Programmeren voor kinderen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0lfin
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08-08-2022
Hallo

Ik heb een zoontje van bijna 8 en zoek een leuke en leerzame manier om hem te laten programmeren. Wie heeft hier ervaring mee? En wat zou de beste manier zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Panini
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:53
Zelf al wat onderzoek gedaan en bij bepaalde sites uitgekomen?
Krijg echt een waslijst aan sites als ik 'programmeren kinderen' in tik bij Google.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-04 08:56

Rmg

Lego mindstorms heeft zo'n grafische tool om in te programmeren.
https://www.lego.com/nl-n...s/apps/ev3-programmer-app

Verder is er nog een hele lijst van visual programming tools op wikipedia Wikipedia: Visual programming language

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15:04
Kijk ook eens naar Little Bits, niet echt programmeren, maar leert je wel de logica erachter.

Computer says no

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Elijan9
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 25-04 17:52
n0lfin schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 09:53:
Hallo

Ik heb een zoontje van bijna 8 en zoek een leuke en leerzame manier om hem te laten programmeren. Wie heeft hier ervaring mee? En wat zou de beste manier zijn.
Scratch is echt een aanrader om mee te beginnen. Daarnaast kan ik je van harte een Coderdojo aanbevelen, om te kijken of er één in de buurt is: https://coderdojo.nl/

War is when the young and stupid are tricked by the old and bitter into killing each other. - Niko Bellic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:40
In België heb je initiatieven zoals CoderDojo en nog een aantal andere. Daar leren kinderen (vanaf 6 jaar dacht ik) programmeren mbhv Scratch. Ik ben er één keer met mijn zoon naartoe geweest (toen 6), vond hij wel leuk, maar achteraf gezien was hij toch nog wat te jong.

https://fgheysels.github.io/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elijan9
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 25-04 17:52
whoami schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 10:32:
In België heb je initiatieven zoals CoderDojo en nog een aantal andere. Daar leren kinderen (vanaf 6 jaar dacht ik) programmeren mbhv Scratch. Ik ben er één keer met mijn zoon naartoe geweest (toen 6), vond hij wel leuk, maar achteraf gezien was hij toch nog wat te jong.
In Nederland heb je dit ook, maar je moet al wel zelf kunnen lezen om Scratch te leren. Daarvóór zou je Scratch Junior kunnen uitproberen, dat is nog laagdrempeliger, maar ook minder uitgebreid.

War is when the young and stupid are tricked by the old and bitter into killing each other. - Niko Bellic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 26-04 16:12
Heb zelf wat vrijwilligerswerk voor Devoxx4Kids gedaan en daar hadden we 3 sessies. 2 met Scratch (spelletje maken en een mBot programmeren) en eentje met python waarbij ze een soort minecraft plugin moesten maken. De kinderen (leeftijd 8-12 ongeveer) vonden het allemaal erg leuk.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dizzytal
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ik zit met het zelfde 'probleem' (nou ja probleem, meer vraagstuk al is mijn dochter nog iets jonger).

Groot aangekruist in het grote speelgoedboek voor Sinterklaas: Programmeren voor Kinderen dus.. dat boek maar eens geleend van de bieb. Begint leuk, met wat algemene uitleg en behandeld dan Scratch en Python. Voor zelfstandig gebruik is het nog te moeilijk, maar samen is 't goed en leuk te doen.

Ik kijk ook met een schuin oog naar Lego WeDo 2.0,(beetje Mindstorms, maar dan voor wat jongere kinderen) ze is (ook) helemaal gek van Lego en het is natuurlijk hartstikke leuk om dit zelf te kunnen laten bewegen. Lego WeDo 2.0 is te combineren met Scratch dus ideaal.

If you didn't win today, you can always win tomorrow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darklance
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20-12-2024
Lego Boost is misschien ook een optie, niet zo duur als Mindstorms en wat hipper. Is sinds augustus beschikbaar.
https://www.lego.com/nl-nl/boost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basst85
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 25-11-2024
Bij de Intertoys hebben ze een paar leuke boeken over programmeren;
http://www.intertoys.nl/S...ntSearchTerm=programmeren

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Spinal
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:31
n0lfin schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 09:53:
Ik ben als klein kind ooit begonnen met LOGO, leuk om de logica van programmeren te leren en je kunt er prachtige plaatjes mee maken. Draait tegenwoordig (ook) in de browser: https://turtleacademy.com/lessons/en

Full-stack webdeveloper in Groningen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolukan
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01-04 21:59
code.org Alleen de filmpjes zijn altijd in het engels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Denzo
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 27-04 22:23
CodeCombat is ook erg leuk om spelenderwijs te leren, en ook in het Nederlands :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flapmo
  • Laatst online: 22:16

Flapmo

and back is gigi!

Ik weet niet of 8 net wat te jong is maar als hij vlot leert kan je op een ipad ook eens kijken naar swift playgrounds.

Hoor er goede verhalen over van collega's met Kids van die leeftijd.

[ Voor 22% gewijzigd door Flapmo op 09-10-2017 23:28 ]

"The purpose of computing is insight, not numbers." -- Richard Hamming

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-04 11:20

Bosmonster

*zucht*

Hydra schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 11:19:
Heb zelf wat vrijwilligerswerk voor Devoxx4Kids gedaan en daar hadden we 3 sessies. 2 met Scratch (spelletje maken en een mBot programmeren) en eentje met python waarbij ze een soort minecraft plugin moesten maken. De kinderen (leeftijd 8-12 ongeveer) vonden het allemaal erg leuk.
Same here. Tijd programmeerlessen gegeven op basisscholen dmv Scratch en dat is echt top!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dizzytal
  • Niet online
Flapmo schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 23:26:
Ik weet niet of 8 net wat te jong is maar als hij vlot leert kan je op een ipad ook eens kijken naar swift playgrounds.

Hoor er goede verhalen over van collega's met Kids van die leeftijd.
Heb ik ook al even op de iPad staan, nog niet heel veel naar gekeken, maar wel is (tot nu toe) alleen de eerste 'cursus' (van de drie) in het Nederlands. Ik weet niet hoe lang die duurt en hoeveel content daar in zit, maar dat kan natuurlijk jammer zijn als ze net de slag te pakken hebben ze de andere delen moeilijk kunnen volgen...

If you didn't win today, you can always win tomorrow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• farlane
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:43
Bosmonster schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 23:35:
[...]
Tijd programmeerlessen gegeven op basisscholen dmv Scratch en dat is echt top!
Lijkt me gaaf om te doen. Hoe begin je daar mee?

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-04 11:20

Bosmonster

*zucht*

farlane schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 09:23:
[...]

Lijkt me gaaf om te doen. Hoe begin je daar mee?
Ik heb het samen met een collega gedaan via CodeUur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolukan
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01-04 21:59
Een boel sites hebben het niveau dat je eerst en verplicht "moveForward()" opdrachten moet doen, met als hoogtepunt een action-command en een herhaallus. Verder gaat het niet
En verder overal HEEEL VEEL graphics en wachttijden, maar dat is mijn probleem, ik ben niet de doelgroep

Maar wat vinden jullie dan geschikte vervolg-programmeur curssussen? Voor mijn kids zoek ik de follow-up cursussen.

[ Voor 4% gewijzigd door Bolukan op 11-10-2017 11:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TomsDiner
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 23:09
Als kind in de jaren '80 -met een pa die programmeur was- hadden wij een IBM bak thuis staan. Met zo'n mooie monochrome monitor....

Toen de (illegale) spelletjes kwamen, werd ik gewaarschuwd: Daar was deze PC te duur voor. Geen illegale zooi. Als ik een spelletje wilde, moest ik zelf maar leren programmeren.

Er zat GW-Basic op, ik heb het niet goed meer in mijn hoofd, maar volgens mij vergelijkbaar met QBasic, maar wel met regelnummers (meen ik!)

Het textscherm is wel lekker duidelijk. 40 of 80 tekens op 24 regels (blijf van regel 25! anders gaat'ie scrollen...), en spelen met locate (zetmaar: setcursor) en print. Daarna de for-next loop. Met ascii rare tekens op het scherm tekenen in patronen. En vervolgens IF.. THEN en GOTO (toen mocht dat nog!)

Jaren later heb ik pas beseft dat je door dat tekst scherm eigenlijk heel puur met de code en de output daarvan bezig bent. Volgens mij bestonden grafics al, maar op een monochrome monitor was de lol maar beperkt. Screen 1, 2, 5 en 12 volgens mij, met 320x200 pixels in drie kleuren /twee paletten (die niet te volgen waren monochrome)), of screen 12 met maar liefst 640 x 400 pixels in zwart wit. En je letters werden heel lelijk.

Volgens mij heb ik in die laatste resolutie op 11 jarige leeftijd nog in de Kijk (ik denk dat dat nu de Quest is) gestaan: er werden maandelijks zelfgemaakte programma's geplaatst, en ik had een notenbalk tekenaar. (speelde via het PLAY commando tonen af via de PC speaker, want een geluidskaart hadden we nog niet)

Het hield je allemaal wel bij de basis: je zat niet te zoeken naar de mogelijkheid om MP4 bestanden te integreren, je bleef bij de combinatie van de simpele instructies. Het hoogst gegrepen thuisgemaakte spelletje was een kloon van goudmijntje (volgens mij C64 oorspronkelijk) en een fruitautomaat in tekst modus.

Mijn pa gaf mij puzzels die alleen met programmeren op te lossen waren (vaak trial and error). Zo hebben we geloof ik ooit meegedaan aan een wedstrijd van de V&D of Intertoys om zoveel mogelijk gemeentgeplaatsen in NL op een scrable bord te leggen, met een zo hoog mogelijke score. Het programma is na dag 3 nooit meer met een hogere score gekomen.... (snelheid was nog niet zo'n issue)

Ook hebben we de schuifpuzzel met de meubels uit "The seventh guest" (jaren '90, horror-puzzelgame) op deze manier opgelost, zelf een knullige brand-simulator gebouwd waarbij in tekstmodus een plattegrond langzaam affikte als er in een ruimte voldoende hitte en zuurstof was. Maar bijvoorbeeld ook morse-lingo geschreven voor zendamateurs (en belangstellenden) die morse moesten leren. Iets met padvinders en JOTA....

Ik heb veel met kinderen gewerkt, en als ik programmeren zou moeten aanleren zou ik denk ik beginnen met iets a-la QBasic. Kun je inderdaad maar beperkt topgames mee maken, maar een programma knutsel je in drie minuten in elkaar, dan acht minuten debuggen, waarna je een uur kunt puzzelen waarom die uitkomst niet kan kloppen. Geen afleiding van graphics, events, en andere dingen die later wel komen. En inderdaad motiverende uitdagingen presenteren. Kraak eens een versleuteling, los een rekenraadsel op of bereken het aantal rijstkorrels op veld 64 van het schaakbord.... (en bouw maar iets zodat ik geen wiskundige notatie hoef te zien!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 26-04 16:12
@TomsDiner Ik ben zelf ook in m'n basisschooljaren in QBasic begonnen maar dat was toen de beste keuze. Tegenwoordig zijn er gewoon veel betere opties. Scratch Jr voor kleintjes, Scratch voor iets ouder, en dan bijvoorbeeld Python voor de kids die wat verder zijn.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik heb een voorzichtige poging gedaan interesse voor rpogrammeren te wekken bij mijn kinderen, eerst maar gewoon het een en ander besproken (niet dat ik een programmeer-expert ben trouwens). Ik vind lisp-achtige talen wel charmant, en ik heb ergens nog een e-book liggen, 'Realm of Racket'

Kent iemand dat, zijn er punten van bezwaar bij die keuze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 27-04 12:59
Laat ik https://sonic-pi.net/ even pluggen dan, muziek maken door te programmeren. Is een boel documentatie en lesmateriaal te vinden en kids hebben meteen resultaat.
Disclaimer: ik steun de ontwikkelaar via Patreon nadat ik een live coding/muziekperformance van hem gezien heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryvdh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:31
begintmeta schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 20:23:
Ik heb een voorzichtige poging gedaan interesse voor rpogrammeren te wekken bij mijn kinderen, eerst maar gewoon het een en ander besproken (niet dat ik een programmeer-expert ben trouwens). Ik vind lisp-achtige talen wel charmant, en ik heb ergens nog een e-book liggen, 'Realm of Racket'

Kent iemand dat, zijn er punten van bezwaar bij die keuze?
Lisp zou niet echt mijn eerste keus zijn om mee te beginnen, maar ieder zijn ding natuurlijk. Weet niet hoe oud je kinderen zijn, maar Scratch en BeeBots enzo zijn wat meer spelenderwijs programmeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-04 09:42
@n0lfin Je hebt afgelopen weken een flink aantal goede reacties gehad. Hoever ben je inmiddels gekomen met je zoontje?

Edit: Oeps, @Snowmiss merkt terecht op dat de TS al een jaar+ oud is. Nouja, reden te meer om even wat vordering te melden? :)

[ Voor 35% gewijzigd door Freeaqingme op 03-11-2018 16:27 ]

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:47
De concepten van programmeren zijn de kern van dit spelletje:
https://store.steampowere...0/Human_Resource_Machine/

In het begin is het makkelijk, maar het wordt steeds moeilijker. Denk dat jonge kinderen hier leuk spelenderwijs kunnen leren. Mocht het te moeilijk worden dan kun je altijd op internet uitzoeken hoe het level werkt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowmiss
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19:22
Freeaqingme schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 15:12:
@n0lfin Je hebt afgelopen weken een flink aantal goede reacties gehad. Hoever ben je inmiddels gekomen met je zoontje?
Je bedoelt vorig jaar.......
Pagina: 1