, dan is er geen BTW van toepassing. Enkel voor reizen binnen de EU kan BTW van toepassing zijn (en hier zijn ook weer uitzonderingen op maar dat is hier verder niet relevant).

[ Voor 30% gewijzigd door Angeloonie op 09-10-2017 12:22 ]

Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j1nx
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 30-03 18:53

j1nx

Geek - Enjoying life

Zeker weten dat jullie nu niet beide in een aparte hut slapen? Dat "per hut" vraagje en het verschil in bedrag, doet mij vermoeden dat er een communicatie-knikje zit tussen jullie-vriendin-reisorganisatie (waarschijnlijk aan het eind naar de reisorganisatie)

Technical enthousiast on a budget - DiY Tutorials, How-To's and Information on how to do things yourself, better & cheaper - The Dutch way.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sakesushi
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 08-08-2020
Je gaat met je vriendin maar besteld 2 hutten? Delen jullie niet 1 hut ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koektrommeltje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:44
geen verstand van maar als ik naar de site https://www.royalcaribbean.com/ ga, zie ik dat er momenteel belastingvoordeel is. En als ik wat 'at random' selecteer tot ik in het betaalscherm kom, geldt dat ook voor Nederlanders want 'Nederland' staat al automatisch geselecteerd in het reserveringveld voor de boeking. Gekozen voor 'transatlantic' en niet verder gegaan met invullen van de passagiersgegevens, maar ook ik zie nergens vertrekbelastingen staan.

Erop googlen levert ook weinig op, dus ik zou de vriendin nogmaals bellen. Of anders bel je die Royal caribbena cruises zelf even. Je spreekt vast wel Engels, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
@koektrommeltje Wikipedia: Departure tax
Wellicht bedoelen ze dit? Verder niet gelezen daar, maar kwam het in het Engels zo tegen iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m33p
Sakesushi schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 17:33:
Je gaat met je vriendin maar besteld 2 hutten? Delen jullie niet 1 hut ofzo?
Nee, we boeken 1 hut. De vraag in de WhatsApp gesprek was om te bevestigen dat die kostenpost niet keer 2 ging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 454358

@m33p
Klopt die prijs per hut pp wel? Als ik naar de site van de cruis mij kijk, staat overaal "Per person based on 2 people sharing"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:32

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

m33p schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 11:26:
Ik ben zo ver in het bestelproces gegaan als dat ik voor mijn gevoel kon gaan. Het moest natuurlijk geen bindende overeenkomst worden. Wel moest ik al mijn NAW gegeven en dergelijke invullen. Het scherm waar de informatie vandaan komt was een scherm aan het einde van het proces in de vorm van een overzicht. Hier staat het volgende:

STATEROOM SELECTION
Inside Staterooms GTY
GUEST 1 €889,00
GUEST 2 €889,00

PACKAGES & EXTRAS
Traditional Dining 06:15 PM

TAXES & FEES

(€500 Minimum Deposit)

Misschien interpreteer ik het verkeerd, maar zoals ik het lees is dat de prijs inclusief "Government Fees and Port Expenses".

<knip>

De factuur die wij gekregen hebben is voor EUR 2140.
Ik lees 2 bedragen:
- Factuur die je ontvangen hebt van 2140 euro.
- Berekening incl. govt. fees enzo op de site van 2180 euro.

Toen ik dat las werd al dat geneuzel met omrekenfactoren en waar wel en geen belasting over geheven wordt meteen bijzaak, volgens mij heeft die vriendin je nog 40 euro bespaard en zij pakt nog wat provisie mee. Mooi toch voor allebei?

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:51
Klinkt inderdaad alsof ze per ongeluk die fees ook in whatsapp heeft genoemd terwijl dat niet in de genoemde prijzen zit. Wat ik me vooral afvraag is of de prijs die je in gedachte had (nadat je de 1e keer doorgeklikt had op de site) echt anders is dan de prijs die je nu krijgt ?

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:36
Vergeet ook niet.
Wanneer je aan het omrekenen bent.

Reisorganisatie rekenen vaak met een iets andere wisselkoers dan jezelf doet.

Dit heeft te maken om prijs schommelingen af te kunnen dekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:51
Als ik dit topic doorlees snap ik wel waarom er verwarring is. Elke post van de TS roept weer nieuwe vragen op, en bij elke post heb ik de vraag van "ja maar hoe?".
Is het niet normaal dat je van te voren alles duidelijk hebt? Want de WhatsAppjes over de hut 1 of 2 hutten / personen zijn het goede voorbeeld om elkaar niet te snappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Ik lees nergens het woord offerte voor de gehele reis.....??? |:(

Het lijkt me heel normaal dat als je zo'n grote reis boekt dat je die eerst aanvraagt, dan bestudeert en dan pas goedkeurt.... Toch?
Uiteraard heb je dan nog wel de dagprijs variaties, maar je krijgt geen nieuwe onderdelen erbij...
Je hebt dan iets in handen waar je op terug kunt vallen. Geen grote verrassingen.

Of je doet het helemaal zelf...

We hebben zelf ook een keer een reis van 4 weken met 5 personen naar Canada proberen te boeken. Alles op een rij gezet, de vluchten, de huur auto en het hotel voor de 1e nacht.
Via Cheaptickets.... Alles ingevuld, de online prijs was ok, bij de voorlaatste klik nog steeds ok en bevestigen maar... Kregen we geen boekingsemail... Dus na een half uur gebeld waar die mail bleef.. tja dat was wel vreemd vertelde de dame aan de andere kant... Maar ze zag gen booking staan van ons... maar wel dat we ca 5000 euro armer waren...
Ze heeft geprobeerd om de boeking alsnog weer te maken... maar dat lukte niet, terwijl de opties hetzelfde en goed leken te zijn..
"Morgenvroeg heeft u het geld terug op uw rekening"...
En dat was zo...Cheaptickets! Prima dus. (wrs ging er iets fout inde synchronisatie als je met zovelen boekt...in een keer, vertelde ze)

We hadden ook een goed gevoel bij Air Canada, gesproken op een Canada-beurs in het oosten v/h land. Dus daar mee in zee proberen te gaan..
Gebeld of gemail (weet ik niet meer), ze namen de wensen/eisen op/we hebben ze verstuurd. We zouden horen.
We kregen na wat heen en weer berichten dus een offerte.....
En omdat we op de beurs al met ze gesproken hadden geen boekingskosten...
Wij waren er al snel uit wat betreft de offerte en hebben definitief geboekt...
De reis is financieel exact verlopen zoals afgesproken, nergens meerkosten.
Er was een mogelijke extra post: als de brandstofkosten hoger zouden zijn (stond in de offerte) , zou er een kleine toeslag komen, niet gehad dus...

Kortom.. als je je zuur gespaarde centjes goed wil uitgeven... vraag een offerte aan en lees de kleine letters en als die te ruim zijn.. dan spreek je een maximaal bedrag af tot waar je wilt gaan zwart op wit ... als het hoger is dan is het risico voor hen.
Pagina: 1