Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KAMIKAZE_FREAK
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 22-08 14:06
Binnenkort ga ik en me meissie verhuizen naar een 3 verdiepingen hoekwoning van 1998 en zit te speculeren wat ik allemaal ga doen qua local networking en internet. we hebben nog geen plannen voor tv of voip maar wel internet. huidige bewoner heeft ziggo en heeft dus overal coax kabels liggen door de leidingen maar ik wil zelf KPN glasvezel 100/100 gaan afnemen en verspreiden door de woning en toch wel een beetje futureproof maar niet uber-tweaker style. hierbij denk ik er aan om eerst simpel de modem van kpn aan te sluiten op de NTU en dan een D-Link DGS -1100-18 switch te verbinden met modem (blauwe vierkantje op fotos) en dan de coax te vervangen voor cat6 utp (paars) maar dan ook een OM2 patchkabel van 50m via kruipruimte en koof van mechanische ventilatie te laten lopen naar zolder waar ik nogmaals een D-Link DGS -1100-18 ga plaatsen voor mijn werkkamer met de 2 workstations en andere LAN producten. voor wifi dacht ik een UBIQUITI UNIFI AP-AC-PRO te plaatsen in trapkast BG en in de werkkamer (rode circel) de paarse rondjes zijn de plekken waar de leidingen van de meterkast heen lopen en er is 1 creatieve oplossing in het huis en dat is dat de vorige bewoner een buis gefreesd heeft naar de muur voor muurmontage 2 in de 2 slaapkamers

Afbeeldingslocatie: https://image.ibb.co/eb0ngG/BG_utp.png
Begane grond

Afbeeldingslocatie: https://image.ibb.co/k8yJow/1e_utp.png
eerste verdieping

Afbeeldingslocatie: https://image.ibb.co/hVnYMG/2e_utp.png
zolder/2e verdieping

nu rust mij nog de vragen:
-gaat unifi samenwerken met de switches?
-gewoon de 2 switches verbinden met de vezel in de sfp poorten?
-waar alle dingen aan te schaffen? zoals de utp kabel en inbouwdozen en patchpanels enzo.. welke winkels bevelen jullie aan? ook ivm dat ik dus SFP transceivers moet aanschaffen voor de switches
-dingen die ik over het hoofd zie?

graag jullie opmerkingen en vragen

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

KAMIKAZE_FREAK schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 01:12:
hierbij denk ik er aan om eerst simpel de modem van kpn aan te sluiten op de NTU en dan een D-Link DGS -1100-18 switch te verbinden met modem
Ik mis een router in dit verhaal.
en dan de coax te vervangen voor cat6 utp (paars)
Ik zou dan eerst even nadenken wat je straks met TV wilt gaan doen alvorens je alle coax weghaalt.
Ik zie trouwens dat je op elke locatie 2 paarse cirkels tekent. Je wilt dus 2 cat6 kabels naar die plekken trekken? Waarom? En wat bedoel je precies met de getekende lijnen in slaapkamer 1?
maar dan ook een OM2 patchkabel van 50m via kruipruimte en koof van mechanische ventilatie te laten lopen naar zolder
50 meter? Daarmee kun je volgens mij de hele straat achter het glasvezel hangen.
Ik heb in mijn huis met relatief hoge plafonds aan 5 meter in ieder geval voldoende om op zolder te komen.
waar ik nogmaals een D-Link DGS -1100-18 ga plaatsen voor mijn werkkamer met de 2 workstations en andere LAN producten.
Ik tel vanuit de meterkast:
Woonkamer - 2 kabels
Trapkast - 1 kabel
Slaapkamer 1 - 1 kabel
Slaapkamer 3 - 1 kabel

Waarom niet gewoon een simpele:
pricewatch: TP-Link TL-SG1008D-8-Port Gigabit Desktop Switch
in de meterkast?

Ik tel vanuit de werkkamer:
- 2 workstations
- x aantal andere apparaten

Zolang x < 5 zou ik hier ook gewoon lekker een:
pricewatch: TP-Link TL-SG1008D-8-Port Gigabit Desktop Switch
neerzetten.

Ik mis even het idee achter de DGS 1100 (nota bene 2 stuks) namelijk.
Is er een specifieke reden waarom je voor deze switches hebt gekozen?
voor wifi dacht ik een UBIQUITI UNIFI AP-AC-PRO te plaatsen in trapkast BG en in de werkkamer
Goede keuze. Alleen waarom opsluiten in de trapkast?
Beetje afhankelijk van de woning kan het wel zijn dat je eea moet "tweaken" in de ac's.
Ikzelf heb ook 2 ac's waarvan 1 beneden en 1 op zolder maar wifi op de eerste verdieping werkte niet helemaal vlekkeloos zonder wat kleine aanpassingen.
-gaat unifi samenwerken met de switches?
Waarom zou het niet werken?
-gewoon de 2 switches verbinden met de vezel in de sfp poorten?
Lekker simpel houden en cat6 pakken. Die kabels heb je lopen via de oorspronkelijke coax leidingen dus niet meer werk op de hals gaan halen dan noodzakelijk.
-waar alle dingen aan te schaffen? zoals de utp kabel en inbouwdozen en patchpanels enzo.. welke winkels bevelen jullie aan? ook ivm dat ik dus SFP transceivers moet aanschaffen voor de switches
Kabels bij winkel A
Inbouwdozen bij winkel B
Etc. etc.

Nee zonder gein. Die SFP lekker laten zitten. Mocht je de switches nog niet hebben gekocht, overweeg dan serieus mijn opties hierboven. Mocht je toch wat meer ruimte willen in de meterkast, pak dan b.v. pricewatch: TP-Link TL-SG1016D-16-Port Gigabit Desktop Switch

Qua kabel heb ik destijds deze gekocht:
pricewatch: König UTP CAT6 solid netwerkkabel op 100m rol

Patchpaneeltje is niet zo spannend, maar zelf heb ik deze hangen:
https://www.netwerkkabels...el-cat6-stp-12-poorts-wit

Wandcontactdoosjes kosten praktisch niets. Ik zou deze gewoon bestellen bij de shop waar je b.v. de utp kabel haalt.

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Ik zou ook de glasvezel laten vallen en cat kabel gebruiken.

Qua wandcontactdoos kun je er ook voor kiezen om bij hetzelfde merk/kleur te blijven als je huidige schakelmateriaal. Bijna alle merken voeren ook Utp materiaal. Kost wel iets meer dan de goedkoopste webshop opties maar is wel een stuk netter imho.

Bijv van Gira kost dit ca 25-30 euro ps voor een met 2 aansluitingen.

[ Voor 10% gewijzigd door Sethro op 09-10-2017 06:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KAMIKAZE_FREAK
De glasvezel heb ik bedacht als manier om over 5 jaar over te stappen naar 10gbit en dat ik niet een nieuwe draad hoef te trekken door iets wat niet een leiding is en wat dan helemaal weggewerkt is..

zodoende ook de switches bedacht als iets dat mij wel redelijk futureproof lijkt te zijn.. mede omdat als er itv van kpn bij komt dan dien ik een igmp snooping switch te hebben tegen multicast issues

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FoxLenny
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 13-09 17:56
Cat6 doet gewoon 10 Gbit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Travelan
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01:37
KAMIKAZE_FREAK schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 09:53:
De glasvezel heb ik bedacht als manier om over 5 jaar over te stappen naar 10gbit en dat ik niet een nieuwe draad hoef te trekken door iets wat niet een leiding is en wat dan helemaal weggewerkt is..
Wat ga je doen dan als de kabel defect raakt? Vervangscenario lijkt me veel belangrijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Die D-Link DGS -1100-18 kan ik niet terugvinden in de Pricewatch.
Wel de D-Link DGS -1100-08, maar daar kun je geen SFP in kwijt.

Ik ben het eens met @Switchie : keep it simple! Gebruik gewoon Cat6, daar kun je voorlopig echt wel mee vooruit en indien nodig is een stekkertje makkelijker zelf te vervangen als bij glas.

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Travelan
Pietervs schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 12:15:

Ik ben het eens met @Switchie : keep it simple! Gebruik gewoon Cat6, daar kun je voorlopig echt wel mee vooruit en indien nodig is een stekkertje makkelijker zelf te vervangen als bij glas.
Plus dat je met cat-6 ook prima 10gbit aan kan straks. Zorg gewoon voor goede kwaliteit kabels (goedkoop is duurkoop).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:39

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Travelan schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 12:42:
[...]

Plus dat je met cat-6 ook prima 10gbit aan kan straks. Zorg gewoon voor goede kwaliteit kabels (goedkoop is duurkoop).
Mwoeah, Cat6 kan indien zeer goed en secuur aangelegd 10Gbps aan, maar de prijs van 10GbaseT-apparatuur is VEEL hoger dan 10GbaseSR en consorten. Je hebt een 10GbE NIC met SFP+ cage voor EUR 35, een 10GBaseSR SFP+ voor EUR 15, dus EUR 50 bij elkaar. Een 10GbaseT-NIC kost minstens het dubbele.

Komt bij dat 10GbaseT een stuk meer stroom verbruikt. Tenzij je tientallen adapters hebt gaan de kosten daarvoor nog niet eens het probleem zijn, maar stroomverbruik = hitte = lawaai van fans om de boel te koelen (of grote kasten om het passief te kunnen). Dat verlaagt de WAF ook behoorlijk tov 10GbaseSR.

10GbaseT is vooral duurkoop.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Travelan
dion_b schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 12:56:
[...]

Mwoeah, Cat6 kan indien zeer goed en secuur aangelegd 10Gbps aan, maar de prijs van 10GbaseT-apparatuur is VEEL hoger dan 10GbaseSR en consorten. Je hebt een 10GbE NIC met SFP+ cage voor EUR 35, een 10GBaseSR SFP+ voor EUR 15, dus EUR 50 bij elkaar. Een 10GbaseT-NIC kost minstens het dubbele.

Komt bij dat 10GbaseT een stuk meer stroom verbruikt. Tenzij je tientallen adapters hebt gaan de kosten daarvoor nog niet eens het probleem zijn, maar stroomverbruik = hitte = lawaai van fans om de boel te koelen (of grote kasten om het passief te kunnen). Dat verlaagt de WAF ook behoorlijk tov 10GbaseSR.

10GbaseT is vooral duurkoop.
Daarom wil TS 5 jaar wachten met dit avontuur ;-)

Ditzelfde gold voor 100 en gigabit, dus lijkt me een veilige keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-09 18:02
Ik durf te voorspellen / stellen dat hij zelfs over 10jaar nog op gigabit werkt :)

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TS, zou je asjeblieft leestekens willen gebruiken? Het is echt niet te lezen zo. Wel +1 voor je tekening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Ik heb een UAP-AC-LR in de woonkamer aan de muur (trapkast) hangen. Hiermee in het gehele huis en rondom bereik. Bouw woning is 2010, dus qua isolatie vergelijkbaar.

In principe heb je dus geen 2 AP's nodig in de meeste gevallen, mits je AP maar op de goede plek hangt.

[ Voor 26% gewijzigd door Fairy op 09-10-2017 19:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Fairy schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 18:23:
Ik heb een UAP-AC-LR in de woonkamer aan de muur (trapkast) hangen. Hiermee in het gehele huis en rondom bereik. Bouw woning is 2010, dus qua isolatie vergelijkbaar.

In principe heb je dus geen 2 AP's nodig in de meeste gevallen, mits je AP maar op de goede plek hangt.
Niks "in principe". In *jouw* geval heb je geen 2 AP's nodig. Het hangt helemaal af van formaat, vorm en bouwmaterialen van het huis, van hoeveelheid en soort interferentie dat aanwezig is en bovenal ook van de eisen en apparatuur van de gebruiker. Mooi dat het bij jou kan, en geheid dat het bij flink wat anderen ook zal kunnen, maar evengoed bij flink wat anderen niet. Generaliseer nooit je eigen situatie naar de norm bij advies.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KAMIKAZE_FREAK
Pietervs schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 12:15:
pricewatch: D-Link DGS -1100-18 (16 poorts + 2x SFP uplink)
Fairy schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 18:23:
heb ik ook over na gedacht maar side-by-side blijkt de pro 1300mbit te ondersteunen en 2x utp zodoende dat als er toch nog iets verbonden dient te worden dan blijft die optie beschikbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

KAMIKAZE_FREAK schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 22:48:
[...]

[...]

heb ik ook over na gedacht maar side-by-side blijkt de pro 1300mbit te ondersteunen
Neem dit soort getallen met een grote korrel zout. Die "1300Mbps" is een maximale link rate, dat je vooral iets vertelt over hoe het onder de motorkap werkt. Het betekent zeer nadrukkelijk niet dat je dit soort snelheid in praktijk kunt halen.

Wat het wel betekent:
- maximaal ongeveer 800Mbps netto throughput onder perfecte omstandigheden met perfecte (3x3 MIMO) client.
- 3x3 MIMO dus. Dat wil zeggen drie aparte radio/antenne combinaties die ofwel drie verschillende datastromen tegelijk kunnen versturen danwel met meerdere dezelfde datastromen kunnen verzenden/ontvangen waardoor je beter ruis kunt wegfilteren en een stabielere verbinding houdt dan bij 1 of 2.
- WiFi-ac support tot en met 80MHz kanaalbreedte. Redelijk de norm voor phase 1 WiFi-ac.
en 2x utp zodoende dat als er toch nog iets verbonden dient te worden dan blijft die optie beschikbaar
Dat is inderdaad vaak handig.

Wat je daar nog aan kunt toevoegen: zeker 802.3af PoE support, geen gedoe met al dan geen blauwe sticker op doos.

Maar goed, beter een AC Lite op de juiste plek dan een AC Pro op de foute. Ik ga mee met advies dat ding niet in de kast weg te stoppen. Je wilt je AP ergens zo dicht mogelijk bij de gebruiker plaatsen en zo ver mogelijk weg van evt andere AP's. Ik zou hier de AP beneden juist voorin de woonkamer (bij die paarse blokjes) hangen. Tweede zou ik op zolder of 1e verdieping plaatsen, beetje afhankelijk van hoe ver alles reikt. Als je hoge performance-eisen hebt zou een derde zinnig kunnen zijn, een per verdieping zo ver mogelijk weg van trapgat. Om te zorgen dat je dan zo min mogelijk overlap hebt zul je ws ook zendvermogen omlaag moeten schroeven.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10-09 17:46
ik ben een beetje raar, maar ik stel voor dat je voor 1 grote switch kiest en voldoende kabels legt indien mogelijk

(bv bureel = 1 x accespoint, 1 x pc , 1 x printer , 1 x telefonie , 1 x reserve)

ik vind naar elke kamer 1 kabel en telkens overal kleine switchies prullen... als je dan toch moet boren en de kruipkelder door etc, doe het dan ineens goed ...

ook als je zo'n 19mm pijp hebt, daar kan je gemakkelijk 4x cat5e of 3x cat6 doorkrijgen.... dan maar zonder doos erop (enkel waar in zicht wel een doos offcourse, oog wil ook wat)

ook beetje raar, maar want ik zeg nou cat5e ipv cat6.. das fysiek smallere kabel , maar elke lijn kan ook prima gigabit aan... dus je hebt dan vanuit de meterkast 4x gigabit ipv 1x
enkel voor plekken waar je die snelheid echt nodig hebt (pc, nas, uplinks tussen switchen) zou ik 10gb capable leggen... iptv is circa 30mbps max... who cares ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

ijske schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 23:28:
ik ben een beetje raar, maar ik stel voor dat je voor 1 grote switch kiest en voldoende kabels legt indien mogelijk

(bv bureel = 1 x accespoint, 1 x pc , 1 x printer , 1 x telefonie , 1 x reserve)

ik vind naar elke kamer 1 kabel en telkens overal kleine switchies prullen... als je dan toch moet boren en de kruipkelder door etc, doe het dan ineens goed ...

ook als je zo'n 19mm pijp hebt, daar kan je gemakkelijk 4x cat5e of 3x cat6 doorkrijgen.... dan maar zonder doos erop (enkel waar in zicht wel een doos offcourse, oog wil ook wat)

ook beetje raar, maar want ik zeg nou cat5e ipv cat6.. das fysiek smallere kabel , maar elke lijn kan ook prima gigabit aan... dus je hebt dan vanuit de meterkast 4x gigabit ipv 1x
enkel voor plekken waar je die snelheid echt nodig hebt (pc, nas, uplinks tussen switchen) zou ik 10gb capable leggen... iptv is circa 30mbps max... who cares ?
Als TS 10GbE overweegt zou ik geen Cat5e aanraden. Belangrijkste reden voor >1Gbps mis je trouwens, dat is het voeden van 802.11ax en 802.11ay AP's. Die zijn er nog niet, maar zijn wel te verwachten in de tijdsduur dat iemand in een huis gaat zitten. Draadloos idioot hoge snelheden vereist in iedere kamer een AP - en dus ook een backhaul die dat aankan.

Eens dat het meest elegant is om een grote switch te doen en verder alles daarop te patchen, maar dan heb je echt meer dan een enkele 19mm buis nodig, eerder een leidingschacht zoals in bedrijfspanden gangbaarder is dan in huizen. Als het er is, vooral doen. Zo niet, dan lijkt me dat de compromissen die jij voorstelt veel ingrijpender zijn dan simpelweg met paar extra switches te werken waar nodig. Enig nadeel van zo'n opzet is dat je meer van die dingen moet beheren, maar goed, zelfs in een geavanceerde thuissituatie zit je niet iedere dag in je switch config te rommelen. En voorzover de verbinding tussen switches een bottleneck is, kun je daar 10GbE nuttig inzetten ;)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KAMIKAZE_FREAK
ik heb in het huis (zover ik weet) 13mm buizen dus 2 cat6 kabels lijkt me redelijk de max.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 13-09 15:59
KAMIKAZE_FREAK schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 00:52:
ik heb in het huis (zover ik weet) 13mm buizen dus 2 cat6 kabels lijkt me redelijk de max.
13mm buis lijkt me vreemd, ik verwacht dat je 5/8" buis bedoelt (16mm) ;)

Aangezien je zelf over Cat6 bekabeling hebt zou ik je het volgende aanraden:
Belden UTP Cat6 doos van 100m (2 dozen)
Rutenbeck inbouwdoosjes Cat6 (2-voudig) en vergeet hierbij de afdekkingen e.d. niet!
19 inch patchpaneel OF desktop/muur patchpaneel

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

KAMIKAZE_FREAK schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 22:48:
[...]

[...]

heb ik ook over na gedacht maar side-by-side blijkt de pro 1300mbit te ondersteunen en 2x utp zodoende dat als er toch nog iets verbonden dient te worden dan blijft die optie beschikbaar
Die spatie na de S zorgde er voor dat ik hem niet in beeld kreeg. Zonder spatie kan ik hem inderdaad wel vinden :)

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Pagina: 1