Blokverwarming - slimme radiator(knoppen)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lucatoni
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 04-06 16:00
Hallo allemaal,

Ik heb jullie advies nodig. Ik heb een appartement met blokverwarming. Dit betekend dat ik in totaal 8 radiatoren heb die individueel aan/uit gezet moeten worden en direct warmte leveren, er geen centrale plek is in mijn appartement waar alles samenkomt en dus ook geen toegang tot de CV keten (die dus een heel complex voorziet van warmte). Het grootste nadeel dat ik ervaar is in de woonkamer (met aansluitende keuken), in totaal 3 radiatoren, dat ik deze manueel aan/uit moet zetten en dat deze dus ook niet uitspringen wanneer de gewenste warmte is bereikt. Daarnaast zitten de knoppen ook op niet makkelijk bereikbare locaties. Nu wil ik, beginnend in de woonkamer / keuken om radiatorknoppen op de radiatoren plaatsen en deze vervolgens centraal aan te laten sturen. Helaas krijg ik maar weinig goed advies, en lijken verkopers van dit soort producten niet goed te weten wat in deze situatie het beste werkt.

Ik heb gekeken naar Honeywell Evohome gekeken. Oplossing zou moeten werken, maar is in mijn situatie wel grote overkill. Ik hoef geen Wifi, het gaat om 1 zone, en de CV ketel hoeft ook niet aangestuurd te worden.

Waar ik dus concreet naar op zoek ben is:
- Een simplele thermostaat die op centrale plek (in de woonkamer) de temeratuur meet en waarom ik mijn gewenste temperatuur kan instellen. En dat deze vervolgens draadloos de 3 aangesloten thermostaatknoppen kan aansturen. Bestaat zo'n dergelijk systeem? Zo ja, welke thermostaat en thermostaatknoppen zouden hiervoor geschikt zijn?

Hoop dat iemand deze situatie herkent en mij een beetje op weg kan helpen. Desnoods een goede speciaalzaak die verstand heeft.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online
Er zijn ook alternatieven op evohome die vriendelijker geprijsd zijn. Daardoor ook minder mogelijkheden maar misschien voor jouw wel interessant.
Google eens op zoneverwarming of stadsverwarming regelen.

Ps Evohome is in de aanbieding bij warmteservice

[ Voor 11% gewijzigd door leonbong op 09-10-2017 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lucatoni
Toevallig ben ik zaterdag bij Warmteservice langsgeweest, verkoper wist met zekerheid te stellen dat evohome niet werkt wanneer de CV ketel niet aan te sturen is. Teleurgesteld weggegaan...want hierdoor gelijk door dat desbetreffende verkoper te weinig kennis had om mij verder te helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Ik heb Popp radiator knoppen gekocht en stuur deze aan via Home Assistant. Hoewel niet echt plug and play zoals bijv Evohome is het wel een goed alternatief. Zeker omdat je niet de ketel hoeft aan te sturen (wat ik wel moet).

Je moet wel thermostatische radiator kranen hebben (maar dat moet voor alle oplossingen die je zoekt). Je kan dan per knop de temperatuur instellen en dus ook alle knoppen tegelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Nu online
Evohome werkt prima zonder ketelrelais of opentherm module.
Het is voor evohome niet vereist om de ketel te kunnen aansturen.

Gebruik de configurator maar eens
https://getconnected.honeywell.com/nl/thermostats/evohome
https://www.kijkvoelbelee...ell/UwHuis/Blokverwarming

[ Voor 73% gewijzigd door leonbong op 09-10-2017 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rushcraft
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 06-03 16:36
Topic is misschien al een beetje "oud" maar ik ben benieuwd of TS al een mooie passende oplossing gevonden heeft :)

Inmiddels ben ik zelf al aan het zoeken geweest maar er valt niet zo heel er veel over mooi oplossingen te vinden voor blokverwarming. |:(

|^^|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lucatoni
Het topic is oud....maar het "probleem" nog actueel. Veel systemen zijn voor blokverwarming overkill, zo ook het Evohome systeem. Ketel hoeft immers niet aangestuurd te worden. Ik wacht nu op een product wat net op de markt is van Fibaro. https://www.robbshop.nl/thermostaatkraan-fibaro

Product is nog nergens leverbaar, maar het idee is dat je meerdere radiatoren met behulp via bluetooth danwel via NAS kan aansturen. En er is een externe temp. meter....

Helpt dit je verder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 27-05 14:51

Indoubt

Always be indoubt until sure

Je hebt wel een extra uitdaging als je radiatorknoppen moet vervangen, tenzij je een soort van dubbele hoofdafsluiter hebt voor je woning in de cv leiding.

Knoppen vervangen bij blokverwarming betekend dat het systeem voor het hele blok uit bedrijf moet worden genomen.

De andere mogelijkheidi is bevriezen van de leidingen maar dat is ook lang niet altijd mogelijk. FF snel een knoppie vervangen is er dus niet zomaar een mogelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:56

Bezulba

Formerly known as Eendje

rushcraft schreef op maandag 18 december 2017 @ 12:18:
Topic is misschien al een beetje "oud" maar ik ben benieuwd of TS al een mooie passende oplossing gevonden heeft :)

Inmiddels ben ik zelf al aan het zoeken geweest maar er valt niet zo heel er veel over mooi oplossingen te vinden voor blokverwarming. |:(
ik heb sinds een paar dagen die slimme knoppen van Max! bij Conrad vandaan gevist. Ja de bouwkwaliteit is niet super, ja de motor hoor je een beetje als hij aan gaat en ja de app/website is niet geweldig maar het werkt zoals op de verpakking staat. Dus doet het wat het moet doen voor relatief weinig geld.

Ik heb dus ook blokverwarming en dit werkt voor mij fantastisch. Nu nog de laatste 2 radiatoren laten fixen door een CV boer en m'n hele woonkamer is voorzien.

deze set heb ik overigens met 3 extra losse: https://www.conrad.nl/nl/...besturing-set-596023.html

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Indoubt schreef op maandag 18 december 2017 @ 15:34:
Je hebt wel een extra uitdaging als je radiatorknoppen moet vervangen, tenzij je een soort van dubbele hoofdafsluiter hebt voor je woning in de cv leiding.

Knoppen vervangen bij blokverwarming betekend dat het systeem voor het hele blok uit bedrijf moet worden genomen.

De andere mogelijkheidi is bevriezen van de leidingen maar dat is ook lang niet altijd mogelijk. FF snel een knoppie vervangen is er dus niet zomaar een mogelijkheid.
Waarom moet je uberhaupt iets afsluiten om radiatorknoppen te vervangen?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rushcraft
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 06-03 16:36
Tsurany schreef op maandag 18 december 2017 @ 15:48:
[...]

Waarom moet je uberhaupt iets afsluiten om radiatorknoppen te vervangen?
Dat vraag ik mij ook eigenlijk af. Over het algemeen zijn radiatorknoppen toch te installeren zonder dat je eht systeem moet afsluiten (Correct me if I'm wrong). :)

|^^|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 27-05 14:51

Indoubt

Always be indoubt until sure

Niet alle radiatorkranen zijn geschikt om een thermostaatknop op te zetten. De de meeste oudere reguliere kranen kan dat niet zomaar.

Als je radiatorkraan al geschikt is voor een thermostaatknop dan heb je dat probleem inderdaad niet en kun je ook een slimme knop monteren.

Ik melde het omdat een aantal kennissen nog blokverwarming heeft met radiatoren zonder thermostaatkranen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lucatoni
Ik kan inderdaad ook de knoppen simpel eraf halen en vervangen zonder het systeem uit te zetten. Ik zoek zelf overigens een set met een externe temperatuursensor, welke ik op een centrale plek kan monteren, welke meerdere radiatorknoppen kan aansturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Nu online
Evohome kan dat per ruimte.
Daar kan je een losse temperatuursensor/thermostaat gebruik ipv die in de radiatorknop.

De DTS92 komt hiervoor in aanmerking.

[ Voor 24% gewijzigd door leonbong op 19-12-2017 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraz
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05-06 09:22

Kraz

Saving the world

Ik zit met hetzelfde probleem als TS en ben aan het kijken naar de oplossing van Netatmo.

Afbeeldingslocatie: https://d2fzjegv0xpec1.cloudfront.net/thumbnail/8e1b778d-6195-43ad-96a9-7bd187eb376a.png

Het scheelt dat ik al het een en ander heb van Netatmo (weerstation en thermostaat) dus hoef in mijn geval alleen de losse thermostaatkranen te installeren.

Anders moet je de set kopen van 2 thermostaatkranen incl 'basisstation'.
Max aantal thermostaatkranen ligt rond de 20 dacht ik. Moet meer dan genoeg zijn?

De installatie voor alle apparaten die ik tot nu toe heb was qua software een eitje; Next, next, finish! :+
Ik ben fan :)
Pagina: 1