Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• oszy
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 02-06 17:56
Onze homevideo’s brand ik altijd in tweevoud op BluRay discs, waarvan er één in de kluis gaat. Nu heb ik pas een externe HDD gekocht als extra back-up. Ik krijg echter de BR’s uit 2013 al niet meer gekopieerd naar deze Ex.HDD. 8)7 |:( Ik heb drie BluRay spelers/branders geprobeerd en diverse progjes zoals: Stellar, Recovery toolbox, IsoBuster, 120%Alcohol, etc. Vooral Stellar leest de disc nog wel, maar het duurt zeer lang 5mb in ongeveer 12 uur! En het resultaat is dan alsnog niet afspeelbaar. :( :(
Mijn vraag aan jullie, wie heeft er nog een goede tip. De discs bevatten geen krassen maar zou schoonmaken met koperpoets of tandpasta toch kunnen schelen?
Of zijn er nog betere tooltjes?
Alvast bedankt voor het meedenken. _/-\o_

• Slavy
  • Registratie: december 2007
  • Niet online

Slavy

The War Drags Ever On!

Als het echt waardevol is, ga je er geen tandpaste over smeren en breng je het naar een bedrijf die erkent zijn in data recovery.

Come hear the moon is calling, The witching hour draws near, Hold fast the sacrifice, For now it's the time to die, All hell breaks loose, WITCHING HOUR!

• oszy
Klopt, maar omdat ik 2 kopieën heb, heb ik dus wel wat speelruimte.
en de meeste bedrijven doen wel HDD maar vermelden niets over schijven.
Dus ook tips over dit soort bedrijven zijn welkom.

• Nomad
  • Registratie: juli 2002
  • Nu online

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Topic even verplaatst naar hardware afdeling, omdat het uiteindelijk om de hardware gaat en niet om de bespreking van beeldmateriaal.

martijnscholtens.nl

• Tomas_
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 21-08 08:10
Speelt hij ze ook niet af?

Formaly known as Technonose Sony az1, Samyang 12mm 2.0 Fuji X-T20 XF 16 1.4, XC50-230, XF 35 1.4, nissin i40, mic-1st, Ricoh GR2

• oszy
quote:
Nee, eigenlijk niet. In verkenner zijn ze niet te 'openen'. Via total commander wel.
Ik heb gisteren geprobeerd om ze om de stand-alone af te spelen maar dat lukt ook niet helemaal. Lees: stukken film worden overgeslagen.

• Frogmen
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online
Waarmee zijn ze indertijd gebrand en heb je ze toen wel kunnen afspelen? Bij voorkeur dezelfde speler gebruiken als waarmee gebrand is. Spelen ze wel af in een standalone BR speler?

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Tomas_
Balen zeg, ik dacht als je ze kunt afspelen, kun je ze opnieuw opnemen.

Formaly known as Technonose Sony az1, Samyang 12mm 2.0 Fuji X-T20 XF 16 1.4, XC50-230, XF 35 1.4, nissin i40, mic-1st, Ricoh GR2

• Slavy
  • Registratie: december 2007
  • Niet online

Slavy

The War Drags Ever On!

Heb je ze tijdens het branden een bepaalde beveiliging meegegeven?

Come hear the moon is calling, The witching hour draws near, Hold fast the sacrifice, For now it's the time to die, All hell breaks loose, WITCHING HOUR!

• oszy
quote:
Slavy schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 07:48:
Heb je ze tijdens het branden een bepaalde beveiliging meegegeven?
Nee, geen beveiliging en op een stand-alone is het dus ook maar gedeelten

• oszy
quote:
technonose schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 07:46:
Balen zeg, ik dacht als je ze kunt afspelen, kun je ze opnieuw opnemen.
Dat kun je wel stellen ja. Heb nu ook al 2 standalone's geprobeerd maar maakt geen verschil.
Heb zojuist Stellar 7 Technician geinstalleerd maar het scannen alleen al duurt 1500+ uren!!!! 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7
..met het risico dat ook deze niet af te spelen zijn.

Kent iemand een betrouwbaar bedrijfje dit ook BluRay's kan redden. De meeste doen nl. alleen maar HDD.
Nogmaals dank allen _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

• oszy
sorry dubbele post :X

oszy wijzigde deze reactie 17-10-2017 14:05 (95%)

• absrnd
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 12:49
Ik heb zoiets gehad, maar dan met CD-R backup schijfjes, na een paar jaar bleken ze, op een nieuwe PC, onleesbaar te zijn,
bleek gedeeltelijk aan de CD-R brander zelf te liggen,
gelukkig kon ik deze nog in een oude doos terugvinden, en waren ze wel via de originele brander (paralelle poort :) ) uit te lezen en te kopiëren.

• oszy
Heb nu diverse progjes (ook linux) geprobeerd.
En sommige weten bestanden te redden, maar dan zijn ze alsnog niet af te spelen. 😫

Dus ik denk dat er niets anders op zit dan toch een bedrijf in te schakelen. Niet allemaal doen ze BluRays wel lopen de prijzen enorm uiteen. Van 50 tot 370 euro. De meeste werken wel met no cure no pay.

Nogmaals de vraag of iemand ervaring heeft met een bedrijfje, liefst betaalbaar.
Of is het gewoonweg de goedkoopste dan maar?

• arsimo
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 13:24
Heb je de films er op gezet als data of als video? Met andere woorden, waren het een "echte" video blurays geworden (met de bekende directory structuur en .ts bestanden) of data discs met video bestanden er op (mp4, mkv, avi - dat soort dingen)?

Het kan voor het redden nog wel eens iets uitmaken.

• oszy
Dank voor je reactie

oszy wijzigde deze reactie 19-10-2017 08:59 (88%)

• oszy
quote:
arsimo schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 16:06:
Heb je de films er op gezet als data of als video? Met andere woorden, waren het een "echte" video blurays geworden (met de bekende directory structuur en .ts bestanden) of data discs met video bestanden er op (mp4, mkv, avi - dat soort dingen)?

Het kan voor het redden nog wel eens iets uitmaken.
Als Echte blu-ray gebrand

• Tomas_
wat bij mij voeger hielp is een disc via de laptop speler uitlezen. Zo'n smalle uitvoering Vaak kon deze het net wel uitlezen.

• oszy
quote:
technonose schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 09:02:
wat bij mij voeger hielp is een disc via de laptop speler uitlezen. Zo'n smalle uitvoering Vaak kon deze het net wel uitlezen.
Bedankt voor het meedenken maar
Dat was de derde vd vier spelers die ik geprobeerd heb. :/
...ook zonder succes dus :-(

• The Killer
  • Registratie: april 2004
  • Niet online
Zijn het BD-R LTH of niet? BD-R LTH dye kan relatief snel vergaan als deze niet correct wordt opgeslagen. Normale BD-R's moeten mits correct bewaard heel lang mee kunnen gaan. Persoonlijk vertrouw ik backups niet aan optische media toe, daar zijn HDD's voor.

• MikeyMan
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 14:21

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Op zich is het niet zo heel erg vreemd dat zelf geschreven schijven vergaan. Dat probleem is al zo oud als het medium zelf. Wel heel erg vlot natuurlijk. Ik heb nog CD-R's die het na 10 jaar prima doen.

Misschien wel een keetje tijd om die te gaan ruimen though ;)

• oszy
Daar was ik dus mee bezig, ja. Maar 4 jaar en beide kopien blijft toch vreemd.
Maar goed moet nu toch dit probleem op de een of andere manier zien op te lossen.

Iemand goede tip voor recover bedrijfje ?

• Marcel Br
  • Registratie: april 2013
  • Nu online
Misschien heb ik de informatie gemist, maar heb je deze schijven direct na het branden wel af kunnen spelen? Oftewel is het wel een probleem dat door de tijd veroorzaakt wordt ?

• oszy
Dit laatste kan ik jammer genoeg niet voor alle BluRays bevestigen :-(
Gedeeltelijk zijn ze nu nog wel afspeelbaar, maar een gedeelte dus niet.
Ik heb Nero destijds ze wel laten controleren, maar dat wil natuurlijk ook niet alles zeggen....
Ik verwacht dat ik destijds een slecht spindel heb gehad, omdat ze allemaal dicht bij elkaar zitten en daarna dus weer wel goed zijn.
Deze horen bij de eerste BR's die ik gebrand heb, en een andere (muziek)BR heeft ook al moeite met afspelen, dus ik verwacht dat dit echt een probleem door de tijd is.

• TommyboyNL
  • Registratie: januari 2006
  • Niet online
Je kan ze zelf proberen te recoveren met ddrescue (is een linux tooltje). Als je het echter uit wilt besteden kan je mijn vorige werkgever eens een belletje geven: http://harddisk-recovery.nl/
Meld dan even duidelijk dat het om blu-rays met home-video's gaat, en dat je overal 2 kopieën van hebt. Geen idee of ze expliciet blu-rays vermelden op hun website, maar in mijn tijd hebben we daar in elk geval geen enkele datadrager geweigerd.

Verder: Optische media die je zelf kan branden degraderen. Allemaal. Punt. Je moet deze dan ook nooit voor back-ups of archivering gebruiken, daar zijn externe HDDs voor.

• dik_voormekaar
  • Registratie: april 2003
  • Nu online
Ik kan m'n BlueRays op de PC alleen lezen via MakeMKV. Heb je dat al geprobeerd ?

dik_voormekaar wijzigde deze reactie 20-10-2017 14:43 (17%)

• oszy
quote:
dik_voormekaar schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 14:41:
Ik kan m'n BlueRays op de PC alleen lezen via MakeMKV. Heb je dat al geprobeerd ?
bedankt voor de tip.
Als ik deze echter als administrator probeer te installeren krijg ik '" een van de vereiste bevoegdheden is niet aan de client toegekend"
Heb ik bij geen één ander progje, 8)7 |:(

• michiel_
  • Registratie: juli 2005
  • Niet online
Je hebt twee identieke blu-rays die gedeeltelijk corrupt zijn. Wellicht zijn de niet-corrupte gedeeltes te combineren tot één werkend geheeld?

Ik heb er geen ervaring mee maar je zou beide schijven kunnen kopiëren naar harde schijf (slechte sectoren laten overslaan), Dat zou met het bovengenoemde ddrescue moeten kunnen.

Vervolgens zou je deze twee kopieën moeten samenvoegen. Hier wordt besproken hoe dit aan te pakken: https://unix.stackexchang...merge-two-ddrescue-images

Als dit wat te ingewikkeld lijkt, lijkt het mij dat er genoeg datarecovery bedrijven dit goed kunnen.

• oszy
quote:
michiel_ schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 16:11:
Je hebt twee identieke blu-rays die gedeeltelijk corrupt zijn. Wellicht zijn de niet-corrupte gedeeltes te combineren tot één werkend geheeld?
Ik heb lang over je oplossing nagedacht en dit nogmaals geprobeerd.
Maar dit lukt dus niet omdat de 'corrupte' bestanden/sectoren nagenoeg identiek zijn.
De kort door de bocht constatering is dan: verkeerd gebrand. Want beide schijven zijn achter elkaar gebrand.
Maar....dit is bij een stuk of vijf het geval en daarna dus niet meer. En dat er vijf keer(op verschillende momenten) dus een fout gemaakt is met het branden, waardoor gedeelten niet zijn te lezen, lijkt me ook weer stug.
Maar mijn twijfel of een erkend recoverbedrijf het nu kan herstellen is wel groter geworden
Iemand nog een idee/mening over dit laatste ??

• Jorgen
  • Registratie: mei 2007
  • Nu online
Wellicht kun je het bedrijf laten testen of het kan en daarop de offerte baseren.

• TommyboyNL
  • Registratie: januari 2006
  • Niet online
quote:
oszy schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 14:43:
[...]
Maar mijn twijfel of een erkend recoverbedrijf het nu kan herstellen is wel groter geworden
De meeste (waaronder die waar ik naar linkte) werken op basis van no-cure, no-pay. Je verliest er dus niks aan als je zo'n bedrijf een poging laat wagen. Bedenk wel dat hoe langer je wacht, hoe moeilijker de recovery wordt, je blu-ray disks zullen blijven degraderen.
Mijn advies: Morgenochtend meteen in de telefoon klimmen en een paar bedrijven bellen.
Pagina: 1

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Laptops

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True